Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 29 Dec 2014, 21:01

avdboom schreef: Gelukkig had ik ook nog een karmeliet trippel koud gezet voor de volgende dag ;) .

Nou, dit is meer mijn ding! Het deed me aan een duvel denken, die ik erg lekker vind, en later wil ik ze zeker nog eens naast elkaar proberen. In de eerste instantie was het erg schuimerig (hoe noem je dat?) van het koolzuur bij het nemen van een slok en door de mond laten rollen, maar toen hij iets was opgewarmd werd dit minder en kon ik de smaak beter waarnemen. Dit had ik nog niet (bewust) eerder waargenomen...

Ik raad je aan de Duvel en de Karmeliet naast elkaar te zetten.
Ik lust ze ook alle 2 en ze liggen beiden koud in mijn koelkast.
Qua smaak vind ik ze totaal niet te vergelijken.
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 02 Jan 2015, 16:26

Karmeliet en de gewone Duvel zijn mijn respectievelijke nummers 1 en 2. Qua smaak inderdaad niet (helemaal) vergelijkbaar, maar ik zit wel vrijwel altijd in de lichte/blonde hoek.

Om overigens op een vorige vraag terug te komen. Mijn bier staat gewoon in een kast, maar de bieren die ik denk te gaan drinken, gaan naar de koelkast. Ik heb bier het liefst koud, ook al weet ik dat ze 'van het schap' waarschijnlijk meer smaak hebben. Ik "kap" ze overigens ook niet meteen achterover, dus de termperatuur loopt toch al wat op.
Wat hoort? Och, dat is net zo'n discussie als water in whisky. Sommige mensen zweren er bij, andere mensen doen nog geen water bij een cask strength. Gewoon drinken zoals je het zelf het lekkerst vindt is mijn mening.
0 x

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 02 Jan 2015, 17:25

De Duvel, Karmeliet en Malheur 10 staan sowiezo op de nominatie voor een head2head, maar ik ben niet op zoek naar een winnaar. Eerder een aantal bieren die ik graag in huis wil hebben voor de momenten om er echt van te genieten, dit mogen ook meerdere zijn, maar als ik mijn geld uit geef dan het liefst natuurlijk aan iets dat me het meeste kan bekoren :-).

Van de week een Leffe Blond ingeschonken, dat viel na de voorgaande toch wel wat tegen. Hoewel het smakelijker dan pils is leek het er naar mijn idee wel erg op, niet zoals ik het mij herinner. Ik denk dat mijn smaak op bier gebied een beste verschuiving gemaakt heeft de latste jaren...
Daarna nog een La Chouffe ingeschonken met toch wel redelijke verwachting, maar als ik eerlijk ben viel hij me een beetje tegen. Wel lekker, maar niet bijzonder. Misschien had ik er teveel van verwacht? Wel fijn dat de duurdere biertjes tot het wel waar maken :lol: . Ik denk dat ik de Mc Chouffe smakelijker vond. Zo zie je maar...

Ik denk dat ik maar eens een duvel als volgende probeer om de smaakpapillen weer een beetje te eiken, en dan langzaam doorschuiven richting de IPA's. Ik ben benieuwd!
0 x
Afbeelding

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 02 Jan 2015, 18:25

-Roy- schreef:
Om overigens op een vorige vraag terug te komen. Mijn bier staat gewoon in een kast, maar de bieren die ik denk te gaan drinken, gaan naar de koelkast. Ik heb bier het liefst koud, ook al weet ik dat ze 'van het schap' waarschijnlijk meer smaak hebben. Ik "kap" ze overigens ook niet meteen achterover, dus de termperatuur loopt toch al wat op.
Wat hoort? Och, dat is net zo'n discussie als water in whisky. Sommige mensen zweren er bij, andere mensen doen nog geen water bij een cask strength. Gewoon drinken zoals je het zelf het lekkerst vindt is mijn mening.

Beste Roy,

Westmalle kan je inderdaad koud of "van 't schap" drinken, daar valt zeker iets voor te zeggen.
Maar, ooit al eens Duvel gedronken die niet koud genoeg was... :boos .
Bij ons zetten ze de Duvel glazen meestal ook in de koeling. :goedgedaan

Natuurlijk,het is maar wat je gewoon bent. Toen een kennis van mij als student een tien jaar geleden op uitwisselingsproject ging had deze een paar mooie bieren mee voor zijn gastgezin. Deze gingen in een kan voor de helft gevuld met ijsblokjes en cola ... Schol!
0 x
Afbeelding

OmeAnne
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OmeAnne » 03 Jan 2015, 00:22

Vorige week een Pauwel Kwak, Bruggse Zot dubbel en Rochefort trippel 8. Eerste 2 waren heerlijk de Rochefort was niet te drinken, terwijl ik er erg hoge verwachtingen van had.
Kan het zijn dat ik een verkeerde fles had of dat deze niet smaakte door de volgorde van de genoten bieren?
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 03 Jan 2015, 12:14

Tom2, ik ken mensen die Duvel inderdaad 'van het schap' drinken en (ook inderdaad) soms uit een glas uit de diepvries. Mijn Duvel komt gewoon uit de koelkast.

