Beleggen/investeren in whisky, belegging of speculeren

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Beleggen/investeren in whisky, belegging of speculeren

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 01 Jun 2018, 08:21

Tja, denk dat daar ook een pijnpuntje zit. Kocht je de fles met de intentie om open te maken? Of heb je tijdens aanschaf (stiekem)al in je achterhoofd de intentie om deze later te verknaken (én praat je het voor jezelf goed onder het mom van goede slobberintenties)? Dat laatste verdient wat mij betreft net zoveel sympathie als een doorsneeflipneus; flessen mogen naar CataWiki..

Wat doe jij met al die flessen Japans die je (recentelijk?) aanschaft, Lucca?

Ik koop alles met de intentie om open te maken - en dat gaan ze dus ooit ook. Moet heel wat geks gebeuren wil ik dit uiteindelijk niet nakomen: ook de flessen die onderhand de 'waarde' van een kleine middenklasser hebben bereikt. Echter zie ik deze sneller op een speciale gelegeneid open gaan; Upperclasstasting, bruiloft, geboorte van een kind, 50e verjaardig... overlijden van de schoonmoeder :bigsmile
7 x
2 ∞ & →

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 01 Jun 2018, 08:48

Dre schreef:
Lucca schreef:(alsof vele highly collectable dikke Ferrari's wel ooit het asfalt zullen zien)

Ga eens naar Monaco (of vergelijkbare plekken) en vergaap je aan de exclusieve auto's die daar rondrijden...

Leuke analogie, maar het huidige probleem met veel whisky investeringen is niet zozeer de Ferrari's die niet de weg opkomen (ik kan toch geen Ferrari betalen dus who cares). Het gaat mij eerder om de dikke autobahn cruisers die nu ook bij veel mensen in de garage blijven staan en die zouden toch echt flink kilometers moeten maken.
4 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 01 Jun 2018, 08:53

HammerHead schreef:
Dre schreef:
Lucca schreef:(alsof vele highly collectable dikke Ferrari's wel ooit het asfalt zullen zien)

Ga eens naar Monaco (of vergelijkbare plekken) en vergaap je aan de exclusieve auto's die daar rondrijden...

Leuke analogie, maar het huidige probleem met veel whisky investeringen is niet zozeer de Ferrari's die niet de weg opkomen (ik kan toch geen Ferrari betalen dus who cares). Het gaat mij eerder om de dikke autobahn cruisers die nu ook bij veel mensen in de garage blijven staan en die zouden toch echt flink kilometers moeten maken.

Ah ja, dát is inderdaad wel een mooie ja :bigsmile .
1 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 01 Jun 2018, 09:10

squaadgras schreef:..... zie ik deze sneller op een speciale gelegeneid open gaan; .... bruiloft, geboorte van een kind, .... overlijden van de schoonmoeder :bigsmile

Plannen voor een van deze toevallig?
:P
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 01 Jun 2018, 09:12

Dre schreef:
Lucca schreef:Ik heb dit topic graag doorgelezen. Uitvoerig wordt er ook hier gesproken over wat een verzamelaar nou eigenlijk is en wie is een liefhebber, of een belegger/investeerder (of echte flipper), maar de meningen stroken niet altijd met de feiten en/of realiteit.

Het onderwerp blijft je wel bezig houden he, het zit je kennelijk niet zo lekker...

Lucca schreef: Er is sentiment van de liefhebbers (en zich ook laten horen maar vele leden helemaal niet) in de richting van liefhebbers die whisky ook zien als goede belegging en deze niet drinken (maar dat moet eigenlijk wel want daar is het voor gemaakt is de heersende gedachte)

Zoals je het hier omschrijft lijkt het alsof 'de liefhebbers' onderling hebben afgesproken dit te vinden. Volgens mij zijn het gewoon eerlijke meningen van mensen die met lede ogen toezien hoe hun geliefde drankje steeds duurder en onbereikbaarder wordt (of makers die hun met liefde gemaakte product zien verstoffen op kasten i.p.v. dat er van genoten wordt).

