Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 20 Mei 2021, 20:44

Jopen heeft wel meer goed bier, zoals de Mooie Nel. Naar mijn mening goed in balans.
Of het gruitbier van ze op zijn tijd.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1875
Lid geworden op: 09 Jul 2015, 20:01
Contact:

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 20 Mei 2021, 21:01

Reichenbach schreef:Jopen heeft wel meer goed bier, zoals de Mooie Nel. Naar mijn mening goed in balans.
Of het gruitbier van ze op zijn tijd.


Absoluut. Volgens mij zijn ze best groot, maar de kwaliteit is in orde en steeds veel nieuwe bieren.
Best knap voor zo'n commerciële partij
(Ja, ze zijn allemaal commercieel, maar je begrijpt vast wat ik bedoel)
Mooie Nel is lekker, maar ik geef de voorkeur aan Hop zei met ons (tevens tot nu toe het lekkerste glutenvrijebier wat ik geproefd heb)

De nieuwe Dubbel Wit (wit en weizen) is erg lekker voor van de zomer. Ligt nu in de supermarkt.
Ik heb ook goed ingeslagen met de Thice as Nice (triple neipa) en Witte Kerst (witbier) voor als het zonnetje gaat schijnen. Beide inmiddels niet meer verkrijgbaar volgens mij, maar echt toppers.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"


Afbeelding

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Uridium » 20 Mei 2021, 21:21

Vanavond tijdens het Songfestival een lekker simpel Palmpje.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 20 Mei 2021, 21:24

Uridium schreef:Vanavond tijdens het Songfestival een lekker simpel Palmpje.
Hier een glas wijn; ook een simpele maar wel lekker.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Uridium » 20 Mei 2021, 21:43

Reichenbach schreef:
Uridium schreef:Vanavond tijdens het Songfestival een lekker simpel Palmpje.
Hier een glas wijn; ook een simpele maar wel lekker.


Óók lekker! Ik zit inmiddels aan de Vedett IPA
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 752
Lid geworden op: 25 Feb 2017, 14:45
Locatie: Elburg

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 20 Mei 2021, 21:45

Om het songfestival te overleven heb ik toch wel wat sterkers nodig…
3 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 20 Mei 2021, 21:52

dannyp44 schreef:Om het songfestival te overleven heb ik toch wel wat sterkers nodig…

Zonder autotune komt het er wel op aan. Daar kan Madonna zelfs over mee praten.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Uridium
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 709
Lid geworden op: 23 Apr 2016, 23:10

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Uridium » 20 Mei 2021, 22:04

Reichenbach schreef:
dannyp44 schreef:Om het songfestival te overleven heb ik toch wel wat sterkers nodig…

Zonder autotune komt het er wel op aan. Daar kan Madonna zelfs over mee praten.


Nou inderdaad! M'n bier slaat dood van al die valse noten! :shock:
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 20 Mei 2021, 22:25

dannyp44 schreef:Om het songfestival te overleven heb ik toch wel wat sterkers nodig…

:P :P Hè-le-maal mee eens :Party
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3970
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 31 Jul 2021, 19:43

Mijn collega is in het dorp waar ik woon een bierwinkeltje begonnen.

Hij heeft me een aantal biertjes aanbevolen waaronder deze IPA.
https://www.bierenbrouwsels.nl/product/cerveza-sanfrutos-x-attik-periplo/
Afbeelding

Niet goedkoop, maar als je hem tegen komt zeker aanbevolen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 738
Lid geworden op: 12 Nov 2012, 11:24

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 11 Aug 2021, 12:37

Cask1988 schreef:Ik merk met speciaalbier meer en meer dat duurdere bieren het in mijn smaakbeleving vaak niet waard zijn.


Goh... Dat is wel erg kort.
Ik zeg natuurlijk niet dat flessen bier van een paar duizend euro dat ooit "waard" kunnen zijn als smaakbeleving, dat kan met whisky ook nooit. Maar als je pakweg een ipa laat overkomen van een brouwerij als Maine Beer Co. Dan betaal je een premium. Niet alleen omdat het grotere flessen zijn, maar ook omdat er nu eenmaal transportkosten zijn, overhead voor de importeur en de kleinhandel wil natuurlijk ook zijn brood verdienen. Gooi er wat accijns en belasting bij en 15 euro voor een flesje van 456ml (1 pint) is dan niet bepaald absurd.
Ik wil daar ook even bij aangeven dat grand prestige in vergelijking afwaswater is...

