Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod

Plaats hier je whisky zoekertje of aanbod. Voor iedereen die om wat voor reden dan ook "té veel" Whisky (of ander distillaat) heeft. Een eenvoudige en gratis manier om in contact te komen met gegadigden. Unieke koopjes, nieuwe releases, ook commercieel, kunnen hier in de schijnwerpers gezet worden.
Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.

Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
MisterMonkeyDonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 26 Apr 2018, 08:52

Ik denk dat het momenteel best goed loopt hier. De wrijvingen zijn nog altijd die van een tijd geleden. Oude koeien kunnen we mss beter in de gracht laten liggen, of via pb bespreken :goedgedaan (mss kunnen bepaalde oud leden ondertussen ook terugkeren, indien ze zich aan de regels willen houden ?).
0 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 26 Apr 2018, 08:55

eppo58 schreef:Beste whiskyvrienden

Beste Erik,
Bedankt voor je uitgebreide reactie

eppo58 schreef:Ik ben vanuit de moderator niet uitgenodigd mijn mening te geven in deze discussie maar mijn aanbod aan te passen anders zullen zij het doen. Ik begrijp dat zij hun best doen maar ik denk niet dat dit de manier is om te komen tot een evenwicht tussen investeerders, drinkers en verzamelaars. Ik hoop dat deze discussie en mijn bijdrage dat wel doet.

Dat is inderdaad een smetje op ons blazoen. Excuses en goed opgepakt middels deze post.

eppo58 schreef:Ik ontvang ook graag concrete opmerkingen over de prijzen van mijn aanbod. Welke fles welke prijs is te hoog en waarom? Dat kan hier beter dan bij de post want dan krijgt mijn aanbod reclame en dat zal niet de bedoeling zijn. In dit kader zal ik reactie mijn aanbod sluiten totdat deze discussie wat meer helderheid geeft over welke flessen het nu precies gaat en wat wel aanvaardbaar is.

Mensen, klim in de PB en informeer Erik, in plaats van losse flodders in dit topic.

eppo58 schreef:Persoonlijk vind ik het gebrek aan een drankvergunning een drogreden. Ik heb hier heel wat flessen langs zien komen voor groot geld. En dat doe je toch ook niet bij een forum voor verzamelaars van stripboeken sneakers voor verzamelaars postzegels etc etc?

Drogreden of niet, het kan zijn dat het niet helemaal legaal is wat we hier met zijn allen doen.
Een flesje of twee verhandelen tussen twee liefhebbers kan gezien worden als Hobby.
148 flessen aanbieden om geld te generen kan gezien worden als handel drijven, en daar zijn in de slijters wereld diplomas voor nodig.
- en dit is denk ik onegacht of je met winst of verlies verkoopt.

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 26 Apr 2018, 08:58

caskstrength schreef:
Sören: seriously?

Begin nu niet over oude koeien. Bovendien is het off-topic in deze discussie.

Wat ik bijzonder laf vind, is dat je enerzijds de salon-liberaal uithangt door te zeggen dat er geen regels moeten zijn, en daarmee als het ware fungeert als een protesterende stenengooier die terug gaat naar de tijd van de oude koeien.

Anderzijds storend is dat je de gebeten hond uithangt (of het watje) door te stellen dat je niets meer hebt geplaatst vanwege het risico weggegumd te worden.

Wat je vergeet is dat er (tegen beter weten in) vanuit de mod-hoek excuses zijn aangeboden, vanuit de oproerhoek echter niet. Er is bovendien door de nieuwe mods veel beterschap getoond door juist helemaal niet te gummen.
Dan vind ik het erg flauw dat je ineens nu op meerdere plekken een heel epistel schrijft en dan blijft herhalen dat je bang bent weggegumd te worden.

Ik hoopte weer op een inhoudelijke manier te gaan bijdragen en modereren, maar dit brengt het vervelende gevoel van een tijd geleden weer boven. Dat is dusdanig dat het me enorm hindert. En ik doe in mijn vrije tijd graag dingen die energie opleveren, en niet dingen die veel energie kosten.

