Sherry

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Sherry

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 06 Dec 2014, 21:42

Het woord sherry wordt op dit forum erg vaak genoemd. Logisch ook. Maar niemand heeft het dan over de drank zelf. Ik ben zelf eigenlijk ook nauwelijks bekend met de Spaanse drank. Behalve dan dat m'n oma altijd standaard een glaasje Osbourne Medium Dry dronk 's avonds. Ik dronk op wat latere leeftijd graag een glaasje mee. Ondanks dat ik een whisky gerijpt op sherry-vat direct herken, had ik geen idee van de oorsprong van die smaken. Eigenlijk net als turfrook. Ook dat ken ik lauter uit whisky.

Nu kocht ik laatst uit nieuwsgierigheid weer een fles sherry bij de supermarkt. "Medium Dry", stond erop. Alhoewel ik best wat geuren herkende, had het geen enorm herkennings effect. Per toeval liep ik gisteren in de Albert Heijn tegen twee kleine flesjes sherry naast elkaar aan. De ene was Oloroso, de ander Pedro Ximenez. Beiden 12 jaar oud. Puur uit nieuwsgierigheid kon ik ze niet laten staan. Ik heb ze zojuist open gemaakt en naast elkaar ingeschonken om te proberen. Wat een feest van herkenning! Vooral de Oloroso is ENORM herkenbaar in de neus. Echt alsof je een Glendronach (of iets soortgelijks) in het glas hebt. Geweldig. De PX is een totaal ander beestje. Donker rood, heel dik en stroperig en gigantisch zoet. De geuren en smaken herken ik haast niet uit PX whisky's die ik gedronken heb. Wat me best wel verbaast eigenlijk.

Desalniettemin denk ik dat elke whisky drinker eens een goed glaasje sherry zou moeten proberen als je dat nog niet gedaan hebt. Puur voor de ontdekking erg leuk!

Heeft iemand op dit forum nog leuke, interessante sherry weetjes?
1 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
mardo
Senior
Senior
Berichten: 330
Lid geworden op: 10 Okt 2014, 23:04

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor mardo » 07 Dec 2014, 18:26

Willem vd K schreef:
Desalniettemin denk ik dat elke whisky drinker eens een goed glaasje sherry zou moeten proberen als je dat nog niet gedaan hebt. Puur voor de ontdekking erg leuk!


Leuk verhaaltje over jouw zoektocht en nieuwsgierigheid. Ik heb geen interessante sherry weetjes, maar ik ga binnenkort wel op zoek naar een klein een flesje olorosso, want ik ben ook nieuwsgierig naar de geur en smaak en ik heb geen ervaring met sherry tot nu toe. Ik heb wel een flesje Domecq droge sherry staan, maar dat is denk ik voor het whisky idee geen goed voorbeeld.
0 x
Afbeelding

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 738
Lid geworden op: 12 Nov 2012, 11:24

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 08 Dec 2014, 09:49

Wel, we gaan alvast even Ruben zijn blog pluggen: http://www.sherrynotes.com/ Daar ga je zo ongeveer alles terugvinden wat je maar nodig kan hebben. Lees, maltmaniac maar dan voor sherry :)
Vorig jaar hebben we met de club een tasting gedaan van 4 sherry stijlen en nadien 4 whiskies gerijpt op dat soort sherry, nu volgende week gaat Ruben ons het beste voorschotelen wat sherry te bieden heeft. Ik zal proberen daarna verslag uit te brengen ;)
(persoonlijk was de erg mineralige fino mijn favoriet, maar dat kan nog veranderen)
0 x

Gebruikersavatar
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1304
Lid geworden op: 23 Jan 2013, 15:34
Locatie: Leusden

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 08 Dec 2014, 14:36

jdoucet schreef:Wel, we gaan alvast even Ruben zijn blog pluggen: [..]

Grappig, dat blog heb ik inderdaad afgelopen weekend vlak na het aanmaken van dit topic ontdekt. Pas later ontdekte ik ook dat het van WhiskyNotes Ruben is :) Mooie blog met veel info idd!

De twee sherry's die ik gekocht had (Collection Oloroso 12 years (Williams & Humbert) & Collection P.X. 12 years (Williams & Humbert)) worden door hem niet zo best beoordeeld, haha :lol: Ik vond ze zelf ook maar zo-zo, eigenlijk. Ik vond de Oloroso veel te zuur, droog en vlak en de PX juist veel en veel te zoet en te gecondenseerd. Het leek wel limonadesiroop.

Uiteindelijk heb ik de twee glaasjes samengevoegd en voilà! Daar ontstond een prachtige sherry :lekker. Het zure karakter van de Oloroso gaf de PX veel meer diepte en drinkbaarheid. Het suikerzoete randje ging er vanaf en het houtige karakter kwam tevoorschijn. Echt een geval van 1+1=3 :lekker
0 x
BAM! - ook op Facebook

Gebruikersavatar
svennie
Senior
Senior
Berichten: 431
Lid geworden op: 23 Dec 2014, 23:11
Locatie: Schoten

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor svennie » 26 Jun 2015, 22:39

Ik heb vandaag de whisky voor een dag aan de kant gezet en zit momenteel nog steeds in de tuin samen met het vrouwtje te genieten van een glaasje Fernando de Castilla Premium Cream Sherry. Wat is me dat lekker.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
JayDie
Moderator
Moderator
Berichten: 6756
Lid geworden op: 31 Jul 2009, 19:49
Locatie: Gennep

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor JayDie » 30 Sep 2015, 22:51

Goed verhaal, Willem! Het leren kennen van geuren en smaken pak ik precies zo aan. Ooit al eens op het forum over geschreven. Ik had toen Sherry Cream, gerijpt op Olorosso geloof ik. Herkenbaar ja.

