Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
Tristan
Actief lid
Actief lid

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Tristan » 21 Jan 2014, 03:48

Otje schreef:
-Roy- schreef:Gisteren bij Van Moll een Emelisse Rauchbier geprobeerd. Wat een raar bier! Stikdonker, ruikt naar gerookte ham (andere rook dan gerookte whisky) en zo smaakt het ook. Ik vond 'm niet lekker, maar Emelisse heeft ook een gerookte Geuze, die zal ik volgende keer eens proberen.
(Daarna nog een Laphraoig QC gedronken en nu zit ik aan de gerookte thee. Wat is dat toch dit weekend?)

Mmmmm, Rookbier. Heb 'm ook weleens gehad, vind 't een klassieker, heerlijk. Maar je moet er wel van houden, m'n vrouw vind't helemaal niks...Zelf gisteren de Emelisse IRS gehad, ook fantastisch. :goedgedaan

Vond de rauchbier van Emelisse best goed! De IRS daarentegen is inderdaad fantastisch.
Binnenkort maar weer wat flesjes van kopen :goedgedaan
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 25 Jan 2014, 16:30

We zijn daarstraks bij de Prik en Tik in Arendonk geweest. Helaas hadden ze van Emilisse nog nooit gehoord, ook brouwerij De Molen (met de Rasputin serie met op whiskyvaten gerijpte bieren) was niet bekend. Wel ben ik naar huis gekomen met de volgende bieren (onder andere):
- De Dochter van de Korenaar De Bavoure (zou rokerig moeten zijn);
- De Dochter... Embasse (iets donkers);
- De Dochter... Embasse Peated Oak Aged (gerijpt op Islay whisky vaten);
- La Trappe Quadrupel Oak Aged badge 14 en 15;
- Pitbull '88 (bier uit Arendonk) waar gerookte whiskymout in is verwerkt;
- Deus brut de Flandre, 'champagnebier' van de brouwerij van Karmeliet en Kwak, grote fles met twee champagneglazen;
- Duchesse de Bourgogne (donker bier gerijpt op eiken houten vaten);
- Leffe Nectar (is zomaar opeens verkrijgbaar);
enz.

Ik zal wel laten weten hoe het allemaal is als ik ze geprobeerd heb.
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 25 Jan 2014, 17:24

Benieuwd naar de oak aged batch 14. Heb die ook staan, zou cognac vat zijn, klinkt goed. :)

Gisteren: Liefmans Goudenband... Heerlijk
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 25 Jan 2014, 21:13

Heel, heel, heel lang geleden m'n laatste speciale biertje op, vandaag weer eens geprobeerd bij een kinderspeelboerderij.
Een Kriek Lambiek... was niet het bier dat ik in gedachte had, maar viel me toch niet tegen. Ach ja, 't was gezellige dag.
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 26 Jan 2014, 11:11

BWhisky schreef:Benieuwd naar de oak aged batch 14. Heb die ook staan, zou cognac vat zijn, klinkt goed.

Hij is wat zoeter dan de gewone Quadrupel, maar de cognac heb ik volgens mij niet gevonden. Nu ben ik ook geen cognac drinker. Hij is best te doen voor een donker bier, maar ik zou er niet nog een keer zo veel geld aan uitgeven.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 27 Jan 2014, 08:32

Van Reuzenbieren een USA IPA: Ermelindis; hééérlijk! Dit biertje ga ik ook brouwen! :Proost
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 27 Jan 2014, 10:07

Ik had gisteren een Pitbull '88. Die zou ik alleen vanwege de naam al laten staan, maar ik vroeg bij de Prik en Tik naar een paar 'whisky bieren' waarvan ze de meeste niet hadden en toen kwam hij met deze aanzetten. Het bier is van een 'dorpsbrouwerij' uit Arendonk (waar ook de P&T staat waar ik was) en er is 'gerookt whiskymout' in het bier verwerkt. Die rook heb ik niet gevonden, maar het is wel een van de weinige bieren die ik ken met 'smaakevolutie in de mond'. Het is een blond bier van 8,8% en de hop is me net iets te overheersend, maar het bier is zeker interessant.
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 03 Feb 2014, 11:01

Zaterdag dronk ik een De Dochter van de Korenaar Bravoure. Dat moet een licht rokerig bier zijn, maar die rook heb ik gemist. De hop was (ook hier) wat overheersend.

