Voedsel: ingrediënten, toevoegingen en kwaliteit

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Filtering

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 06 Jan 2017, 14:22

Oogadal schreef:Ik denk dat je wat doordraaft aangezien het praktisch onmogelijk is om qua voedsel en drank vrij te blijven van de door de EU toegestane hulpstoffen als je ook nog een normale baan hebt. Ik vind alleen je redenatie dat omdat er in ons eten en drinken voor de rest al van alles gepropt worden en gewassen en dieren rijkelijk bewerkt worden met hormonen, pesticiden etc, we dan ook maar allerlei vuiligheid in onze whisky toe moeten laten. Klinkt een beetje als mensen die hun vuilnis onderweg uit de auto gooien bij de afrit omdat 'er toch al veel meer ligt'.

Ik denk dat je mijn redenering of punt misbegrepen hebt.
Mijn opmerking was geen punt om additieven in of manipulaties van whisky toe te laten.
Integendeel. Wel lijkt het me absurd om je enkel en alleen op whisky te richten.
En geloof me, ik denk dat er een hele hoop mensen wel héél véél tijd stoppen in het zoeken naar whisky terwijl ze een normale baan hebben.
Voor het ene kan het dus wel voor het andere blijkbaar minder of niet. :Scratch
En ik ben er nog steeds van overtuigd dat de meeste whiskypuristen hun voeding en aanverwanten gewoon in de supermarkt kopen.
Zonder te letten op alle toevoegingen, bewaarmiddelen, afkomst, ecologische voetafdruk, of het seizoensproducten zijn,...
Ik snap dus wel niet dat het voor whisky "not done" is terwijl je voor de rest nog ergere zooi in je lijf stopt.

(btw ik heb een hekel aan mensen die zomaar uit de auto gooien, al is het "maar" een sigarettenpeuk)
1 x

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 06 Jan 2017, 14:25

FGG schreef:
Oogadal schreef:
FGG schreef:Je moet ook niet vergeten dat een aantal toevoegingen ten goede van het voedsel komen, bepaalde middelen om bederving te voorkomen bijvoorbeeld.

Sorry, nog 1 keer offtopic, al is de conclusie van 't verhaal wel over whisky (en dan hou ik erover op):
Als we een product zien wat ineens goedkoper is denkt het gros, he, gaaf, dan neem ik die, maar staan niet stil waarom 't ineens goedkoper is.
Als we melk kopen die ineens 3 weken goed blijft ipv een paar dagen, denken we ook, zo dat is makkelijk, maar staan dus niet stil bij de concessies.
Toegegeven, voor een consument is het ook totaal geen doen om al die zaken zelf uit te gaan zoeken, daarom vind ik dat de regelgeving ook veel strenger en duidelijker moet, want de consument weet het vaak simpelweg niet en heeft 't ook druk zat met z'n eigen specialiteiten.

Als jij lang houdbare melk wilt en je kiest hier bewust voor, geen enkel probleem - prima dat dit aanbod er is. Maar wat nu gebeurt is dat in 1 klap alle melk in de supermarkt van die langer houdbare is en ik zelfs geen normale verse melk meer kan kopen. Die langlekker melk waar bijna alle voedingstoffen weg gekookt zijn, of simpelweg water aangelengd met melkpoeder. Ik geloof er niet in dat dit net zo goed is als gewoon verse melk.

Ik denk nog steeds dat je beter gewoon vers voedsel kunt eten, zonder conserven, dan iets een week later eten omdat de conserven dat mogelijk maken. En als je lokaal eet heb je die conserven dus ook niet nodig. Wel om iets wat ver weg is hierheen te kunnen halen. Of om iets langer te kunnen bewaren voor bepaalde situaties natuurlijk.

Zeggen dat toevoegingen het product beter maken vind ik een gevaarlijke uitspraak. Het dienst een bepaald doel, dat wel. Bedorven voedsel eten is inderdaad niet goed. Maar zonder conserven is dat in ieder geval heel duidelijk te herkennen. Dat is tegenwoordig lang niet altijd het geval. Het ziet er nog goed uit, maar kan wel bedorven zijn.