Nu smaken verschillen natuurlijk, maar ik drink liever een biertje minder dan slecht bier. En ik zal niet direct wild worden van een AB InBev biertje. Zij hebben een plaats en markt, maar ik ben het niet.

Die focus op prijs is voor mij altijd weer iets waarover ik mij loop te verbazen.
0 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 11 Aug 2021, 19:22

jdoucet schreef:
Cask1988 schreef:Ik merk met speciaalbier meer en meer dat duurdere bieren het in mijn smaakbeleving vaak niet waard zijn.


Goh... Dat is wel erg kort.
Ik zeg natuurlijk niet dat flessen bier van een paar duizend euro dat ooit "waard" kunnen zijn als smaakbeleving, dat kan met whisky ook nooit. Maar als je pakweg een ipa laat overkomen van een brouwerij als Maine Beer Co. Dan betaal je een premium. Niet alleen omdat het grotere flessen zijn, maar ook omdat er nu eenmaal transportkosten zijn, overhead voor de importeur en de kleinhandel wil natuurlijk ook zijn brood verdienen. Gooi er wat accijns en belasting bij en 15 euro voor een flesje van 456ml (1 pint) is dan niet bepaald absurd.

Nu smaken verschillen natuurlijk, maar ik drink liever een biertje minder dan slecht bier. En ik zal niet direct wild worden van een AB InBev biertje. Zij hebben een plaats en markt, maar ik ben het niet.


Kort? :Scratch bovendien, het is niet kort maar vind jij dat. Dat vind ik wel een fijne nuance.

Afijn: Als het in mijn smaakbeleving zo werkt, valt daar weinig van te vinden lijkt me. Smaken verschillen hè, je zegt t zelf al. Het is mijn smaakbeleving. En als ik een biertje van 8 euro niet tig keer hoger kan waarderen dan een flesje van €1.15, waarom zou ik dan in vredesnaam die €8 betalen? Om een beetje decadent en interessant te kunnen gaan doen over hoe duur bier ik wel niet drink? Vind het vreemd dat je me hierom als kortzichtig bestempeld. Wat zijn mensen die gewoon een krat Heineken halen en het verder wel best vinden in jouw ogen dan wel niet :lol:

De beredenering over transport en import enzovoorts vind ik eveneens vaag. Een biertje kan wat bij betreft uit Frans Polonesië komen, 180 dagen per boot onderweg geweest zijn, via 3 exporteurs en 2 importeurs en daarom €15 per flesje van 33cl kosten. Maar als ik t z’n geld niet waard vind, veranderd dat niet ineens door al die ‘exotische’ factoren. Dan liet ik m op locatie waar datzelfde biertje maar €2 kost, ook gewoon staan. Als jij wel €15 uit wilt geven voor bier wat je eigenlijk amper of niet lekkerder vind dan iets wat hier goed verkrijgbaar is, maar je de logistieke keten een warm hart toedraagt, staat je dat uiteraard volledig vrij. Dat klinkt in mijn oren echt niet logisch maar ik ga dat niet als dom of kort bestempelen. Jouw geld, jouw keuze, jouw feestje ;)

Ik drink heel graag de biertjes van de Anchor brewery en die staat in San Francisco. Ook niet bepaald om de hoek en toch ben ik voor een goeie €2.5 klaar.

jdoucet schreef:Ik wil daar ook even bij aangeven dat grand prestige in vergelijking afwaswater is...


Een grand prestige IS geen afwaswater, jij VIND dat afwaswater in vergelijking tot iets anders.. wederom een fijne nuance. Want voor mij is de GP een heel erg fijn biertje, waar je het ook mee vergelijkt.

jdoucet schreef:Die focus op prijs is voor mij altijd weer iets waarover ik mij loop te verbazen.


