Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod

Plaats hier je whisky zoekertje of aanbod. Voor iedereen die om wat voor reden dan ook "té veel" Whisky (of ander distillaat) heeft. Een eenvoudige en gratis manier om in contact te komen met gegadigden. Unieke koopjes, nieuwe releases, ook commercieel, kunnen hier in de schijnwerpers gezet worden.
Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.

Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
fjharms
Moderator
Moderator

Re: Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod

Ongelezen berichtdoor fjharms » 30 Apr 2018, 07:57

Mod bericht:
Ik heb geprobeerd een nieuwe thread te starten over de discussie over investeren in whisky.
Hiervoor heb ik 3 berichten afgesplitst.
Dit is nog niet helemaal goed gegaan - onderwerp titel is niet correct.
Ik heb nu even hulp nodig van een echte pro, en dan zal ik de nieuwe locatie en titel hier bekend maken, zodat er verder gediscussieerd kan worden.
Er is dus NIET gegumd!

(maar wel een beetje geprutst :oops: )

Edit:
de nieuwe discussie staat in
Discussie over investeren in whisky
4 x
Afbeelding

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 30 Apr 2018, 14:51

sch@ker schreef:Ik wil hier graag even op reageren:
Hoewel de manier waarop hierboven wordt gediscussieerd mij wel aanspreekt, zou ik toch ook ruimte willen laten op het forum voor het uiten van (forse) kritiek en verontwaardiging, waarbij ieder haar of zijn woordkeus in eigen "hand" heeft... :D
Herman

Met als nadeel dat iedereen andere "handen" heeft.
En we al gezien hebben dat sommige "handen" niet in staat zijn elkaar een "hand" te geven.
En als dat uit de "hand" loopt, het erg "onhandig" wordt op dit toch wel "handige" forum.

:bigsmile
2 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

sch@ker
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 30 Apr 2018, 15:05

edwinedje schreef:
Hoewel de manier waarop hierboven wordt gediscussieerd mij wel aanspreekt, zou ik toch ook ruimte willen laten op het forum voor het uiten van (forse) kritiek en verontwaardiging, waarbij ieder haar of zijn woordkeus in eigen "hand" heeft... :D
Herman

En we al gezien hebben dat sommige "handen" niet in staat zijn elkaar een "hand" te geven.
En als dat uit de "hand" loopt, het erg "onhandig" wordt op dit toch wel "handige" forum.

Inderdaad maar..."Elk nadeel hep se foordeel".... :D
0 x

sch@ker
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 01 Mei 2018, 10:08

sch@ker schreef:
edwinedje schreef:
Herman

PS Denk niet dat ik de noodzaak van stuurmanskunst in dit opzicht onderschat. Heb dat zelf jaren beroepsmatig, aan den lijve mag ik dus wel zeggen ondervonden. Mijn insteek zou die kunst mogelijk-maar niet noodzakelijk- gecompliceerder maken, ook mèt regelgeving en handhaving, blijft voor mij een leidend beginsel: zelf regulering. Verder kwamen mijn eerdere opmerkingen vooral voort uit een zeker gemis van enkele personen o.a. Peter87, Squaadgras (weer enigszins terug begrijp ik), en Oogadal, met name voor wat betreft hun toch ook, en jaren lange, belangrijke inbreng hier op het forum.
Grrroet, Herman :goedgedaan
0 x

sch@ker
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 01 Mei 2018, 16:42

sch@ker schreef:
sch@ker schreef:
edwinedje schreef:

PS Denk niet dat ik de noodzaak van stuurmanskunst onderschat. Heb dat zelf jaren beroepsmatig, aan den lijve mag ik dus wel zeggen ondervonden. Mijn insteek zou die kunst mogelijk-maar niet noodzakelijk- gecompliceerder maken; ook mèt regelgeving en handhaving, blijft voor mij een leidend beginsel: zelf regulering. Verder kwamen mijn eerdere opmerkingen vooral voort uit een zeker gemis van enkele personen o.a. Peter87, Squaadgras (weer enigszins terug begrijp ik), en Oogadal, met name voor wat betreft hun toch ook, en jaren lange, belangrijke inbreng hier op het forum.
Grrroet, Herman :goedgedaan
0 x

MisterMonkeyDonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 02 Mei 2018, 00:15

hoogheid2015 schreef:Ik weet wel dat wanneer je 2 jaar geleden je flessen aanbood voor veilingprijzen dat je met pek en veren werd weggezet.