En natuurlijk, vlees en vis drogen, eten in zuur of zout opslaan. Zijn al lang gebruikte methoden natuurlijke manieren om te conserveren. Alleen de hoeveelheid zooi die nu in zo'n potje gaat vol kunstmatige E-nums e.d., dat slaat echt een beetje door. Ze voegen nu soms alweer andere toevoegingen toe om een probleem van een andere toevoeging weer te corrigeren.

En waarom je dat aan Whisky zou moeten toevoegen ... je kunt niet zeggen dat Whisky snel bederft. Het is dus alleen om cosmetische doeleinden.
Het zou ook gewoon zo moeten zijn dat als ik een fles single malt whisky pak ik me geen zorgen moet maken over additieven (afgezien van water) die naderhand zijn toegevoegd en me daar mee bezig moet houden.
Laatst gewijzigd door Xstream op 07 Jan 2017, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 06 Jan 2017, 14:32

Dit was een op zich interessante discours naar voedsel in het algemeen. Mede op verzoek van de topicstarter vraag ik iedereen vriendelijk om weer on-topic te gaan en dus het onderwerp filtering te bespreken.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 06 Jan 2017, 15:15

Maak er anders een apart topic van. Er word eindelijk weer eens ergens inhoudelijk over gediscussieerd.
3 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Voedsel: ingrediënten, toevoegingen en kwaliteit

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 06 Jan 2017, 15:21

Goed idee, ik heb een apart onderwerp over voedsel aangemaakt.
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 06 Jan 2017, 16:21

Xstream, ik weet niet wat er misgegaan is, ik kan het ook niet quoten...
Maar de quote boven je post is niet van mij. ;)
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Voedsel: ingrediënten, toevoegingen en kwaliteit

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 07 Jan 2017, 10:40

Ok vraag me af wie er "gezond" brood eet. Zelfs in brood zit vaak meer zout dan nodig. Toch vermoed ik dat de meesten geen linksdraaiend bio-brood zullen eten.

Met "verse" groenten eveneens: vooral uit het buitenland afkomstig spul kan nog onder bestrijdingsmiddelen zitten.

Ik probeer zo veel mogelijk onbewerkt voedsel te kopen, maar heb niet de illusie dat die 100% schoon zijn, soms verre van zelfs.
0 x

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 07 Jan 2017, 11:25

nigel_tufnel schreef:Xstream, ik weet niet wat er misgegaan is, ik kan het ook niet quoten...
Maar de quote boven je post is niet van mij. ;)

Zag 't idd. Zal met verhuizen mis zijn gegaan. Heb 't gecorrigeerd.
0 x
Afbeelding

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 07 Jan 2017, 11:34

nigel_tufnel schreef:
Oogadal schreef:Ik snap dus wel niet dat het voor whisky "not done" is terwijl je voor de rest nog ergere zooi in je lijf stopt.

Je hebt helemaal gelijk, dit zal de praktijk in de meeste gevallen zo zijn.
Echter, dat 1 ding slecht is wil niet automatisch zeggen dat alle andere dingen ook maar slecht moeten zijn. Een beetje als, een frikandel is slecht, weet je wat, dan neem ik die kroket ook maar. Of als je een duur product koopt van een paar duizend euro, dat je dan gaat denken dat die 100 eu geen verschil meer maakt. Maar die maakt nog net zoveel verschil als elke andere 100 eu.
Kortom, het weg relativeren is een dooddoener en dus eigenlijk niet zo relevant in de discussie.
De bottom-line is dat we een voedsel en waren autoriteit hebben die zich hier mee bezig moet houden, het beter moet maken en sowieso zaken veel duidelijker communiceren.
0 x
Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 07 Jan 2017, 12:10

caskstrength schreef:Ok vraag me af wie er "gezond" brood eet. Zelfs in brood zit vaak meer zout dan nodig. Toch vermoed ik dat de meesten geen linksdraaiend bio-brood zullen eten.