Lucca schreef:En ook hier het dogma, dat beleggers/investeerders de grote (zo niet de grootste) veroorzaker zijn van de almaar rijzende prijzen van whisky.

Ehh ja? Zie jij dit anders dan?

Lucca schreef:M.a.w. ; zijn er onder leden die leuke flessen voor de drink aangeschaft hebben er intussen maar vanaf zien gewoon omdat die belachelijk duur geworden is en simpelweg te veel oplevert bij verkoop ? Dus de 100% drinkfles is niet langer een verzamel/hamster item maar een belegging geworden ? Ben daar wel nieuwsgierig naar.

Ah, gaat het híer om... Volgens mij zou deze vraag dan in een ander topic thuis horen, en is het hele stuk over dat 'de liefhebbers' eigenlijk maar verstokte 'romantici' zijn die de realiteit niet onder ogen (willen) zien (even samengevat hoe ik je post opvat) een beetje overbodig.
Want je hebt het hier nu over flessen die ooit zijn aangeschaft met de intentie deze te drinken, maar al die tijd dicht zijn gebleven (want meer kopen dan kunnen drinken, dát is voor mij dan weer herkenbaar) en nu ingehaald worden door de hype.
Dit topic gaat puur over beleggen, oftewel, je koopt de fles en weet vooraf al: Deze zal nooit opengaan... Heel andere insteek dus.

hear hear! :Slainte
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 01 Jun 2018, 13:13

Dre schreef:
Lucca schreef:Ik heb dit topic graag doorgelezen. Uitvoerig wordt er ook hier gesproken over wat een verzamelaar nou eigenlijk is en wie is een liefhebber, of een belegger/investeerder (of echte flipper), maar de meningen stroken niet altijd met de feiten en/of realiteit.

Het onderwerp blijft je wel bezig houden he, het zit je kennelijk niet zo lekker...

Lucca schreef: Er is sentiment van de liefhebbers (en zich ook laten horen maar vele leden helemaal niet) in de richting van liefhebbers die whisky ook zien als goede belegging en deze niet drinken (maar dat moet eigenlijk wel want daar is het voor gemaakt is de heersende gedachte)

Zoals je het hier omschrijft lijkt het alsof 'de liefhebbers' onderling hebben afgesproken dit te vinden. Volgens mij zijn het gewoon eerlijke meningen van mensen die met lede ogen toezien hoe hun geliefde drankje steeds duurder en onbereikbaarder wordt (of makers die hun met liefde gemaakte product zien verstoffen op kasten i.p.v. dat er van genoten wordt).

Lucca schreef:En ook hier het dogma, dat beleggers/investeerders de grote (zo niet de grootste) veroorzaker zijn van de almaar rijzende prijzen van whisky.

Ehh ja? Zie jij dit anders dan?

Lucca schreef:M.a.w. ; zijn er onder leden die leuke flessen voor de drink aangeschaft hebben er intussen maar vanaf zien gewoon omdat die belachelijk duur geworden is en simpelweg te veel oplevert bij verkoop ? Dus de 100% drinkfles is niet langer een verzamel/hamster item maar een belegging geworden ? Ben daar wel nieuwsgierig naar.

Ah, gaat het híer om... Volgens mij zou deze vraag dan in een ander topic thuis horen, en is het hele stuk over dat 'de liefhebbers' eigenlijk maar verstokte 'romantici' zijn die de realiteit niet onder ogen (willen) zien (even samengevat hoe ik je post opvat) een beetje overbodig.
Want je hebt het hier nu over flessen die ooit zijn aangeschaft met de intentie deze te drinken, maar al die tijd dicht zijn gebleven (want meer kopen dan kunnen drinken, dát is voor mij dan weer herkenbaar) en nu ingehaald worden door de hype.
Dit topic gaat puur over beleggen, oftewel, je koopt de fles en weet vooraf al: Deze zal nooit opengaan... Heel andere insteek dus.

