Hoe om te gaan met je whisky-budget ?
Re: Hoe om te gaan met je whisky-budget ?
Gezien het groeiend aantal, min of meer, gedwongen verkopen dat we hier op het forum zien wil ik toch graag dit onderwerp even nieuw leven in blazen.
Het is inderdaad heel verleidelijk en makkelijk om (véél) té veel geld uit te geven aan whisky. Ik denk dat hierin wat goede tips staan waar je jezelf dan domweg aan moet houden.
Het is inderdaad heel verleidelijk en makkelijk om (véél) té veel geld uit te geven aan whisky. Ik denk dat hierin wat goede tips staan waar je jezelf dan domweg aan moet houden.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Piet schreef:Gezien het groeiend aantal, min of meer, gedwongen verkopen dat we hier op het forum zien wil ik toch graag dit onderwerp even nieuw leven in blazen.
Wie de schoen past die trekke hem aan, dus ik trek de schoen maar even aan, gezien mijn aangeboden fles in een ander topic. Echter wil ik dan toch graag mijn situatie ophelderen voordat er een verkeerd beeld ontstaat. Ik heb sinds mijn hobby serieuzer werd mij zelf een maandelijks whisky budget gegeven en hier houd ik mij vrijwel altijd aan (soms overschrijd ik het met 5 euro). Echter bleek dit budget niet meer realistisch door een verhuizing anderhalf maand geleden (waarbij ik de verhuizing vooral veel te laag had inbegroot). Nu hanteer ik gewoon een last in first out principe
Mede kijkend naar het topic over de aankoop van de eerste dure whisky fles of het topic over hoeveel een fles maximaal mag kosten ben ik veel meer te spreken over een maandelijks budget (welke dus flexibel moet zijn zoals ik deze maand geleerd heb
). Dit zorgt ervoor dat je vaak toch geneigd bent om niet je hele budget uit te geven aan één fles en op deze manier het bedrag dat je maximaal voor één fles betaald aardig omlaag brengt.Ik hoop dat dit wat opheldert

0 x
Ik heb gelukkig (nog) geen last van gedwongen verkopen. Ik heb ook geen vast maandbudget.
Ik roep wel elke keer dat ik dan komende maand geen whisky koop. Ik houd me daar echter niet aan. Blijft toch een lastige hobby
Gelukkig zal ik in november geen whisky kopen. Die maand zijn we op vakantie. Al zou ik van dat bedrag aardig wat whisky kunnen kopen
.
Ik roep wel elke keer dat ik dan komende maand geen whisky koop. Ik houd me daar echter niet aan. Blijft toch een lastige hobby
Gelukkig zal ik in november geen whisky kopen. Die maand zijn we op vakantie. Al zou ik van dat bedrag aardig wat whisky kunnen kopen
0 x
C C K schreef:Ik hoop dat dit wat opheldert
Absoluut niet persoonlijk bedoeld hoor. Als je kijkt in VRAAG onder Vraag en aanbod zie je de laatste maanden veel meer voorbeelden, vandaar.
Hoewel ik denk dat ik het beter kan trekken dan menigeen (van de jongeren) hier op het forum, houd ik me eigenlijk nog steeds aan een budget zoals ik dat in het eerste bericht hier beschreef. Werkt prima voor mij,... of beter gezegd voor ons. Ik koop frequent duurdere flessen maar dan wel minder in aantal. En uiteraard, wel voeling houden en eventueel naar boven of naar beneden bijstellen dat maand-budget, maar dat moet je zeker niet vaak doen aangezien er een (lange termijn) "visie" bij hoort op inkomsten en uitgaven..... en natuurlijk "de zin van en in het leven"
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Echt gedwongen was het bij mij onlangs ook niet. Ook voor mij gold dat ik bepaalde verhuiskosten nogal onderschat had, waardoor ik even pas op de plaats wilde maken die maand, met name omdat ik direct een elektricien wilde inhuren en het niet praktisch was om daarmee te wachten tot na de verhuizing. Inmiddels is de situatie weer beter en vindt m'n vrouw het ook echt prima als ik komende week een smak geld uitgeef aan whisky in Schotland.
0 x
Deze topic geldt dan toch vooral voor de verzamelaars... Zoals hier ergens reeds geschreven ben ik eerder een drinker dan een verzamelaar. Mijn collectie zit in mijn hoofd, wat ik reeds gedronken heb. Daar kan ik ook een grote kast mee vullen.
Ik hanteer geen maandelijks budget. Ik koop een paar keer per jaar aan voor een budget dat dan beschikbaar is en vooral wat ik graag eens zou willen drinken. Bij mij persoonlijk komt het er niet op aan wat ik op de plank heb staan, maar dat ik iets goeds op de plank heb staan. En wat zeker helpt om te relativeren: als jonge vader van twee dochtertjes komen de kinderen op de eerste plaats. Papa's pleziertje kan wel eventjes wachten.
