Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor avdboom » 16 Aug 2016, 15:06

Afgelopen twee dagen...

- De Molen Brouwerij - Amarillo
Zeeer aangenaam bier! Erg fruitig en aromatisch als een goede Belgische Dubbel. Deed me aan de Viven denken.. Ik zou deze wel eens in een rijtje met de Raging Bitch van Flying Dog en de Belgische Vivien willen proeven.. Dat gaat nog wel eens gebeuren!

- Emelisse D(ouble)IPA - erg aangenaam en van dezelfde klasse als de Blond die mij al eerder goed bevallen was. Flink gehopt maar ook goed geintegreerd.. Wel iets minder aromatisch wat ik tov de Amarillo miste.

- Emelisse T(riple)IPA - Nog een tikje beter als de DIPA :goedgedaan.. Mooi vol aromatisch en fris/zoet. Ook 1 van de toppers van de vakantie!

Vakantie weer bijna voorbij, maar nog een paar mooie te gaan! Vandaag bij de Mitra Scherpenzeel (helaas geen Big Fat Double 5... ze hebben hem wel gehad :boos, maar ook erg mooi bier assortiment daar!) een Dochter van de Korenaar - Extase gescoord :lekker.. Dus nog een paar dagen genieten :duimop
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 16 Aug 2016, 15:16

Ik heb als 1 van de eerste de "of je hop lust", een IPA van brouwerij de Moersleutel geproefd.
Hij was net klaar en nog niet op fles gedaan. Maar omdat ik een fust ervan gekocht heb (voor een bepaald forumlid) hebben ze er speciaal een flesje voor me bij gedaan zodat ik eerst kon proeven. En ik kan je zeggen; het is weer een pareltje :duimop
Verder heb ik een Gose op van La Pirata, de Lab No 002, en gisteravond de Motorolie 10 Coffee Bean & Barrel Aged Walnut Wine van de Moersleutel gedronken.
De stijl Gose (geuze) begint steeds meer op me te groeien en de Motorolie is een hele dikke volle RIP. Prachtig gewoon. De jongens van de Moersleutel (Heiloo) zijn hard opweg om 1 van de beste brouwers van NL te worden. En dat terwijl ze nog maar net zijn begonnen. :goedgedaan
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 18 Aug 2016, 15:34

Peter87 schreef:Ik heb als 1 van de eerste de "of je hop lust", een IPA van brouwerij de Moersleutel geproefd.
Hij was net klaar en nog niet op fles gedaan. Maar omdat ik een fust ervan gekocht heb (voor een bepaald forumlid) hebben ze er speciaal een flesje voor me bij gedaan zodat ik eerst kon proeven. En ik kan je zeggen; het is weer een pareltje :duimop
Verder heb ik een Gose op van La Pirata, de Lab No 002, en gisteravond de Motorolie 10 Coffee Bean & Barrel Aged Walnut Wine van de Moersleutel gedronken.
De stijl Gose (geuze) begint steeds meer op me te groeien en de Motorolie is een hele dikke volle RIP. Prachtig gewoon. De jongens van de Moersleutel (Heiloo) zijn hard opweg om 1 van de beste brouwers van NL te worden. En dat terwijl ze nog maar net zijn begonnen. :goedgedaan

Toch even duidelijk stellen...
Gose is geen Geueze. Gose is geen spontane fermentatie meer, waar geueze dit nog steeds wel is. Als je buiten het Pajotteland een spontaanbier maat is dat ook een sour of wild ale. (perfect mogelijk trouwens, mits goede temperaturen aan te houden)
Gose bevat ook een ingrediënt dat je bij een Geueze niet gaat terugvinden ;) (Spoiler alert: het is zout)
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 19 Aug 2016, 00:31

Bedankt voor de opheldering. Dit wist ik niet (precies).
Dat er zout en ook andere ingrediënten aan toegevoegd worden wist ik wel. Maar ik dacht dat Gose gewoon de Engelse benaming voor Geuze was. Is vast ook ooit xo bedoeld.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 19 Aug 2016, 14:14

Sorry ;-)
Eigenlijk niet, Gose is een stijl die zijn oorsprong vindt in Duitsland, langs de rivier Gose, vandaar de naam.
Geueze is universeel geueze, die naam gebruiken ze ook in het Engels. Voor de eigen geproduceerde sours gebruiken ze zoals eerder vermeld dus meestal spontan, sour of wild ale :)
Ze blijven wel verwanten van elkaar natuurlijk, maar ze hebben elk hun eigenheid, gose is ook grotendeels van tarwe gemaakt, een witbier dus eigenlijk. Zoals de Berliner weisse of iets bekender (en niet zurig) Hoegaarden.

