Help! Probleempje met bier bewaren

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
AquaVitae
Senior
Senior

Re: Help! Probleempje met bier bewaren

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 02 Dec 2021, 21:08

Cask1988 schreef:Overigens, als er mensen zijn die wat inmiddels een aantal jaar rijpende bieren kunnen missen, pb me ff :) ik probeer een kleine kickstart te maken qua voorraad :Proost

Bij The Old Pipe verkopen ze ook oudere jaargangen van een aantal bieren. Die zijn wel aardig aan de prijs als ik het me goed herinner.

En anders gewoon wachten en elk jaar je kelder wat verder vullen. Over 10 jaar heb je dan zoveel flessen dat je het niet meer op krijgt.
2 x

AquaVitae
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 02 Dec 2021, 21:12

Ik wil je topic niet kapen, maar dit is wat ik dit jaar heb toegevoegd aan de kelder:

1x12 Boon Kriek Mariage parfait 0.375
1x12 Boon Mariage Parfait 0.375
1x6 3 Fonteinen Oude Geuze 0.75
1x6 Chimay Grande Reserve (blauw) 0.75
1x6 Hertog Jan Grande prestige 0.75
1x6 La Trappe Quadrupel 0.75
1x6 Gulden Draak Imperial Stout 0.75
3 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Dec 2021, 21:27

AquaVitae schreef:En anders gewoon wachten en elk jaar je kelder wat verder vullen. Over 10 jaar heb je dan zoveel flessen dat je het niet meer op krijgt.

Daarom probeer ik dus ff een kickstart te maken. Want zoveel geduld…da hek nie :P Vanaf nu sowieso opbouwen en bijhouden maar dan ist wel leuk om wat dingetjes te kunnen drinken tussendoor. Die Orval zal ik ook eens proberen!
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Dec 2021, 21:30

Net ook aan Arthur bericht dat bij nadere inspectie de Karmeliet inmiddels uit de meterkast is verdwenen. De trappist is vertegenwoordigt door Rochefort 8 en 10, wat volgens mij ook wel wat tijd in de fles kan gebruiken, Verder Oude Geuze en HJ GP.

Geuze is eigenlijk al bedorven bier. Tijd in de fles zal dit alleen maar versterken; je houdt er van of niet. Net whisky met uitgesproken smaken die wat lastiger is om te waarderen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Dec 2021, 21:38

AquaVitae schreef:Ik wil je topic niet kapen, maar dit is wat ik dit jaar heb toegevoegd aan de kelder:

erg mooi lijstje, al zal dat niet in mijn meterkast passen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 02 Dec 2021, 21:42

AquaVitae schreef:Ik wil je topic niet kapen, maar dit is wat ik dit jaar heb toegevoegd aan de kelder:

Als we dan toch aan het kapen zijn :bigsmile ..

Jan Linders (aardig grote supermarktketen in met name Limburg) heeft ieder jaar net voor de feestdagen weer echt een dikke lading topbier, waaronder veel vatgerijpt spul. Dus, recentelijk weer heerlijk ingeslagen met twee BA Bronckhorsters, Chimay op rumvat, BA quadruppel van Gulpener, Jopen Meesterstuk 2022 and so on. Afzien!
Laatst gewijzigd door Nickolaas op 02 Dec 2021, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Dec 2021, 21:44

Afijn on topic komt het er gewoon op neer dat het proefondervindelijk ervaren wordt. Onderweg verschillende dingen proberen als het 1 niet blijkt te werken en dan zien we het wel. Ik ga in ieder geval kijken of ik de ventilatie beter kan maken door andere roostertjes erin te zetten. Telde er zo snel 5, dat lijkt me toch afdoende. Maar wel ff checken of de boel niet verstopt zit enzo.
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Dec 2021, 21:44

Nickolaas schreef:Als we dan toch aan het kapen zijn :bigsmile ..

Jan Linders (aardig grote supermarktketen in mer name Limburg) heeft ieder jaar net voor de feestdagen weer echt een dikke lading topbier, waaronder veel vatgerijpt spul. Dus, recentelijk weer heerlijk ingeslagen met twee BA Bronckhorsters, Chimay op rumvat, BA quadruppel van Gulpener, Jopen Meesterstuk 2022 and so on. Afzien!

Goeie tip! :bigsmile
1 x
Afbeelding

Nickolaas
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 02 Dec 2021, 21:48

Cask1988 schreef:
Goeie tip! :bigsmile

Als je er één in de buurt hebt, Run, Arturio, Run!!
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 02 Dec 2021, 21:54

Nee helaas :( bij de plus zijn nu wel de la trappe quadrupels in de aanbieding voor 3,99€ dus daar gaat ik er denk ik ook maar ff 6 van halen :bigsmile
1 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 03 Dec 2021, 08:58

Ik was als Belg (ja, I know, shame) nooit echt een bierliefhebber tot ik whisky heb leren appreciëren en dus ook de moutsmaken. De laatste tijd heb ik zo heel af en toe eens iets nieuws geprobeerd en tot nu toe is m'n favoriet de Rochefort 8 (boven de 10 en de St Bernardus Abt 12 zelfs) en zoals Arthur zei ook de La Trappe Quadrupel vond ik heel geslaagd. Ik heb schrik om in een volgend rabbit hole te verzinken dus ik ga het bij de commercieel vlot verkrijgbare bieren houden, maar zo een experimentje van een paar biertjes wegleggen voor een paar jaren om ze dan naast elkaar te kunnen proeven lijkt me wel interessant.
2 x

Anton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Anton » 03 Dec 2021, 09:33

Ik weet niet hoeveel biertjes je weg moet krijgen? 2dehandse klimaatkasten kan je soms wel vinden voor weinig. Ik heb een 100+ flessen Geuze en stout die ik in de kelder bewaar. Geen haar op m’n kop dat er aan denkt om deze in een plek te leggen zodat er schimmel op komt. Zitten flessen tussen die per stuk meer waard zijn dan een 2dehands klimaatkast.

Vergeet ook zeker je temperatuur niet. In de winter 5gr en in de zomer 25gr kan ook wel een nare gevolgen hebben voor je bier/wijn.
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Dec 2021, 10:33

Ik kreeg nog een andere interessante tip. Gewoon 3 van die bakken met vochtvreters rond het bier zetten. 1x per 3 maanden de inhoud vervangen en dan dat schijnt super te werken. Ook nog eens een relatief goedkope en praktisch simpele oplossing.
0 x
Afbeelding

Anton
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Anton » 03 Dec 2021, 10:57

Beetje dweilen met de kraan open. Werken ook niet goed als de temperatuur aan de lage kant.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 03 Dec 2021, 11:05

Anton schreef:Beetje dweilen met de kraan open. Werken ook niet goed als de temperatuur aan de lage kant.

Ja en nee. De kruipruimte is goed geventileerd, het zand is droog en er staan geen plassen o.i.d. De temp in de kruipruimte schommelt tussen de 10-15 graden (jaarrond) dat heb ik al eens eerder gemeten. Dat is niet te koud voor een Vochtvreter om z’n werk te doen. En ja het vocht blijft natuurlijk terugkomen dus in zekere zin is t dweilen met de kraan open. Anderzijds als je t bijhoudt… stofzuigen in huis is ook dweilen met de kraan open, zeker met een kind. En toch doen we het dagelijks want als je t niet bijhoudt wordt het een bende, vies en gaat er ook van alles groeien :bigsmile
3 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”