Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod
Moderator: AquaVitae
Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.
Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.
Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
-
- Senior
Re: Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod
Best moderatie Team,
Om goed mee te kunnen denken weet, in ieder geval, ik te weinig over de precieze situatie (Glazer3) die zich hier heeft voorgedaan.
Het aanbieden van een fles die niet van hem was?
Ik vraag mij dan af hoe dat uberhaupt kan of in zijn werk gaat?
Als er sprake was van 'misdadig' gedrag (het lijkt hier de Voice wel) dan hebben jullie adequaat gehandeld naar Glazer3.
Om over na te denken:
Wat 'mag' en wat niet? 'Gebruikers' en gebruiksgegevens worden vooral na de invoering van de AVG en privacy keihard aan alle kanten beschermd. Van wie is een forum account? Van wie is de content (posts) van een gebruiker? Is er bewaarplicht?
Ik ben geen jurist en ik weet dat dat er talloze mitsen en maren in de AVG regelgeving zitten.
- Privépersonen die een forum onderhouden zijn aansprakelijk.
- Forumdiscussies en posts vallen onder AVG en zijn van de gebruiker zelf.
Mijn tip: als er geen richtlijnen zijn voor de specifieke Glazer3 situatie zorg dan dat die er snel komen. Dan kan je erop terugvallen in de toekomst.
Volgens mij zijn jullie prima in staat die richtlijn te bepalen en om de snelheid te bevorderen zou ik dat zeker doen en niet op, al dan niet zinvolle, input van alle forumleden te wachten.
Verder, dank voor het vervullen van jullie functie en het in stand houden van het forum!
Om goed mee te kunnen denken weet, in ieder geval, ik te weinig over de precieze situatie (Glazer3) die zich hier heeft voorgedaan.
Het aanbieden van een fles die niet van hem was?
Ik vraag mij dan af hoe dat uberhaupt kan of in zijn werk gaat?
Als er sprake was van 'misdadig' gedrag (het lijkt hier de Voice wel) dan hebben jullie adequaat gehandeld naar Glazer3.
Om over na te denken:
Wat 'mag' en wat niet? 'Gebruikers' en gebruiksgegevens worden vooral na de invoering van de AVG en privacy keihard aan alle kanten beschermd. Van wie is een forum account? Van wie is de content (posts) van een gebruiker? Is er bewaarplicht?
Ik ben geen jurist en ik weet dat dat er talloze mitsen en maren in de AVG regelgeving zitten.
- Privépersonen die een forum onderhouden zijn aansprakelijk.
- Forumdiscussies en posts vallen onder AVG en zijn van de gebruiker zelf.
Mijn tip: als er geen richtlijnen zijn voor de specifieke Glazer3 situatie zorg dan dat die er snel komen. Dan kan je erop terugvallen in de toekomst.
Volgens mij zijn jullie prima in staat die richtlijn te bepalen en om de snelheid te bevorderen zou ik dat zeker doen en niet op, al dan niet zinvolle, input van alle forumleden te wachten.
Verder, dank voor het vervullen van jullie functie en het in stand houden van het forum!
3 x
-
- Forum goeroe
HammerHead schreef:Wellicht is het een idee om de posts in de voorsteltopics niet langer te laten meetellen bij de totale postcount? Alleen zit je er dan nog mee dat iemand na 2 jaar alsnog deze praktijken kan oppakken, ongeacht het aantal posts.
De 50 post regel is al een aantal keer "ter discussie" gesteld.
Te veel, te weinig, niet nodig, wel nodig ... voorlopig staat dit.
En ik denk dat redelijk ondervangen is in de regels en richtlijnen ...
TIP: Aanmelden, en even snel 50x iemand welkom heten op het forum is de beste manier om de aandacht op je aanbod te vestigen. Of dit de juiste aandacht is laten we even in het midden. Dit is derhalve niet gewenst, en kan reden zijn om de toegang tot het aanbod forum weer (tijdelijk) te blokkeren.
En we hebben als mods elkaar in het verleden wel attent gemaakt op figuren die inderdaad na binnenkomst jan en allemaal ook welkom te heten. Zelfs leden die al jaren lid waren.
En dat is dan nog even afgezien of het technisch haalbaar is.
