Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
Sytox1990
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor Sytox1990 » 05 Mar 2018, 21:42

Heb net een st bernardus tripel en st bernardus trapist op, niet de beste tripel en trappist die ik al gedronken heb maar de smaak kon me zeker bekoren. Ga ik zeker nog eens in huis halen!
0 x

HammerHead
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 08 Mar 2018, 22:25

Een St. Bernardus trappist bestaat volgens mij niet. Lijkt me ook sterk aangezien St. Bernardus gewoon een brouwerij is en zeker geen trappistenadbij.

Bij St. Bernardus zou ik overigens voor de Pater, Prior of Abt gaan. De Proir en de Abt worden bij mijn weten nog steeds volgens het West-Vleteren recept gebrouwen en zouden qua smaak dus zeer dicht tegen West-Vleteren 8 en 12 aan moeten liggen.
0 x

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 10 Mar 2018, 06:48

HammerHead schreef:Een St. Bernardus trappist bestaat volgens mij niet. Lijkt me ook sterk aangezien St. Bernardus gewoon een brouwerij is en zeker geen trappistenadbij.
Maar de brouwerij staat wel aan de Trappistenweg.
0 x

Jacky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jacky » 10 Mar 2018, 07:27

Hier vind je de bieren die de titel Trappist mogen dragen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Trappistenbier
0 x
Afbeelding

Everything will be okay in the end. If it's not okay, there's always whisky...

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 05 Apr 2018, 23:54

Tegenwoordig brouw ik (en m'n pa) eigen bier. Zie daar mijn afwezigheid van de afgelopen maanden. Gebruiken een zelfgebouwde HERMS (Heat Exchange Recirculating Mash System), foto's volgen later. Brouwcapaciteit tot 45 liter per keer. Tot nu toe 20-25l per keer gebrouwd. Laatste brouwsels;

Imperial Black OatRye IPA (8,5%), erg mooie hoparoma. En flink bitter door gebruik van donkere mouten en uiteraard de hop (o.a. Centennial, Citra).

Stout (6,5%), licht bitter en zoetig.

IPA (7%), mooi droog en flink opgehopt. Eerste brouwsel.

En er staat nu nog een blond te drooghoppen, gaat morgen de fles in (nagisten).

M.a.w. fair share of bier hier in de voorraad :bigsmile . Laatste tijd veel verschillende bieren uitgeprobeerd (om recepten op te doen). Favo's blijven; Mooie Nel (Jopen), Bloedbroeder (Kompaan), Sir Turnaround ('t Uiltje) en verder zowat alles van de Moersleutel. Maargoed een veelzijdige drinker drinkt alles met plezier :lekker .
4 x
squaadgras | Whiskydudes | Reviews (@ whiskybase.com)

Ruud1983
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruud1983 » 06 Apr 2018, 15:53

squaadgras schreef:Tegenwoordig brouw ik (en m'n pa) eigen bier.

Wanneer kom je weer eens langs op het clubhuis? Ik wil me graag opwerpen om je brouwsels eens kwalitatief te beoordelen :bigsmile

Klinkt goed man!
0 x
Glen Albyn, Inverness

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 06 Apr 2018, 17:51

Gaan we doen Ruud, in mei maar even een middagje inplannen. Wellicht dat Henri ook wel een slokje lust :bigsmile !

Wellicht eens een WCY Brouwdag inlasten en een clubbotteling brouwen (met peated mout)! Imperial Peated Oat Stout... dorst!
2 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 01 Mei 2018, 14:38

Vorige week eindelijk maar eens een trip naar Westvleteren gemaakt.
Een week daarvoor een afspraak kunnen maken via de telefoon. Na 38x bellen in 15 minuten tijd was het raak, dat viel me 100% mee!

De reis er heen (vanuit Utrecht) duurde een heel stuk langer. Maar op tijd vertrokken om in cafe In de Vrede nog te kunnen lunchen. Meteen maar de Westvleteren Blond geproefd, erg lekker. In de bijbehorende winkel nog een sixpack van de 8 meegenomen, maar we kwamen natuurlijk voor de 2 bakken met de wereldberoemde 12.