Maar ik begrijp de drang om te kopen wel, ik heb het ook meegemaakt. En door mij een keer een ferme uitspatting te veroorloven wordt die drang fel getemperd. Een verlanglijstje heb ik daarentegen wel, maar het moet wel een verlanglijstje blijven. Als ik alles in eens heb, is er niets meer aan. Echt dure whiskies staan daar niet op, tot nog toe kan ik het niet opbrengen om meer dan 35 Euro voor een whisky neer te tellen. Zowel qua budget als qua gevoel dat ik te veel heb uitgegeven, zelfs al heb ik de centen.
Ik hanteer geen maandelijks budget. Ik koop een paar keer per jaar aan voor een budget dat dan beschikbaar is en vooral wat ik graag eens zou willen drinken. Bij mij persoonlijk komt het er niet op aan wat ik op de plank heb staan, maar dat ik iets goeds op de plank heb staan. En wat zeker helpt om te relativeren: als jonge vader van twee dochtertjes komen de kinderen op de eerste plaats. Papa's pleziertje kan wel eventjes wachten.
Maar ik begrijp de drang om te kopen wel, ik heb het ook meegemaakt. En door mij een keer een ferme uitspatting te veroorloven wordt die drang fel getemperd. Een verlanglijstje heb ik daarentegen wel, maar het moet wel een verlanglijstje blijven. Als ik alles in eens heb, is er niets meer aan. Echt dure whiskies staan daar niet op, tot nog toe kan ik het niet opbrengen om meer dan 35 Euro voor een whisky neer te tellen. Zowel qua budget als qua gevoel dat ik te veel heb uitgegeven, zelfs al heb ik de centen.
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Ignace schreef:Deze topic geldt dan toch vooral voor de verzamelaars... Zoals hier ergens reeds geschreven ben ik eerder een drinker dan een verzamelaar. Mijn collectie zit in mijn hoofd, wat ik reeds gedronken heb. Daar kan ik ook een grote kast mee vullen......
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Ik verzamel ook niet, maar ik koop wel redelijk vaak nieuwe whisky die vaak nog dezelfde dag open gaat (of vlot daarna). Ik heb tot nu toe zelden meer dan 6 of 7 flessen staan, en ze zijn eigenlijk altijd allemaal open. Qua budget geld voor mij ook dat ik iets nieuws koop als ik het geld er op dat moment voor over heb. Zo niet, dan niet. In de praktijk komt het denk ik op zo'n 50 euro per maand. De ene maand niets, de andere maand 100 euro
0 x
Nou Ignace, dan komt het er toch wel opaanIgnace schreef: Bij mij persoonlijk komt het er niet op aan wat ik op de plank heb staan, maar dat ik iets goeds op de plank heb staan.
0 x
Nou Ignace, dan komt het er toch wel opaanJij wilt iets goeds op de plank, wat ik mij ontzettend goed kan voorstellen. Het merk whisky doet er waarschijnlijk niet zo toe, als de whisky op zich maar lekker is! Daarom zijn samples van 2, 3, 4, 5, of 6cl zo'n goede reden om deze te kopen en op die manier de whisky aan een grondig onderzoek te onderwerpen
Wel ja, ik heb hier een open deur ingetrapt, elke whiskyliefhebber wil natuurlijk graag iets goeds op de plank. En voor het kopen van samples valt er inderdaad dat te zeggen wat jij schrijft. Misschien is dat in deze liefhebberij ook echt de oplossing voor het budgetprobleem: enkel flessen kopen waarvan je weet dat ze zeker leeg geraken en niet na één glaasje stof staan te vangen op de kast. Maar bij mij is dat laatste zeker niet het geval aangezien ik geen verzamelaar ben. Wat ik koop gaat er geheid in, desnoods in de cocktail, maar voor dat laatste moet ik meestal speciaal een fles kopen.
Ik lust namelijk geen whisky cocktails, dat is voor gasten die dat graag hebben. Dus ik koop een hele fles na een beetje zoeken en informeren (op Het Whisky Forum En dan is er nog het sociaal drinken, wanneer er meer dan één glas verzet wordt... tja, dat doe ik toch wel meer dan het solo-drinken, daarvoor zijn die samples dan weer goed...
Leuk forum hier, voor al onze problemen is er wel een oplossing.

0 x
Bij mij is het heel eenvoudig: wat ik verdien aan whisky (tastings, eigen bottelingen, artikels schrijven, ...) gaat ook weer op aan whisky (dan wel rum, gin, cachaça, .....). Alles komt netjes op een aparte rekening, waarmee ik niet onder nul kan gaan.
Mijn budget is dan ook heel variabel.
De ene maand (zeker tijdens het zomerreces) komt er weinig tot niets binnen, en koop ik ook niets.
De andere maand gaat het lekker, en kan ik me wat meer veroorloven.
Mijn budget is dan ook heel variabel.
De ene maand (zeker tijdens het zomerreces) komt er weinig tot niets binnen, en koop ik ook niets.
De andere maand gaat het lekker, en kan ik me wat meer veroorloven.