3 x
/ Mijn Website met mijn Distillery Visits
Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
-
- Forum goeroe
Lakervt schreef:Mijn tip: als er geen richtlijnen zijn voor de specifieke Glazer3 situatie zorg dan dat die er snel komen. Dan kan je erop terugvallen in de toekomst.
Er wordt aan gewerkt ...
Lakervt schreef:Verder, dank voor het vervullen van jullie functie en het in stand houden van het forum!
Dank!
1 x
-
- Whisk(e)y goeroe
edwinedje schreef:En ik denk dat redelijk ondervangen is in de regels en richtlijnen ...TIP: Aanmelden, en even snel 50x iemand welkom heten op het forum is de beste manier om de aandacht op je aanbod te vestigen. Of dit de juiste aandacht is laten we even in het midden. Dit is derhalve niet gewenst, en kan reden zijn om de toegang tot het aanbod forum weer (tijdelijk) te blokkeren.
En we hebben als mods elkaar in het verleden wel attent gemaakt op figuren die inderdaad na binnenkomst jan en allemaal ook welkom te heten. Zelfs leden die al jaren lid waren.
En dat is dan nog even afgezien of het technisch haalbaar is.
Die "TIP" had ik nog niet eerder gezien, maar heel mooi dat die er al bij staat.
1 x
-
- Top bijdrager
Jullie moderators zaten er toch goed bovenop?
Volgens mij is het niet nodig om na 1 excess nu de boel nog verder dicht te timmeren.
Persoonlijk vind ik dat er niet te veel barricades opgeworpen moeten worden.
Hetwhiskyforum moet nu eenmaal wel toegankelijk blijven voor nieuwkomers.
Volgens mij is het niet nodig om na 1 excess nu de boel nog verder dicht te timmeren.
4 x
-
- Top bijdrager
In dit geval gaat het mijn inziens niet zozeer om de technische mogelijkheden of regels van het forum maar vooral om de manier waarop Glazer dit heeft aangepakt. Hij had eerlijk moeten zijn richting rollingstone (wat de eigenaar bleek te zijn van de fles)
Wat er nu gebeurde (volgensmij) is dat rollingstone voordat hij hier lid was de fles had aangeboden aan glazer, welke deze voordat hij deze daadwerkelijk in bezit had voor het dubbele hier probeerde te verkopen.
Allemaal prima maar hij had eerlijk moeten zijn richting "ons' "ik verkoop de fles voor iemand anders" en richting de eigenaar; "ik ga hem daar en daar aanbieden voor deze prijs, en dit % is voor jou en de rest voor mij"
Tegen dit soort figuren of werkwijzen kun je bijna geen beleid maken of regels verzinnen.
Goede actie van de mods, volgensmij zaten ze er vrij snel bovenop.
Wat er nu gebeurde (volgensmij) is dat rollingstone voordat hij hier lid was de fles had aangeboden aan glazer, welke deze voordat hij deze daadwerkelijk in bezit had voor het dubbele hier probeerde te verkopen.
Allemaal prima maar hij had eerlijk moeten zijn richting "ons' "ik verkoop de fles voor iemand anders" en richting de eigenaar; "ik ga hem daar en daar aanbieden voor deze prijs, en dit % is voor jou en de rest voor mij"
Tegen dit soort figuren of werkwijzen kun je bijna geen beleid maken of regels verzinnen.
Goede actie van de mods, volgensmij zaten ze er vrij snel bovenop.
7 x
-
- Top bijdrager
Ik zou de Glazer3-gate zien als een incident. Hoe lang bestaat het forum? Hoe vaak komt het voor... 1x. Gelukkig maar. Geweldig trouwens hoe snel en accuraat hier mee omgegaan wordt. Netjes heren en dame.
Denk niet dat je dit kan voorkomen. Wellicht een regel toevoegen als: "verboden flessen te verkopen die niet in bezit zijn" . Als je dan toch een flesje wilt aanbieden van een ECHTE vriend, even overleg met beheer (evt. bewijs aanleveren) en duidelijke opmerking de de hoofdpost.
Voor de rest: bijna weekend en tijd voor een mooi glaasje nectar.
Denk niet dat je dit kan voorkomen. Wellicht een regel toevoegen als: "verboden flessen te verkopen die niet in bezit zijn" . Als je dan toch een flesje wilt aanbieden van een ECHTE vriend, even overleg met beheer (evt. bewijs aanleveren) en duidelijke opmerking de de hoofdpost.
