Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod
Moderator: AquaVitae
Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.
Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.
Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
-
- Top bijdrager
Re: Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod
Nou, ik heb mee en in gelezen hoor.
Punt wat ik wil maken is dat er niet te veel met regels geschermd moet worden hier op het forum.
Newby's worden al snel afgebrand hiero en vluchten dus weg naar bv facebook.
Zo maken extra regels het gewoon niet gezelliger op, en dat zou wel het uitgangspunt moeten zijn.
Punt wat ik wil maken is dat er niet te veel met regels geschermd moet worden hier op het forum.
Zo maken extra regels het gewoon niet gezelliger op, en dat zou wel het uitgangspunt moeten zijn.
1 x
-
- Whisk(e)y goeroe
Ruud W schreef:Nou, ik heb mee en in gelezen hoor.
En vervolgens blijkt FB erg streng te controleren op verkoop van alcohol, en moeten sampleaars daar over "kennis delen" praten, en komen mensen toch weer terug naar het forum. Ook dat hebben we al zien gebeuren. Kijk eens wat voor regels FB allemaal heeft, dan valt het hier enorm mee.
Ook Catawiki heeft veel meer regels, en ook nog commissie.
Newbies die alleen snel willen cashen vallen snel door de mand, en worden inderdaad wel "afgebrand"
Maar nieuwelingen die gewoon uit interesse voor whisky hier komen, en ook meedoen, die worden niet afgebrand. Die worden welkom geheten.
8 x
-
- Forum goeroe
Ruud W schreef:Nou, ik heb mee en in gelezen hoor.
Nou dat vraag ik me nog steeds af Het komt op mij vooral een beetje over als gebruik maken van de gelegenheid door te gaan ‘klagen’ over allerlei zaken die er hier in het huidige onderwerp helemaal niet toe doen maar jou kennelijk wel dwars zitten. En dat vind ik vrij slap. Als je kennelijk zoveel noten op je zang hebt, waarom heb je die dan al niet veel eerder en afzonderlijk ergens constructief bespreekbaar gemaakt?
Waar het nu wél om gaat is de situatie rond Glazer3 en de vraag of en hoe we dit (deels) kunnen ondervangen, zonder daarvoor te vergaande regels voor in te voeren. Maar dat wist je vast al omdat je goed meegelezen hebt
De ene oplossing die is gesuggereerd, voegt vooral een richtlijn toe en geen harde regel. De andere oplossing heeft alleen invloed op flessen boven een nog nader te bepalen bedrag, waar 70-90% van de flessen die hier worden aangeboden waarschijnlijk onder vallen.
0 x
-
- (Whisky)Professional
Ik bied hier bijna nooit wat te koop aan en als het in de toekomst zo is dat ik van een random fles een foto moet uploaden (waarschijnlijk met mijn paspoort zichtbaar er naast?) dan weet ik in ieder geval heel zeker dat ik hier nooit meer een fles ga verkopen. Ik vind het echt van de gekke, heeft niks met fraude bestrijding of wat dan ook te maken. Ik zie ook het probleem met de praktijken van Glazer3 niet echt, als iemand dat er voor wil geven en meneer levert de fles aan de koper zie ik er weinig raars aan. Maar kennelijk wordt hier nog in een wereld geleefd waarin je vooral niks mag verdienen aan een fles die je te koop aanbiedt. Als je dan wilt doorpakken dan moet je de mensen die hier voor vriendenprijsjes een fles scoren en 'm de week erop bij Catawiki aanbieden ook maar gaan bannen?
Het argument exclusieve fles vind ik echt een non argument; niemand gaat hier een Macallan 1954 aanbieden voor een vriendenprijs. Die gaan de veiling toch op. Denk dat dit gevalletje is doorslaan.
Whiskybase is een prima plek om je flesjes aan te bieden. Stuk makkelijker ook, paar klikken en je flesje staat er goed op.
Het argument exclusieve fles vind ik echt een non argument; niemand gaat hier een Macallan 1954 aanbieden voor een vriendenprijs. Die gaan de veiling toch op. Denk dat dit gevalletje is doorslaan.
Whiskybase is een prima plek om je flesjes aan te bieden. Stuk makkelijker ook, paar klikken en je flesje staat er goed op.