Gisteren dronk ik een Leffe Nectar. Anderhalf jaar geleden zagen we in Frankrijk een billboard met de Leffe Nectar. Ik ging op zoek. In België vond ik 'm nergens, zelfs het Leffe Cafe in Brussel verklaarde me voor gek toen ik vroeg om "bierre au mielle". Het Belgische bier bleek alleen voor de Franse markt te worden gebrouwen! Later in Frankrijk opnieuw gezocht en niet gevonden en toen hoorde ik dat het bier ook in België gelanceerd zou worden. Weer gezocht, niks gevonden. Na een tijdje wisten sommige slijters van het bestaan, maar konden ze het niet bestellen. Twee weken terug zag ik bij de Prik en Tik in Arendonk een paar kratten staan.
Ik had gelezen dat het bier mierzoet is, maar dat is absoluut niet het geval. Het is een licht bitter helder blond bier waarin de honing subtiel is verwerkt. Met een alcoholpercentage van 5,5% is dit een zomerbier. Het is niet mijn nieuwe favoriete Leffe, maar ik denk wel dat ik 'm nog eens meebreng als ik 'm toch ergens zie staan.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Feb 2014, 13:05

Afgelopen weekend verschillende bieren, waaronder een Breugem Zomers Witje en Hertog Jan Tripel, maar een echt lekkere vond ik de Gouveneur Speciale 140 (Lindeboom)!

Afgelopen zaterdag op de brouwdag ook weer wat zelfgebrouwen bieren van collega's geproefd

:Proost
0 x

RobinH
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor RobinH » 04 Feb 2014, 23:07

Zojuist een Guinness gedronken, als variatie best lekker. Gelukkig ook nog eens uit flesje, dus smaakte goed.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 04 Feb 2014, 23:59

-Roy- schreef:Anderhalf jaar geleden zagen we in Frankrijk een billboard met de Leffe Nectar. Ik ging op zoek. In België vond ik 'm nergens, zelfs het Leffe Cafe in Brussel verklaarde me voor gek toen ik vroeg om "bierre au mielle". Het Belgische bier bleek alleen voor de Franse markt te worden gebrouwen! Later in Frankrijk opnieuw gezocht en niet gevonden en toen hoorde ik dat het bier ook in België gelanceerd zou worden. Weer gezocht, niks gevonden. Na een tijdje wisten sommige slijters van het bestaan, maar konden ze het niet bestellen. Twee weken terug zag ik bij de Prik en Tik in Arendonk een paar kratten staan.

Raar, dit staat gewoon in de rekken tussen de andere bieren in mijn lokaal warenhuis.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 05 Feb 2014, 08:47

Johan Brugge schreef:Raar, dit staat gewoon in de rekken tussen de andere bieren in mijn lokaal warenhuis.

Maar vast nog geen jaar. Als ik het me goed herinner zou de Nectar in september 2013 worden geïntroduceerd in België. In december kon de Prik&Tik 'm in elk geval nog niet leveren.
Anyheww, het lijkt er op dat de levering in België nu wel op gang is gekomen.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Feb 2014, 11:25

Ik ken hem ook niet.

Gisteravond aan de Hertog Jan Dubbel, een kruikje van 0.5. Ik ben niet zo'n dubbel-fan.
0 x

RobinH
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor RobinH » 08 Feb 2014, 23:21

Vandaag een 'bijzondere' vondst gedaan bij mijn slijter, waar ik toch wel tweemaal per week kom kijken voor nieuwe bieren: een Emelisse Barley Wine 2011. Jazeker, een gerstewijn uit 2011, nog goed tot later dit jaar. De keuze was snel gemaakt: die ging mee naar huis. Inmiddels zit het biertje in mijn maag. Een erg lekker bier, die zijn toch wat hogere prijs zeker waard was. Wellicht mijn favoriete White Label tot nu toe.
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 09 Feb 2014, 10:19

Emelisse heeft ook bieren gerijpt op whisky vaten (in elk geval Laphroaig en Ardbeg). Ik heb ze nog niet gevonden.

Ik had gisteren een La Trappe Quadrupel Oak Aged batch 15 (Olorosso). Deze is echt niet lekker! Die sherry is veel meer in het bier gekomen dan de cognac van batch 14 en zoals bij whisky, vind ik de overheersende sherry-smaak absoluut niet lekker. Nu op zoek naar batch 12 die op whiskyvaten heeft gerijpt.
0 x

Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”