Voor de rest: bijna weekend en tijd voor een mooi glaasje nectar.
7 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)
-
- Forum goeroe
Ruud W schreef:Jullie moderators zaten er toch goed bovenop?
Ja maar ook alleen omdat Rollingstone er op geattendeerd werd, en ons (mij) benaderde ... anders hadden we de details niet geweten.
Ruud W schreef:Volgens mij is het niet nodig om na 1 excess nu de boel nog verder dicht te timmeren.
Eens ... maar er is een verschil tussen dichttimmeren met regels, of duidelijkheid verschaffen met richtlijnen ...
Het heet het niet voor niets regels en richtlijnen.
3 x
-
- Moderator
Dat zou in het kort de strekking van die regel zijn.Wouterk schreef:...Wellicht een regel toevoegen als: "verboden flessen te verkopen die niet in bezit zijn" . ....
Aan de andere kant, regels moet je ook handhaven en wie controleert of een fles ook daadwerkelijk in het bezit en/of eigendom is? Ook is het lastig als iemand een aantal flessen van zijn vatdeel al zou willen verkopen voor ze bij hem thuis worden afgeleverd.
Is het volgens mij toch al verboden iets te verkopen dat niet je eigendom is of niet rechtmatig in je bezit is of in je bezit komt.
Is het 'vergrijp' dat tot de ban heeft geleid ook niet het aanbieden van een fles namens een 'vriend', maar de kennelijke misleiding van zowel de eigenaar van de fles als ons forumleden.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
-
- Moderator
Hij was al lid sinds 2017 meen ik. Dus hij mocht überhaupt flessen aanbieden.
Verder sluit ik me aan bij de rest. Er is juist snel en goed gehandeld. Volgens mij valt dit ook moeilijk te voorkomen. Je kan bijvoorbeeld foto's eisen, met een papiertje met datum erop en dan de upload-ip's en exif vergelijken. Maar daar moet je maar zin in hebben.
Ik zou hier behoedzaam op zijn, zoals je altijd bij flessen van dit kaliber behoedzaam moet zijn. En verder het hier bij laten.
Verder sluit ik me aan bij de rest. Er is juist snel en goed gehandeld. Volgens mij valt dit ook moeilijk te voorkomen. Je kan bijvoorbeeld foto's eisen, met een papiertje met datum erop en dan de upload-ip's en exif vergelijken. Maar daar moet je maar zin in hebben.
Ik zou hier behoedzaam op zijn, zoals je altijd bij flessen van dit kaliber behoedzaam moet zijn. En verder het hier bij laten.
2 x
-
- Moderator
Reichenbach schreef:Dat zou in het kort de strekking van die regel zijn.Wouterk schreef:...Wellicht een regel toevoegen als: "verboden flessen te verkopen die niet in bezit zijn" . ....
Aan de andere kant, regels moet je ook handhaven en wie controleert of een fles ook daadwerkelijk in het bezit en/of eigendom is? Ook is het lastig als iemand een aantal flessen van zijn vatdeel al zou willen verkopen voor ze bij hem thuis worden afgeleverd.
Is het volgens mij toch al verboden iets te verkopen dat niet je eigendom is of niet rechtmatig in je bezit is of in je bezit komt.
Best een actueel probleem dit... het verkopen van goederen die nog niet in je bezit zijn, noemt men ook wel 'drop shipping' en gebeurt tegenwoordig op redelijk grote schaal via o.a. Facebook en webshops.
Het is niet verboden, zolang het 'contract' wordt uitgediend, door daadwerkelijke levering. Er zijn heel veel voorbeelden van o.a. derivaten en opties die zo'n contract inhouden en waarbij pas heel laat, na diverse keren verhandelen, de echte 'levering' plaatsvindt. In de internationale handel wisselen goederen regelmatig 'op papier' nog meerdere keren van hand terwijl ze nog onderweg zijn per zeeboot.
Maar goed, dit is een liefhebbersforum, geen optiebeurs of trading room.
Dus eens met het idee om dergelijke optiehandel- en drop shipping-praktijken hier te verbieden.
4 x
-
- Forum goeroe
defeatless schreef:Je kan bijvoorbeeld foto's eisen, met een papiertje met datum erop en dan de upload-ip's en exif vergelijken. Maar daar moet je maar zin in hebben.