Hoi Dre,

Bedankt voor je toelichting en commentaar. Ik lees veel hier op het forum want er is zo veel kennis op te doen (pas veel nieuws geleerd over vaten bijvoorbeeld ; heel mooi topic over) maar dit hier is maar één onderwerp dat me fascineert maar me niet noodzakelijkerwijs 'bezighoudt' omdat het me 'niet lekker zit' (vindt ik ietwat negatief overkomen Dre, sorry. Ben altijd open en eerlijk over wat ik doe, waarom en hoe ik er persoonlijk insta en dat moet mogen toch ?).

Ik hoop dat je van me wilt aannemen dat ik hier absoluut geen kritiek heb op liefhebbers (wie ben ik dan helemaal zijnde 'newbie' in vergelijking met kenners en liefhebbers waartoe jij zeker ook behoort ?) en het dus goed samengevat heb wat 'er leeft' onder liefhebbers, meer niet. Daar zijn we het denk ik over eens.

Het voorbeeld van de exclusieve auto's die nooit rijden was om een punt duidelijk te maken.

Het veroorzaken van de almaar rijzende whiskyprijzen zie ik inderdaad heel anders. Om het heel kort te houden ; primair zijn de distilleerderijen met hun marketing i.c.m. schaarste, de groeiende vraag, het tekort aan whisky (zie discontinued Japanse whisky) en de verzamelaars zelf (kijk recent naar de prijs die geboden word voor de nieuwe release Macallan folie 3 :HitHead ) hier debet aan, kortom marktbeweging (marktwerking) (vraag en aanbod) is de oorzaak en het effect van beleggers (veelal in higly collectable kostbare flessen) wordt overdreven.

De vraag die ik vervolgens stel, die kan hier toch in dit topic gesteld worden (je reactie 'Ah, gaat het híer om'......komt óók weer, op mij dan hè, negatief over) ? Waarom dan in een ander topic ? Het gaat over beleggen en was nieuwsgierig naar hoe een drinkfles een beleggingsfles kan worden en hoe anderen erover denken.

En dat je mijn post 'opvat' dat 'de liefhebbers' verstokte 'romantici' zijn die 'de realiteit niet onder ogen willen zien' enz.....dat zijn jouw woorden (maar laten we eerlijk zijn....hoe kun je niet romantisch zijn als het over whisky gaat.....dus ik denk dat je woorden het wel goed formuleren :respect ) . En waarom is mijn vraag overbodig ? Ik mag toch gewoon een vraag stellen ? Je reageert wel maar de vraag beantwoord je niet (en dat is helemaal je goed recht) en dat vindt ik jammer.
0 x

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 01 Jun 2018, 13:32

squaadgras schreef:Tja, denk dat daar ook een pijnpuntje zit. Kocht je de fles met de intentie om open te maken? Of heb je tijdens aanschaf (stiekem)al in je achterhoofd de intentie om deze later te verknaken (én praat je het voor jezelf goed onder het mom van goede slobberintenties)? Dat laatste verdient wat mij betreft net zoveel sympathie als een doorsneeflipneus; flessen mogen naar CataWiki..

Wat doe jij met al die flessen Japans die je (recentelijk?) aanschaft, Lucca?

Ik koop alles met de intentie om open te maken - en dat gaan ze dus ooit ook. Moet heel wat geks gebeuren wil ik dit uiteindelijk niet nakomen: ook de flessen die onderhand de 'waarde' van een kleine middenklasser hebben bereikt. Echter zie ik deze sneller op een speciale gelegeneid open gaan; Upperclasstasting, bruiloft, geboorte van een kind, 50e verjaardig... overlijden van de schoonmoeder :bigsmile

