Whisky en/in (Sociale) Media (Social media)

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky en Sociale media (Social media)

Ongelezen berichtdoor henri » 02 Jul 2013, 12:02

ik zie de voordelen van de social media zelf ook wel,, maar het is hoe mensen er mee omgaan..

wat zeer regelmatig voorkomt.. ik loop over straat en kijk gewoon recht voor me. tegenover me komt zo'n dodo aan die heeeeel langzaam voorovergebogen in zn telefoon mijn richting op komt. even checken wat er gebeurt.. ik loop gewoon in mn rechte lijn door tot ik vlak voor de persoon gekomen ben. persoon ziet waarschijnlijk mijn voeten, schrikt zich helemaal te pletter en reageert met "kun je niet uitkijken waar je loop!?!" :nono

Hoe bedoelen we hier asociaal... :P
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 02 Jul 2013, 12:04

Dat ligt dan meer aan de intrinsieke asociaalheid van de persoon dan aan de social media an sich volgens mij ;) Aso's hou je altijd...
0 x
Matthijs, whiskynerd.

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 02 Jul 2013, 12:15

kom op, ik woon in rotterdam, daar is asociaal al heel sociaal, je mist maar 1 letter.. :bigsmile

Nee, maar het is sowieso vaak al iets vanuit de persoon zelf, de social media stimuleerd het alleen ongewild en onbewust.
0 x
Afbeelding

C C K
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor C C K » 02 Jul 2013, 13:21

henri schreef:kom op, ik woon in rotterdam, daar is asociaal al heel sociaal, je mist maar 1 letter.. :bigsmile

Nee, maar het is sowieso vaak al iets vanuit de persoon zelf, de social media stimuleerd het alleen ongewild en onbewust.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ben het toch eerder met matti eens. Helaas ben ik te jong om een valide punt te maken dat begint met 'vroegah' maar de situatie die je schetst lijkt me niet anders dan wanneer men met een plattegrond de weg probeert te vinden en al kijkend op de plattegrond tegen mensen aan botst ;) . Doet mij wel zeggen dat in sociale aangelegenheden veel mensen inderdaad zich niet meer weten te gedragen, uit een angst om iets te missen (FOMO -> Fear Of Missing Out). Ik wijs mijn vrienden hier ook op en hoop ook dat mijn vrienden dat ook bij mij zullen doen :gnif
0 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 02 Jul 2013, 13:38

vroegâh.. vroeger toen je poep nog met een lange "oe" schreef... :gnif

het ligt in ieder geval aan de mensen zelf, dat ben ik volledig eens met jullie.
mensen zijn vooral zo afhankelijk geworden van hun smartphone
loop een bus of metro in, je zult zonder overdrijven zien dat gemiddeld ( hier in de stad althans ) 7 tot 8 uit de 10 mensen bezig is met hun telefoon.. it's an addiction. :HitHead
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 02 Jul 2013, 13:41

Nou moet ik zeggen dat ik als ik in de bus zit ook snel naar mijn telefoon (of een boek) grijp als ik genoeg heb van het uit het raam staren. Het is toch dode tijd, dus bij uitstek geschikt om even bij te lezen en een beetje sociaal bezig te zijn waar dat vroegâh niet kon ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Jul 2013, 15:46

Matti schreef:... Het is toch dode tijd, dus bij uitstek geschikt om even bij te lezen en een beetje sociaal bezig te zijn waar dat vroegâh niet kon ;)

Interessant. Ik heb dat nooit zo ervaren en ervaar het nog niet zo.
Ik ga dan namelijk zitten denken (als ik alleen ben) en dan ontstaan vaak de mooiste gedachten én ideeën 8-)
Ik vind denken zeker geen "dode tijd", zeker niet geconcentreerd denken. Juist dit is geconcentreerd denken omdat je niet drie dingen tegelijk doet waar dat denken er maar één van is.
Een enkele keer is er iets te zien waarover wat te denken valt maar dat is meer uitzondering dan regel.
Maar ja, dat is wellicht uit de tijd :HitHead

PS: Dat gaat dan meestal niet over whisky ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 02 Jul 2013, 16:08

Ik denk (ha! ;)) dat het denkpatroon van de huidige generatie (waar ik mijzelf dan maar even met de haren bij sleep, maar de tieners van nu hebben het nog veel sterker) inderdaad afwijkt van de vorige (waar ik jou dan maar even in plaats, Piet). Meer 'parallel'/'multitasking' denken en bezig zijn past mijns inziens beter in de huidige technologische en culturele omgeving zodat je daar bijna automatisch mee bezig gaat.