Edit : en terecht

Naar aanleiding van het "berichtje :gnif" van Sören heb ik de indruk dat we over vanalles gaan discussiëren. Vandaar even dit. Volgens de regels in het aanbod gedeelte:

"Daarnaast geldt specifieke winst-beperkende maatregel voor nieuwe releases: flessen mogen niet binnen 6 maanden na hun release voor meer dan 10% (met een maximum van € 20 per fles) boven de releaseprijs worden aangeboden. Het eerder hier aangehaalde topic met een overzicht van releases en releaseprijzen ter verduidelijking is helaas een onhaalbare zaak en dus niet beschikbaar voor het moderatie team. Voor zowel voor aanbieder, koper als melder, geldt goed onderzoek via internet, naar prijzen van slijterijen of distilleerderijen (en dus niet Whiskybase).
Het is niet de bedoeling om in andere topics uitgebreid te gaan discussiëren over individuele aanbieders of aanbod. Ongenoegen over een prijs kan uitsluitend via de meldknop (het uitroepteken rechtsboven in het venster van het bericht waarover je een melding wilt doen) aan het moderatie team gemeld worden. Of beter nog, probeer eerst de Aanbieder via een PB te informeren. Probeer je melding naar het moderatie team en/of aanbieder te onderbouwen. Mocht een PB niet het gewenste effect hebben dan kan je alsnog de post melden naar het moderatie team. Het moderatieteam beoordeelt dan naar eer en geweten. Mocht er op grond van meldingen een reden zijn voor een discussie, dan zal het moderatieteam deze zeker starten.
Op misbruik van zowel het aanbieden tegen winstgevende prijzen als het overmatig en onnodig melden wordt actie ondernomen door het moderatieteam. Twee onterechte acties leiden tot een waarschuwing, de derde onterechte actie leidt tot uitsluiting van het aanbod."

Mag je dus binnen de 6maanden na release geen gekke dingen doen, erna eigenlijk wel. Je kan dus best na pakweg 6+x maanden een fles met pakweg 50 of nog meer % winst proberen te verkopen. (ik zeg het even zonder concrete voorbeelden (die zijn er zat), want volgens de regels mag ik niet "discussiëren over individuele aanbieders").
Vinden we dat dit kan? Heeft volgens mij niks te maken met veranderend smaakprofiel, kastruimte of iets dergelijks. Dit is gewoon flippen. Niet meer niet minder... Ik ben heus niet heiliger dan de paus, en ik koop regelmatig zelf wat extra flesjes om de relatieve verzendkosten te drukken... Soms gaan die flessen ook open, soms verkoop ik ze met wat winst. Kan best imo. Maar meer dan pakweg 25% pure winst maken op minder dan een jaar, doe je wat mij betreft beter elders. En liefst met aandelen/legoblokjes/tulpenbollen. Niet met onze godendrank.
Dislike knop, of de mogelijkheid om iemand met pek en veren weg te zetten zoals hoogheid2015 het zegt, waarom niet? Je kan echt niet alles met regeltjes aflijnen... Al hoeft het niet weer een wedstrijdje moddergooien te worden, zoals vroeger wel eens het geval was, en dat is een slappe koord om op te dansen. Food for thought?
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 02 Mei 2018, 07:52

MisterMonkeyDonkey schreef:
hoogheid2015 schreef:Ik weet wel dat wanneer je 2 jaar geleden je flessen aanbood voor veilingprijzen dat je met pek en veren werd weggezet.

Edit : en terecht

Naar aanleiding van het "berichtje :gnif" van Sören heb ik de indruk dat we over vanalles gaan discussiëren. Vandaar even dit. Volgens de regels in het aanbod gedeelte:

"Daarnaast geldt specifieke winst-beperkende maatregel voor nieuwe releases: flessen mogen niet binnen 6 maanden na hun release voor meer dan 10% (met een maximum van € 20 per fles) boven de releaseprijs worden aangeboden. Het eerder hier aangehaalde topic met een overzicht van releases en releaseprijzen ter verduidelijking is helaas een onhaalbare zaak en dus niet beschikbaar voor het moderatie team. Voor zowel voor aanbieder, koper als melder, geldt goed onderzoek via internet, naar prijzen van slijterijen of distilleerderijen (en dus niet Whiskybase).
Het is niet de bedoeling om in andere topics uitgebreid te gaan discussiëren over individuele aanbieders of aanbod. Ongenoegen over een prijs kan uitsluitend via de meldknop (het uitroepteken rechtsboven in het venster van het bericht waarover je een melding wilt doen) aan het moderatie team gemeld worden. Of beter nog, probeer eerst de Aanbieder via een PB te informeren. Probeer je melding naar het moderatie team en/of aanbieder te onderbouwen. Mocht een PB niet het gewenste effect hebben dan kan je alsnog de post melden naar het moderatie team. Het moderatieteam beoordeelt dan naar eer en geweten. Mocht er op grond van meldingen een reden zijn voor een discussie, dan zal het moderatieteam deze zeker starten.
Op misbruik van zowel het aanbieden tegen winstgevende prijzen als het overmatig en onnodig melden wordt actie ondernomen door het moderatieteam. Twee onterechte acties leiden tot een waarschuwing, de derde onterechte actie leidt tot uitsluiting van het aanbod."

Mag je dus binnen de 6maanden na release geen gekke dingen doen, erna eigenlijk wel. Je kan dus best na pakweg 6+x maanden een fles met pakweg 50 of nog meer % winst proberen te verkopen. (ik zeg het even zonder concrete voorbeelden (die zijn er zat), want volgens de regels mag ik niet "discussiëren over individuele aanbieders").
Vinden we dat dit kan? Heeft volgens mij niks te maken met veranderend smaakprofiel, kastruimte of iets dergelijks. Dit is gewoon flippen. Niet meer niet minder... Ik ben heus niet heiliger dan de paus, en ik koop regelmatig zelf wat extra flesjes om de relatieve verzendkosten te drukken... Soms gaan die flessen ook open, soms verkoop ik ze met wat winst. Kan best imo. Maar meer dan pakweg 25% pure winst maken op minder dan een jaar, doe je wat mij betreft beter elders. En liefst met aandelen/legoblokjes/tulpenbollen. Niet met onze godendrank.
Dislike knop, of de mogelijkheid om iemand met pek en veren weg te zetten zoals hoogheid2015 het zegt, waarom niet? Je kan echt niet alles met regeltjes aflijnen... Al hoeft het niet weer een wedstrijdje moddergooien te worden, zoals vroeger wel eens het geval was, en dat is een slappe koord om op te dansen. Food for thought?

Die regel is ingesteld om het flippen te beperken. Best goed toch? Wellicht is hij niet goed genoeg, omdat je terecht stelt dat na 6 maanden iedereen kan gaan flippen. Het lijkt me niet onverstandig om hier nader over te bomen. Ik zal bij de andere mods nagaan of zij het hier mee eens zijn. OK?

Alleen is het zo dat als er door mensen (zoals Sören behoorlijk luid en duidelijk heeft geroepen) alleen de grondwet zou moeten gelden, dan zouden we juist alle regels overboord moeten gooien. Dat betekent: geen regel meer voor wat betreft nieuwe flessen (die hier boven aanhaalt). En dan zou ook iedereen kunnen aanbieden, ook mensen die het forum alleen maar daarvoor gebruiken.

Wat dan niet uit te sluiten is, is dat het forum (en vooral het aanbod-deel) ontaardt in een vreselijke chaos: iedereen kan aanbieden, veel mensen vinden dat er misbruik wordt gemaakt, en de mods moeten overuren draaien.

Ik spreek nu even voor mezelf, maar dat is toch volgens mij echt niet de kant waar we op zouden moeten.

Dus daarom neem ik je maatregelen om verdergaand flipgedrag te voorkomen graag op. Daarbij is opgemerkt dat ik dat al een keer eerder heb willen bespreken, maar dat er toen ook weer niet heel veel animo was om te veel beperkende maatregelen op te leggen. Wie weet lukt het nu wel :)
0 x
Affirmanti incumbit probatio

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 02 Mei 2018, 09:57

Je leest erg selectief Paul, wat dat betreft raad ik je aan het stuk nog een aantal keer door te lezen. Lijkt mij vrij duidelijk aangegeven dat ik niet naar een anarchie wil overschakelen en/of alle regeltjes (aanbod) wil afschaffen. Het zijn er alleen wel héél véél.

