Thee: Lapsang Souchong

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Thee: Lapsang Souchong

Ongelezen berichtdoor avdboom » 30 Aug 2015, 20:25

Er is hier en daar al wat over geschreven, maar toch even een draadje specifiek over ervaringen.

Lapsang Souchong wordt veel genoemd als associatie in rokerige whisky's. Het is een boven naaldhout gedroogde chineese thee. Ik dacht ik probeer het eens, gewoon voor de ervaring en uit nieuwschierigheid. Ik moet zeggen, dat is een appart theetje :lekker . Als je niet van rokerige whisky's houd denk ik dat dit je ook niet zal bekoren, maar het is echt iets zoals ik niet eerder geproefd heb. Ik denk niet dat het mijn everyday thee zal worden, maar op zijn tijd...

Wie vanjullie heeft het wel eens geprobeerd en wat vond je er van?

Mocht iemand het eens willen proberen maar het niet in de buurt kunnen krijgen en niet tegen paketpost tarief iets willen laten bezorgen ... Stuur me maar ff een PB, voor een eurotje stuur ik je dan met de briefpost (binnen NL) een zakje waarmee je het met een paar koppen eens kan proberen :goedgedaan (http://www.simonlevelt.nl/golden-lapsang-souchong) .

Vanavond nog deze eesn proberen: http://www.simonlevelt.nl/thee/smokey-wuhuan-groen
0 x
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Thee: Lapsang Souchong

Ongelezen berichtdoor whiksy » 30 Aug 2015, 21:14

Ik ken m, haal m bij de tuinen. En ik hou er wel van. Echt of je een vuurtje van naaldbomen ruikt.
En inderdaad niet voor iedereen weggelegd, m'n vrouw moet er niets van hebben :D
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 30 Aug 2015, 21:21

Heb deze variant specifiek nog niet gedronken. M'n beste maatje woont in China (hij zou even een jaartje gaan studeren en liep tegen nummeltje 47 met rijst op :lekker getrouwd!), dus ik kom er zo af en toe (eind januari weer). Thee drinken is een speciaal momentje in China en daar wordt meer dan de tijd voor genomen; naast alle kruiden en medicinale goedjes die erdoorheen gaan, zijn er heel veel smaken te ontdekken (waarvan ik niet eens wist dat m'n tong ze kon herkennen!) Heel interessant dus. Ga deze variant eens opzoeken wanneer ik weer in het Verre Oosten vertoef!
0 x
squaadgras @ whiskybase | 2 ∞ & →

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 30 Aug 2015, 23:15

Ik heb hem ook vaker gedronken.
Ik moest er eerst niets van hebben een paar jaar geleden.
Maar pasgeleden heeft m'n vriendin een doosje van het merk Twinings meegenomen en ik kan het nu af en toe wel waarderen.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert. {Johnny Cash}

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 31 Aug 2015, 13:09

Ik was niet de enige nieuwschierige :-). Hebben jullie eht later ook weer herkend in whisky zoals sommigen beschrijven?
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 31 Aug 2015, 15:39

Nou ik vind het zelf wel een hele andere rooksmaak als die aan whisky zit. Maar ik kan me voorstellen dat er whisky's zijn die wel een vergelijkbare rook hebben.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert. {Johnny Cash}

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 31 Aug 2015, 15:43

Wat Peter zegt. Het is rokerig, maar niet zoals bij whisky. Misschien een beetje bij Highland Park, zal die binnenkort eens naast elkaar zetten.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 31 Aug 2015, 15:48

Ik denk dat ook HP niet in de buurt komt. Naar mijn idee heeft de thee een beetje een zurige rooksmaak. En bij veel whisky's vind je toch altijd dat zoetje van sherry of van fruit.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 31 Aug 2015, 20:02

Ja die thee drink ik ook wel eens. Erg lekker! Maar ik mag het alleen drinken als mijn vrouw niet thuis is. Zij kan die geur echt niet verdragen, haha.
1 x
BAM! - ook op Facebook

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 31 Aug 2015, 20:17

Willem vd K schreef:Ja die thee drink ik ook wel eens. Erg lekker! Maar ik mag het alleen drinken als mijn vrouw niet thuis is. Zij kan die geur echt niet verdragen, haha.

Niet bepaald een Earl grey?
1 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 31 Aug 2015, 20:56

Peter87 schreef:Ik denk dat ook HP niet in de buurt komt. Naar mijn idee heeft de thee een beetje een zurige rooksmaak. En bij veel whisky's vind je toch altijd dat zoetje van sherry of van fruit.

Ik had precies het zelfde idee. Maar toch snap ik wel waar mensen de associatie vandaan halen, bet is alleen niet een soort van perfect match... Maar toen ik HP las had ik ook wel beetje het gevoel van... Ja misschien...
1 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 10 Sep 2015, 09:16

Nino schreef:
Willem vd K schreef:Ja die thee drink ik ook wel eens. Erg lekker! Maar ik mag het alleen drinken als mijn vrouw niet thuis is. Zij kan die geur echt niet verdragen, haha.

Niet bepaald een Earl grey?

Haha, nee, niet bepaald.

Ik begrijp de associatie met rokerige whisky ook wel maar toch is het heel anders, hoor. Je ruikt heel goed de verbrande dennennaalden. Het is een heel ander soort rook dan van turf. Maar toch, het is smokey - dat wel.
0 x
BAM! - ook op Facebook

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 11 Sep 2015, 09:07

avdboom schreef:Mocht iemand het eens willen proberen maar het niet in de buurt kunnen krijgen en niet tegen paketpost tarief iets willen laten bezorgen ... Stuur me maar ff een PB, voor een eurotje stuur ik je dan met de briefpost (binnen NL) een zakje waarmee je het met een paar koppen eens kan proberen :goedgedaan (http://www.simonlevelt.nl/golden-lapsang-souchong) .

Ik denk dat ze dat een verdacht pakketje gaan vinden als je het niet in een ander zakje luchtdicht verpakt :P Ik heb ze thuis in een plastic zakje, in een plastic bakje zitten... en dan nog :-P

Ooit het experiment gedaan om bloemkool te koken in een 'thee' van Lapsang, maar dat was niet echt een succes.

Qua geur doet het wellicht meer denken aan gerookte vis. Een hele aparte geur. Zet hem niet direct te sterk, beter later wat sterker maken.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

DiXi
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DiXi » 03 Jan 2016, 20:29

Ik heb het vorig jaar gedronken in Harrods. Onwijs lekker!!

Mij deed de smaak inderdaad denken aan een rokerige whisky.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 19 Apr 2016, 23:58

Ik kwam dit voor het eerst tegen in de Twinings Shop in Londen, heb toen maar een doosje meegenomen. Ik noem hem zelf wel m'n whisky-thee maar ben het eens met een aantal anderen hier dat de rookgeur en -smaak eigenlijk niet in de buurt komt van die van whisky.
Die geur die aan het theezakje zelf hangt vind ik zelf nog het geweldigst, maar ook verder is ie prima te doen, zo af en toe eens. Bepaald géén 'daily-dram' in ieder geval.
0 x

Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”