2 x
-
- Forum goeroe
Oogadal schreef:Als je dan wilt doorpakken dan moet je de mensen die hier voor vriendenprijsjes een fles scoren en 'm de week erop bij Catawiki aanbieden ook maar gaan bannen?
Als jij een manier hebt op verkopers op Catawiki te linken aan een forummer… you have my number
Maar zonder gekheid. Het gaat niet om prijsstelling en wel of niet iets mogen verdienen, het gaat om oplichting/misleiding. Een fles verkopen die je niet hebt en waarvan niet eens zeker is dat je m gaat krijgen én je voordoen als vriend van iemand die dat helemaal niet is
0 x
-
- Whisk(e)y goeroe
Sorry Edwin, het probleem van Glazer was niet dat hij geld wilde verdienen. Maar dat hij achter de rug van de eigenaar van de fles deze op dit forum aanbod. Die "vriend" wist namelijk niet dat dit gebeurde.
0 x
-
- Top bijdrager
Beste Cask1988
Neem nu toch alles niet zo persoonlijk.
Waarom is iets slap als er een opmerking gemaakt word die volgens jou niets met het topic te maken heeft?
Waarom is iets slap als er een opmerking gemaakt word die volgens jou niets met het topic te maken heeft?
0 x
-
- Forum goeroe
Ruud W schreef:Beste Cask1988
Ik neem jouw uitspraken niet persoonlijk. Verder, als antwoord op je vraag, ga ik niet in herhaling vallen lees dan liever m’n vorige berichten terug, scheelt mij weer typen.
Of… PB me even. Dan kunnen we het daar bespreken aangezien het blijkbaar ‘persoonlijk’ is. Kunnen we hier on topic blijven
0 x
-
- Moderator
Dat dit forum wellicht geen gespreid bedje is voor iedereen die net z'n eerste Glen Huppelpup op de kop heeft getikt of van z'n familie heeft gekregen, vind ik geen probleem. Als je liefhebber bent, dan wint je nieuwsgierigheid het van je ego en bovendien: van een beetje bescheidenheid is niemand ooit slechter geworden. Je begeeft je als newbie in een kring van ervaringsdeskundigen en daarbij past bescheidenheid. Ik zelf kreeg op enig moment een 'reality check' van Henri en daar heb ik alleen maar van geleerd. En ik werd ook uitgedaagd tot het organiseren van een range share waar ik enorm veel plezier aan heb beleefd. Dat gebeurt alleen als je echte interactie hebt. En die heb je niet als 'lurker' die alleen een platform zoekt voor het verkopen van 'die ene fles'. Dus laat gerust een zekere drempel bestaan.
De kwestie van Glazer3 vind ik lastiger. Je mag je nooit voordoen als iets wat je niet bent (bijv. 'vriend van', quod non), maar gewiekst in- en verkopen is niet verboden; sterker: daar dankt Nederland een heel groot deel van z'n rijkdommen aan, in de 17e eeuw maar ook nu nog met drie internationaal opererende giga-banken met jaarlijks miljarden aan winst.
Het staat de beheerders van dit forum vrij om daarin stelling te nemen, bijv. dat HWF hiervoor niet bedoeld is en dus regels te stellen. Maar de vraag rijst dan - en ik weet er geen antwoord op -
wat de grenzen van het forum zijn en wie die grenzen stelt.
Dat is een dilemma dat we m.i. alleen door discussie kunnen uitdiepen. En daarbij mag het best een keertje persoonlijk worden gevoeld of opgevat, want dat hoort bij liefhebbers; die zitten er soms met hart en ziel in
De kwestie van Glazer3 vind ik lastiger. Je mag je nooit voordoen als iets wat je niet bent (bijv. 'vriend van', quod non), maar gewiekst in- en verkopen is niet verboden; sterker: daar dankt Nederland een heel groot deel van z'n rijkdommen aan, in de 17e eeuw maar ook nu nog met drie internationaal opererende giga-banken met jaarlijks miljarden aan winst.
Het staat de beheerders van dit forum vrij om daarin stelling te nemen, bijv. dat HWF hiervoor niet bedoeld is en dus regels te stellen. Maar de vraag rijst dan - en ik weet er geen antwoord op -
wat de grenzen van het forum zijn en wie die grenzen stelt.
