Douane en accijnzen BE-NL

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
SingleMaltSamples
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Douane en accijnzen BE-NL

Ongelezen berichtdoor SingleMaltSamples » 23 Okt 2018, 10:56

Beste leden,

Sinds het opstarten van onze nieuwe webshop enkele maanden geleden heb ik al wat geworsteld met de Belgische wetgevingen ivm accijnzen...

Het zit blijkbaar nogal ingewikkeld in elkaar, of er komt zoveel papierwerk bij kijken dat ik op dit moment ff de hoop heb opgegeven.

De 'hoop' slaat dan op het verkopen naar het buitenland (ook al is het maar enkel naar NL).

Ik heb al heel wat info opgevraagd bij de douane, en moet zeggen, die mensen helpen mij goed.

Maar op dit moment zie ik het niet zitten om aan al die papperassen te beginnen, en dan nog eens een hoop op en af gerij, voorschotten betalen etc...

Wij zitten dan nog met de verkoop van staaltjes, wat het volgens mij nog ingewikkelder maakt.

Wat mij ook opvalt is dat er bedrijven zijn die wel degelijk naar het buitenland verkopen. Ik neem aan dat zij hier een externe firma voor inschakelen, of het label 'entrepeneur' hebben, wat het heel wat makkelijker maakt. Maar dit is enkel geschikt voor grote bedrijven.

Wat ook opvalt dat vele Nederlands webshops meer en meer weigerachtig staan tov te verkopen aan Belgie. Whiskysite.nl verkoopt blijkbaar niet meer aan ons, Belgen.

Is er iemand hier op het forum die ervaring heeft met het aankopen/verkopen van/naar het buitenland, als handelaar ?
0 x
Life's too short for average whisky

SingleMaltSamples.be

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Re: Douane en accijnzen BE-NL

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 23 Okt 2018, 22:02

Aankopen is niet zo lastig. Gewoon een vergunning bij de Douane regelen en je kan aan de gang. Accijns moet je idd dan wel direct afrekenen. Loopt aardig op bij whisky. Verkopen aan het buitenland is een ander verhaal....
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Nederland-paraat
Senior
Senior

Re: Douane en accijnzen BE-NL

Ongelezen berichtdoor Nederland-paraat » 24 Okt 2018, 21:29

Zeker ervaring met export, maar dan met wat grotere hoeveelheden dan een doosje. Twee mogelijkheden;

1. verzenden vanaf AGP naar (tijdelijke) AGP
2. verzenden van geen AGP naar (tijdelijke) AGP

Goedkoop? Kost niets behalve een hoop liquiditeit, een AGP (accijns goederen plaats) vraagt een aardige borsteling naast de eisen aan de locatie.
Ik importeer via iemand met een AGP mijn flessen, dan reken ik de accijns af en mogen de flessen staan en gaan waar ik wil. Dat tikt zoals Cor impliceert ook best door, in België denk ik nog meer, maar dat is een keuze die je maakt.

Bij uitvoer een vereenvoudigd administratief geleidedocument bijvoegen en daar de formele zaken opschrijven en het spul (laten) vervoeren naar de bestemming. Kan ik daarmee de betaalde accijns weer terugvragen.

Voor webshops zijn er wellicht andere oplossingen voor kleinere orders, dat zul je tussen beide autoriteiten moeten regelen. Maar je blijft waarschijnlijk een grote bult aan papierwerk/administratie houden.
Door de verschillen in accijns zou ik vanuit België niet zo veel zorgen maken, ik geloof dat het niveau een van de hoogste van Europa is. In principe betaal je nooit dubbel, mocht je een claim van de Nederlandse staat krijgen voor de accijns van 100 liter pure alcohol dan zou je die van België terug moeten krijgen. Dan ga je er niet op achteruit als Belg, de Nederlandse webshops hier wel als ze leveren aan België. Levert misschien een waarschuwing en een aanvullende sanctie op, maar goed, dat hoort een beetje bij ondernemen :lol:
0 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”