Ik zal wederom voorlopig afscheid nemen, misschien voor altijd.

Ik hoop dat ik het als ik je tegenkom rustig kan uitpraten.

Aan allen: het was leuk om sommigen van jullie te leren kennen, en wellicht tot een andere keer bij een andere gelegenheid.

Het oude koeien verhaal is blijkbaar nog steeds actueel, want Soren refereert er naar en jij trekt het je meteen in de eerste discussie sinds maanden op het forum meteen aan met een gevolg dat je afscheid neemt.
Ik krijg het gevoel dat na de wat heftigere discussies van een tijd geleden de mods zeker rustiger zijn geweest op het forum vwb gummen e.d.
Dat betekent niet dat de mensen die al virtueel afscheid hadden genomen, of gewoonweg niet meer actief waren meteen weer terug komen en het forum weer gebruiken voor de normale discussies.

Ik meng mezelf niet eens zo vaak in de discussies hier en heb dat ook nooit echt gedaan. Maar vanuit mijn oogpunt is het forum zeker een stuk minder interessanter en stiller geworden de laatste paar maanden.
Betekent niet dat hier iemand "schuld"aan heeft, maar gewoon hoe ik het ervaar.

Vraag & aanbod/ prijzen zullen altijd de meeste discussie / stof doen opwaaien en dat zal denk ik ook niet veranderen.
Het open gooien / zelf reguleren werkt dan ook naar mijn inziens het beste, met de kant tekening dat als het echt te gortig is dat de mods bijschaven na inbreng van de leden. (Denk dat dit ook is wat Soren bedoelde., ik heb trouwens nog wel een wetboek ergens liggen denk ik ;) )
0 x
Afbeelding

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 26 Apr 2018, 09:08

Opvallend veel lange, inhoudelijke reacties hier, waarin met enige regelmaat geklaagd wordt over het gebrek aan lange inhoudelijke reacties elders op het forum. Als je bereidt bent om in deze discussie tijd te steken, doe dat dan ook in andere onderwerpen.
8 x
Afbeelding | Afbeelding

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 26 Apr 2018, 19:02

In de grondwet staat natuurlijk niet veel meer dan dat je niet mag discrimineren o.b.v. levensovertuiging, geslacht, ras etc (of op welke grond dan ook) http://wetten.overheid.nl/BWBR0001840/2017-11-17. Iemand een graaier/flipper/geldwolf noemen omwille van z'n prijzen lijkt me geen discriminatiegrond en grondwettelijk iig toegestaan. ;)

Ik zie er niet zo'n probleem in als eea een terechte constatering is. Wel wat oppassen dat het niet te trollerig wordt.
0 x

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 27 Apr 2018, 01:19

HammerHead schreef:In de grondwet staat natuurlijk niet veel meer dan dat je niet mag discrimineren o.b.v. levensovertuiging, geslacht, ras etc (of op welke grond dan ook) http://wetten.overheid.nl/BWBR0001840/2017-11-17. Iemand een graaier/flipper/geldwolf noemen omwille van z'n prijzen lijkt me geen discriminatiegrond en grondwettelijk iig toegestaan. ;)

Ik zie er niet zo'n probleem in als eea een terechte constatering is. Wel wat oppassen dat het niet te trollerig wordt.

Je hebt ongetwijfeld gelijk.

Alleen iemand een graaier/flipper/geldwolf noemen ; het is niet bevorderlijk voor de sfeer. Het is een mening van een forumlid en geen voldongen feit wellicht.

Dus je werkt dan stemmingmakerij in de hand ? Is iemands karaktereigenschap zo dat hij zijn/haar mening altijd moet ventileren over van alles en nog wat ?

Het publiek is zeer divers, verandert misschien (?) ; 'die hards' 'old school whiskylovers' 'echte whiskykenners' 'leden met een sterke voorkeur voor uitsluitend schotse whisky' 'leden met sterke voorkeur voor verzamelen met als doel collectie uitbreiden' 'drinkers' 'investeerders' 'newbies met heel andere insteek' enz...