Hoi squaadgras,

Ik koop best wel veel Japanse flessen (vooral Chichibu) en vaak dubbel (sommigen zelfs 3 of 4). Sommigen omdat ik gewoon een verzamel/hamster tik heb (ik kan echt niet verkopen, lukt me niet. Ik krijg veel verzoeken op wb, echt waar maar het zijn 'mijn flessen'), veel flessen gekocht als investering (geld op de bank minder leuk dan geld in mooie flessen). De dubbele flessen zijn om gefaseerd open te maken/te drinken (en dat komt echt door veel op dit forum 'rond te hangen'.......mijn passie is daardoor gegroeid en ben het eens dat je ze moet proeven). Maar ik schrik wat sommige flessen inmiddels kosten, soms 3-4 keer mijn aanschafwaarde ! (niet zien aankomen).......en dan kom ik met mezelf in de knoop doordat ik het 'niet normaal vindt' om zo een dure fles open te maken. Sorry, ik kan het niet, 'een kleine middenklasser' opentrekken. Te nuchter ? Met de feestdagen krijg ik soms serieuze exclusieve flessen en bijna allemaal geef ik ze weg aan relaties die geen moeite hebben om bijv. een fles champagne van + € 500 open te trekken (teveel zuinige Hollander denk ik :oops: )

Maar een soortgelijke vraag had je me elders ook al gesteld ;) In ieder geval dank voor de reactie.....jij trekt alles open 'no matter what'....
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 01 Jun 2018, 13:50

Lucca schreef:...maar dit hier is maar één onderwerp dat me fascineert maar me niet noodzakelijkerwijs 'bezighoudt' omdat het me 'niet lekker zit' (vindt ik ietwat negatief overkomen Dre, sorry. Ben altijd open en eerlijk over wat ik doe, waarom en hoe ik er persoonlijk insta en dat moet mogen toch ?).

Moet zeker mogen. Doordat je al verschillende keren dit onderwerp aanhaalt komt het op mij over dat je voor jezelf op de een of andere manier probeert goed te praten dat je heel veel flessen als investering hebt. Maar je hoeft je verder aan niemand hier te verantwoorden hoor. En als ik het hier mis heb dan ook goed, dit is in ieder geval de indruk die je me geeft.

Lucca schreef:Ik hoop dat je van me wilt aannemen dat ik hier absoluut geen kritiek heb op liefhebbers (wie ben ik dan helemaal zijnde 'newbie' in vergelijking met kenners en liefhebbers waartoe jij zeker ook behoort ?)

Kenner zal ik mezelf zeker niet noemen, liefhebber zeker wel. Maar het gaat verder niet om mij hier in dit draadje.

Lucca schreef:Het veroorzaken van de almaar rijzende whiskyprijzen zie ik inderdaad heel anders.

Geen probleem, let's agree to disagree ;)

Lucca schreef: De vraag die ik vervolgens stel, die kan hier toch in dit topic gesteld worden (je reactie 'Ah, gaat het híer om'......komt óók weer, op mij dan hè, negatief over) ? Waarom dan in een ander topic ? Het gaat over beleggen en was nieuwsgierig naar hoe een drinkfles een beleggingsfles kan worden en hoe anderen erover denken.

Inderdaad had dit ook een sarcastische ondertoon, dat te maken had met het eerste waar ik op reageerde. Dat het op mij overkomt dat je probeerde je 'collectie die nooit opengaat' goed te praten, maar dat het relaas over de liefhebber vs. belegger eigenlijk niets met je uiteindelijke vraag te maken heeft. Opnieuw, als ik het hier mis heb: prima, puur een reactie op hoe het op míj overkomt.

Lucca schreef:En waarom is mijn vraag overbodig ? Ik mag toch gewoon een vraag stellen ? Je reageert wel maar de vraag beantwoord je niet (en dat is helemaal je goed recht) en dat vindt ik jammer.

