Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 09 Mei 2018, 23:11

Van 't Uiltje; de Algorithm. Een Bourbon BA Russian Imperial Stout die heeft gelagerd op vaten van Makers Mark, Jim Beam en Jack Daniëls, veel beter wordt het niet hoor :o .
2 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
AquaVitae
Senior
Senior
Berichten: 421
Lid geworden op: 05 Mei 2015, 23:32
Locatie: Doetinchem

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 10 Mei 2018, 18:28

squaadgras schreef:Van 't Uiltje; de Algorithm. Een Bourbon BA Russian Imperial Stout die heeft gelagerd op vaten van Makers Mark, Jim Beam en Jack Daniëls, veel beter wordt het niet hoor :o .

Bedankt voor de tip :goedgedaan

Barrel aging bij bier is echt de bom. Dat geeft zoveel meer complexiteit en diepte.

Ik zit nu aan een Inverno van In Paccatum uit Galicië. Dat is een Belgian Imperial Smoked Rye Ale Bourbon BA. De naam en het bier zijn een hele mond vol en fantastisch lekker.
Leuk dat rogge zo herkenbaar is. Dat geeft zowel in bier als in whisky wat kruidigs.
0 x

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 707
Lid geworden op: 21 Jun 2012, 16:39
Locatie: Twente

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Paulini » 14 Mei 2018, 11:55

Grolsch IPA weizen :goedgedaan
0 x

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 17 Mei 2018, 01:15

Dangerously close to New England van To Øl. Prachtige New England IPA
Double Chin Double neck oil van Beavertown. 1 van de beste Double IPA's die ik ooit gehad heb.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
hoogheid2015
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1102
Lid geworden op: 28 Okt 2015, 09:39
Locatie: Den Haag

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 17 Mei 2018, 18:20

squaadgras schreef:Van 't Uiltje; de Algorithm. Een Bourbon BA Russian Imperial Stout die heeft gelagerd op vaten van Makers Mark, Jim Beam en Jack Daniëls, veel beter wordt het niet hoor :o .



fijn en bedankt.... 8,99 voor 1 biertje. ik dacht dat ik een six pack kreeg.
Ik ben gewoon van de Heineken , ook geen belgische biertje en nu dus dit. kaboem echt fantastisch , super leuk om gedronken te hebben, ik zal geen kratje ervan kopen maar zal hem toch nog wel een keer drinken. thnx voor de tip Sören.
1 x

Gebruikersavatar
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 Jan 2015, 11:45
Locatie: Drenthe

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Nino » 17 Mei 2018, 21:13

hoogheid2015 schreef:
squaadgras schreef:Van 't Uiltje; de Algorithm. Een Bourbon BA Russian Imperial Stout die heeft gelagerd op vaten van Makers Mark, Jim Beam en Jack Daniëls, veel beter wordt het niet hoor :o .



fijn en bedankt.... 8,99 voor 1 biertje. ik dacht dat ik een six pack kreeg.
Ik ben gewoon van de Heineken , ook geen belgische biertje en nu dus dit. kaboem echt fantastisch , super leuk om gedronken te hebben, ik zal geen kratje ervan kopen maar zal hem toch nog wel een keer drinken. thnx voor de tip Sören.

Zo begint het idd... voor je het weet heb je een untappd app op je telefoon en ben je scores aan het geven en bijhouden welke je al gehad heb! :Help
4 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 17 Mei 2018, 21:16

Welke gek houd dat nou bij? :HitHead
2 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
Nino
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 Jan 2015, 11:45
Locatie: Drenthe

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Nino » 17 Mei 2018, 21:21

Peter87 schreef:Welke gek houd dat nou bij? :HitHead

805 verschillende biertjes mjonge?! :nat
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 4021
Lid geworden op: 30 Okt 2014, 14:56
Contact:

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 17 Mei 2018, 21:49

Dat heb je snel gedaan...
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 18 Mei 2018, 11:11

hoogheid2015 schreef:fijn en bedankt.... 8,99 voor 1 biertje. ik dacht dat ik een six pack kreeg.
Ik ben gewoon van de Heineken , ook geen belgische biertje en nu dus dit. kaboem echt fantastisch , super leuk om gedronken te hebben, ik zal geen kratje ervan kopen maar zal hem toch nog wel een keer drinken. thnx voor de tip Sören.


Goed hé! Echt fantastisch - voor de portemonnee beter als je het niet te vaak doet (blijft het ook speciaal). Rijd (de fiets lijkt mij verstandig :gnif ) binnenkort wel even langs.. met nog wat leuke dingetjes! :bigsmile Gaan we der eens goed voor zitten...
1 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 19 Mei 2018, 13:09

Voor de mensen in Rotterdam en omstreken, vanmiddag en vanavond, 4 jaar Kaapse Brouwers:

Kaapse Brouwers, Austmann, Brouwerij de Molen, LERVIG, Brussels Beer Project, Nanobrasserie de l'Ermitage, Cerveses La Pirata, The Kernel Brewery, Pressure Drop Brewing, CRAK Brewery, Laugar Brewery

Ik wip eind vd middag iig even langs.
0 x

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 21 Mei 2018, 20:55

En hoe was het? Klinkt niet verkeerd. In September ben ik weer in Bodegraven te vinden voor een festivalletje bij De Molen :bigsmile .