Met "verse" groenten eveneens: vooral uit het buitenland afkomstig spul kan nog onder bestrijdingsmiddelen zitten.

Ik probeer zo veel mogelijk onbewerkt voedsel te kopen, maar heb niet de illusie dat die 100% schoon zijn, soms verre van zelfs.

Ik eet eigenlijk geen brood. Enkel een keer een stok/naanbroodje of focaccia bij het eten.
Ingevroren groenten schijnen over het algemeen trouwens het beste te zijn. Spul uit een pot is sowieso waardeloos en 'vers' is vaak bewerkt om er een paar dagen mooi uit te blijven zien. Maar goed, dat verkies ik nog wel boven iets uit een pot :vies

En je hebt gelijk, tegenwoordig kan je nauwelijks achterhalen waar je eten vandaan komt en wat er mee gebeurd is voor het op je aanrecht ligt dus de illusie van 100% schoon krijg je alleen als je alles zelf verbouwt/bakt...
0 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 07 Jan 2017, 14:08

Heb een tijd geprobeerd vrij van toegevoegde (geraffineerde) suikers te leven. Ook alleen maar volkoren. Toen e.e.a. over tarwe gelezen, is zelfs heel boek van over alle genetische modificaties en idiote bewerkingen (niet gelezen), maar het was eigenlijk zo erg dat ik er bijna depressief van werd.. als je echt puur wil leven viel zo tegen, want je valt inderdaad van de drup in de plas... Je kan bijna beter bij een Afrikaanse stam kan intrekken of anders meteen een touw om je nek doen...

Dus de lijn getrokken bij toegevoegde suikers en volkoren producten eten, en bij voorkeur maar 1 koolhydraat rijke maaltijd per dag. Werkt goed! We hebben overigens wel het geluk een bakker te hebben die geen broodverbeteraars toe voegt en geen suiker, waar ik wel eens een beetje aan twijfel want waar werkt het gist dan op? Ik houd het maar op niet overmatig...

Jammer genoeg droog drukke stressvolle periode nu een beetje verslonst maar staat op de nominatie weer op te pakken.
1 x
Afbeelding

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 09 Jan 2017, 17:08

avdboom schreef:Dus de lijn getrokken bij toegevoegde suikers en volkoren producten eten, en bij voorkeur maar 1 koolhydraat rijke maaltijd per dag. Werkt goed! We hebben overigens wel het geluk een bakker te hebben die geen broodverbeteraars toe voegt en geen suiker, waar ik wel eens een beetje aan twijfel want waar werkt het gist dan op? Ik houd het maar op niet overmatig...

http://walrabenstein.nl/zelf-zuurdesembrood-maken/
Gewoon meel, water en snufje zout voor de smaak. Dus geen (fabrieks)gist nodig. Gist zit overal in de lucht. Het duurt alleen wat langer, maar het resultaat is wel beter.

Zuurdesem, hoe ooit brood begon, smaakt ietwat zurig, wat ervoor zorgt dat je meer speeksel genereert zodat het eten ervan minder droog of kauwgomachtig ervaren wordt. Spijsvertering is daardoor ook beter.
Door het langere gist proces hebben de granen ook meer tijd om geheel te vergisten en dus beter verteerbaar zijn, met minder gluten problemen zoals je die vandaag de dag zoveel tegenkomt, tot gevolg. Bovendien zitten er veel meer voedingstoffen in, heb je langer een vol gevoel en eet je dus minder suikers.