Daar komt in mijn geval dan lichte ADD (concentratiestoornis) bij waardoor ik sowieso niet lang op 1 ding kan focussen ;) (maar dat heeft ook voordelen, zoals de mogelijkheid voor korte tijd te super-focussen)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Jul 2013, 16:23

Matti schreef:Ik denk (ha! ) dat het denkpatroon van de huidige generatie...

Ik denk dat daar een hele markt zal ontstaan voor Zazen (mijn vorige avatar),..... zittend mediteren, of eigenlijk zitten en even gewoon niet denken. Hoe eenvoudig kan het zijn :gnif
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Tipo33
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tipo33 » 02 Jul 2013, 16:33

Piet schreef:...of eigenlijk zitten en even gewoon niet denken. Hoe eenvoudig kan het zijn :gnif

Dat is juist volgens mij helemaal niet eenvoudig!
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 02 Jul 2013, 16:38

Dat kan ik dan weer heel goed. Zitten, voor mij uit staren, nergens over denken en ineens een kwartier verder zijn :) (maar ik begrijp van mijn omgeving dat andere mensen daar meer moeite mee hebben ;))

Maarreh, ik ben de whisky een beetje kwijt in deze thread :P
0 x
Matthijs, whiskynerd.

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 02 Jul 2013, 17:24

Matti schreef:Maarreh, ik ben de whisky een beetje kwijt in deze thread :P

NIET!! je zei: "whisky".. we're back!! :P
0 x
Afbeelding

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 02 Jul 2013, 19:14

Piet schreef:
Matti schreef:... Het is toch dode tijd, dus bij uitstek geschikt om even bij te lezen en een beetje sociaal bezig te zijn waar dat vroegâh niet kon ;)

Interessant. Ik heb dat nooit zo ervaren en ervaar het nog niet zo.
Ik ga dan namelijk zitten denken (als ik alleen ben) en dan ontstaan vaak de mooiste gedachten én ideeën 8-)
Ik vind denken zeker geen "dode tijd", zeker niet geconcentreerd denken. Juist dit is geconcentreerd denken omdat je niet drie dingen tegelijk doet waar dat denken er maar één van is.
Een enkele keer is er iets te zien waarover wat te denken valt maar dat is meer uitzondering dan regel.
Maar ja, dat is wellicht uit de tijd :HitHead

PS: Dat gaat dan meestal niet over whisky ;)

Nu eens helemaal met je eens, Piet ;) Ik ervaar dat ook niet zo, ik kan tamelijk lang denken over van alles en nog wat, ideeën, problemen, oplossingen, relatie etc. en niet alleen als ik alleen ben(grappig zinnetje).En ben het helemaal met jouw stelling eens, dat "denken" absoluut géén zgn. "dode tijd" zou zijn, integendeel, er treedt eerder verrijking op. En dat maakt nu juist het verschil. Maar over/aan drie dingen tegelijk denken is toch niet zo moeilijk, want dat gebeurt onbewust toch regelmatig. Het verschil zit 'm in de milliseconden, die de hersenen nodig hebben om te schakelen.
En trouwens, alles wat wij waarnemen, daar wordt(over het algemeen) over nagedacht(zo werkt de geest nu eenmaal, tenzij je doodmoe bent bijvoorbeeld), bij de één- soms - sneller dan bij de ander.
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 02 Jul 2013, 20:32

I_SPEY schreef:[...] dat "denken" absoluut géén zgn. "dode tijd" zou zijn [...]

Dát heb ik dan ook nooit gezegd! Ik heb gezegd dat het zitten in de bus dode tijd is. Daarmee bedoel ik dat je gebonden bent aan plaats, (doorgaans) in je eentje en (doorgaans) zonder iets fysieks omhanden.

En wat ik doe in die tijd is nieuws lezen en sociaal doen (via de smartphone), lezen (via een boek), denken of suf voor me uit staren en niet denken (via mijn koppie). Ik heb de eigenschap dat ik niet lang blijf hangen op problemen en ook in andere gevallen vrij analytisch en kort maar krachtig tot conclusies kom (of dat een positieve eigenschap is laat ik maar aan het oordeel van mijn omgeving over), dus in dat denken gaat meestal niet veel tijd zitten :) Conclusie: de meeste tijd spendeer ik in de bus verzonken in een boek, op de voet gevolgd door 'bezig met mijn smartphone'.

Oh, en ik ben ook wel enkele malen in bussen en/of treinen gespot met een glencairn glas met daarin een bruine vloeistof ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 02 Jul 2013, 20:55

Matti schreef: Oh, en ik ben ook wel enkele malen in bussen en/of treinen gespot met een glencairn glas met daarin een bruine vloeistof ;)

hé.. waarom doe jij koffie of cola in een glencairn glas. Rare gast... :gnif
0 x
Afbeelding

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”