Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?
-
- Whisk(e)y goeroe
Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?
Hij blijft in basis zuur, Arthur. Het is ook wel een specifieke stijl.
1 x
-
- Forum goeroe
Nickolaas schreef:Hij blijft in basis zuur, Arthur. Het is ook wel een specifieke stijl.
Ik was er al bang voor. Nou niet voor bassie weggelegd dus
1 x
-
- Forum goeroe
Gewoon 1x in de zoveel tijd proberen. Je leert het drinken, net als whisky wat dat betreft (voor velen). Misschien eens eerst een Göse proberen, en wat sours. Ik moest er tig jaar geleden niks van weten, en nu is het 1 van mijn favo bierstijlen. Heerlijk op een warme dag in het zonnetje..
3 x
2 ∞ & →
-
- Whisk(e)y goeroe
Met de aantekening dat een beetje fatsoenlijke sour weliswaar minder gefermenteerd overkomt, maar over het algemeen een stuk zuurder zal zijn (zure matten niveau is niet ongebruikelijk).
Je zou ook nog een kriek of framboise kunnen proberen. Wellicht heeft dat een betere balans tussen zuur en fruitighied voor je.
Je zou ook nog een kriek of framboise kunnen proberen. Wellicht heeft dat een betere balans tussen zuur en fruitighied voor je.
0 x
-
- Whisk(e)y goeroe
Cask1988 schreef:Ik zit nu aan zo’n oude geuze maar ik denk dat dit eenmalig was voor mij. Wat een zure bende joh. Het is net alsof ik m’n bek in een fermentatie tank steek. Vergistend bier. Zo ruikt t, zo smaakt t en zo proeft t. Het zo mij verbazen als deze beleving 180 graden draait na het een jaar of tig te laten liggen
Helemaal met je eens Arthur!
Al meerdere keren geprobeerd en ook al een aantal jaren.
Maar dit en die sour bieren kunnen mij niet bekoren.
Geef mij maar een lekkere bourbon gerijpte stout of barley wine.
1 x
-
- Moderator
Bij mijn eerste Rodenbach Grand Cru (destijds wat anders dan tegenwoordig) dacht ik ook dat het bedorven was. Hoort Oude Geuze nu ook wel bij mijn favoriete bierstijlen, zeker als zomerbier. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat iemand het helemaal niks vind.squaadgras schreef:Gewoon 1x in de zoveel tijd proberen. Je leert het drinken,
Oude Kriek ook wel, maar dan wel een beetje gerijpt. Dus geen jong, springerig ding.
Overigens kun je er ook behoorlijk wat geld in kwijt.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
-
- Whisk(e)y goeroe
Reichenbach schreef:Overigens kun je er ook behoorlijk wat geld in kwijt.
Inderdaad, het verbaast mij altijd weer wat een fles Cantillon of Bofkont op de 2e hands markt moet kosten. Ook grappig om te zien dat er op bierfestivals altijd enorme rijen ontstaan bij de stands waar deze brouwerijen hun flessen uitschenken. Maar het is lekker spul, dat wel.
0 x
-
- Moderator
Alcoholvrij avondje:
1. Guinness 0.0 - smaakt echt naar Guinness; prettige 0.0
2. Van de Streek Playground IPA - blijft mijn absolute favoriet
3 Jever Fun - echt lekker en helemaal Duits. Mijn nieuwe nr. 2! (een maar € 1,09 per fles á 0,33 l bij de AH)
1. Guinness 0.0 - smaakt echt naar Guinness; prettige 0.0
2. Van de Streek Playground IPA - blijft mijn absolute favoriet
3 Jever Fun - echt lekker en helemaal Duits. Mijn nieuwe nr. 2! (een maar € 1,09 per fles á 0,33 l bij de AH)
0 x
-
- Moderator
Middagje proeven bij 'T Taphuys in Arnhem:
- Jopen Meesterstuk 2023 - 11,11 % - Bourbon-vanille, eikenhout, chocolade, toffee, trekdrop, heel bijzonder bier
- Kees Oui, oui mon chéri - 13% - chocolade met kersen, heerlijk en zwaar
- Marble Beers - Manchester Bitters - 4,2 % - heerlijk fris, strakke bitter zonder de typische hopsmaak. Eerder tannine-bitter. Mooi fris bier!
- Homeland - Zeebonk NEIPA - 7,1 % - wel een érg lichte NEIPA, overtuigt niet echt. Ik mis het weelderige tropische fruit.
- De Hemel - Moenen Rookbier - 6,5 % - lekker Hema-rookworst met een aangenaam zuurtje
- Bronkhorster Angus Tripel - 8,5 % - moutig, tropisch, fijne bitters, citrus
- Hert Bier - Lang Zal Die Leven Amber / Red Ale - 7,2 % - romig, bitters, cederhout, witte chocolade, fris bier in de afdronk
- Texelse Brouwerij - Noorderwiend Pale / Golden / Wheat Ale - 7,5 % - licht kruidig, lichtvoetig, mout, gedroogde sinaasappelschil, hout.