Nadeel is alleen dat het wel wat tijd en planning vereist om 't bij te houden. Jammer dan ook dat, zelfs de echte bakkers, dit tegenwoordig niet meer maakt. Zelfs echte bakkers (95%), hoewel ze anders beweren, maakt "gewoon" gebruik van fabrieksgist en zuurdesempoeder soms voor de smaak.
Zoals je al zei ... drup ... plas ...
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Jan 2017, 17:19

Tja, heel eerlijk: ik heb daar echt de tijd en wil niet voor. Dan maar iets minder gezond :)
0 x

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 09 Jan 2017, 17:35

caskstrength schreef:Tja, heel eerlijk: ik heb daar echt de tijd en wil niet voor. Dan maar iets minder gezond :)

Snap ik heel goed. Al gaat het wel om je gezondheid ... best belangrijk :-)
Ik denk dat er best wat meer bewustzijn mag zijn bij de consument en dat hier wat meer aandacht aan gegeven wordt door de voedsel en waren autoriteiten. Dan hebben we dadelijk weer een keuze tussen brood wat snel en goedkoop gemaakt wordt voor een lagere prijs en "echt" brood waar je dan gewoon wat meer voor betaald.

Als ik een echt zuurdesem brood koop en vraag of dat echt wel klopt, en ze kijken je dan nog recht in je ogen aan en beweren dat het zo is, en vervolgens blijkt het gewoon brood met zuurdesem smaak poeder te zijn ... dan ben je de boel gewoon aan het oplichten.
Of net zo erg, ze weten het vaak zelf niet meer, omdat ze 't ergens inkopen zonder te weten wat ze verkopen.

Ik wil gewoon snel zo'n brood kunnen kopen en niet zelf gaan knutselen. Daar zijn zij de expert in en fulltime mee bezig, daar moet je op kunnen vertrouwen.
1 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 09 Jan 2017, 19:42

caskstrength schreef:Tja, heel eerlijk: ik heb daar echt de tijd en wil niet voor. Dan maar iets minder gezond :)

Dat begrijp ik volledig hoor Paul in dat schuitje zit ik ook.
Ik vond het in voorgaande discussie gewoon zo frappant dat sommigen hele hoge eisen stellen aan hun whisky.
En dat deze zeker aan een aantal voorwaarden moet voldoen alvorens het OK is en voor voeding in het algemeen is het ineens minder belangrijk.
Ik probeer in de mate van het mogelijke op mijn voeding te letten.
En ik zou in de (niet zo verre) toekomst graag rechtstreeks van een boer in de streek mijn groenten, fruit en vlees aankopen.
Zodat je tenminste min of meer de herkomst kent. Het zou een "bio" boer moeten zijn die kleinschalig werkt en die betrouwbaar is.
Er zijn ondertussen gelukkig al meer van deze initiatieven.
Voor de rest koop ik mijn brood altijd bij de bakker (geen supermarkt), ik weet het geen garantie voor zuivere kwaliteit maar toch.
Ik let er ook op dat ik seizoensgroeten gebruik die van België of Nederland komen.
In de winter dus geen sla, komkommer,... voor mij. Voor fruit net hetzelfde. Pink Lady nooit meer voor mij.
Wat vis betreft: gevangen in de Noordzee. Kweekzalm uit Noorwegen vermijden en al zeker geen pangasius of Victoriabaars.
Scampi staan ook niet meer op het menu.
Lokaal en gezond vind ik echt belangrijk. Het heeft namelijk geen zin om fruit en groenten te kopen aan de andere kant van de wereld.
Dat is in deze tijden gewoon waanzin.

Wat whisky betreft koop ik ook meestal cask strength, single cask, unchillfiltered en uncolored.
Maar als dat niet zo is ga ik er ook niet zwaar aan tillen.
Er zijn massa's goede whisky's die niet cask strength zijn.
Er zijn zelfs massa's goede whisky's die colored zijn.
En aangezien die info al helemaal onbekend is bij die lekkere oude bottelingen, ga ik er zeker geen slok voor laten.
Als er al iets is wat ik in principe probeer te vermijden is het whisky van het jaar 1986. Maar dat zal wellicht wel aan mij liggen. ;)
2 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”