Dat is een dilemma dat we m.i. alleen door discussie kunnen uitdiepen. En daarbij mag het best een keertje persoonlijk worden gevoeld of opgevat, want dat hoort bij liefhebbers; die zitten er soms met hart en ziel in
9 x
-
- Moderator
Hubert schreef:Ik vraag me af of er uberhaupt veel problemen zijn bij verkopen tussen forumleden? In de goede koper/ verkoper rubriek zie ik alleen maar groen en dikke plussen.
Misschien is het handiger dat een potentiële koper de verkoper vraagt een paar foto’s te appen op het moment dat hij extra info over de aan te schaffen flessen wil.
Scheelt weer een uitbreiding van het forum- reglement
Als degene die veel te weinig de lijst update kan ik hierover het volgende zeggen:
- Er is nog nooit iemand geweest die als verkoper niet heeft geleverd
- Er is nog nooit iets verkeerds geleverd, dus een sample wat aantoonbaar niet bevatte wat gekocht is. Wel is er sporadisch (1 à 2 keer) iets verkeerds geleverd, in de zin van een totaal ander sample of fles, maar is dat ook als het andere sample gelabeld en dit is altijd achteraf goed gekomen.
- Er zijn meerdere kopers geweest die niet betalen
- Er zijn meerdere kopers geweest die een deal sluiten, daarop terug komen en het uiteindelijk laten afweten
- Er zijn meerdere kopers geweest die een fles reserveren en nooit meer reageren
- Jonastie is een uitzondering op al het bovenstaande.
10 x
-
- Forum goeroe
defeatless schreef:- Jonastie is een uitzondering op al het bovenstaande.
You just made my day
0 x
-
- Whisk(e)y goeroe
Hoewel het niet de vraag was die we gesteld hadden (nav het akkefietje rond Glazer3), wil ik toch even terug komen op het punt dat
"Newbies te hard worden aangepakt"
Ik denk dat Uridium het net heel goed heeft verwoord:
Dit is zeker waar. Kijk naar een recent voorbeeld: iemand meldt zich aan, en geeft aan nog weinig ervaring te hebben, en wat meer te wilen proeven. Deze persoon heeft niet alleen veel advies gekregen, maar ook een sampleset kunnen bestellen waarna hij nu regelmatig over zijn ervaring hiermee vertelt.
Weggehoond als beginneling? NEE!
Een ander recent voorbeeld ging precies anders: een nieuweling die zich niet voorstelde, maar in het Casqueteers topic reageerde op een discussie.
Weggehoond? Ja. Maar niet omdat hij nieuw is, maar omdat hij zomaar out of the blue een een lang en onsamenhangend betoog hield over welk vat het wel of niet kon zijn.
Als je in een café binnenkomt en je bij een groep mensen voegt die daar zitten te kletsen, en je begint daar een ellenlang betoog te houden over iets dan krijg je zeer waarschijnlijk geen applaus, maar wel de vraag wie je eigenlijk bent.
Dus het is in mijn ogen veel teveel generaliserend als er weer eens wordt geroepen dat Newbies geen kans krijgen.
Worden ze te hard aangepakt? Soms misschien wel. Maar het gaat erom hoe ze binnenstappen, en hoe de interactie is.
Het moet toch van 2 kanten komen...
Weer terug komend op het duidelijke verhaal van Uridium:
En met succes! Dit was absoluut een topvoorbeeld waarbij er een uitdaging was, de handschoen werd opgepakt, en er een héél leuke en leerzame bijdrage werd geleverd.
"Newbies te hard worden aangepakt"
Ik denk dat Uridium het net heel goed heeft verwoord:
Uridium schreef:Dat dit forum wellicht geen gespreid bedje is voor iedereen die net z'n eerste Glen Huppelpup op de kop heeft
getikt of van z'n familie heeft gekregen, vind ik geen probleem.
Als je liefhebber bent, dan wint je nieuwsgierigheid het van je ego en bovendien: van een beetje bescheidenheid is niemand
ooit slechter geworden. Je begeeft je als newbie in een kring van ervaringsdeskundigen en daarbij past bescheidenheid. Ik zelf kreeg op enig moment een 'reality check' van Henri en daar heb ik alleen maar van geleerd.
Dit is zeker waar. Kijk naar een recent voorbeeld: iemand meldt zich aan, en geeft aan nog weinig ervaring te hebben, en wat meer te wilen proeven. Deze persoon heeft niet alleen veel advies gekregen, maar ook een sampleset kunnen bestellen waarna hij nu regelmatig over zijn ervaring hiermee vertelt.