Na afgelopen zaterdag heel de dag aan de Beavertown Lupoloid te hebben gehangen (eng goed!) nu maar aan een BIRIPA :lol: . Black IPAs = ❤️.
1 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 21 Mei 2018, 22:28

Prima festivalletje, ben altijd wel te porren voor scandinavische brouwers (paar goeie IPA's, APA's en Saisons op van Lervig en Austmann, Lervig's 3 bean stout was weer geweldig, maar ook hun Toasted Maple Stout was erg goed). De Molen had een Tsarina Ezra Bowmore BA bij zich, maar die was eigenlijk te medicinaal, de stout was iets ondergesneeuwd en ook weinig rook in te ontdekken. Verder nog een Binkie Claws Woodford BA, erg goed.

Laugar (Bilbao Spanje) had ook een paar goeie stouts bij zich o.a. een zo te proeven bourbon BA. Brouwers sprak zo beroerd Engels dat hij niet verder kwam dan het woord whisky toen ik vroeg naar het type vat.

Allemaal redelijk goed tot erg lekker dus. :Proost

Ook nog een mint chocolate Porter gehad waarvan ik niet meer weet van welke brouwer. Die was eigenlijk niet te hachelen (gebeurt me zelden op een festival), heb ik na 2 slokken maar in de Maas gekieperd.

Goed dat je het zegt trouwens van De Molen, moet nog ff kaartjes regelen. Vorig jaar was ik te laat voor de zaterdag.
1 x

Xstream
Senior
Senior
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 Jan 2013, 10:40

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Xstream » 28 Mei 2018, 12:37

Wouter1981 schreef:
Xstream schreef:Stukje historie en toelichting op dit verhaal:
In de abdij “Sint-Sixtus” in Westvleteren werd sinds de 19de eeuw bier gebrouwen.
Na de tweede wereldoorlog werd echter beslist het brouwen in licentie te geven. Dat was in die periode geen uitzondering.
Anno 2014 worden de meeste abdijbieren in commerciële brouwerijen buiten de abdijmuren gebrouwen.

De licentie werd toevertrouwd aan brouwerij St-Bernardus in Westvleteren.
Omdat er nog geen regelgeving rond het gebruik van de naam “trappist” bestond werd voor Westvleteren dus de benaming “trappist” gebruikt.
Om een wildgroei van bieren met de naam trappist tegen te gaan werden regels vastgelegd.
Zo moest een echte trappist binnen de muren van een trappistenabdij gebrouwen zijn.

Zo scheiden de wegen van brouwerij St-Bernardus en de abdij.
Sint-Sixtus. Aanvankelijk in vrede, maar na enige tijd bleek er toch een geschil te ontstaan tussen beide partijen.

Het gevolg was dat brouwerij St-Bernardus de abdij niet langer wou voorzien van gist zodat de abdij zich voor gist nu gaat bevoorraden bij de abdij van Westmalle.
St-Bernardus claimt sindsdien het enige echte recept te bezitten.


Interessant!
Jammer voor St-Bernardus dan dat ze het verkeerde recept in handen hebben, ook al zou dit het originele zijn.
De 'hype' rondom Westvleteren wordt volgens mij mede veroorzaakt doordat ze een keer (of meerdere keren?) zijn benoemd door beste bier wan de wereld door Ratebeer (?) toch?

Wanneer is het geschil ontstaan? Voor, of na de hype/benoeming?


Sinds 1946 wordt op een steenworp afstand van elkaar hetzelfde bier gebrouwen. Tot de term ‘trappist’ vanaf 1992 beschermd werd én enkel werd toegekend aan bier dat binnen abdijmuren werd gebrouwen. Meteen hebben de broeders van Westvleteren de licentie én samenwerking met St. Bernard stopgezet,” weet van den Steen.

Bron van m'n 1e post:
http://www.ambibrew.be/?p=411 (zit leuk vergelijk bij)

Bron van deze post:
https://www.bierenco.nl/westvleteren-12 ... us-abt-12/ (ze zeggen dat je 't verschil niet proeft, nou, er zijn wel een paar raakvlakken, maar ik pik ze er blind zo uit, zeker als ze wat meer op kamer temperatuur zijn - De W12 is veel complexer en dieper vind ik, met iets ziltigs erin, de Abt 12 vind ik meer caramel / banaan, ook lekker, maar toch minder bijzonder)

De aandacht van de Ratebeer awards o.a. voor W12 (zijn niet de enige die 'm tot beste bier kroonde) had hier dus geen invloed op. Dat kwam erna pas. Ik was eerst ook best cynisch, het beste bier, sowieso erg moeilijk, maar ik moet toch zeggen dat het bier, ondanks de hoge verwachtingen, toch enorm goed in de smaak viel en ik me altijd weer verheug en 100% geniet van een W12. Dus ik kan er wel mee leven dat dit 't beste bier is. Jammer van de schaarste en prijzen.
1 x
Afbeelding

Xstream
Senior
Senior
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 Jan 2013, 10:40

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Xstream » 28 Mei 2018, 12:39

squaadgras schreef:En hoe was het? Klinkt niet verkeerd. In September ben ik weer in Bodegraven te vinden voor een festivalletje bij De Molen :bigsmile .

Na afgelopen zaterdag heel de dag aan de Beavertown Lupoloid te hebben gehangen (eng goed!) nu maar aan een BIRIPA :lol: . Black IPAs = ❤️.

Ik ook, op de vrijdag.

Overigens is een bezoek aan Kaapse als je in Rotterdam bent sowieso wel aan te raden :-) Altijd gezellig!
0 x
Afbeelding


Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten