Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod

Plaats hier je whisky zoekertje of aanbod. Voor iedereen die om wat voor reden dan ook "té veel" Whisky (of ander distillaat) heeft. Een eenvoudige en gratis manier om in contact te komen met gegadigden. Unieke koopjes, nieuwe releases, ook commercieel, kunnen hier in de schijnwerpers gezet worden.
Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.

Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod

Ongelezen berichtdoor MBC » 02 Mei 2018, 15:51

Zijn er nou echt weer nieuwe regeltjes nodig? Hoevaak gaat het nou het laatste jaar fout? Wellicht één of twee keer en dan zijn er meestal al wel mondige leden genoeg die aan de bel trekken.

Ik zie hier iedere keer als er ook maar één iemand een op- of aanmerking op het Vraag en Aanbod deel heeft iedereen weer direct in de creatieve modus klimmen om het forum nog dichter te timmeren want stel je voor dat er ergens ook maar één flesje tegen een te hoog bedrag aangeboden wordt :HitHead

Volgens mij blijven deze excessen nagenoeg altijd onverkocht achter en verdwijnen de aanbieders na verloop van tijd van zelf naar de categorie "inactieve leden".

Zie ook de laatste pol over het max aantal flessen, waarbij blijkt dat 80% van de leden hier geen enkele vedere ingreep op nodig vind.

Persoonlijk zou ik een stuk gelukkiger worden als we met z'n allen meer tijd, aandacht en energie steken in onze gemeenschappelijke hobby dan in telkens in nieuwe ellenlange discussies over forum regeltjes (alhoewel ik dit helaas nu zelf ook doe :domdom ).

Slainte :nat
3 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 12 Aug 2018, 09:53

MBC schreef:Zijn er nou echt weer nieuwe regeltjes nodig? Hoevaak gaat het nou het laatste jaar fout? Wellicht één of twee keer en dan zijn er meestal al wel mondige leden genoeg die aan de bel trekken.

Ik zie hier iedere keer als er ook maar één iemand een op- of aanmerking op het Vraag en Aanbod deel heeft iedereen weer direct in de creatieve modus klimmen om het forum nog dichter te timmeren want stel je voor dat er ergens ook maar één flesje tegen een te hoog bedrag aangeboden wordt :HitHead

Volgens mij blijven deze excessen nagenoeg altijd onverkocht achter en verdwijnen de aanbieders na verloop van tijd van zelf naar de categorie "inactieve leden".

Zie ook de laatste pol over het max aantal flessen, waarbij blijkt dat 80% van de leden hier geen enkele vedere ingreep op nodig vind.

Persoonlijk zou ik een stuk gelukkiger worden als we met z'n allen meer tijd, aandacht en energie steken in onze gemeenschappelijke hobby dan in telkens in nieuwe ellenlange discussies over forum regeltjes (alhoewel ik dit helaas nu zelf ook doe :domdom ).

Slainte :nat

Helemaal mee eens. En het is zo verdomde simpel. Te hoge prijs, lekker links laten liggen, vaker te hoge prijs, dan weet je genoeg. Maar waarom al die negatieve reacties daarop, waarom al die regels, waarom al dat ingrijpen. Het is hier geen kinderplatform, we zijn oud en wijs genoeg denk ik zo.

En na een miljoen discussies eindelijk bepaald, je kunt niet meer reageren binnen het aanbod “topic” alleen via pb. Geweldig, eindelijk van al dat gezeur af, wordt dat door de hoge heren wederom veranderd.

En ja ik ben het ermee eens dat het hier geen commerciële of veiling site moet worden, maar dan lust ik er nog wel een paar. Van semi professioneel versamplen tot winkels en slijters met aanbiedingen, etc etc. Er zit allemaal in meer of mindere mate een commerciele insteek in. Dit kun je alleen voorkomen door ALLES in die categorie te verwijderen en alleen te gaan voor het uitwisselen van informatie. Het forum heeft zch hier al eerder over uitgesproken, dat willen we niet. En ja sommige mensen zijn wellicht TE commercieel. Als ze hier niks verkopen gaan ze vanzelf wel, vrkopen ze hier wel dan is er blijkbaar behoefte aan op het forum.