Anyway, vanavond staan er een aantal IPA's op het programma van Omnipollo en Pohjala :)
1 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 19 Aug 2016, 21:00

Eergisteren een Orval gedronken. Best wat positiefs van gelezen maar ik vond het niet eens een beetje lekker.. Ik vond het als een gehopt afwaswater van Amstel smaken.. Nuff said...

Gisteren een De dochter van de korenaar - Extase gedronken, en deze doet zijn naam eer aan! Komt op de voor herhaling vatbaar lijst :smullen

Zo, vakantie weer voorbij.. Weet nu weer wat meer van mijn smaak in de IPA's en nog e.e.a.. :goedgedaan.. Weer mooie lijst met zeer lekker bier voor in de toekomst. Nu eens links en rechts wat stouts verzamelen voor de donkere maanden die volgen...
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 19 Aug 2016, 21:22

avdboom schreef:Eergisteren een Orval gedronken. Best wat positiefs van gelezen maar ik vond het niet eens een beetje lekker.. Ik vond het als een gehopt afwaswater van Amstel smaken.. Nuff said...

LOL in het biercafé waar ik als student werkte noemden we Orval "putwater". Nu vind ik het toch echt wel een van de specialere bieren die er zijn. Het is volgens mij wel een love it or hate it-bier.

Zelf nu aan de good-old Chimay blauw, blijft lekker. Ik vergelijk het wel eens met een wijngerijpte whisky, met mooie harmonieuze fruittonen. :smullen
0 x
Affirmanti incumbit probatio

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 19 Aug 2016, 22:08

caskstrength schreef:
avdboom schreef:Eergisteren een Orval gedronken. Best wat positiefs van gelezen maar ik vond het niet eens een beetje lekker.. Ik vond het als een gehopt afwaswater van Amstel smaken.. Nuff said...

LOL in het biercafé waar ik als student werkte noemden we Orval "putwater". Nu vind ik het toch echt wel een van de specialere bieren die er zijn. Het is volgens mij wel een love it or hate it-bier.

Zelf nu aan de good-old Chimay blauw, blijft lekker. Ik vergelijk het wel eens met een wijngerijpte whisky, met mooie harmonieuze fruittonen. :smullen
haha , putwater... Zo ver wil ik niet gaan , maar voor mij is het dan een hate-it ;)

De chimay blauw had ik ook nog gekocht, maar niet aan toe gekomen.... Maar dat komt binnenkort wel...
0 x
Afbeelding

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 20 Aug 2016, 19:17

Bram84 schreef:
Mel schreef:In de kroeg kwamen we de Westvleteren 12 tegen. Veelal beschouwd als het beste bier ter wereld. En inderdaad....wat een fantastisch bier! Zo apart en smaakvol...een echte topper. En zoals eerder hier vermeld....13,95 per flesje... :o .

Als je deze zo lekker vindt, raad ik je aan om de St. Bernardus Abt12 eens aan te schaffen of ergens te degusteren. Voor een fractie van de prijs van de West-Vleteren.

Ik durf wedden dat je praktisch geen verschil zal proeven. ;)

Nou, ik heb de Abt12 nu ook geproefd. Prima bier maar mag toch niet in de schaduw staan van de Westvleteren. Die is toch complexer en specialer. Dus praktisch geen verschil ging voor mij niet op. Maar voor 2 euro het flesje gewoon een heerlijk biertje!
0 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 20 Aug 2016, 19:28

Vandaag bij de Bierbrigadier in Eindhoven geweest, in juli geopend. Super leuke zaak met een bizar aanbod.
https://www.facebook.com/De-Bierbrigadi ... 1809987008
:bottomsup
0 x

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 22 Aug 2016, 12:14

avdboom schreef:
caskstrength schreef:

haha , putwater... Zo ver wil ik niet gaan , maar voor mij is het dan een hate-it ;)

De chimay blauw had ik ook nog gekocht, maar niet aan toe gekomen.... Maar dat komt binnenkort wel...

Een complex bier met deels spontane (mja) gisting niet voor iedereen :p
De extase is echt mooi, een van de beteren.