Ik heb niet beweerd dat je vraag overbodig is, enkel eigenlijk op de verkeerde plek gesteld. Als je het verhaal over liefhebber vs. belegger had weggelaten, en je niet n.a.v. het 'beleggerstopic' maar in zijn algemeenheid deze vraag had gesteld had ik het heel anders opgevat, that's all.
En waarom ik de vraag niet beantwoord heb verder, is omdat ik simpelweg deze situatie nog niet aan de hand heb gehad.
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 01 Jun 2018, 21:21

Lucca schreef:Ik koop best wel veel Japanse flessen (vooral Chichibu) en vaak dubbel (sommigen zelfs 3 of 4). Sommigen omdat ik gewoon een verzamel/hamster tik heb (ik kan echt niet verkopen, lukt me niet. Ik krijg veel verzoeken op wb, echt waar maar het zijn 'mijn flessen'), veel flessen gekocht als investering (geld op de bank minder leuk dan geld in mooie flessen). De dubbele flessen zijn om gefaseerd open te maken/te drinken (en dat komt echt door veel op dit forum 'rond te hangen'.......mijn passie is daardoor gegroeid en ben het eens dat je ze moet proeven). Maar ik schrik wat sommige flessen inmiddels kosten, soms 3-4 keer mijn aanschafwaarde ! (niet zien aankomen).......en dan kom ik met mezelf in de knoop doordat ik het 'niet normaal vindt' om zo een dure fles open te maken. Sorry, ik kan het niet, 'een kleine middenklasser' opentrekken. Te nuchter ? Met de feestdagen krijg ik soms serieuze exclusieve flessen en bijna allemaal geef ik ze weg aan relaties die geen moeite hebben om bijv. een fles champagne van + € 500 open te trekken (teveel zuinige Hollander denk ik :oops: )

Maar een soortgelijke vraag had je me elders ook al gesteld ;) In ieder geval dank voor de reactie.....jij trekt alles open 'no matter what'....

Hallo Lucca

Het lijkt alsof je toch al een tijdje met whisky bezig bent (kopen in ieder geval).
Maar whisky proeven/drinken (correct me if I'm wrong) lijk je al minder lang te doen,
gezien het aantal "instappers" je momenteel aan het proeven bent?
Je schrijft dat je alles koopt als drinkflessen en dit blijkbaar regelmatig in groten getale (Hibiki 12, Chichibu, Macallan 10yo CS,...)
Dan neem ik ook aan dat je dit regelmatig drinkt en van elke versie wel een fles hebt openstaan?
Uit wat je schrijft lijkt dit namelijk niet zo:

Lucca schreef:Macallan 10 CS b2007 58.6%. (sample henri)
Yes, das lekker :smullen ....Neus sherry zacht zoet fruit. Smaak mooi complex, echt veel te ontdekken en dat voor 10 jaar (jammer van een kortstondig bittertje op het laatst) ? Maar wat een afdronk....blijft echt gaan dus lang aan het nagenieten. Heel mooi. Gelukkig destijds serie flessen van gekocht :hoera

Dus om welke reden koop je deze flessen dan in zo'n hoeveelheden?
Ik snap je punt dat een drinkfles een investeringsfles kan worden.
Althans dat je moeilijkheden hebt om de fles nog open te maken als de fles ondertussen veel meer waard is.
Maar is dat bij Chichibu tegenwoordig sowieso niet het geval? Ik kan me moeilijk voorstellen dat je die dan nog koopt om te openen.
Ook lijken de flessen die je aankoopt niet echt het type drinkflessen te zijn: Pappy van Winkle 20 yo Family Reserve, Macallan 25 Fine Oak bourbon&sherry, Macalllan 21 Fine Oak, Hanyu cask 957,...
Of heb ik het mis?
7 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 01 Jun 2018, 22:44

In grote lijnen kan ik mij wel vinden in het
'steeds aanschaffen van nieuwe flessen om te drinken' en er dan niet aan toekomen.
Vaak zijn dit bij mij de gewone core range flessen, want als hij lekker is moet ik er nog één kunnen kopen.

Nu ben ik nog niet zo lang met whisky bezig, maar er staan toch al een aantal flesjes 'die nooit meer terug komen'
Ook die blijven meestal staan, en worden dus alleen maar schaarser.

