Whisky cursus ?

Een onderwerp past niet onder een van de andere rubrieken maar heeft wel "iets" met Whisky te maken. "Iets" mag ruim worden uitgelegd. In "Gezellig aan de bar..." is plaats voor ditjes en datjes.
EDRADOUR
Actief lid
Actief lid

Whisky cursus ?

Ongelezen berichtdoor EDRADOUR » 15 Jan 2010, 23:31

Wie heeft ervaring met het doen volgen van een :Scratch Whisky cursus? Heb gelezen dat er bij Glenlivet zulks gegeven wordt?
Voor de prijs hoeft men het in elk geval niet te laten. :o
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Whisky cursus

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Jan 2010, 14:12

EDRADOUR schreef:Wie heeft ervaring met het doen volgen van een :Scratch Whisky cursus?

Jock!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 17 Jan 2010, 19:50

EDRADOUR schreef:Wie heeft ervaring met het doen volgen van een :Scratch Whisky cursus? Heb gelezen dat er bij Glenlivet zulks gegeven wordt?
Voor de prijs hoeft men het in elk geval niet te laten. :o

Ik heb de whisky academy bij Bruichladdich gedaan. Was van plan om dit jaar nog bij Glenlivet te doen, maar weet inmiddels dat die cursus niet veel toevoegd aan de Bruichladdich academy. Sterker nog je krijgt bij Glenlivet bij lange na niet de "hands on" ervaring dat Bruichladdich geeft. Helaas doet Bruichladdich de academy niet meer. Wat ik wel zou willen doen is de Whisky School bij Bladnoch. Dat lijkt me wel wat. Wederom "hands on" en dat vind ik belangrijk.
Je kan het ook nog doen bij Ladybank. Kijk daarvoor hier
http://www.whisky.co.uk/distillery/whiskyschool.html

Wat ik wel kan zeggen is dat bij Bruichladdich in ieder geval je een heel degelijke inzicht krijgt in whisky making
Jock
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Jan 2010, 20:02

EDRADOUR schreef:Wie heeft ervaring met het doen volgen van een :Scratch Whisky cursus? :o

Het is natuurlijk afhankelijk van wat je er van op wilt steken ?
Verschillen in whiskies en hoe te/ze proeven.
Productieproces en misschien wat geschiedenis.
Al de verschillen en verschillende whiskies met begrippen als NAS, IB, OB, finishing, QC, CS etc. etc.
Of will je weten hoe een specifieke whisky gemaakt wordt, etc.

Volgens mij geeft Jock ook hele interessante algemene (Scotch) of toegespitste whisky cursussen al dan niet in de vorm van een NaT en al dan niet met zang en muziek.
Zie bijvoorbeeld: viewtopic.php?f=19&t=212&p=2653&hilit=op+tafel#p2651
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

EDRADOUR
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EDRADOUR » 18 Jan 2010, 22:13

Jock schreef:Ik heb de whisky academy bij Bruichladdich gedaan. Was van plan om dit jaar nog bij Glenlivet te doen, maar weet inmiddels dat die cursus niet veel toevoegd aan de Bruichladdich academy. Sterker nog je krijgt bij Glenlivet bij lange na niet de "hands on" ervaring dat Bruichladdich geeft

Kreeg toevallig vandaag maandag 18-01-2010 een @ van een bevriend collega, welke het voorbije jaar bij Glenlivet te gast is geweest, hij zelf komt uit Japan. Uiteraard is dit een persoonlijke ervaring, hij was tevreden,, dus wederom een dilemma voor ondergetekende. Er werd ook al de opmerking gelanceerd, een is gelijk aan ander, hier werd gelijktijdig ook de geschreven stukken vernoemd, een boek over Whisky is gelijk aan elk ander??
Weet in ieder geval dat bij Glenlivet deze op 13 April van start gaat, dus nog even een "Time out"
:Scratch
.
Piet schreef:Het is natuurlijk afhankelijk van wat je er van op wilt steken ?
Al de verschillen en verschillende whiskies met begrippen als NAS, IB, OB, finishing, QC, CS etc. etc.