Ik stond gepland voor 14u. Tijdens het rondje wandelen zag ik de rij al staan, dus daar ben ik om 13:45 aangesloten en was om iets na 14u aan de beurt. Auto's voor mij vanuit NL, BE en DUI die allemaal vredig op hun beurt wachtte. De auto 2 plekken voor mij had blijkbaar niet gereserveerd, want die werd netjes weggebonjourd toen hij aan de beurt was. Kwartier voor niets in de rij gestaan dus, maar je kan het allicht proberen.

Ik werd vriendelijk geholpen en lade 2 bakken en nog een setje glazen in, waarna de 3u durende terugreis weer kon starten, zodat ik rond etenstijd weer thuis zou zijn.
Maar daar dacht Antwerpen rond 16u toch duidelijk anders over. Wat een drama!
Uiteindelijk met een uur vertraging veilig thuis en uiteraard extra genoten van mijn buit.

Inmiddels al een paar flesjes kunnen nuttigen.
Zelfs al een vergelijking gedaan met de st Bernardus 12. Dit zou hetzelfde recept moeten zijn, maar ik ben van mening dat de Westvleteren er met kop en schouders bovenuit steekt.
Ook een vergelijking gedaan tussen de 8jes van Westvleteren en Rochefort. Beide prima, waarbij de Westvleteren iets zuurder is en de Rochefort iets zoeter. De grotere broertjes hebben toch nog wel mijn voorkeur.

Binnenkort maar eens Chimay Blauw vergelijken. Ik hou wel van Chimay (ook de trippel trouwens), maar ik weet niet hoe goed hij de vergelijking gaat doorstaan. En misschien verpest ik het hiermee wel voor mezelf, want de Chimay ligt bij de supermarkt om de hoek, ipv 3u verderop.
2 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 02 Mei 2018, 15:35

Gister de nieuwe Brand Session IPA (3,5%), roze label, geprobeerd (onder het mom 'alles dient een kans te krijgen'). Is de winnaar van de Brand Thuisbrouwcompetitie van vorig jaar. Licht, blond bier, fruitig, verfijnde hoparoma, en goed doordrinkbaar. Zelf geen onwijse fan van saison gist - maar dit was zeker niet overheersend. Weinig op aan te merken voor de prijs/prijscategorie - maar niet voor herhaling vatbaar. Echt een zomers "wijfuhbiertjûh".
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 02 Mei 2018, 16:24

Wouter1981 schreef:Zelfs al een vergelijking gedaan met de st Bernardus 12. Dit zou hetzelfde recept moeten zijn, maar ik ben van mening dat de Westvleteren er met kop en schouders bovenuit steekt.

Heb ik onlangs ook gedaan, de Abt komt echt totaal niet in de buurt.
1 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 02 Mei 2018, 16:35

Westvleteren gebruikt tegenwoordig de Westmalle giststam waar St. Bernardus de oude Westvleteren giststam gebruikt (ooit erg duur aangekocht). Wetende dat gist misschien wel dé smaakgever van bier is, is dat hoogstwaarschijnlijk ook waarom de bieren anders smaken (zeker tegenwoordig) ondanks hetzelfde recept wordt gehanteerd. Uiteraard is de waterbron ook anders wat ook nog een rolletje speelt.
1 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 02 Mei 2018, 23:52

Zoals beloofd:

Afbeelding
Afbeelding

Technisch overzicht + eindresultaat.

Heet-water-vat:
Afbeelding

Maisch-vat:
Afbeelding

Kookvat:
Afbeelding

... zal eens tijd worden om een HWF brouwsel te maken. Iemand goede suggesties? :zwijg
2 x

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 03 Mei 2018, 16:30

Wouter1981 schreef:Zelfs al een vergelijking gedaan met de st Bernardus 12. Dit zou hetzelfde recept moeten zijn, maar ik ben van mening dat de Westvleteren er met kop en schouders bovenuit steekt.

Kay schreef:Heb ik onlangs ook gedaan, de Abt komt echt totaal niet in de buurt.

squaadgras schreef:Westvleteren gebruikt tegenwoordig de Westmalle giststam waar St. Bernardus de oude Westvleteren giststam gebruikt (ooit erg duur aangekocht). Wetende dat gist misschien wel dé smaakgever van bier is, is dat hoogstwaarschijnlijk ook waarom de bieren anders smaken (zeker tegenwoordig) ondanks hetzelfde recept wordt gehanteerd. Uiteraard is de waterbron ook anders wat ook nog een rolletje speelt.

