Piet schreef:Matti schreef:... Het is toch dode tijd, dus bij uitstek geschikt om even bij te lezen en een beetje sociaal bezig te zijn waar dat vroegâh niet kon

Interessant. Ik heb dat nooit zo ervaren en ervaar het nog niet zo.
Ik ga dan namelijk zitten denken (als ik alleen ben) en dan ontstaan vaak de mooiste gedachten én ideeën
Ik vind denken zeker geen "dode tijd", zeker niet geconcentreerd denken. Juist dit is geconcentreerd denken omdat je niet drie dingen tegelijk doet waar dat denken er maar één van is.
Een enkele keer is er iets te zien waarover wat te denken valt maar dat is meer uitzondering dan regel.
Maar ja, dat is wellicht uit de tijd

PS: Dat gaat dan meestal niet over whisky

Nu eens helemaal met je eens, Piet

Ik ervaar dat ook niet zo, ik kan tamelijk lang denken over van alles en nog wat, ideeën, problemen, oplossingen, relatie etc. en niet alleen als ik alleen ben(grappig zinnetje).En ben het helemaal met jouw stelling eens, dat "denken" absoluut géén zgn. "dode tijd" zou zijn, integendeel, er treedt eerder verrijking op. En dat maakt nu juist het verschil. Maar over/aan drie dingen tegelijk denken is toch niet zo moeilijk, want dat gebeurt onbewust toch regelmatig. Het verschil zit 'm in de milliseconden, die de hersenen nodig hebben om te schakelen.
En trouwens, alles wat wij waarnemen, daar wordt(over het algemeen) over nagedacht(zo werkt de geest nu eenmaal, tenzij je doodmoe bent bijvoorbeeld), bij de één- soms - sneller dan bij de ander.