0 x
-
Miss_Jline
- Actief lid

Het komt er op neer dat je de 't ering' naar de 'nering' moet zetten. Maar dat is in het hele leven in mijn ogen.
Toen wij ons nieuwe huis kochten en het oude nog niet verkocht hadden, hebben we besloten om even helemaal geen whisky aan te schaffen, op 2 flessen na, die al in de pipeline zaten om een serie compleet te maken. In die 10 maanden is het daarbij gebleven. En toen onze kat ziek was en er onderzoek gedaan werd, medicijnen gegeven moesten worden en ze uiteindelijk ook nog geopereerd moest worden, ook even pas op de plaats gemaakt. Er loopt hier inmiddels weer een gezond katje rond, waarvan de waarde verhoogd is met een fles of 20 zeer mooie whisky's
Maar voor ons was ze toch al onbetaalbaar.
Greetz,
Jacqueline
Toen wij ons nieuwe huis kochten en het oude nog niet verkocht hadden, hebben we besloten om even helemaal geen whisky aan te schaffen, op 2 flessen na, die al in de pipeline zaten om een serie compleet te maken. In die 10 maanden is het daarbij gebleven. En toen onze kat ziek was en er onderzoek gedaan werd, medicijnen gegeven moesten worden en ze uiteindelijk ook nog geopereerd moest worden, ook even pas op de plaats gemaakt. Er loopt hier inmiddels weer een gezond katje rond, waarvan de waarde verhoogd is met een fles of 20 zeer mooie whisky's
Greetz,
Jacqueline
0 x
Het hoeft niet erg te zijn om 'gedwongen' te verkopen; je hebt immers ooit zelf geïnvesteerd. Wellicht ook met het doel met winst te verkopen; zie het dan als een spaarrekening. Sad voor de liefhebber, but true. Hoewel op die manier ook wel eens wat unieks op de markt verschijnt, maar dat is een ander onderwerp. 'Nadeel' van deze spaarrekening is, is dat je niet gelijk bij je geld kan. Je moet het dus niet doen als je geld nodig hebt, maar als je het kan missen (he, dat klinkt als beleggen).
Ik ben ook geen verzamelaar. Wel een redelijke collectie, maar dat is gewoon om wat verschillends te hebben. Niet alles gaat gelijk open, ongeveer 50/50. Ik heb vanaf moment 1 in Excel bijgehouden wat ik gekocht heb, wanneer open, wanneer leeg, of ik het nog eens zou kopen. Ik moet de kolom van aanschafprijs niet bij elkaar optellen
Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat ik een fles koop, dicht is, ergens proef en spijt heb en daarom verkoop. Tsja... ik zou ook gek zijn het dan voor de aanschafprijs van 5 jaar terug te verkopen...
Heb niet alle topics in "Aanbod" voor ogen, maar gedwongen (financiele problemen) of "geld nodig" (voor een andere aankoop)?
Ik ben ook geen verzamelaar. Wel een redelijke collectie, maar dat is gewoon om wat verschillends te hebben. Niet alles gaat gelijk open, ongeveer 50/50. Ik heb vanaf moment 1 in Excel bijgehouden wat ik gekocht heb, wanneer open, wanneer leeg, of ik het nog eens zou kopen. Ik moet de kolom van aanschafprijs niet bij elkaar optellen
Heb niet alle topics in "Aanbod" voor ogen, maar gedwongen (financiele problemen) of "geld nodig" (voor een andere aankoop)?
0 x
Een beetje flauw.....
Een spaar-depositie dus. Maar dan een waarover je géén Vermogens Rendement Heffing hoeft te betalen
Je krijgt in elk geval ook minimaal je inleg terug als je hem gewoon opdrinkt. Beter dan sommige banken
(maar denkt je partner er ook zo over
)
JayDie schreef:....zie het dan als een spaarrekening.
Een spaar-depositie dus. Maar dan een waarover je géén Vermogens Rendement Heffing hoeft te betalen
0 x
Piet schreef:Een beetje flauw.....JayDie schreef:....zie het dan als een spaarrekening.
Een spaar-depositie dus. Maar dan een waarover je géén Vermogens Rendement Heffing hoeft te betalenJe krijgt in elk geval ook minimaal je inleg terug als je hem gewoon opdrinkt. Beter dan sommige banken
(maar denkt je partner er ook zo over
)
Ja, eigenlijk toch best goed dan
0 x
ik koop waar ik goesting in heb, soms echt heel hoog budget, soms zoals nu in augustus en september gewoon niks, omdat ik geen cashflow heb momenteel. Als de wagen verkocht is en mijn eerste lading maaltijdcheques van de nieuwe job komt binnen, dan gaan er weer slachtoffers vallen
Ik ben wel een verzamelaar en drinker. Ik geniet evenveel van het idee ooit eens een fles open te doen als hem effectief open te doen...
Ik ben wel een verzamelaar en drinker. Ik geniet evenveel van het idee ooit eens een fles open te doen als hem effectief open te doen...
0 x
Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”