Bier met Whiskyinvloeden...

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Bier met Whiskyinvloeden...

Ongelezen berichtdoor Mel » 23 Dec 2017, 21:08

Even even vraagje. Ik waag me de laatste tijd aan de barrel age bier met whiskyinvloeden. Wat me opvalt, dit soort biertjes slaan al snel dood en missen koolzuur. Het wordt snel al een zoet en makkelijk wegdrinkdrankje. Heerlijk hoor maar ik vroeg me af of dit ook jullie ervaringen zijn? Het glas is prima. Ander bier schuimt wel en bevat veel meer koolzuur.

Als voorbeeld, ik drink nu de 150 Watt Laphroaig barrel age. 10%
0 x
Afbeelding

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 06 Jun 2018, 16:35

Dat is idd gewoon zo. De een wat meer dan de ander.
Als ze helemaal doodslaan zonder koolzuur dan vind ik dat ook niet geweldig meer. Maar allen hebben minder koolzuur dan een pilsener bijv.
0 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 06 Jun 2018, 17:03

Minder koolzuur hoort (een beetje) bij de stijl van Stouts. Hoger %abv helpt ook niet mee. Verder is hop o.a. goed voor schuimstabiliteit maar dat wordt niet zo excessief gebruikt bij het brouwen bij Stouts i.v.m. IPAs. Maischtemperatuur is ook zeer belangrijk en die is wat hoger bij Stouts om onvergistbare suikers te verkrijgen. Verder is inschenktechniek, schone glazen (en asem :lol: ) ook belangrijk. Als je alles bij elkaar optelt is het een knap lastig verhaal om het beste van alle werelden in 1 glas te krijgen :goedgedaan .
0 x
squaadgras | Whiskydudes | Reviews (@ whiskybase.com)

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Jun 2018, 19:02

Of het bier kan met een gecontroleerde melkzuur infectie enigszins aangezuurd worden. Maar dan krijg je een heel ander type bier. En schuim, voor veel bierstijlen en pils belangrijk, maar er zijn genoeg biersoorten waarbij de schuimkraag niet de eerste prioriteit heeft.

Een geweldig biertje in de porter stijl was het Barrel aged, Gonzo imperial porter van Flying Dog brouwerij. Een hele mond vol. Jammer genoeg ben ik dat nooit meer tegen gekomen.
0 x

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 08 Aug 2018, 21:52

Kan iemand me helpen aan 2-3 flessen van de mistery of beer van brouwerij het koelschip?
0 x

Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”