Welk bier op ex-Whisky drink je nu of heb je onlangs op ?
Welk bier op ex-Whisky drink je nu of heb je onlangs op ?
Hier voor mij staan twee "Whisky gerelateerde dranken", bieren om precies te zijn.
Ik heb ze nog niet geproefd.
Een Rasputin Bruichladdich BA en een Hemel & Aarde Bruichladdich BA bier van Brouwerij De Molen in Bodegraven.
Rasputin Bruichladdich BA, original handcrafted beer.
... enjoy within 25 years ....
bottled on Sep 15th 2011. 11,4% abv, 33cl. Deze is gelagerd op Bruichladdich vat.
Hemel & Aarde Bruichladdich BA
bottled on 8/12/2011, 12% abv, 33cl
Ingredients: ... brown and bruichladdich barley malts, ... alsmede gebotteld op Bruichladdich vat.
Zal me benieuwen. Vooral de Hemel & Aarde schijnt even wennen te zijn. En dat terwijl er in de Rasputin ook .. chocolate and cara barley malts zitten...
Ik heb ze nog niet geproefd.
Een Rasputin Bruichladdich BA en een Hemel & Aarde Bruichladdich BA bier van Brouwerij De Molen in Bodegraven.
Rasputin Bruichladdich BA, original handcrafted beer.
... enjoy within 25 years ....
bottled on Sep 15th 2011. 11,4% abv, 33cl. Deze is gelagerd op Bruichladdich vat.
Hemel & Aarde Bruichladdich BA
bottled on 8/12/2011, 12% abv, 33cl
Ingredients: ... brown and bruichladdich barley malts, ... alsmede gebotteld op Bruichladdich vat.
Zal me benieuwen. Vooral de Hemel & Aarde schijnt even wennen te zijn. En dat terwijl er in de Rasputin ook .. chocolate and cara barley malts zitten...
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
De Molen "Rook en Vuur"
Ik heb afgelopen week het biertje van de Molen "Rook en Vuur" geproefd, nu nog een flesje thuis staan. Ik moet zeggen, echt helemaal top! Deed mij denken aan Laphroaig / Ardbeg in een biertje.
Ik citeer het etiket:
"Peat smoked malt with Chili pepper"
Overigens iets milder qua rook/peat is "Embrasse" van brouwerij "Dochter van de Korenaar" wat een aantal maanden ligt te rijpen op vaten ("whisky vaten", lagavullin vaten of Connemara vaten). Ook echt heerlijk, deze biertjes.
Meer mensen ervaringen met deze type bieren?
Ik citeer het etiket:
"Peat smoked malt with Chili pepper"
Overigens iets milder qua rook/peat is "Embrasse" van brouwerij "Dochter van de Korenaar" wat een aantal maanden ligt te rijpen op vaten ("whisky vaten", lagavullin vaten of Connemara vaten). Ook echt heerlijk, deze biertjes.
0 x
de Molen "Rook en Vuur"
KennethB schreef:Ik heb afgelopen week het biertje van de Molen "Rook en Vuur" geproefd, nu nog een flesje thuis staan. Ik moet zeggen, echt helemaal top! Deed mij denken aan Laphroaig / Ardbeg in een biertje.
Ik citeer het etiket:
"Peat smoked malt with Chili pepper"![]()
ja wij maken ze zelf