Er moet ruimte zijn voor (bijna) iedereen, toch ? Accepteer dat niet iedereen met dezelfde insteek hier op het forum wil vertoeven. En tuurlijk kan iemand keer op keer op de voorgrond treden tijdens discussies en uitgebreid hier zijn mening verkondigen over wat HIJ/ZIJ vindt van iets (en dat mag) maar vraag je dan af je of het bijdraagt in positieve zin? Voegt het iets toe, of creëert men met de bijdrage een sfeer van negativiteit die ook 'trollen' door anderen in de hand werkt ?

Moet er iets gezegd worden dan kan dat ook anders. Er hoeft toch niet altijd gescoord te worden via topic en dat dan graag bevestigd zien met 'likes' van gelijkgestemden ?

Als het enkelen niet lukt te accepteren dat we allemaal verschillend zijn als whiskyliefhebber en chronisch 'op het randje commentaar' posten dan voegt het niets van waarde toe en draagt het niet bij aan een forum die groeit en bloeit door positief met veranderingen om te gaan.

Maar ik geloof dat het wel goed komt. De overgrote meerderheid is gelijkgestemd dus dat belooft veel goeds :duimop
1 x

more4malt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor more4malt » 27 Apr 2018, 03:29

Ik vind dit onbegrijpelijk
Ik heb zelf enkele flesjes van Erik (eppo58) gekocht, dus 2 mensen blij. En als ik naar de betreffende post kijk, dan zie ik dat ongeveer de helft van de 148 flessen een andere eigenaar hebben gevonden. Ik ga er maar even vanuit dat ook hier de kopers en verkoper tevreden zijn.
Deze post staat al enkele maanden in het aanbod gedeelte, maar als er vervolgens een post komt met een stelling/vraag over dit aanbod dan komen er reacties waar ik me toch over verbaas.
Ik heb wat vragen?
Als ik in de reactie van Erik lees dat hem via pb word verzocht om de post te verwijderen of aan te passen.
Dan vraag ik mij dus af wat hij nu moet aanpassen.
Zijn dat het aantal flessen, er is namelijk geen max vastgesteld (meerderheid stemt geen max) zo ja hoeveel flessen max?
Is het de prijs van de flessen? zo ja om welke flessen gaat het?
Wie bepaalt welke prijs de juiste is en hoe word dit bepaalt?
Als er dan regels zijn (de meerderheid wil hier volgens mij ook vanaf) dan moeten ze ook duidelijk zijn.
Zeker als er aan de forumleden word gevraagd om eventuele mistanden te melden.
Anders volgen daar ook weer discussies over en men wil toch geen kleuterklas met verklikkers hoop ik.
Met respect, gezond verstand en wat meer begrip kom je veel verder dan met regeltjes.

:Proost op willem
1 x

eppo58
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor eppo58 » 27 Apr 2018, 17:12

[/quote]
Zoals ik al schreef vind ik het wel zot de prijs te verhogen als ze aan de lagere prijs toch niet verkocht raken.

De Port Ellen 6th Release bijvoorbeeld die je aan 1450 euro verkoopt. Daar krijg je na de veilingkosten nog 1191 euro voor...
[/quote]

Hoi Nigel

Ik kan me voorstellen dat dit de wenkbrauwen doet fronsen maar ik wil het graag uitleggen.
Als ik mijn PE 6 naar de veiling breng dan doe ik dat naar de Scotchwhiskyauction.com.
De PE6 is daar in december 2017 weggegaan voor GBP 1050: als verkoper betaal je daar geen provisie daarmee kwam ik op een netto prijs van Euro 1200.
Begin april 2018 ging deze fles weg voor GBP 1300 dat is omgerekend Euro 1470. De oorspronkelijke prijs en de verhoging naar Euro 1450 was en is dus marktconform. Enige voordeel dat ik heb met verkoop via het forum is dat ik geen verzendkosten betaal. Voordeel voor degene die de fles bij mij koopt is dat hij uitgebreid kan nadenken, foto's kan zien en zelfs de fles ter plaatse kan ophalen voor een laatste inspectie. Daarnaast als iemand die PE6 koopt bij SWA dan is diegene 10% provisie extra aan SWA kwijt. De koper vanuit het forum heeft dus ook een financieel voordeel.
Al mijn prijzen zijn gebaseerd op SWA en whiskyauction.com. Een enkel keer zal de koper goedkoper uit zijn bij whiskyauction.com maar vaker denk ik bij mij.
Voor de goedkopere flessen ligt dit anders daar zal ik moeite hebben om de prijs die ik op het forum vraag op een veiling te halen na aftrek verzend en eenmalige veilingkosten van Euro 7 per fles. Maar ze zijn wel marktconform en zeker niet exorbitant. Als dat wel zo beleefd wordt of is dan graag een PB met cc aan een moderator.