Wat ik nooit zal doen is een sample kopen van een fles die ik al heb staan!
Anders om wel; sampel proeven om een flesje aan te schaffen...
Wanneer die dan open mag, dat zien we later wel weer ;)
0 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 01 Jun 2018, 23:09

Hallo @nigel_tufnel

In mijn openingspost en op verschillende andere plaatsen op het forum geef ik helder weer hoe ik er 'als newbie liefhebber' in sta (en niets zo veranderlijk als de mens ;) ). Met echt gericht whisky proeven (veel middels samples ben ik sinds kort bezig, net als met veel lezen en leren over whisky hier op het forum). Ik proef niet alleen instappers ; ik heb voordat ik dit bericht las mijn pakket geopend van JWA en voor het eerst een Highland Park 30 48.1% (zonder plastic zegel ?? kwam ik achter :shock: ) geopend (onlangs 2 eerder gekocht die ik niet 'openkreeg') en gedronken (en dat is van een heel andere categorie dan een instapper :smullen manmanman).

Ik koop zeker niet alles als drinkflessen. Waar haal je dat vandaan dan ? Dus je aanname is onjuist wanneer je stelt dat ik 'dit regelmatig drink en elke versie open heb' (veel flessen gaan absoluut nooit open tenzij ik in de loterij win). Vandaar blijkt uit wat ik schrijf dat dat niet zo is. Wel koop ik sinds eind 2016 heel veel en ook nog eens vaak dubbel met de bedoeling sommigen mettertijd te openen (staat genoeg open en heb een berg samples waar ik doorheen moet en ben een zeer matige drinker).

De reden waarvoor ik veel (= relatief he ; bij velen stel ik echt niks voor en denk dan ook niet meer van mezelf dan strikt noodzakelijk) aanschaf is verzamelen/hamsteren/en zeker (!) ook investeren (vaak toegelicht).

Chichibu's worden inderdaad duurder maar ik heb een zwak voor dit merk en inmiddels ook de meeste van deze whisky's (recent was dat Macallan). Met mijn antwoord hier eerder gegeven zal het duidelijk zijn dat veel flessen die ik aankoop zeker geen drinkflessen zijn. Met de Hanyu #957 heb ik bijvoorbeeld een serie van Tay Bak Chiang compleet gemaakt (4x Chichibu en 2x Hanyu). Waarom ? Verzameltik denk ik (serie moet compleet no matter what). Van de Macallan 10 CS 58.6% 100cl. kocht ik er 4 van bij whiskywhisky waarvan er ook bestemd waren voor 'de zuip'.

Beetje :offtopic allemaal maar wil je netjes antwoord geven. Mocht je n.a.v. mijn reactie nog vragen hebben dan lees ik dit graag.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 01 Jun 2018, 23:30

Lucca schreef:Ik koop zeker niet alles als drinkflessen. Waar haal je dat vandaan dan ? Dus je aanname is onjuist wanneer je stelt dat ik 'dit regelmatig drink en elke versie open heb' (veel flessen gaan absoluut nooit open tenzij ik in de loterij win). Vandaar blijkt uit wat ik schrijf dat dat niet zo is. Wel koop ik sinds eind 2016 heel veel en ook nog eens vaak dubbel met de bedoeling sommigen mettertijd te openen (staat genoeg open en heb een berg samples waar ik doorheen moet en ben een zeer matige drinker).

De reden waarvoor ik veel (= relatief he ; bij velen stel ik echt niks voor en denk dan ook niet meer van mezelf dan strikt noodzakelijk) aanschaf is verzamelen/hamsteren/en zeker (!) ook investeren (vaak toegelicht).

Ik verzin het niet hoor! ;)
Je zegt bijvoorbeeld dat als je Chichibu koopt, je dubbel (soms 3, 4 stuks koopt) waarvan de dubbele zijn om te drinken.
Dus neem ik ook aan dat je een hoop dubbele flessen Chichibu open hebt staan anders is het dus helemaal een belegging.
De Hibiki 12yo kocht je als "drink" whisky. Maar je zegt dat je een zeer matige drinker bent...
Waarom koop je dan 12 flessen als je er al een hele collectie van hebt? Is het dan ook niet gewoon een investering?