Stukje historie en toelichting op dit verhaal:
In de abdij “Sint-Sixtus” in Westvleteren werd sinds de 19de eeuw bier gebrouwen.
Na de tweede wereldoorlog werd echter beslist het brouwen in licentie te geven. Dat was in die periode geen uitzondering.
Anno 2014 worden de meeste abdijbieren in commerciële brouwerijen buiten de abdijmuren gebrouwen.

De licentie werd toevertrouwd aan brouwerij St-Bernardus in Westvleteren.
Omdat er nog geen regelgeving rond het gebruik van de naam “trappist” bestond werd voor Westvleteren dus de benaming “trappist” gebruikt.
Om een wildgroei van bieren met de naam trappist tegen te gaan werden regels vastgelegd.
Zo moest een echte trappist binnen de muren van een trappistenabdij gebrouwen zijn.

Zo scheiden de wegen van brouwerij St-Bernardus en de abdij.
Sint-Sixtus. Aanvankelijk in vrede, maar na enige tijd bleek er toch een geschil te ontstaan tussen beide partijen.

Het gevolg was dat brouwerij St-Bernardus de abdij niet langer wou voorzien van gist zodat de abdij zich voor gist nu gaat bevoorraden bij de abdij van Westmalle.
St-Bernardus claimt sindsdien het enige echte recept te bezitten.
0 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 03 Mei 2018, 16:53

Xstream schreef:Stukje historie en toelichting op dit verhaal:
In de abdij “Sint-Sixtus” in Westvleteren werd sinds de 19de eeuw bier gebrouwen.
Na de tweede wereldoorlog werd echter beslist het brouwen in licentie te geven. Dat was in die periode geen uitzondering.
Anno 2014 worden de meeste abdijbieren in commerciële brouwerijen buiten de abdijmuren gebrouwen.

De licentie werd toevertrouwd aan brouwerij St-Bernardus in Westvleteren.
Omdat er nog geen regelgeving rond het gebruik van de naam “trappist” bestond werd voor Westvleteren dus de benaming “trappist” gebruikt.
Om een wildgroei van bieren met de naam trappist tegen te gaan werden regels vastgelegd.
Zo moest een echte trappist binnen de muren van een trappistenabdij gebrouwen zijn.

Zo scheiden de wegen van brouwerij St-Bernardus en de abdij.
Sint-Sixtus. Aanvankelijk in vrede, maar na enige tijd bleek er toch een geschil te ontstaan tussen beide partijen.

Het gevolg was dat brouwerij St-Bernardus de abdij niet langer wou voorzien van gist zodat de abdij zich voor gist nu gaat bevoorraden bij de abdij van Westmalle.
St-Bernardus claimt sindsdien het enige echte recept te bezitten.

Interessant!
Jammer voor St-Bernardus dan dat ze het verkeerde recept in handen hebben, ook al zou dit het originele zijn.
De 'hype' rondom Westvleteren wordt volgens mij mede veroorzaakt doordat ze een keer (of meerdere keren?) zijn benoemd door beste bier wan de wereld door Ratebeer (?) toch?

Wanneer is het geschil ontstaan? Voor, of na de hype/benoeming?
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 04 Mei 2018, 21:20

Bird Collab Tour (v/d Bird Brewery i.s.m. 12 brouwerijen, elke maand een andere provincie). Nu de "Coolmees" een Hoppy Lager, gebrouwen met 100% Munnichmout en 2 hopsoorten (aldus etiket). Leuk om te proberen, maar meer ook niet.. de vorigen waren leuker imho.

Gijtlijster, Black IPA (januari) i.s.m. De Natte Gijt
Chick Magnet, een Sour Pale Ale (erg goed geslaagd, met gedroogde abrikozen) i.s.m. Oersoep.

Heb de Barley Bird, een Barley Wine, nog staan voor binnenkort, of straks... (i.s.m. Frontaal uit Brabant)
0 x

Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”