HG Erik
0 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 28 Apr 2018, 10:17

Zie edwinedje @ Maximaal aantal flessen in aanbod
Edwin heeft de conclusie daar samengevat.
Erik heeft bericht gehad dat hij zijn topic weer kan openen (en dat ook gedaan)
:goedgedaan
0 x
Afbeelding

hoogheid2015
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor hoogheid2015 » 28 Apr 2018, 11:02

Ik weet wel dat wanneer je 2 jaar geleden je flessen aanbood voor veilingprijzen dat je met pek en veren werd weggezet.

Edit : en terecht
4 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 28 Apr 2018, 11:19

hoogheid2015 schreef:Ik weet wel dat wanneer je 2 jaar geleden je flessen aanbood voor veilingprijzen dat je met pek en veren werd weggezet.

Edit : en terecht

Precies, dan probeer je dus gewoon het hoogst mogelijke bedrag tegen minimale kosten er uit te halen.
In plaats van de fles aan te bieden omdat hij niet meer in je collectie past en op die manier :
a- de kosten die jij voor die fles gemaakt hebt weer terug te krijgen.
b- een forumlid blij te maken met een fles tegen een normale verkoopprijs.

Volgens mij was dat namelijk de gedachte achter het aanbod topic. Of zie ik dat verkeerd?

Natuurlijk wordt een en ander ook veroorzaakt door figuren die hier een fles bemachtigen tegen de originele prijs, om hem vervolgens te flippen via een ander kanaal. Maar volgens mij kan je dan 2 dingen doen:
1- niet zeuren, want jij hebt de prijs gekregen waarvoor je hem op het forum hebt aangeboden. De fles paste niet meer in je collectie, waarom dan nog druk maken over wat een ander er mee doet.
2- alleen verkopen aan mensen waarvan jij denkt/weet dat ze je dit kunstje niet flikken.

Volgens mij was optie 2 de manier van Oogadal destijds en ook al staat het misschien vreemd (ik heb een fles te koop, maar jij mag hem niet hebben), ik snap het wel wanneer je een keer tegen zo'n ervaring bent opgelopen.
Dit soort ervaringen zouden volgens mij ook in het topic Ervaringen met kopers/verkopers mogen komen.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 28 Apr 2018, 22:31

eppo58 schreef:Hoi Nigel

Ik kan me voorstellen dat dit de wenkbrauwen doet fronsen maar ik wil het graag uitleggen.
Als ik mijn PE 6 naar de veiling breng dan doe ik dat naar de Scotchwhiskyauction.com.
De PE6 is daar in december 2017 weggegaan voor GBP 1050: als verkoper betaal je daar geen provisie daarmee kwam ik op een netto prijs van Euro 1200.
Begin april 2018 ging deze fles weg voor GBP 1300 dat is omgerekend Euro 1470. De oorspronkelijke prijs en de verhoging naar Euro 1450 was en is dus marktconform. Enige voordeel dat ik heb met verkoop via het forum is dat ik geen verzendkosten betaal. Voordeel voor degene die de fles bij mij koopt is dat hij uitgebreid kan nadenken, foto's kan zien en zelfs de fles ter plaatse kan ophalen voor een laatste inspectie. Daarnaast als iemand die PE6 koopt bij SWA dan is diegene 10% provisie extra aan SWA kwijt. De koper vanuit het forum heeft dus ook een financieel voordeel.
Al mijn prijzen zijn gebaseerd op SWA en whiskyauction.com. Een enkel keer zal de koper goedkoper uit zijn bij whiskyauction.com maar vaker denk ik bij mij.
Voor de goedkopere flessen ligt dit anders daar zal ik moeite hebben om de prijs die ik op het forum vraag op een veiling te halen na aftrek verzend en eenmalige veilingkosten van Euro 7 per fles. Maar ze zijn wel marktconform en zeker niet exorbitant. Als dat wel zo beleefd wordt of is dan graag een PB met cc aan een moderator.