Ik snap tevens deze uitspraak echt niet dat focus op prijs iets geks zou zijn in jouw ogen. Niet iedereen heeft eindeloos budget en daarnaast is P/Q ratio een doodnormale maatstaf in zo’n beetje elke markt, dus ook die van bier. Althans, ik ken weinig mensen die zomaar een hele bak geld over de balk kieperen voor spullen die het in hun ogen echt niet waard vinden.
2 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 708
Lid geworden op: 21 Jun 2012, 16:39
Locatie: Twente

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Paulini » 31 Aug 2021, 13:15

Deze vakantie in Italië 'ontdekt' Rage IPA van WAR brewery in Italië.

https://untappd.com/b/birrificio-war-rage/2585069

Erg lekker, helaas hier niet te krijgen. In een cafe rond de 3-4 euro.
0 x

Gebruikersavatar
Bartje'79
Senior
Senior
Berichten: 229
Lid geworden op: 17 Feb 2017, 15:12

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Bartje'79 » 01 Sep 2021, 15:11

onlangs een 'Heaven Hell HH BBA by Lehe Pruulikoda' gedronken
Aanrader! :duimop
0 x

Gebruikersavatar
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2390
Lid geworden op: 24 Nov 2011, 16:03
Locatie: Eys
Contact:

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Kay » 02 Sep 2021, 09:20

Reichenbach schreef:Mijn collega is in het dorp waar ik woon een bierwinkeltje begonnen.

Hij heeft me een aantal biertjes aanbevolen waaronder deze IPA.
https://www.bierenbrouwsels.nl/product/cerveza-sanfrutos-x-attik-periplo/
Afbeelding

Niet goedkoop, maar als je hem tegen komt zeker aanbevolen.

Die heb ik ook laatst gekocht, 'moet' ik nog proeven. Dat soort dikke, fruitige IPA's bevallen me altijd erg goed. Hoewel een heel ander product zie eigenlijk wel een parallel met enkele van mijn favoriete distilleerderijen zoals Springbank, Clynelish, Ben Nevis en Imperial.

Nog een paar echte aanraders in die stijl:
Ārpus - DDH Citra Spectrum x Strata QIPA (QIPA!! :o)
Bold - Big Break
Adroit Theory - Fast Times at Heavy Metal High
Uiltje - My Life Span #5
Kees - Triple IPA
Kees - In Kees You're Thirsty
Kromme Haring - Barbarian Fishing v.8
Kingpin - Pixie Dust
Toppling Goliath - King Sue
Atelier der Braukünste - Open Sesame
Kompaan - Battle Royale Round 1

En geen IPA maar wel een vergelijkbare prachtige viscositeit:
Van Moll - Wodan (een 'tarwewijn')

Daarnaast bevallen zware maar toch soepele stouts me ook altijd heel erg. Liefst ook niet te overdreven zoet.
Rock City - Must Aare
Aslin - Cocoa Mostra
Aslin - Juan de Bolas
Pohjola - Pime Öö PX
UX Brew - Coffmaru
Moersleutel / Folkingebrew - Loaded
Moersleutel - Four Years Dinner
VandeStreek - Barrel Hazard
Kromme Haring - Beluga (Laphroaig Barrel)
La Pirata - The Last Dark Dawn
Bliksem - GROM Beast of Bourbon
Dutch Bargain - Coffee Connaisseur?
Dutch Bargain - Bon Appetit, Amélie (Coconut pandan cake)


Wat de prijs/kwaliteit verhouding discussie hierboven betreft: Er komt zo gigantisch veel uit dat je nooit alles kunt proeven, dus dat blijft een prima maatstaf. Natuurlijk komt er voor iedereen ook een punt waar nog wat extra euro's voor nog net ietsje lekkerder niet meer in verhouding staan, maar ligt ieders plafond ergens anders. Prijselasticiteit bestaat echter in het brein van elke consument, maar niet iedereen is er even bewust mee bezig. Persoonlijk blijf ik vrijwel altijd (ruim) onder een tientje en vind ik in die categorie zat aanbod van wat voor mij top is. En merk ik dat ik steeds vaker meer beleef aan 5 euro die ik besteed heb aan een smakelijk vatgerijpt bier dan aan een whiskysample van een zelfde prijs. Daarnaast: Het zelfde bedrag uitgeven aan iets ontdekken dat ik nog niet ken is voor mij in de regel beter besteed dan steeds maar het zelfde drinken. Ik kan die twee aspecten hierin eigenlijk totaal niet weg denken en eigenlijk maar goed ook, want je moet jezelf toch ergens in begrenzen. Je kunt lastig een slijterij met 2000 verschillende bieren binnenlopen en roepen 'doe me maar van elk een'.
7 x
Afbeelding


Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten