Greentesoup schreef:Zoals ik van jouw post begrijp heb je whisky echt leren kennen met sterk verminderd reukvermogen. Als je het niet vervelend vind dat ik het vraag, op welke manier ervaar jij whisky nu? Kan je grove categorieën als peat/sherry/bourbon van elkaar onderscheiden? Herken je tevens iets van de reviews van mensen, of baseer jij whiskys op compleet andere maatstaven/kenmerken, zoals bv. warmte? En daarnaast, wat over het algemeen als "goede" whiskys worden aangemerkt, geldt dat voor jou ook, of zijn ratings van whiskybase voor jou onbruikbaar?
Even hier het antwoord, om Brams verkooptopic niet verder te vervuilen. Afgaande op een vergelijking van smaaknotities (ook tijdens blind tastings), proef ik whisky in grote lijnen hetzelfde als mensen die wel goed ruiken. Ik kan goed bourbon- van sherryrijping onderscheiden en daarbinnen ook verschillende typen (bijvoorbeeld meer fruitige versus meer droge sherry). Ik mis in de smaak vooral de meer subtiele (boven)tonen en pik om een of andere reden ook peat minder makkelijk op. Voor zover hoge scores op Whiskybase op zaken als balans, mondgevoel en ontwikkeling van smaken gebaseerd zijn - en niet vooral op een 'goede' neus - kan ik daar prima mee uit de voeten. Hoewel ik dus een deel van de beleving en van de complexiteit mis, blijft er wat mij betreft nog genoeg te ontdekken en te genieten over.