0 x
Re: Rasputin en Hemel & Aarde Bruichladdich bier, De Molen
Yapi schreef:ja wij maken ze zelf
Werk je nog steeds bij De Struise Brouwers?
Black Albert; één van de beste bieren die ik ooit heb gehad
In tegenstelling tot whisky drink ik al wél wat langer bier en weet ik wat dit betreft wél waar ik het over heb
0 x
Ai ai ... "de tijd gaat snel gebruikt hem wel"....
De biertjes waarmee ik deze draad begon heb ik nog ongeschonden staan. Gelukkig zijn ze 25 jaar houdbaar, maar toch
Staan nu weer op de agenda.
De biertjes waarmee ik deze draad begon heb ik nog ongeschonden staan. Gelukkig zijn ze 25 jaar houdbaar, maar toch
0 x
Piet schreef:Ai ai ... "de tijd gaat snel gebruikt hem wel"....
De biertjes waarmee ik deze draad begon heb ik nog ongeschonden staan. Gelukkig zijn ze 25 jaar houdbaar, maar toch![]()
Dit soort bier wordt alleen maar beter, mits donker en op keldertemperatuur bewaard. Het is dus maar goed dat ze even vergeten waren
Ik heb zelf geen ervaring met de Rasputin Bruichladdich BA en Hemel & Aarde Bruichladdich BA, wel met de 'gewone' versies. De Rasputin is (volgens mij) een Belgian style imperial russian stout, wat inhoudt dat deze belgische hop bevat. Zwaar in alcohol en mout maar 'vrij' zoet. De Hemel & Aarde bevat Bruichladdich mout en is daardoor wat minder toegankelijk, de gewone versie bevat al lekker wat turf.
Wel grappig, de Rasputin die je hebt heet nu noodgedwongen Disputin (wel bijzonder goed gevonden die naam; disputing: to argue against; call in question: to dispute a proposal) vanwege een onenigheid met Northcoast Brewing. Zij hebben een bier genaamd Old Rasputin.. Wel grappig dat ze zich iets aantrekken van een microbrouwerij als de Molen, wanneer iemand een de Molen bier aanziet voor die van Northcoast Brewing zou alleen maar goed zijn toch
Trouwens, de meeste barrel-aged bieren bevatten 0,0% koolzuur en schenken dus helemaal vlak uit. Let er dus goed op dat je op dat moment wel echt zin hebt in het bier want anders kan het een nare verassing zijn
0 x
Jorrit schreef:Trouwens, de meeste barrel-aged bieren bevatten 0,0% koolzuur en schenken dus helemaal vlak uit. Let er dus goed op dat je op dat moment wel echt zin hebt in het bier want anders kan het een nare verassing zijn
Had ik geen idee van... hoewel het natuurlijk niet onlogisch klinkt (of het bottelen zou ala Champagne moeten gaan, met nagisting op fles).
Dank want dat vraagt inderdaad wel om de juiste stemming en omstandigheid.
0 x
Piet schreef:Jorrit schreef:Trouwens, de meeste barrel-aged bieren bevatten 0,0% koolzuur en schenken dus helemaal vlak uit. Let er dus goed op dat je op dat moment wel echt zin hebt in het bier want anders kan het een nare verassing zijn
Had ik geen idee van... hoewel het natuurlijk niet onlogisch klinkt (of het bottelen zou ala Champagne moeten gaan, met nagisting op fles).
Dank want dat vraagt inderdaad wel om de juiste stemming en omstandigheid.
De Molen bottelt altijd met nagisting op de fles, dus er ontstaat altijd wel wat CO2. Hangt natuurlijk wel af van de hoeveelheid vergistbare suikers na botteling. Komt de smaakevolutie en bewaartijd van deze bieren natuurlijk zeer ten goede. Ik heb ook De Molen bieren in de kast staan die wel 25 jaar goed blijven. Fantastisch spul trouwens.

0 x
Volgens mij zijn deze bieren allen met nagisting op de fles, vandaar ook de houdbaarheid (icm het alcoholpercentage). Ik weet alleen niet waar het door komt dat BA bieren over het algemeen weinig koolzuur bevatten..
Ik heb de betreffende bieren even opgezocht (website Ratebeer) en daar zijn de verhalen over de 'head' wisselend. Over het algemeen hebben deze twee weinig koolzuur maar er zijn een aantal die toch wel een kleine schuimkraag kregen. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe het bier opgeslagen is geweest vóórdat je het kreeg/kocht. Soms koop je een bier, bijvoorbeeld een India Pale Ale (een bier waarbij het om de hop draait, goed bitter en veel koolzuur) uit de VS, en dan blijkt het bier toch niet zo bitter te zijn als verwacht. De hop heeft dan ingedaan aan smaak en bitterheid door de reis, verkeerde opslag (zon!) etc.
De Rasputin wordt trouwens op Ratebeer overall gescoord op een 99, de Hemel & Aarde op een 100
Het is ook wel grappig om de flesjes eens tegen het licht te houden, de flesjes zijn handgevuld en wisselen onderling qua inhoud nog wel eens. Ik koop altijd die, die tot de kroonkurk zijn gevuld. Winkeleigenaren kijken je dan wel raar aan als je 4/5 flesjes tegen het licht gaat houden
Emelisse heeft dit 'probleem' trouwens ook
Edit: Otje was me al voor
0 x
-
BeerBrothers
- Actief lid