- Jopen Meesterstuk 2023 - 11,11 % - Bourbon-vanille, eikenhout, chocolade, toffee, trekdrop, heel bijzonder bier
- Kees Oui, oui mon chéri - 13% - chocolade met kersen, heerlijk en zwaar
- Marble Beers - Manchester Bitters - 4,2 % - heerlijk fris, strakke bitter zonder de typische hopsmaak. Eerder tannine-bitter. Mooi fris bier!
- Homeland - Zeebonk NEIPA - 7,1 % - wel een érg lichte NEIPA, overtuigt niet echt. Ik mis het weelderige tropische fruit.
- De Hemel - Moenen Rookbier - 6,5 % - lekker Hema-rookworst met een aangenaam zuurtje
- Bronkhorster Angus Tripel - 8,5 % - moutig, tropisch, fijne bitters, citrus
- Hert Bier - Lang Zal Die Leven Amber / Red Ale - 7,2 % - romig, bitters, cederhout, witte chocolade, fris bier in de afdronk
- Texelse Brouwerij - Noorderwiend Pale / Golden / Wheat Ale - 7,5 % - licht kruidig, lichtvoetig, mout, gedroogde sinaasappelschil, hout.
4 x
-
- Whisk(e)y goeroe
Toch weer een Biertje genuttigd :
een barista chocolate quad ( Belgian Ale 11 % ).
Chocola, echt.
Hij was aardig, groet Cor.
een barista chocolate quad ( Belgian Ale 11 % ).
Chocola, echt.
Hij was aardig, groet Cor.
0 x
-
- Moderator
Nu in het glas een Grand Prestige uit 2020; zo'n stenen kruikje. Het is een stevig bier, maar die paar jaar extra doen toch echt wel wat. Veel en veel beter, dieper en rijker dan een GP jong uit de fles.
Ze stonden een paar jaar geleden voor half geld op het schap en heb ik er een paar gekocht (allemaal) en blijkbaar kun je ze nog wel wat langer bewaren dan die 3 jaar. Een investering voor de toekomst dus.
Kom je ze tegen voor een goede prijs, inslaan en opslaan op de meest koele stabiele plaats in je huis die je hebt (kelder, kruipruimte, trapkast of meterkast). Vergeten en na een paar jaar weer tegenkomen als verrassing.
Ze stonden een paar jaar geleden voor half geld op het schap en heb ik er een paar gekocht (allemaal) en blijkbaar kun je ze nog wel wat langer bewaren dan die 3 jaar. Een investering voor de toekomst dus.
Kom je ze tegen voor een goede prijs, inslaan en opslaan op de meest koele stabiele plaats in je huis die je hebt (kelder, kruipruimte, trapkast of meterkast). Vergeten en na een paar jaar weer tegenkomen als verrassing.
3 x
-
- Actief lid
Reichenbach schreef:Ze stonden een paar jaar geleden voor half geld op het schap en heb ik er een paar gekocht (allemaal) en blijkbaar kun je ze nog wel wat langer bewaren dan die 3 jaar. Een investering voor de toekomst dus.
Inderdaad een lekker biertje. Moeilijk om hem 3 jaar niet aan te raken
Misschien dat ze daarom bij HJ een rijpingsproces kelder hebben waar je ze weg kunt laten leggen.
Zo kom je er niet zo snel aan natuurlijk
1 x
-
- Top bijdrager
Reichenbach schreef:Kom je ze tegen voor een goede prijs, inslaan en opslaan op de meest koele stabiele plaats in je huis die je hebt (kelder, kruipruimte, trapkast of meterkast). Vergeten en na een paar jaar weer tegenkomen als verrassing.
Wat zo nu ‘n goede prijs zijn voor zo’n GP?
0 x
-
- Moderator
Ik zie dat ze voor zo'n kruikje zes Euro vragen. Vind ik dat best stevig. De glazen 75 cl flessen zijn iets voordeliger. Maar half geld lijkt me dan helemaal een goede prijs.
Maar wat is duur, menige speciaalbiertjes die ik heb gehad hebben me niet het plezier gegeven dat ik aan deze Hertog Jan beleef. Maar het goed kunnen bewaren is blijkbaar wel van belang hierbij.
Een jonge Grand Prestige uit een pijpje is lekker, maar haalt het niet bij wat je met een paar jaar extra kan bereiken. Geldt dat trouwens voor wel meer wat zwaardere bieren.
Maar wat is duur, menige speciaalbiertjes die ik heb gehad hebben me niet het plezier gegeven dat ik aan deze Hertog Jan beleef. Maar het goed kunnen bewaren is blijkbaar wel van belang hierbij.
Een jonge Grand Prestige uit een pijpje is lekker, maar haalt het niet bij wat je met een paar jaar extra kan bereiken. Geldt dat trouwens voor wel meer wat zwaardere bieren.
0 x
-
- Top bijdrager
Reichenbach schreef:Ik zie dat ze voor zo'n kruikje zes Euro vragen. Vind ik dat best stevig. De glazen 75 cl flessen zijn iets voordeliger. Maar half geld lijkt me dan helemaal een goede prijs.
Een maat van me heeft 'n tijdtje terug een pallet GP aangeschaft en in de kruipruimte van zijn woning geplaatst en wil deze nu verkopen. Als je geïnteresseerd bent kan ik wel het een en ander voor je na vragen, stuur me anders maar een PB, dan vervuilen we dit topic niet...
1 x
Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”