Weggehoond als beginneling? NEE!
Een ander recent voorbeeld ging precies anders: een nieuweling die zich niet voorstelde, maar in het Casqueteers topic reageerde op een discussie.
Weggehoond? Ja. Maar niet omdat hij nieuw is, maar omdat hij zomaar out of the blue een een lang en onsamenhangend betoog hield over welk vat het wel of niet kon zijn.
Als je in een café binnenkomt en je bij een groep mensen voegt die daar zitten te kletsen, en je begint daar een ellenlang betoog te houden over iets dan krijg je zeer waarschijnlijk geen applaus, maar wel de vraag wie je eigenlijk bent.
Dus het is in mijn ogen veel teveel generaliserend als er weer eens wordt geroepen dat Newbies geen kans krijgen.
Worden ze te hard aangepakt? Soms misschien wel. Maar het gaat erom hoe ze binnenstappen, en hoe de interactie is.
Het moet toch van 2 kanten komen...
Weer terug komend op het duidelijke verhaal van Uridium:
Uridium schreef: En ik werd ook uitgedaagd tot het organiseren van een range share waar ik enorm veel plezier aan heb beleefd.
Dat gebeurt alleen als je echte interactie hebt.
En met succes! Dit was absoluut een topvoorbeeld waarbij er een uitdaging was, de handschoen werd opgepakt, en er een héél leuke en leerzame bijdrage werd geleverd.
Nou noem je er wel eentje..defeatless schreef:- Jonastie is een uitzondering op al het bovenstaande.
9 x
-
- (Whisky)Professional
fjharms schreef:Sorry Edwin, het probleem van Glazer was niet dat hij geld wilde verdienen. Maar dat hij achter de rug van de eigenaar van de fles deze op dit forum aanbod. Die "vriend" wist namelijk niet dat dit gebeurde.
Ja, dat snap ik. Maar iets verkopen wat je nog niet in bezit hebt is volgens mij geen misdaad toch? De relatie tussen beide heren ken ik niet, als ze vrienden zijn (of nu waren ) kan ik niet beoordelen. Als ze geen vrienden waren is het niet sjiek om je voor te doen als vriend. Maar da's dan ook het enige waar Glazer3 zich eventueel schuldig aan heeft gemaakt.
Dat de RollendeSteen niet wist dat Glazer3 probeerde die fles hier te verpatsen is volgens mij helemaal niet relevant, ik zie niet in wat Glazer3 dan fout gedaan zou hebben, hooguit heeft ie zich vals uitgegeven als 'vriend van', maar zelfs dat weet ik (wie wel?) niet.
2 x
-
- (Whisky)Professional
Cask1988 schreef:Oogadal schreef:Als je dan wilt doorpakken dan moet je de mensen die hier voor vriendenprijsjes een fles scoren en 'm de week erop bij Catawiki aanbieden ook maar gaan bannen?
Als jij een manier hebt op verkopers op Catawiki te linken aan een forummer… you have my number
Maar zonder gekheid. Het gaat niet om prijsstelling en wel of niet iets mogen verdienen, het gaat om oplichting/misleiding. Een fles verkopen die je niet hebt en waarvan niet eens zeker is dat je m gaat krijgen én je voordoen als vriend van iemand die dat helemaal niet is
Er is pas sprake van oplichting/misleiding als de fles door iemand wordt gekocht, betaald en niet wordt geleverd. Als Glazer3 levert is er werkelijk niets wat in de richting van oplichting en misleiding gaat. Alleen ben ik kennelijk de enige hier die er geen enkel probleem mee heeft als iemand een fles aanbiedt die niet van hemzelf is en/of die ie dus nog niet heeft. En er zullen best mensen zijn (en geweest) die een handeltje er bij hadden omdat ze toevallig een goed netwerk hadden om flesjes op te duikelen die hier aangeboden zijn. Maar let's agree to disagree.
Ik concludeer dat 't nogal door aan het slaan is hier en dat er nogal makkelijk mensen worden weggezet als oplichter.
3 x
-
- Forum goeroe
Tja… dat je de enige bent die geen enkel bezwaar heeft tegen wat eerder genoemd ex-lid hier geflikt heeft zou maar zo eens kunnen idd
M.i. zijn zulke types met zo’n instelling hier niet welkom. Als er 1 schaap over de Dam is… dan geef ik liever een duidelijk signaal af.
