Alcoholvrije whisky / 'whisky' / spirit

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Alcoholvrije whisky / 'whisky' / spirit

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 25 Nov 2021, 10:39

Laatst zag ik reclame voor Sentia, een alcoholvrije "spirit". Er (b)lijken twee varianten te zijn waarvan er een rokerig is, dus mijn lichte interesse was gewekt. Het goedje komt uit het VK en ik heb helaas nog niet gevonden of het in Nederland wordt verkocht. Het is ook niet goedkoopm, 30 pond voor een halve liter. Ik ben op zich wel benieuwd, maar ik heb er nog weinig moeite in gestoken om het te vinden.

Kennelijk dacht vrouwlief dat mijn nieuwsgierigheid groter was en zij kwam laatst aanzetten met een fles Lyre's American Malt, een alcoholvrije malt (waarschijnlijk omdat ze de Sentia ook niet kon vinden).

Die Lyre's (ze hebben meer producten) is eigenlijk wel apart spul. Het is alcoholvrij, maar het smaakt niet of je het drinkt per limonadeglas. Het gaat dus gewoon in een Glencairn (bij mij tenminste). Ik vreesde voor een bourbon-achtige vanille bom, maar dat valt alleszins mee. De smaak is wat zoet, er ziet iets zeurigs in en de afwezigheid van alcohol heeft het vreemde effect dat de drank fris, zelfs gekoeld smaakt. Het smaakt me nog helemaal niet zo verkeerd en dat komt dan van iemand die vooral rook en turf drinkt.

Kennelijk begint na bier ook de 'spirit markt' volwassen producten te produceren.
2 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Alcoholvrije whisky / 'whisky' / spirit

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 25 Nov 2021, 18:42

Tsja. Ik heb meer hetzelfde als met alcohol vrij bier; als ik dan niet wil of kan drinken dan neem ik wel een Coke ipv iets naar binnen te werken wat geen vlees of vis is.
Het ‘nut’ van de meeste van dit soort producten ontgaat me een beetje. Met whisky zonder alcohol idem; aan mij is het niet besteed. Blijft als een gehaktbal zonder jus of een frikandel speciaal zonder mayo, curry en uitjes… :lol:
Ik zie dat Gall wel een ‘drinkadvies’ geeft; met cola. Coca-Cola uiteraard.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Nickolaas
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Nickolaas » 25 Nov 2021, 18:59

Ik ga hier ook niet aan beginnen.

Maar.. Ik ben sinds een klein jaar wel zwaar van de alcoholvrije speciaalbier. Wordt zonder dollen wel mooi spul gemaakt. Kan uiteraard niet tegen het echte spul op. Maar het geeft me het gevoel dat ik drink, terwijl ik niet drink. En daar doe ik het voor :bigsmile !
1 x
Afbeelding

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 25 Nov 2021, 19:18

Voelt dus niet als sex met condoom met je eigen vrouw bedoel je Nicholaas…? :P
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 25 Nov 2021, 19:36

Oogadal schreef:Tsja. Ik heb meer hetzelfde als met alcohol vrij bier; als ik dan niet wil of kan drinken dan neem ik wel een Coke ipv iets naar binnen te werken wat geen vlees of vis is. ...
Voor mij hetzelfde.
Geen imitatie van iets wat het niet is.
Dat geldt voor alcoholvrij bier, cola met zoetstof, cafeïnevrije koffie, vegetarisch vlees en nu dan ook whisky zonder alcohol.

Dan zijn er genoeg alternatieven die mij meer voldoening geven zonder het te vermijden ingrediënt.

Volgens mij heeft de Ikea ook zitten rotzooien met hun Zweedse balletjes. Leek wel gemalen bonenpasta met een bruin laagje. :vies
0 x
Today's rain is tomorrow's whisky.

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 25 Nov 2021, 19:41

Ben het er over het algemeen heel erg mee eens. Bier zonder alcohol is geen bier maar gerstdrank. Al moet ik Nickolaas wel gelijk geven dat het alcoholvrije speciaal bier toch wel bijzonder goed smaakt. Heb er nu een aantal gehad maar ik heb geen moment het gevoel gehad dat ik iets ‘neps’ zit te drinken :duimop tuurlijk als je het tegen de alcoholhoudende variant zet, is dat natuurlijk lekkerder Maargoed, als je dan een keer moet boppen ofzo…
1 x
Afbeelding

HWF Thuisfestival SubForum

AquaVitae
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 26 Nov 2021, 08:34

In Nederland is Whissin wel goed verkrijgbaar:
https://www.alcoholvrijshop.nl/whissin-alternatief-voor-whiskey

Maar dat ziet er uit als huismerk whisky van de Duitse Aldi. Ik ben nooit in de verleiding gekomen om die te proberen.

Ik heb echt veel verschillende alcolvrije bieren, wijnen en gins geproefd. De meeste halen de ondergrens niet en zijn ronduit slecht van smaak. Voor alle alcoholvrije dranken geldt wel dat de kwaliteit de afgelopen jaren met sprongen vooruit is gegaan. Bier is daarbij veruit de beste categorie.

Je kan alcoholvrij nooit met het echte spul vergelijken, maar een goed alcoholvrij speciaalbier is sowieso lekkerder dan van die smerige, zoete cola of andere frisdrank.

En of je kiest voor alcoholvrije kwaliteit of gesuikerd bubbelwater is natuurlijk een kwestie van smaak.
1 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 26 Nov 2021, 09:59

Ik zit een beetje op de trant van AquaVita. Laatst waren we op vakantie en als we dan ergens gingen drinken dan was het frisdrank (kan ik niet zoveel mee) of bier. De hele dag bier drinken is niet handig, dus ik ben eens wat alcoholvrije gaan proberen. De meeste smaken naar suikerklontjes, andere zijn meer geslaagd en dat drink ik dan toch liever dan Fanta.

Voor wat whisky betreft. Die Sentia en Lyre's zijn natuurlijk geen whisk(e)y (ze worden ook niet gepresenteerd als alcoholvrije whisky), maar producten zonder alcohol die wel 'drinken als whisky' (het is geen Fanta). Omdat de smaak van die Lyre's me helemaal niet tegen valt, is het best een aardige optie om te drinken als ik eens niet-alcoholisch wil, maar geen zin heb ik een glas water.
0 x

Ruud W
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 27 Nov 2021, 17:49

:offtopic

Hartstikke off topic maar toch

Zo bestaat al een tijdje het fenomeen "hard seltzer"
Een watertje met 5% alcohol.

Daar snap ik nu echt het nut niet van.
Waarom alcohol nuttigen, met de smaak van een mineraalwater?
0 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 27 Nov 2021, 19:28

Stiekem toch dronken worden? Iets anders kan ik niet bedenken…. :Scratch
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 27 Nov 2021, 22:49

Wodka is toch het zelfde?

Overigens heeft alcohol wel degelijk een smaak.
0 x
Today's rain is tomorrow's whisky.

Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”