Ik snap je punt dus niet altijd.
Aan de ene kant zeg je dat je investeert in whisky en aan de andere kant lijk je een liefhebber en heb je problemen met de 2dehands handelaars.
Ik snap dus ook niet dat je zegt dat je een deel als investering doet en dan toch onderstaande uitspraak doet:

Lucca schreef:(ik kan echt niet verkopen, lukt me niet. Ik krijg veel verzoeken op wb, echt waar maar het zijn 'mijn flessen'), veel flessen gekocht als investering (geld op de bank minder leuk dan geld in mooie flessen). De dubbele flessen zijn om gefaseerd open te maken/te drinken (en dat komt echt door veel op dit forum 'rond te hangen'.......mijn passie is daardoor gegroeid en ben het eens dat je ze moet proeven). Maar ik schrik wat sommige flessen inmiddels kosten, soms 3-4 keer mijn aanschafwaarde ! (niet zien aankomen)...

Is het niet sowieso het punt dat je om je investeringsrendement te halen flessen zal moeten verkopen? :Scratch
En trouwens als je als investeerder bezig bent schrik je toch niet dat de waarde stijgt? Dat is toch de reden waarom je het kocht?
6 x

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 02 Jun 2018, 00:13

Hello again @nigel_tufnel,

Je aanname is toch echt onjuist ;) . Als ik alles wat ik momenteel dubbel heb open zou trekken dan moet ik misschien meer dan 40 flessen open maken ofzo ? En ik heb er al iets van 15 denk ik open (en dan nog partij samples). Snap je ? Alles kan/hoeft toch niet gelijk open omdat je ze dubbel hebt ?

V.w.b. je Hibiki 12 vraag ; Dat noemden wij de 'zuipfles' voor bijv. onze pokeravonden (en helaas voor mij zijn sommige vrienden meer doordrinkers dan ik). Toen ik de kans kreeg voor een leuke prijs er meerdere tegelijk te kopen deed ik dat dan ook (en had ik er maar nog veel meer van afgenomen). En sorry hoor, maar eind 2016 ; Hibiki 12 een investering ? Was overal te koop voor 85-90 euro ofzo ?

Ik heb zeker geen problemen met....2e hands handelaren :Scratch ? Ik koop ook flessen bij echte 'flippers' en ben er zelfs goed bevriend mee geraakt. En die staan er weer heel anders in dan jij en ik.

Je investeringsrendement en verkopen vraag : dat is meer voor flippers (en voor mij persoonlijk is dat géén vies woord). Ik ben teveel verzamelaar/hamsteraar. Flessen zullen ooit verkocht worden maar nog geen datum gepland en daar helemaal niet mee bezig.

Ik schrik niet als de waarde stijgt maar vindt het soms wel bizar hoe hard het gaat. Vandaar dat sommige drinkflessen beleggingsflessen worden hoewel dit aanvankelijk niet de bedoeling was.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 02 Jun 2018, 09:39

Lucca schreef:Je aanname is toch echt onjuist ;) . Als ik alles wat ik momenteel dubbel heb open zou trekken dan moet ik misschien meer dan 40 flessen open maken ofzo ? En ik heb er al iets van 15 denk ik open (en dan nog partij samples). Snap je ? Alles kan/hoeft toch niet gelijk open omdat je ze dubbel hebt ?

V.w.b. je Hibiki 12 vraag ; Dat noemden wij de 'zuipfles' voor bijv. onze pokeravonden (en helaas voor mij zijn sommige vrienden meer doordrinkers dan ik). Toen ik de kans kreeg voor een leuke prijs er meerdere tegelijk te kopen deed ik dat dan ook (en had ik er maar nog veel meer van afgenomen). En sorry hoor, maar eind 2016 ; Hibiki 12 een investering ? Was overal te koop voor 85-90 euro ofzo ?