Is het technisch mogelijk dat bij 5 meldingen van een aanbodtopic dit topic ‘on hold’ (niet zichtbaar) wordt geplaatst tot nadere beoordeling van een moderator?
0 x
squaadgras | One of the Whiskydudes ©

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 02 Mei 2018, 10:03

squaadgras schreef:
Is het technisch mogelijk dat bij 5 meldingen van een aanbodtopic dit topic ‘on hold’ (niet zichtbaar) wordt geplaatst tot nadere beoordeling van een moderator?

Nee
0 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 02 Mei 2018, 10:09

squaadgras schreef:Je leest erg selectief Paul, wat dat betreft raad ik je aan het stuk nog een aantal keer door te lezen. Lijkt mij vrij duidelijk aangegeven dat ik niet naar een anarchie wil overschakelen en/of alle regeltjes (aanbod) wil afschaffen. Het zijn er alleen wel héél véél.

Voor zover ik weet is er helaas maar een melding per bericht mogelijk, totdat een Mod deze gesloten heeft.
Voor zover ik kan terug zien is er nooit meer dan 1x gemeld op een aanbod topic, waarschijnlijk omdat we dan als mods al actie hebben ondernomen.

Dus jou voorstel in deze is;
Topic wordt gestart
Topic wordt gemeld via button
Mods sluiten melding zonder opvolging
- Na [eerste suggestie] 4 meer meldingen = totaal 5
Mods nemen actie richting TS
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 02 Mei 2018, 10:20

Zo ongeveer ja. Moet zeggen dat ik nog nooit die meldknop heb gebruikt zover m’n geheugen reikt. Maar verlaagd voor leden wellicht de drempel om een schimmig aanbod te rapporteren als zij zichtbaar zien dat er iets mee gebeurd (“on hold”). Zou als een tussenweg tussen actief en passieve moderatie/zelfregulatie kunnen functioneren. Het aantal 5 was overigens maar een voorbeeld waar naar eigen inzicht vanaf kan worden geweken.

Topic wordt gestart
1 of meerdere meldingen worden gedaan
Topic wordt “on hold” geplaatst
Topic wordt beoordeeld
Indien topic volgens voorwaarden goed wordt bevonden > terug geplaatst (en geen mogelijkheid om nogmaals te melden?)
Indien het inderdaad schimmig is > topic verwijderd, melder waarschuwing (o.i.d.)

Edit: zie net dat het niet mogelijk is. Voor zover mijn inbreng :gnif .
0 x
squaadgras | One of the Whiskydudes ©

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 02 Mei 2018, 10:41

squaadgras schreef:Edit: zie net dat het niet mogelijk is. Voor zover mijn inbreng :gnif .

Goede inbreng, maar technisch even niet haalbaar... hoewel ik het nog wel even wil navragen bij Matti...
0 x

MisterMonkeyDonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 02 Mei 2018, 13:05

Wordt deze regel effectief gebruikt?
"Op misbruik van zowel het aanbieden tegen winstgevende prijzen als het overmatig en onnodig melden wordt actie ondernomen door het moderatieteam. Twee onterechte acties leiden tot een waarschuwing, de derde onterechte actie leidt tot uitsluiting van het aanbod."

Kan me voorstellen dat sommigen al enkele waarschuwingen gehad hebben owv belachelijk hoge prijzen. Wordt er dan ergens bijgehouden dat ze al 1 of 2 waarschuwingen hebben gehad? Ik denk bvb aan personen die zelf aangegeven geen of nauwelijks whisky te drinken, maar wel vrolijk gewilde limited releases flippen met 30-100% winst.

Ben het er overigens mee eens dat alles opengooien niet werkt, alles dichtgooien ook niet (dan bieden ze over op het forum flessen aan),... Voor mij werkt het momenteel goed zo, al zou ik graag toch af en toe die schandpaal of een verwijdering zien :).
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 02 Mei 2018, 13:12

Volgens mij is het niet voorgekomen (maar correct me if I'm wrong) dat mensen twee keer de fout in gaan. Mocht dat wel zo zijn, dan ben ik het ook eens met je stelling.
0 x

MisterMonkeyDonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 02 Mei 2018, 13:17

Volgens mij wel, ik heb alleszins iemand in gedachten die ik al minstens 2x gemeld heb. Mss kunnen jullie ergens een bestand bijhouden met overtredingen (enkel voor mods zichtbaar) van de bewuste flippers met datum/fles/prijs/...
Al is dat wel weer extra werk, en kunnen we er niet over discussiëren op t forum :P.
0 x

Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”