HWF is geen ordinaire handelsplaats voor investeerders en mensen die alleen maar grof willen verdienen, zoals een glazer3 die een bod doet van 500 en m hier aanbiedt voor het dubbele terwijl ie de fles niet eens heeft en nog alles behalve zeker is of hij die überhaupt gaat krijgen. Wil je grove winst maken: Catawiki, whiskyauction enz. enz. En vooral veel succes en geluk daar.
Overigens zegt niemand hier dat je geen stuiver mag verdienen aan een fles die je verkoopt. Maar wel dat dit in het licht van het liefhebbersforum perspectief gezet wordt. Oftewel: neem je klakkeloos WB prijzen over die 9 van de 10 keer totaal niet realistisch zijn en probeer je de ander een poot uit te draaien, of heb je enig oog voor de realistische waarde op dat moment en gunnen we elkaar nog wat?
Als we er een ordinaire handelspost van willen maken, kunnen we ook wel commissie gaan rekenen. En dan gaan we ook de gegevenseisen van bv Catawiki overnemen. M.a.w. Eerst rekeninggegevens, ID kopie, creditcard, telefoonnummers, adressen enz enz. en dan pas handelen.
Er zit nog een héél pak regels en eisen tussen wat we hier op HWF hanteren en wat een veilingsite allemaal vereist… er wordt soms gedaan alsof het hier overloopt van de regels maar dat valt echt allemaal nog wel mee
Als Glazer3 een volwassen vent was geweest, had ie op z’n minst gereageerd op de open vragen die hem gesteld zijn vanuit ons. We hebben hem vanuit neutraal oogpunt gevraagd naar zijn versie. Dat hij zwijgt als het graf en niet eens de moeite neemt om voor z’n eigen handelen te gaan staan zegt m.i. meer dan genoeg. Als hij zo overtuigd was dat ie niks fout deed, was de reactie er zéker gekomen. Nu is het niet veel meer dan schuld bekennen. Hij is betrapt en dat voelt ie dus dan knijpt ie er maar stilletjes tussenuit.
M.i. zijn zulke types met zo’n instelling hier niet welkom. Als er 1 schaap over de Dam is… dan geef ik liever een duidelijk signaal af.
HWF is geen ordinaire handelsplaats voor investeerders en mensen die alleen maar grof willen verdienen, zoals een glazer3 die een bod doet van 500 en m hier aanbiedt voor het dubbele terwijl ie de fles niet eens heeft en nog alles behalve zeker is of hij die überhaupt gaat krijgen. Wil je grove winst maken: Catawiki, whiskyauction enz. enz. En vooral veel succes en geluk daar.
Overigens zegt niemand hier dat je geen stuiver mag verdienen aan een fles die je verkoopt. Maar wel dat dit in het licht van het liefhebbersforum perspectief gezet wordt. Oftewel: neem je klakkeloos WB prijzen over die 9 van de 10 keer totaal niet realistisch zijn en probeer je de ander een poot uit te draaien, of heb je enig oog voor de realistische waarde op dat moment en gunnen we elkaar nog wat?
Als we er een ordinaire handelspost van willen maken, kunnen we ook wel commissie gaan rekenen. En dan gaan we ook de gegevenseisen van bv Catawiki overnemen. M.a.w. Eerst rekeninggegevens, ID kopie, creditcard, telefoonnummers, adressen enz enz. en dan pas handelen.
Er zit nog een héél pak regels en eisen tussen wat we hier op HWF hanteren en wat een veilingsite allemaal vereist… er wordt soms gedaan alsof het hier overloopt van de regels maar dat valt echt allemaal nog wel mee
Als Glazer3 een volwassen vent was geweest, had ie op z’n minst gereageerd op de open vragen die hem gesteld zijn vanuit ons. We hebben hem vanuit neutraal oogpunt gevraagd naar zijn versie. Dat hij zwijgt als het graf en niet eens de moeite neemt om voor z’n eigen handelen te gaan staan zegt m.i. meer dan genoeg. Als hij zo overtuigd was dat ie niks fout deed, was de reactie er zéker gekomen. Nu is het niet veel meer dan schuld bekennen. Hij is betrapt en dat voelt ie dus dan knijpt ie er maar stilletjes tussenuit.
10 x
Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”