Laat “de markt” (het forum) dan lekker zijn gang gaan. Vind je een fles te duur en kun je hem ergens anders veel goedkoper krijgen, mooi toch koop je hem daar. Vind je een fles te duur en is ie nergens anders te krijgen, tsja ik ben ook wel eens jaloers op een fles die ik niet kan krijgen. Dan heb je pech en dan heeft het weinig zin om hierover te gaan discussieren. Ja wellicht via pb met de aanbieder om toch een mooi ander prijsje overeen te komen. Overigens, sommige mensen willen WEL een heel speciale fles kopen ook al is ie (ver) boven de marktwaarde of is ie op veilingen wellicht goedkoper te vinden. Hij of zij heeft wellicht niet het netwerk om aan die fles tegen een betere prijs te komen, hij of zij wil het risico niet lopen om op een veiling mis te gerijpen, hij of zij durft het niet aan om vanuit het buitenland te laten verzenden, etc.

Nogmaals helemaal mee eens dat het forum in de basis geen commercieel platform is, maar zoals ook al helder is aangegeven door onder meer een vroegere mod, de wereld en het forum zijn veranderd. Dan kun je drie dingen doen, of ECHT terug naar de basis en alles met een commercieel tintje gaan verbieden (winkels, versamplen, vraag en aanbod, etc), of lekker elke keer met elkaar gaan discussieren en in sommige gevallen zelfs vervelend tegen elkaar gaan doen met daarbij de mods als kinderoppaas, of je laat de markt/het forum zijn gang gaan. Aan deze laatste optie was een goede aanzet gegeven door niet meer openlijk te kunnen reageren op vraag en aanbod.
2 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 12 Aug 2018, 12:23

Thedge schreef: Aan deze laatste optie was een goede aanzet gegeven door niet meer openlijk te kunnen reageren op vraag en aanbod.

Beste,

Dank je voor je reactie nadat dit topic sinds 2 mei is stilgevallen.

Om je even op snelheid te brengen.
Je kan tegenwoordig weer in het aanbod topic reageren als je vragen en/of opmerkingen hebt over een aanbod danwel de prijs
Dit was de wens van de community om meer zelfsturing [terug] te krijgen en het "achterbakse klikken" te stoppen.
Tevens konden een aantal regels overboord omdat de community hier nu zelf op kon reageren en/of sturen.

Reageren MAG, maar hoeft niet (zoals je zelf ook al aangaf). Het is meer een soort "Let Op Service" naar newbees en onervaren (ver)kopers

Er wordt overwegend reactief gemodereerd door nieuw aangestelde sub-mods die proberen escalaties, zowel in prijs als onaangename discussies, te voorkomen.

Geen idee hoe lang je weg bent geweest, maar wellicht even hernieuwd kennis maken met de aankondigingen in het forum;
Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes

Mocht je nog verdere vragen en of opmerkingen hebben, dan horen we het wel.

Groet namens het Sub/MOd team.
Edwin
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 12 Aug 2018, 12:34

edwinedje schreef:
Thedge schreef: Aan deze laatste optie was een goede aanzet gegeven door niet meer openlijk te kunnen reageren op vraag en aanbod.

--- 8< --
Mocht je nog verdere vragen en of opmerkingen hebben, dan horen we het wel.
Groet namens het Sub/MOd team.
Edwin

Dank voor je reactie Edwin. Ik ben geen dag weg, lees alles (veel), maar participeer steeds minder door wat ik uitgebreid en onderbouwd heb beschreven.

En niet lang daarvoor was het de wens van de mensen hier om juist niet meer te kunnen reageren en niet lang daarvoor was het weer anders. Ik mis een visie hier van de “eigenaar” en de Mods. Komt deels ook door verandering van Mods natuurlijk.

Wat ik in ieder geval even nog kwijt wil, zorg in ieder geval dat je als mod discreet blijft. Als een poster iets fout doet naar jullie mening, spreek hem/haar dan persoonlijk aan en niet publiekelijk voor iedereen zichtbaar.

Ik modereer zelf oog verschillende groepen, dus ik weet hoe lastig het is en hoeveel tijd het kost. Dat even voor de helderheid.
0 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 12 Aug 2018, 12:42

Thedge schreef:En niet lang daarvoor was het de wens van de mensen hier om juist niet meer te kunnen reageren en niet lang daarvoor was het weer anders. Ik mis een visie hier van de “eigenaar” en de Mods. Komt deels ook door verandering van Mods natuurlijk.

Tsja, maar werkt het niet overal zo? In de politiek, in het bedrijfsleven, in de kunst in de muziek, in de Whisky industrie?
Nieuwe leiders, nieuwe richtingen. Ik denk dat we hier nog wel een keer veranderen... :bigsmile

Thedge schreef:Wat ik in ieder geval even nog kwijt wil, zorg in ieder geval dat je als mod discreet blijft. Als een poster iets fout doet naar jullie mening, spreek hem/haar dan persoonlijk aan en niet publiekelijk voor iedereen zichtbaar.