HG Erik

Hallo Erik

Toch nog even reageren en niet zozeer om je verkooptopic onderuit te halen.
Ik weet uit eigen ervaring dat je gewoon wat water bij de wijn moet doen.
Het maximum eruit halen kan en moet ook niet altijd.
Voor iemand die op zoek was naar de Port Ellen 6th release, hij is vandaag geveild voor 1070 euro bij Whiskyauction.
Opbrengst voor de aanbieder van de fles: ongeveer 830 euro.
Je zal je prijs dus terug naar onder moeten aanpassen. ;)
Het opbrengstverschil is in dit geval dus wel degelijk 620 euro als je fles naar Whiskyauction ging in vergelijking met je mogelijke verkoop hier.
En ik blijf bij het feit dat als je fles al een tijdje als "koopje" te koop staat aan een bepaalde prijs en hij niet verkocht raakt,
je 'm niet plots gaat verkopen door de prijs te verhogen. Lijkt mij logisch.
Succes met de verkoop.
1 x

eppo58
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor eppo58 » 28 Apr 2018, 23:21

nigel_tufnel schreef:

HG Erik

Hallo Erik

Voor iemand die op zoek was naar de Port Ellen 6th release, hij is vandaag geveild voor 1070 euro bij Whiskyauction.
Het opbrengstverschil is in dit geval dus wel degelijk 620 euro als je fles naar Whiskyauction ging in vergelijking met je mogelijke verkoop hier.
En ik blijf bij het feit dat als je fles al een tijdje als "koopje" te koop staat aan een bepaalde prijs en hij niet verkocht raakt,
Succes met de verkoop.

Dank voor het erop wijzen. De verschillen tussen SWA en Krüger zijn te groot. Ik heb hem uit de verkoop gehaald. Als je dit bij nog meer flessen ziet geef het maar aan.

Erik
3 x

more4malt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor more4malt » 29 Apr 2018, 00:06

eppo58 schreef:
nigel_tufnel schreef:

HG Erik

Hallo Erik

Succes met de verkoop.

Dank voor het erop wijzen. De verschillen tussen SWA en Krüger zijn te groot. Ik heb hem uit de verkoop gehaald. Als je dit bij nog meer flessen ziet geef het maar aan.

Erik

Kijk zo kan het dus ook! De manier waarop Nigel-tufnel aangeeft dat een prijs (te) hoog is, verdient een :goedgedaan
Het is correct, goed beargumenteerd en met een ;)
Waarna ook Erik adequaat reageerd.
Zo zou je het toch graag vaker zien, mijn complimenten heren :hoedaf
0 x

sch@ker
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 29 Apr 2018, 09:35

more4malt schreef:
eppo58 schreef:
nigel_tufnel schreef:
Hallo Erik

Succes met de verkoop.

Erik

Kijk zo kan het dus ook! De manier waarop Nigel-tufnel aangeeft dat een prijs (te) hoog is, verdient een :goedgedaan
Het is correct, goed beargumenteerd en met een ;)
Waarna ook Erik adequaat reageerd.
Zo zou je het toch graag vaker zien, mijn complimenten heren :hoedaf

Ik wil hier graag even op reageren:
Hoewel de manier waarop hierboven wordt gediscussieerd mij wel aanspreekt, zou ik toch ook ruimte willen laten op het forum voor het uiten van (forse) kritiek en verontwaardiging, waarbij ieder haar of zijn woordkeus in eigen "hand" heeft... :D
Herman
2 x

Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”