Maar net als bij Whisky is de ene Sherry qua type de andere niet, om nog maar te zwijgen over het ene en het andere merk. Goed om in grove lijnen de drank te (her)kennen. Hoe kun je sherry herkennen als je het nooit gehad hebt... :Scratch
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3944
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 01 Okt 2015, 10:00

Heb onlangs ook een PX geprobeerd - lijkt wel appelstroop. Heerlijk af en toe eens, maar een hele fles bezorgd je kiespijn, zo zoet! :lekker
Binnenkort eens een Oloroso proberen (mijn favo whisky!). Winter komt er weer aan - mooi te combineren met een proeverijtje incl. port!
0 x
2 ∞ & →

Banton1977
Senior
Senior
Berichten: 484
Lid geworden op: 03 Jun 2015, 20:52

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor Banton1977 » 01 Okt 2015, 23:39

Toen ik vandaag twee flessen whisky's haalde, moest ik ineens aan dit topic denken. En heb er een PX bij gekocht. Volgens mij had ik nog nooit sherry gehad. Ik moet zeggen, het valt me niet mee! Appelstroop, hoestdrank... Nee. Dan heb ik liever een oude port. Maar ik proefde wel wat ik altijd in gesherry'de whisky's proef :goedgedaan wat dat betreft een feest van herkenning :lekker het verschil is dat ik whisky wél lekker vind :bigsmile
0 x

bkoster
Actief lid
Actief lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 Aug 2015, 15:55

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor bkoster » 12 Jan 2016, 14:12

Ik heb voor sinterklaas en kerst een fles port en sherry gevraagd. Mijn interesse werd gewekt door de sherried en port finish/cask whiskies.
Ik kan de stroperig-, vol- en zoetheid van de PX sherry erg waarderen. De rozijn/sultana smaak komt ook duidelijk terug in bijvoorbeeld de Glenfarclas 15.
Port cask whisky heb ik nog niet kunnen proeven, de flessen van Glendronach zijn te duur om zo maar even te proberen.
Wel doet port me denken aan Mavrodaphne, een zoete Griekse dessertwijn (aanrader!).
0 x

Gebruikersavatar
Genieterke
Senior
Senior
Berichten: 182
Lid geworden op: 01 Nov 2015, 07:58
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor Genieterke » 12 Jan 2016, 14:46

Overlaatst een Benriach 15 Px gedronken, heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk. :nat
1 x
mens sana in corpore sano

Joris
Senior
Senior
Berichten: 176
Lid geworden op: 19 Feb 2015, 18:58
Locatie: Amsterdam

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor Joris » 12 Jan 2016, 20:20

Ik ben inderdaad ook al een tijd benieuwd naar een sherry los. Kwam onderstaande een tijdje geleden tegen. Wellicht leuk om het op die manier te ervaren, al vind ik de prijs wel wat aan de hoge kant..

https://www.passievoorwhisky.nl/nl/tomatin-whisky-distillery/23092-tomatin-whisky-meets-sherry-oloroso-edition-giftpack.html
0 x
Afbeelding

bkoster
Actief lid
Actief lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 Aug 2015, 15:55

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor bkoster » 13 Jan 2016, 11:20

Genieterke schreef:Overlaatst een Benriach 15 Px gedronken, heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerlijk. :nat

Die is zeker lekker, de sherry komt niet zo 'hard' terug als in de GlenDronach Revival of Parliament maar je proeft het toch zeker wel!
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyNotes
Actief lid
Actief lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 17 Mar 2010, 16:37
Locatie: Vlaanderen
Contact:

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor WhiskyNotes » 14 Jan 2016, 15:06

Joris schreef:Ik ben inderdaad ook al een tijd benieuwd naar een sherry los. Kwam onderstaande een tijdje geleden tegen. Wellicht leuk om het op die manier te ervaren, al vind ik de prijs wel wat aan de hoge kant..

https://www.passievoorwhisky.nl/nl/tomatin-whisky-distillery/23092-tomatin-whisky-meets-sherry-oloroso-edition-giftpack.html

De sherry die daarbij zit, is alvast topkwaliteit.
0 x

Joris
Senior
Senior
Berichten: 176
Lid geworden op: 19 Feb 2015, 18:58
Locatie: Amsterdam

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor Joris » 14 Jan 2016, 17:08

WhiskyNotes schreef:
Joris schreef:Ik ben inderdaad ook al een tijd benieuwd naar een sherry los. Kwam onderstaande een tijdje geleden tegen. Wellicht leuk om het op die manier te ervaren, al vind ik de prijs wel wat aan de hoge kant..

https://www.passievoorwhisky.nl/nl/tomatin-whisky-distillery/23092-tomatin-whisky-meets-sherry-oloroso-edition-giftpack.html

De sherry die daarbij zit, is alvast topkwaliteit.


Heb daar dus heel erg weinig verstand van, maar wellicht om het een keer te proberen en naast een sherry uit de buurtsuper te leggen. Heb jij daar wellicht nog tips voor? :hoera
0 x
Afbeelding

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 738
Lid geworden op: 12 Nov 2012, 11:24

Re: Sherry

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 16 Jan 2016, 09:56

De sherry van je buurtsuper zal echt niet super zijn... Meestal nogal erg zoete rommel.

Je kan altijd eens wat bestellen op http://www.xpertvinum.be/sherry/

Ik heb net nog http://www.sherrynotes.com/2015/reviews ... o-navazos/ deze gekocht :)

PS: I see the irony, een px kopen en daarboven het hebben over zoete rommel, maar proef eens een goeie px, dat is niet enkel zoet ;-)
3 x


Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast