Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Kay » 01 Okt 2020, 15:40

Bij mij gaat het de laatste tijd twee kanten op, heel zwaar (liefst vatgerijpt en zonder te veel gekke toevoegingen) of juist heel fruitig.

Aanraders in die eerste categorie:
Uiltje Sequence Series #7
Põhjola Öö XO Cellar Series
Moersleutel Double Roast Kieni
Frontaal Rhodesian Barrel Aged 2019 (2020 moet ik nog proeven)
Nøgne Ø Jetsam
Jopen Road To Nowhere
Bosteels Monte Cristo

En bij de IPA's:
Península Prototype
Hopalaa Nebula
CRAK Giant Guerilla
ODU Tech Pivot
Magic Rock Clairvoyance

Pas een stuk of 50 verschillende blikken IPA aangeschaft, zullen waarschijnlijk wel grotendeels blijven liggen tot in de lente. Ik hoop dus dat het nogal meevalt met het belang van die versheid.
1 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 01 Okt 2020, 17:22

IPA is toch gebaseerd op bier bedoeld om een lange zeereis naar de tropen te overleven? Als ze niet tegen een paar maanden in een kelderkast kan is het geen echte IPA.
1 x
Today's rain is tomorrow's whisky.

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 01 Okt 2020, 17:39

IPA moet zo vers mogelijk gedronken worden om de hopsmaken te behouden.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 01 Okt 2020, 22:27

Als alleen een sterke hopsmaak het doel is waarschijnlijk wel. Maar ik weet niet of IPA als bierstijl daar traditioneel voor is bedoeld.

Bij andere biersoorten wordt juist overjarige hop gebruikt om de smaakinvloed hiervan te beperken.

Net als bij whisky er een mooie balans gevonden moet worden tussen de spirit en vatinvloed, is het bij bier een balans tussen het brouwsel, de hop en de ontwikkeling in het vat (lager) en de tijd in de fles.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 01 Okt 2020, 22:55

Traditioneel is het bedoeld om het langer houdbaar te maken. Tegenwoordig is het bedoeld om er een sterke hopsmaak aan te geven.
Daarom heb je ook DIPA (double IPA) TIPA (triple IPA) quadruple IPA en DDH (double dry hopped) IPA en zelfs DDH DIPA (double dry hopped double IPA) Etc. Er word ook heel veel gebruik gemaakt van verschillende hopsoorten die dan trots op het etiket worden gezet. Dat gebeurt bij andere bierstijlen niet zo zeer. In de bierwereld is veel ruimte voor experimenten en de ipa’s zullen zeker nog te drinken zijn over een paar maanden. Maar ze zullen niet smaken zoals ze “bedoeld” zijn. Steeds meer Brouwers zetten ook teksten als “drink fresh” op het label. De Moersleutel had zelfs op het label van hun DDH TIPA Beast Mode de tekst “time kills hops, don’t be a murderer” staan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
3 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 04 Okt 2020, 20:55

Mn favoriete speciaalbier. Beter wordt het voor mij niet :usa
Afbeelding

Ik probeer wekelijks allerlei speciaalbier uit, heb me er nooit zo in verdiept qua achterliggende kennis ofzo maar drink het gewoon graag. Hoef niet overal zo diep in te zitten met mn kennis. Vind de simpliciteit met bier juist wel leuk. Gewoon drinken en lekker vinden of niet lekker vinden. Zemelen doe ik wel over whisky :P
0 x
Afbeelding

HWF Thuisfestival SubForum

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Okt 2020, 20:36

Cask1988 schreef:Mn favoriete speciaalbier. Beter wordt het voor mij niet :usa
Als ik hem tegenkom zal ik hem eens proberen.

Vanavond de porter van deze brouwerij in het glas, het Steam Beer van hun is ook best wel goed.
1 x

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 05 Okt 2020, 21:24

Reichenbach schreef:
Cask1988 schreef:Mn favoriete speciaalbier. Beter wordt het voor mij niet :usa
Als ik hem tegenkom zal ik hem eens proberen.

Vanavond de porter van deze brouwerij in het glas, het Steam Beer van hun is ook best wel goed.

Die porter vind ik idd ook erg lekker! Bij gall kan je de Liberty zo bestellen en zonder vzk af laten leveren bij de winkel in je buurt ;)
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Okt 2020, 22:13

Gall is een mogelijkheid.
Bij mij in de buurt (Sint Nicolaasga) heb je de bierwinkel, die heeft het ook wel staan.
Ik ben er vrijdag heengegaan om mijn verzameling oude geuzes aan te vullen. Maar natuurlijk is er dan veel meer lekkers wat je in zo'n snoepwinkel niet kan laten staan.
Ze hadden er de porter in de aanbieding, vandaar dat ik daar ook een paar flesjes van had mee genomen.
0 x

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 05 Okt 2020, 22:26

Reichenbach schreef:Gall is een mogelijkheid.
Bij mij in de buurt (Sint Nicolaasga) heb je de bierwinkel, die heeft het ook wel staan.
Ik ben er vrijdag heengegaan om mijn verzameling oude geuzes aan te vullen. Maar natuurlijk is er dan veel meer lekkers wat je in zo'n snoepwinkel niet kan laten staan.
Ze hadden er de porter in de aanbieding, vandaar dat ik daar ook een paar flesjes van had mee genomen.

Altijd leuk zo’n bierwinkel :goedgedaan In mijn werkplaats (Ermelo) hebben we Burg Bieren zitten. Ook een enorm groot scala aan bieren van over de hele wereld. Brouwen ook hun eigen meuk meen ik.
1 x
Afbeelding

Anton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Anton » 05 Okt 2020, 22:44

Reichenbach schreef:Gall is een mogelijkheid.

Hebben ze enkel de geuze die op hun website staan? Hier in de plaatselijke bierwinkel een 30 tal verschillende denk ik.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Okt 2020, 23:40

Anton schreef:Hebben ze enkel de geuze die op hun website staan? Hier in de plaatselijke bierwinkel een 30 tal verschillende denk ik.
Altijd baas boven baas.
Ik heb de geuzes niet geteld, maar blijkbaar ten minste 19 varianten volgens de website, niet slecht voor een bierwinkel in Friesland dacht ik zo. Ik meen me te herinneren drie of vier planken, de 75 cl flessen bovenop.
De planken er onder het kriek bier.
Ik heb er vrijdag naast de Oud Beersel oude geuze ook de tripel meegenomen, die staat niet op de site, waarschijnlijk hebben ze er dan wel meer dan die 19 varianten.

Hebben we hier in Friesland bij de gemiddelde slijter wel een 30 tal verschillende flessen beerenburg in de schappen staan, dat hebben ze dan in België vast weer niet.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 05 Okt 2020, 23:56

Hoe lang kun je geuze trouwens bewaren? Ik meen meerdere jaren.
0 x

Anton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Anton » 06 Okt 2020, 08:38

Nee klopt, overal hebben ze wel iets anders. Bierwinkel hier heeft de speciale geuze zelfs niet in het schap liggen, moet je achter vragen.

10 jaar bewaren is geen probleem.
0 x

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 08 Okt 2020, 21:12

De plaatselijke supermarkt verkoopt sinds kort Leffe Hiver-Winterbier. Even proberen natuurlijk, smaakt prima!
0 x

Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”