Reukvermogen en COVID

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
Uridium
Senior
Senior

Re: Reukvermogen en COVID

Ongelezen berichtdoor Uridium » 21 Jul 2022, 10:24

Als het enige troost is: het komt echt weer terug.
Als je alle vaccinaties en boosters hebt gehad, dan is het tijdelijk.

Ik maakte me grote zorgen en ben heel veel gaan lezen over smaakuitval & corona. Wat blijkt: vrijwel alle gevallen van ernstig blijvend smaakverlies traden op in de eerste golf en/of bij mensen die niet gevaccineerd waren.
Het smaakverlies wordt veroorzaakt doordat corona juist je slijmvliezen in je neus 'binnendringt' via een eiwit (virusdeeltje bindt aan eiwit en fuseert vervolgens met cel). Sommige cellen (inclusief reuksensoren) in je neus hebben dit eiwit (ACE-2 receptor), andere niet. Corona houdt de cellen mét ACE-2 receptoren tijdelijk bezet en verstoort ook de werking van naburige cellen.
Zolang je afweersysteem nog niet alle corona-deeltjes heeft opgeruimd, blijven de bezette cellen problemen veroorzaken.
Overigens is het niet een kwestie van "corona uit de cel schoppen"; de cellen worden door je afweersysteem vernietigd en er worden nieuwe cellen aangemaakt.

De vaccins zijn juist gefocust op het trainen van je afweer op o.a. deze ACE-2 kwetsbaarheid. Dus een getraind afweersysteem ruimt de corona snel op, en binnen een week of twee á drie zijn er weer voldoende cellen aangemaakt en kunnen de buurcellen zonder ACE-2 weer normaal functioneren, terwijl een ongetraind afweersysteem er heel lang voor nodig heeft.
11 x
Afbeelding

edwin5
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 23 Jul 2022, 00:41

Duidelijk verhaal!
0 x

Kl36
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Kl36 » 30 Jul 2022, 19:57

Deze week gevloerd door de Corona. :Cry

Nu na dik een week smaak totaal weg….
Reuk ook totaal anders.

Zelfs de peated whisky’s smaken totaal nergens naar bij mij.
Erg benieuwd wanneer ik weer van een glaasje kan genieten
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 30 Jul 2022, 20:38

In ieder geval beterschap! En voor de smaak/geur nog even geduld hebben.
0 x
Today's rain is tomorrow's whisky.

WhiskyLiam
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 05 Aug 2022, 17:04

Kl36 schreef:Deze week gevloerd door de Corona. :Cry

Nu na dik een week smaak totaal weg….
Reuk ook totaal anders.

Zelfs de peated whisky’s smaken totaal nergens naar bij mij.
Erg benieuwd wanneer ik weer van een glaasje kan genieten

Ik zit na een maand sinds het begin van de infectie op ongeveer 70% van de terugkeer van smaak en geur. Smaak is wat verder, ruiken nog wat lastiger.

Beterschap!
1 x

Uridium
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Uridium » 06 Aug 2022, 01:12

Let ook eens op je slijmvliezen en speekselklieren in je mond. Sinds COVID heb ik daar echt last van en uit onderzoek blijkt dat veel voor te komen. Bij mij: pijnlijke klieren en soms 'onstilbare dorst'... maakt niet uit hoeveel ik drink; blijft een droge mond houden. As we speak: net 1,5 liter bitter lemon op, maar nog steeds dorst... probeer 'em nu met een mooi glas Rasteau VDN te stillen... helpt ook niet, maar is wel lekker! :bigsmile
0 x
Afbeelding

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”