Dus Piet,s citaat sluit hier precies op aan. :SadHead
0 x

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 18 Jan 2010, 22:36

In Nederland geeft Robin Brilleman cursussen.
Kijk voor meer informatie op:

http://www.robinbrilleman.nl/cursus.htm
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 19 Jan 2010, 16:24

EDRADOUR schreef:
Jock schreef:Ik heb de whisky academy bij Bruichladdich gedaan. Was van plan om dit jaar nog bij Glenlivet te doen, maar weet inmiddels dat die cursus niet veel toevoegd aan de Bruichladdich academy. Sterker nog je krijgt bij Glenlivet bij lange na niet de "hands on" ervaring dat Bruichladdich geeft

Kreeg toevallig vandaag maandag 18-01-2010 een @ van een bevriend collega, welke het voorbije jaar bij Glenlivet te gast is geweest, hij zelf komt uit Japan. Uiteraard is dit een persoonlijke ervaring, hij was tevreden,, dus wederom een dilemma voor ondergetekende. Er werd ook al de opmerking gelanceerd, een is gelijk aan ander, hier werd gelijktijdig ook de geschreven stukken vernoemd, een boek over Whisky is gelijk aan elk ander??
Weet in ieder geval dat bij Glenlivet deze op 13 April van start gaat, dus nog even een "Time out"
:Scratch
.
Piet schreef:Het is natuurlijk afhankelijk van wat je er van op wilt steken ?

Dus Piet,s citaat sluit hier precies op aan. :SadHead

Je hebt volkomen gelijk. Voor een cursus hoef je niet echt naar Schotland. Dat kan bij Robin Brilleman en kan zelfs bij mij alhoewel ik preek niet graag over eigen parochie. Binnenkort ga ik samen met de Dutch Whisky Society een dagje bierbrouwen. ( ik brouw al meer dan 30 jaar bier) Zonder hop en van de wash die we over hebben na de vergisting, zijn we van plan om iemand met een alambiek uit te nodigen en gaan we het stoken, om te zien hoe dat wordt. Just for the fun. Als je dit wat lijkt, stuur dan een PM en je mag meedoen. Over proeven en dergelijk kan je aansluiten bij een van de zeer goede societies in Nederland zelf.
Maar, als je graag vroeg in de ochtend op wilt staan, een overal aantrekken en naar de distillery om te werken, en dat een week lang waarbij je elke proces leert van droge graan tot het bottelen van de "finished product" en samenwerkt met de mannen in de distillery en daarnaast nog proefsessies wilt hebben uit de vaten, is Bladnoch of Ladybank wel een betere keus. Het was mij niet geheel duidelijk wat je zocht en misschien gaf ik te snel een mening, waarvoor excuses.

Jock
0 x

Danieq
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Danieq » 13 Sep 2010, 16:31

Heeft iemand ooit de cursus in Nederland gedaan? Ik kan er geen nieuwe data op vinden en ook geen prijzen. Ik zo echt graag het bij Bruichladdich of Glenlivet doen, maar op dit moment zit een reisje er niet in. Misschien maar eens gaan sparen en dat het er dan ooit nog van komt. Lijkt me supergaaf.
Maar goed, zolang dat niet in zit kan ik misschien hier in Nederland beginnen mijn karige kennis te vergroten (ik leer op dit forum al veel, maar er is veel meer info nodig). Amersfoort valt ook nog wel te doen. Maar het moet wel een beetje betaalbaar zijn, anders zit dat er ook niet. Ik vrees dat Whisky een te dure hobby voor me is. Misschien toch maar weer naar het bier. ;)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Sep 2010, 22:47

Danieq schreef:Ik vrees dat Whisky een te dure hobby voor me is. Misschien toch maar weer naar het bier. ;)

Hé Danieq, niet wanhopen hoor. Er is heel veel te doen met Whisky, Whiskey en Bourbon onder de 30 €uro. Ook daarin zitten enorme verschillen niet alleen qua kwaliteit maar ook qua karakter en stijl. Als je niet zo veel kunt spenderen is het juist leuk om de krenten uit de pap te halen en de eenvoudigere soorten te vergelijken.
Bovendien kun je het ook goedkoper maken door kleine borrels te schenken met grote tussenpozen. Veel van ons zijn zo begonnen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Danieq
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Danieq » 16 Sep 2010, 15:22

Bedankt Piet, dat is weer een hoopvol bericht.
Ergens is het ook wel weer een uitdaging om met beperkt budget te werk te gaan. Als ik wat ouder ben, kan ik me vast wel luxe dure whisky veroorloven. En duur is niet altijd beter. Nouja, normaal gesproken dan. Ik weet niet of dat voor whiskys opgaat.
In ieder geval bedankt voor de bemoedigende woorden!
0 x

Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”