Zeer interessant om te lezen dit topic! Ben ook benieuwd naar je bevindingen naar deze 2 bieren.
Heb zelf een Dochter van de Korenaar - Embrasse Peated (Ardbeg vaten) liggen om te gaan proeven. Zal binnenkort gaan gebeuren met hopelijk nog meer "whisky" bieren. Wel heb ik reeds de Emelisse White Label Imperial Russian Stout (Bowmore) gehad. Zeker aan te raden en binnenkort zal ik deze reviewen op mijn eigen site en forum (http://www.bierchat.nl)
Hopelijk willen jullie jullie bier belevenissen ook met mij delen op mijn forum, zodat andere bierliefhebbers ook kunnen genieten van smaakomschrijvingen van echte whisky kenners!
Heb zelf een Dochter van de Korenaar - Embrasse Peated (Ardbeg vaten) liggen om te gaan proeven. Zal binnenkort gaan gebeuren met hopelijk nog meer "whisky" bieren. Wel heb ik reeds de Emelisse White Label Imperial Russian Stout (Bowmore) gehad. Zeker aan te raden en binnenkort zal ik deze reviewen op mijn eigen site en forum (http://www.bierchat.nl)
Hopelijk willen jullie jullie bier belevenissen ook met mij delen op mijn forum, zodat andere bierliefhebbers ook kunnen genieten van smaakomschrijvingen van echte whisky kenners!
0 x
Dochter van de Korrenaar Embrasse Peated
Dochter van de Korrenaar Embrasse Peated vond ik echt heerlijk, echt een geturfd bier.
0 x
-
BeerBrothers
- Actief lid

Ik heb hem geproefd afgelopen zaterdag. Wat een heerlijk bier en de whisky tonen zijn echt fantastisch. Als liefhebber van Ardbeg ben ik nu ook een liefhebber van dit bier. Heb een stukje uitgewerkt op mijn website.
En er komen meerdere bieren binnen met whisky invloeden. Daarnaast gaan we ook op zoek naar een flesje beerskey
http://www.muifelbrouwerij.nl/nl/specia ... n/beerskey
Als ik iets heb geproefd zal ik het ook zeker hier gaan delen
En er komen meerdere bieren binnen met whisky invloeden. Daarnaast gaan we ook op zoek naar een flesje beerskey
http://www.muifelbrouwerij.nl/nl/specia ... n/beerskey
Als ik iets heb geproefd zal ik het ook zeker hier gaan delen
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

BeerBrothers schreef:Ik heb hem geproefd afgelopen zaterdag. Wat een heerlijk bier en de whisky tonen zijn echt fantastisch. Als liefhebber van Ardbeg ben ik nu ook een liefhebber van dit bier.
Ik ben nu kwijt over welk bier je het nu hebt...
0 x
-
BeerBrothers
- Actief lid

De Dochter van de Korenaar - Peated Oak Aged Embrasse
totalatool schreef:BeerBrothers schreef:Ik heb hem geproefd afgelopen zaterdag. Wat een heerlijk bier en de whisky tonen zijn echt fantastisch. Als liefhebber van Ardbeg ben ik nu ook een liefhebber van dit bier.
Ik ben nu kwijt over welk bier je het nu hebt...
Sorry ik heb het over:
De Dochter van de Korenaar - Peated Oak Aged Embrasse
http://www.bierchat.nl/website/proeven/ ... d-embrasse
0 x
Re: Welk bier op ex-Whisky drink je nu of heb je onlangs op
Emelisse IRS, bowmore barrel aged. Erg lekkere IRS. 92pnt. 4.3
0 x
Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”