Ik heb zeker geen problemen met....2e hands handelaren :Scratch ? Ik koop ook flessen bij echte 'flippers' en ben er zelfs goed bevriend mee geraakt. En die staan er weer heel anders in dan jij en ik.

Je investeringsrendement en verkopen vraag : dat is meer voor flippers (en voor mij persoonlijk is dat géén vies woord). Ik ben teveel verzamelaar/hamsteraar. Flessen zullen ooit verkocht worden maar nog geen datum gepland en daar helemaal niet mee bezig.

Ik schrik niet als de waarde stijgt maar vindt het soms wel bizar hoe hard het gaat. Vandaar dat sommige drinkflessen beleggingsflessen worden hoewel dit aanvankelijk niet de bedoeling was.

Ik zeg niet dat je honderd flessen moet open hebben.
Maar ik ga er vanuit gezien je berichten hier dat je wel een heel aantal Chichibu bottelingen open hebt staan.
Je koopt er toch genoeg met de bedoeling om er ook te drinken.
Als je 15 flessen open hebt staan en dit zijn allemaal "standaard drinkers", geen probleem.
Maar het lijkt dan niet alsof je überhaupt Chichibu koopt om te drinken, hoewel het één van je favorieten is... :Scratch

Dat Hibiki 12 meer waard ging worden is al bekend van midden 2015.
Toen kon je de berichten al lezen en zag je overal de waarschuwing opduiken om 'm snel te kopen voor hij er niet meer was...
Dus zeggen dat je dit eind 2016 niet kon zien aankomen en dan toevallig 12 flessen koopt?

Je verhaal lijkt me dus heel dubbel, snap je?
En geen probleem met 2dehands handelaren?!
Vergis ik me nu zo erg? Maar was jij niet de persoon die de kat de bel had aangebonden?
Waardoor ineens het hele forum in rep en roer stond?
Jij leek toch wel echt problemen te hebben met het verkooptopic waarin 148 flessen verkocht werden...
Terwijl (als ik je verhaal hoor) je profiel erg lijkt op dat van eppo58.
Ook gisteren trok je nog 3x aan de alarmbel voor een verkooptopic (deze comments zijn er blijkbaar ondertussen niet meer...)
Je hebt dus geen problemen met 2dehands handelaren, flippers maar rapporteert dit wel als een probleem? :Scratch
7 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 02 Jun 2018, 12:15

Lucca schreef:V.w.b. je Hibiki 12 vraag ; Dat noemden wij de 'zuipfles' voor bijv. onze pokeravonden (en helaas voor mij zijn sommige vrienden meer doordrinkers dan ik). Toen ik de kans kreeg voor een leuke prijs er meerdere tegelijk te kopen deed ik dat dan ook (en had ik er maar nog veel meer van afgenomen). En sorry hoor, maar eind 2016 ; Hibiki 12 een investering ? Was overal te koop voor 85-90 euro ofzo ?

Erhm... wattuh? Een fles van 85-90 Euro als 'Zuipfles' voor een Poker avondje?
En als je dan ook nog zegt;

Lucca schreef:Een fles die ik opentrek is niet waard wat ik ervoor betaald heb......maar waard wat de 'gek' ervoor geeft. Zo zie ik het en is het hoe ik erin sta. Dus (in mijn hoofd :HitHead ); als ik een nieuwe verse Hibiki 12 in mijn kast zet dan trek ik een fles van + € 260,00 open (mijn gevoel). En sorry, hij is heerlijk maar dit echt niet waard. Er gaat er echt wel eentje open weer maar op zeker is deze drinkfles ook een beleggingsfles geworden (en wie heeft dit zien aankomen van een Hibiki 12 for godsake).

Erhm... wattuh? Een fles van, voor je gevoel, 260 Euro als 'Zuipfles' voor een Poker avondje?

Dan wil ik niet weten wat je inschenkt op een een gewone avond.
Daar zou mijn portomonee van schrik onder de bank van kruipen denk ik zo.

:Slainte
3 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”