Dank voor de tip, nemen we mee.

:Slainte
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 12 Aug 2018, 12:51

edwinedje schreef:
Thedge schreef:En niet lang daarvoor was het de wens van de mensen hier om juist niet meer te kunnen reageren en niet lang daarvoor was het weer anders. Ik mis een visie hier van de “eigenaar” en de Mods. Komt deels ook door verandering van Mods natuurlijk.

Tsja, maar werkt het niet overal zo? In de politiek, in het bedrijfsleven, in de kunst in de muziek, in de Whisky industrie?
Nieuwe leiders, niewe richtingen. Ik denk dat we hier nog wel een keer veranderen... :bigsmile

Thedge schreef:Wat ik in ieder geval even nog kwijt wil, zorg in ieder geval dat je als mod discreet blijft. Als een poster iets fout doet naar jullie mening, spreek hem/haar dan persoonlijk aan en niet publiekelijk voor iedereen zichtbaar.

Thanks voor de reactie nu ff een biertje (sorry ha ha)
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 12 Aug 2018, 13:01

edwinedje schreef:

Aan de andere kant heeft het natuurlijk ook z'n voordeel.
Het staat duidelijk voor iedereen te lezen waardoor het een duidelijke waarschuwing is naar leden en toekomstige leden.
Dikwijls gaat het trouwens toch om personen waar dit probleem regelmatig opduikt en die hiervoor gekend zijn.
Wat mij betreft mogen die verkooptopics ook verwijderd worden in plaats van gesloten.
Want uiteindelijk kan je via een gesloten topic ook nog verkopen.
Het aanbodtopic zal altijd voor discussie blijven zorgen imho gezien de verschillende visies.
1 x

Bram84
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 12 Aug 2018, 16:29

Thedge schreef:
Ik mis een visie hier van de “eigenaar” en de Mods.

Wat ik in ieder geval even nog kwijt wil, zorg in ieder geval dat je als mod discreet blijft. Als een poster iets fout doet naar jullie mening, spreek hem/haar dan persoonlijk aan en niet publiekelijk voor iedereen zichtbaar.

Ik modereer zelf oog verschillende groepen, dus ik weet hoe lastig het is en hoeveel tijd het kost. Dat even voor de helderheid.

Marcel, Hier mijn visie die ik heb gedeeld alvorens ik werd aangesteld.

Bram84 @ Sub-mod gevraagd voor vraag en aanbod

nigel_tufnel schreef:
Wat mij betreft mogen die verkooptopics ook verwijderd worden in plaats van gesloten.
Want uiteindelijk kan je via een gesloten topic ook nog verkopen.

100% akkoord. Ik geef wel nog de kans om binnen 24uur het nodige te doen. Daarna pas wordt er verwijderd.

Bram84 @ Aanpassing regels Aanbod

Ik had beter gezwegen... sinds deze post is er weer een beetje tumult... :Scratch
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 12 Aug 2018, 22:48

Bram84 schreef:Ik had beter gezwegen... sinds deze post is er weer een beetje tumult... :Scratch

Nee hoor Bram.
Ik denk eerlijk gezegd dat het beetje tumult dat er is komt na het aanbod van een niet nader te noemen persoon. ;)

Wat de hoofdprijs vragen betreft vind ik het vaak ook wel moeilijk.
OK je moet niet overdrijven maar de ervaring leert dat er ook mensen zijn waaraan je verkoopt tegen een gunstige prijs.
En die daarna de fles dan weer verkopen tegen de hoofdprijs, al dan niet via dit medium.
Laatst gewijzigd door nigel_tufnel op 13 Aug 2018, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Aug 2018, 00:05

Ik wil even kwijt dat ik het de laatste tijd erg prettig vind.
Puur gesproken wordt er veel aangeboden, meer dan de discussie en het ge-o-h over whisky, maar daar doe je niks aan (sign of the times? 'Ralfy').

Ik vind het fijn dat als ik iets zie waar ik interesse in heb en het is echt flink boven de marktwaarde (remember de OP), dat je daar dan wat van kan zeggen, mits onderbouwd. En dat de MOD's daar ook aangeven wat ze doen.

Zie ook de Macallan fine oak. Gewoon eronder zetten: kopen kan, maar op een veiling is de kans op goedkoper nog groter.
Dit lijkt me een prima insteek!
0 x
Afbeelding

Het altijd 50 samples van Defeatless topic! Klik hier!
De hele maand mei: koop voor €50,- of meer en krijg verzending gratis!

Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”