Of je zover moet gaan als upload-ip's en exif vergelijken is de vraag, maar foto's plaatsen met naamkaartje met je forumnaam is op zich niet heel gek toch. Gebeurt in heel veel verzamelaarsgroepen, alleen is een belangrijk verschil dáár dat die doorgaans op Facebook zitten bijvoorbeeld, waardoor het uploaden/plaatsen van foto's aanzienlijk eenvoudiger en dus laagdrempeliger is.
Het argument 'daar moet je maar zin in hebben' vind ik dan overigens niet zo relevant, je wilt iets verkopen, dan mag je er ook best wat moeite voor doen toch? Zeker bij duurdere flessen.
Maar verder wel eens met wat er her en der gezegd is: Helemáál alle excessen uitbannen gaat je nooit lukken, kwaadwillenden zullen altijd weer een weg zoeken (en vinden). Krijg je een kat-en-muis spel waar volgens mij niemand op zit te wachten. We hebben nu best goede regels, én veel oplettende forumleden en mods. Lijkt me vooralsnog voldoende om het voor nu te laten zoals het al is.
2 x
-
- Forum goeroe
Het is en blijft lastig. Enerzijds nog meer regels mwah, anderzijds willen we bij bepaalde dingen wel terug kunnen grijpen op regels en richtlijnen. Dat maakt dat we als mods ook niet voor elke situatie opnieuw hoeven overwegen wat juist is.
Zou het een goede middenweg zijn om bij de richtlijnen iets te stellen als:
Bij het aanbieden mag de koper ervanuit gaan dat het aangebodene eigendom is van, danwel in het fysieke bezit is van de aanbieder om een snelle en soepele afhandeling van de transactie te garanderen.
Dan staat het duidelijk ergens benoemd en kunnen we er op terugvallen, zonder dat t een vergaande regel is met grote impact.
En bij de regels iets toe te voegen als:
Bij verkoop van flessen duurder dan (bv. €750) is het verplicht om eigen foto’s in je verkoop topic in te sluiten. Daarbij is de norm om b.v. met bijgevoegd briefje waarop je (forum)naam staat mee te fotograferen.
Op die manier zouden we kunnen ondervangen dat we het risico bij dure flessen aanzienlijk verlagen. Zoals Dre zegt, als je iets wil verkopen mag je daar ook best wat moeite voor doen. Dat gaat zeker op bij flessen met substantiële bedragen denk ik dan.
Zou het een goede middenweg zijn om bij de richtlijnen iets te stellen als:
Bij het aanbieden mag de koper ervanuit gaan dat het aangebodene eigendom is van, danwel in het fysieke bezit is van de aanbieder om een snelle en soepele afhandeling van de transactie te garanderen.
Dan staat het duidelijk ergens benoemd en kunnen we er op terugvallen, zonder dat t een vergaande regel is met grote impact.
En bij de regels iets toe te voegen als:
Bij verkoop van flessen duurder dan (bv. €750) is het verplicht om eigen foto’s in je verkoop topic in te sluiten. Daarbij is de norm om b.v. met bijgevoegd briefje waarop je (forum)naam staat mee te fotograferen.
Op die manier zouden we kunnen ondervangen dat we het risico bij dure flessen aanzienlijk verlagen. Zoals Dre zegt, als je iets wil verkopen mag je daar ook best wat moeite voor doen. Dat gaat zeker op bij flessen met substantiële bedragen denk ik dan.
0 x
-
- Top bijdrager
Cask1988 schreef:Bij verkoop van flessen duurder dan (bv. €750) is het verplicht om eigen foto’s in je verkoop topic in te sluiten
Volgens mij kan je maar een beperkt aantal foto's in je verkoop topic plaatsen, drie meen ik...
0 x
-
- Moderator
Dre schreef:Het argument 'daar moet je maar zin in hebben' vind ik dan overigens niet zo relevant, je wilt iets verkopen, dan mag je er ook best wat moeite voor doen toch? Zeker bij duurdere flessen.
Sorry, kromme zin van mijn kant. Dit sloeg op het vergelijken van upload-ip's en exif info.
Maar om een foto met gebruikersnaam toe te voegen bij een fles (of flessen als je een serie verkoopt) met een vraagprijs van 750+ is misschien niet eens zo heel verkeerd. Als je ze op Catawiki gooit dan moet dat ook.
3 x
Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”