Gezellig aan de bar...

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 26 Okt 2021, 10:23

kv12 schreef:
op de flesjes staat de naam en een nummer, hiermee kan ik de oorsprong achterhalen lijkt me .

Klopt, dat is de whiskybase nr.

IVM dat vat, dat is gebotteld door een IB ipv door een OB.
Vaten die niet helemaal in lijn liggen met het profiel dat de distillery beoogt worden vaak verkocht aan IB's. Of gewoon om extra geld te verdienen natuurlijk.

Signatory vintage is een grote IB. Dit vat is dan gebotteld voor single malt whiskyshop in zammel.
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 26 Okt 2021, 11:15

kv12 schreef:Ik zie dat die in belgie word gebotteld? hoe werkt dat dan ? kopen die vaten op en bottlen ze die dan? waarom gebeurd dat niet bij de "fabrikant" van de whisky?

Nog een nuance, dit vat is gewoon in Schotland gebotteld. Dit is namelijk een wettelijke verplichting voor Schotse whisky (gedestilleerd, gerijpt en gebotteld in land van herkomst).

Er zijn vele independent bottlers, waaronder een aantal grote in de UK (Gordon&MacPhail, Signatory, Cadenhead), maar ook veel kleinere in bijvoorbeeld NL, BE en DE, maar alles wordt dus in Schotland gebotteld.

Er zitten hier ook forumleden die hun eigen vaten laten bottelen (Oogadal = Whiskydudes en Nederland-paraat = 3006 Whisky).
0 x

kv12
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor kv12 » 26 Okt 2021, 11:21

HammerHead schreef:
kv12 schreef:Ik zie dat die in belgie word gebotteld? hoe werkt dat dan ? kopen die vaten op en bottlen ze die dan? waarom gebeurd dat niet bij de "fabrikant" van de whisky?

Nog een nuance, dit vat is gewoon in Schotland gebotteld. Dit is namelijk een wettelijke verplichting voor Schotse whisky (gedestilleerd, gerijpt en gebotteld in land van herkomst).

Er zijn vele independent bottlers, waaronder een aantal grote in de UK (Gordon&MacPhail, Signatory, Cadenhead), maar ook veel kleinere in bijvoorbeeld NL, BE en DE, maar alles wordt dus in Schotland gebotteld.

Er zitten hier ook forumleden die hun eigen vaten laten bottelen (Oogadal = Whiskydudes en Nederland-paraat = 3006 Whisky).

Wat is er dan in belgie gebeurt?

Zijn er hier ook mensen die zelf thuis whisky maken?
0 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 26 Okt 2021, 11:29

kv12 schreef:Wat is er dan in belgie gebeurt?

Zijn er hier ook mensen die zelf thuis whisky maken?

Er is niks met de whisky in België gebeurd, mag/kan ook niet anders is het geen Schotse whisky meer. De eigenaar van die winkel zal contact opgenomen hebben met de onafhankelijke bottelaar Signatory (of omgekeerd) en zal uit een reeks staaltjes dit vat geselecteerd hebben om te bottelen onder "zijn" label met z'n eigen etiket. That's it.

En neen, onder Belgische wetgeving is alcohol stoken thuis illegaal (en maar best ook).
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 26 Okt 2021, 11:34

Er zitten hier wel professionele whiskymakers, oa Eaglesburn uit Ede en ik dacht iemand van Brugse whisky.
0 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 26 Okt 2021, 11:54

kv12 schreef:Zijn er hier ook mensen die zelf thuis whisky maken?

Dat hangt er van af hoe je dat definieert.
Volgens mij zijn er best een aantal onder ons die experimenteren met rijping van (gekochte) new make in kleine vaatjes, maar voor zelf stoken thuis zijn bij mijn weten de nodige papieren nodig.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 26 Okt 2021, 12:32

Freezeroz schreef:

Volgens mij zijn er best een aantal onder ons die experimenteren met rijping van (gekochte) new make in kleine vaatjes, maar voor zelf stoken thuis zijn bij mijn weten de nodige papieren nodig.

Officieel wel maar onze overbuurman heeft het ook als hobby. En die heeft echt niks met papierwerk gedaan :gnif Thuis stoken wordt in de meeste gevallen gedoogd zolang t maar binnen de perken is. En anders moet je net de pech hebben dat iemand je verlinkt of je nieuwe buurman is toevallig een wout.

Overigens kan mijn overbuurman beter gaan vissen ofzo. Want de rommel die uit z’n keteltje komt… :SadHead
3 x
Afbeelding

kv12
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor kv12 » 26 Okt 2021, 12:55

Cask1988 schreef:
Freezeroz schreef:

Officieel wel maar onze overbuurman heeft het ook als hobby. En die heeft echt niks met papierwerk gedaan :gnif Thuis stoken wordt in de meeste gevallen gedoogd zolang t maar binnen de perken is. En anders moet je net de pech hebben dat iemand je verlinkt of je nieuwe buurman is toevallig een wout.