Vrijdag was voor mij:
- Dale's Pale Ale
- Routa - Põhjala
- Magic #666 Black Mango IPA - Omnipollo
- 19 - Mikkeller
- Pesakond - Põhjala
- Arzachel - Omnipollo

Zondag:
- Raging Bitch Belgian IPA - Flying Dog
- Noa Pecan Mud Cake Stout - Omnipollo

Ik vraag me af waar ze dat "Belgian" IPA vandaan halen.
De Noa Pecan was subliem. Now I know what all the fuss is about.
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 27 Sep 2016, 08:44

-Roy- schreef:
avdboom schreef:Wellicht daarom maar 3 maanden op vat gezeten, samen met het duikt dat IPA's beperkt goed blijven...?

IPA's blijven juist wel goed. Het idee van het heel veel toevoegen van hop is juist dat het bier langer goed blijft. Hop werkt namelijk desinfecterend (en smaakversterkend). "India Pale Ale" is niet als naam gekozen omdat het uit India komt, maar omdat het bier goed bleef tot India.
Maar goed, IPA's 'rijpen' niet, of beter gezegd, de hoppigheid gaat er af als je IPA laat rijpen (en de hop is (zeker op dit moment) het duurste ingrediënt van bier) en de vraag is of je het zoete van het hout wil hebben in een bier dat bitter hoort te zijn.

Maar goed, zoals ik zei, ik sta wel open voor een experiment, dus ik ben op zich wel benieuwd naar beide expressies.

caskstrength schreef:
avdboom schreef:Toch heb ik me laten vertellen dat IPA's het verse frisse wel kunnen verliezen zoals ze lang bewaard worden.... Itt wat ik eerder dacht en in lijn is met jouw uitleg.. Iemand hier meer insight in?

Indian Pale Ale is ontstaan als bier dat goed bewaard kan worden. De Britten wilden bier exporteren naar India om aan de daar gestationeerde soldaten te schenken. Dit bier bleef niet goed. Er is toen ontdekt dat met extra hop toe te voegen (dry hoppen) het bier langer bewaard kam blijven. Zo konden ook de soldaten in India van bier genieten.

Zo, even hier verder.. Ik probeer niet betweterig te zijn maar wil nu echt weten hoe het zit, ik hoor namelijk wat tegenstrijdige berichten. En nu ben ik wel benieuwd.

Het India Pale Ale verhaal is me bekend.. Toen bij de winkel van Brouwerij De Molen mij werd verteld dat IPAs wel het beste vers gedronken konden worden dacht ik dan ook yeah right! Maar later las ik op een IPA etiket (geen idee meer welke...) "dit is geen bewaar bier".
Dan lees ik op biernet:
..Hop wordt vaak aan bier toegevoegd om het langer houdbaar te houden, maar een hopsmaak gaat wel snel verloren. Bier dat een sterke hopsmaak heeft, bijvoorbeeld een IPA, kun je dus het beste zo vers mogelijk drinken.

https://www.biernet.nl/algemeen/weetjes/bier-over-datum

Op dat punt had ik bedacht.... Goed, het bier is lang houdbaar, maar de smaak kan dus nog wel veranderen waarbij het hoppige er af gaat.. Niet bedorven/slecht dus, maar ook niet meer hoe het was.

Wat is nu correct? Hier een ras bier goeroe die het juiste antwoord heef?
0 x
Afbeelding

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 27 Sep 2016, 08:54

Op bijna iedere fles IPA die ik heb gehad staat "drink zo vers mogelijk" of "consumeren binnen een jaar".
Ik denk dat dat dan vooral met de smaak te maken heeft. Dat hij vers het lekkerst is.

Maar ik ga er even iemand bijhalen die er verstand van heeft.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 27 Sep 2016, 09:02

[quote="Piet"Hier, onder deze rubriek geplaatst om de toch vrij nauwe band die het productieproces van bier en whisky hebben en het feit dat we hier ook op whiskyvaten gelagerde bieren bespreken.[/quote]

Ik drink geen bier. Ondanks de nauwe band kan ik toch met zekerheid zeggen dat ik bier niet te zuipen vind. Heb al van alles geprobeerd: pils, witbier, blond bier, weizen, Belgisch, IPA. Ik kan er niet één lekker vinden. Als ik perse tóch een biertje moet drinken dan neem ik, als ze 'm hebben, een Grolsch Weizen. Bijzonder, ik vind Grolsch niet te hachelen maar die Weizen krijg ik wel weg.

Dus...
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 27 Sep 2016, 09:03

Your loss
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”