Gisteren een Arendonkse Tripel gedronken. Die had iets... raars en ik weet zo niet wat, misschien een ongebruikelijke hop of ander gist. Hij was zeker niet vies, maar hij komt niet hoog op mijn lijst.

Trouwens, zitten er Untappd gebruikers op het forum? Ik heb net een account aangemaakt en ik vraag me een beetje af wat de grap er van is. Je kunt alleen "inchecken", "toasten" en op iemand's "check ins" reageren. Wel een enorme database, dat is dan wel weer leuk.

(Is er trouwens geen Untappd voor whisky? Dat zou nog veel leuker zijn.)
0 x

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 03 Jan 2015, 13:04

Hoi Tom,
In Arendonk hebben ook 'Keikop ' tripel en saison.
Zeker eens proberen als de gelegenheid zich voordoet .Deze worden gebrouwen Door vrienden van mij ;)
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 03 Jan 2015, 19:12

Whiskieke, vergeet je nu de Pitbull '88 te vermelden waarin ze whiskymout hebben verwerkt?

Ik ga trouwens mijn bier vaak in Arendonk halen (Prik en Tik).

Roy
0 x

jhaagmans
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jhaagmans » 03 Jan 2015, 22:12

avdboom schreef:Daarna nog een La Chouffe ingeschonken met toch wel redelijke verwachting, maar als ik eerlijk ben viel hij me een beetje tegen. Wel lekker, maar niet bijzonder. Misschien had ik er teveel van verwacht?

Je bent verwend ;) Voor mij is La Chouffe inmiddels ook gewoon een lekkere wegdrinker in plaats van een speciaalbier om eens goed voor te gaan zitten (net als Duvel trouwens). Ik heb sinds de Appie het verkoopt altijd een paar Karmeliet liggen (in de koelkast trouwens, om die discussie even wind in de zeilen te blazen), maar die gaan eigenlijk maar sporadisch open. Ik probeer ook altijd iets achter de hand te hebben wat ik nog niet geproefd heb. Nu een Brewdog Paradox Heaven Hill trouwens (can't wait!).
0 x

OmeAnne
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OmeAnne » 03 Jan 2015, 23:02

Net een Mallust Veldwachter op en nu bezig met een Gulpener Herfstbock. Dat had beter andersom gekund. :bigsmile
Overigens ook net begonnen met het gebruik van Untappd, is wel grappig maar nog even kijken of het ook daadwerkelijk toegevoegde waarde voor me heeft.
0 x
Afbeelding

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 04 Jan 2015, 13:15

-Roy- schreef:Whiskieke, vergeet je nu de Pitbull '88 te vermelden waarin ze whiskymout hebben verwerkt?

Ik ga trouwens mijn bier vaak in Arendonk halen (Prik en Tik).

Roy

Idd :domdom
waarschijnlijk omdat ik er niet zo'n fan van ben ;)
Prik en tik is idd the place to be als je graag veel(heel veel) keus hebt in bier
0 x

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 04 Jan 2015, 21:34

Beste Roy en Whiskieke,

Ik was toevallig deze week bij de prik en tik in Arendonk, mooi assortiment!
Maar vandaag in Baarle was het qua aanbod nog beter! ( http://www.debiergrens.be )

:bottomsup
0 x
Afbeelding

Whiskieke
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Whiskieke » 04 Jan 2015, 21:54

Bedankt voor de tip.Moet ik zeker eens uit checken :goedgedaan
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 05 Jan 2015, 11:17

Dat is voor ons net een stukje verder (vanuit Eindhoven). Laatst wel nog een Baarle geweest om de toerist uit te hangen. Helaas was De Dochter van de Korenaar dicht. Wel een Benno (Oostenrijkse Trapist) gedronken in een zaakje daar (Benno viel tegen). Maar ik had er nog nooit van gehoord, dus wie weet rijden we er een keer heen.

Trouwens, er schijnen Prikken en Tikken te zijn met nog veel grotere collecties (Lommel, maar vooral Houthalen), maar daar ben ik ook nog niet geweest.

Wij rijden ook wel naar de Achelse Kluis. Daar kwam ik met mijn ouders lang geleden al. Geen enorme collectie, maar keuze genoeg en je kunt daar op het terras zitten en een wandeling maken over de hei.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 05 Jan 2015, 13:59

Met dank aan Yapi afgelopen vrijdag na het afvullen van de VBT flesjes een Westvleteren 12 (8 maanden gerijpt) geproefd, mijn eerste Westvleteren.

Ik snap nu waar de hype vandaan komt. Heerlijk bier!

Daarna nog een Duits & Lauret houtgerijpte rook dubbelbock van Pellie. Heel anders, maar door de houtrijping (denk ik) ook erg boeiend.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”