Overigens kan mijn overbuurman beter gaan vissen ofzo. Want de rommel die uit z’n keteltje komt… :SadHead

Heb voorlopig geen enkele ambities ervoor maar mijn Poolse ex collega heeft eens zelf whisky gemaakt en die was "super smooth" zei hij hij maakt ook bier en komt wel een uit brouwersfamilie , zijn overgrootvader had een erkende brouwerij in Polen blijkbaar (wil natuurlijk niet zeggen dat je daarom lekkere whisky kan maken , maar een degelijke basis kennis zal die ongetwijfeld wel mee hebben gekregen.
0 x

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 26 Okt 2021, 19:25

kv12 schreef:
Cask1988 schreef:
Freezeroz schreef:

Heb voorlopig geen enkele ambities ervoor maar mijn Poolse ex collega heeft eens zelf whisky gemaakt en die was "super smooth" zei hij hij maakt ook bier en komt wel een uit brouwersfamilie , zijn overgrootvader had een erkende brouwerij in Polen blijkbaar (wil natuurlijk niet zeggen dat je daarom lekkere whisky kan maken , maar een degelijke basis kennis zal die ongetwijfeld wel mee hebben gekregen.

Zelf stoken lijkt mij fantastisch leuk om te doen.
Als iemand mij kan introduceren bij een "moonshiner" houd ik mezelf aanbevolen.
0 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

kv12
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor kv12 » 27 Okt 2021, 11:13

Hi ,
Gisteren mijn eerste samples ontvangen van een forumlid hier en gelijk 4 van de 8 geproefd .
Ik kan geen smaken beoordelen en eruit halen dus voor mij komt het neer op hoe lekker ik het vind , wou toch even mijn bevindingen delen , en tips die in lijn liggen met wat ik goed vind zijn zeker welkom :D

in deze volgorde geproefd:

Benrinnes 1997 vw fruitig /// Deze kon me niet zo bekoren , vond er niks speciaals aan qua smaak /beleving
Ben Nevis 1996 EID redelijk gesherried /// Deze was al een stuk beter , mooie smaken zonder speciale aromas voor mijn idee , hoe ik
verwacht dat een whisky proeft
Glenlivet 2007 vw zwaar gesherried /// De laatste 2 waren wel wat anders dan ik gewend ben , krachtig qua smaak en alcohol , de
Glenlivet 2007 SV zwaar gesherried /// prettige smaak bleef ook lang hangen erna , die lust ik wel :lekker

grts

Kristof
6 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 27 Okt 2021, 19:25

kv12 schreef:... maar mijn Poolse ex collega heeft eens zelf whisky gemaakt en die was "super smooth" zei hij hij maakt ook bier en komt wel een uit brouwersfamilie , ....
Is het op het Oost-Europeese platteland wel vaker gebruikelijk om zelf te stoken. Vaak zal dat vruchtenbrandewijn zijn of wodka, maar ik kan me ook voorstellen dat ze eens wat graandestillaat maken.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 02 Nov 2021, 17:09

Even scrollen in de koffiebreak komt Mr. Volbeat voorbij met een Toast;

Volbeat.JPG
Volbeat.JPG (44.55 KiB) 1800 keer bekeken

\m/ :cool: \m/

Hoewel ik het latere werk meer van hetzelfde vind.
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 02 Nov 2021, 21:11

Waar blijft de tijd; inmiddels al weer bijna 7 maanden terug heengegaan. Ik mocht Petrov's rauwe gegrom atijd wel, de eerste 3 Entombed platen zijn regelrechte klassiekers.
Met Volbeat heb ik verder niet zoveel, maar een tribute is altijd mooi. :jazzybass
1 x

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 03 Nov 2021, 07:47

Cask1988 schreef: of je nieuwe buurman is toevallig een wout.

Hoe klein is die kans? :roll: De mijne heet gelukkig Arno. :P :P
1 x
Afbeelding

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 20 Nov 2021, 14:31

Ik geef toe, ik heb em ook geleend, maar daarom niet minder leuk :gnif

Lieve mensen,
Ik krijg weer veel vragen om mijn whisky Kerst Cake recept te delen. Kopieer het en bewaar het ergens want ik ben niet van plan om het elk jaar opnieuw te typen:
100 g suiker,
1 tl. bakpoeder,
100 ml water,
1 tl. zout,
100 g bruine suiker,
sap van 1 citroen,
4 grote eieren,
50 g noten,
1 fles whisky,
200 g gedroogde vruchten.
Begin met je whisky te proeven, je wilt natuurlijk wel zeker zijn van de kwaliteit ...
Neem een grote kom, proef de whisky nog eens om écht zeker te zijn... Zoek de elektrische mixer...
Klop de boter in een grote zachte kom.
Voeg 1 tl suiker toe ...
Meng opnieuw.
Je checkt nu nog eens je whisky.
...
Doe je mixer ding uit ...
Breek 2 eieren en voeg ze toe aan de kom,
Gooi er de gedroogde vruchten bij ...
Raap de vruchten op van de vloer, was ze en doe ze voorzichtig trug in de kom ...
Proef nog eens van de whisky ...
Mix in de elektriciteit ...
Als het gedruigd froot in de klopdinges vastzit maak het met je hand los ... Vergleet ondertsssssss dewhisky ni te proeve ...
Zift nu 200g zout of zo en zeef het citroensssap en plet jenoten ...
Voeg ene suiker leeepel bij of zoeiets.
Vet de oooooven in en zet de cake in 180graden en probeer rechtop te blijven ...
Stuur nu misschien iemand naar de winkel voor een cake.... :D
7 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”