Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod

Plaats hier je whisky zoekertje of aanbod. Voor iedereen die om wat voor reden dan ook "té veel" Whisky (of ander distillaat) heeft. Een eenvoudige en gratis manier om in contact te komen met gegadigden. Unieke koopjes, nieuwe releases, ook commercieel, kunnen hier in de schijnwerpers gezet worden.
Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.

Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod

Ongelezen berichtdoor henri » 25 Apr 2018, 21:08

word ik hier zomaar in betrokken.. haha, nee hoor, thanks voor het compliment eppo! :goedgedaan
ik heb meermaals wat flessen overgenomen van eppo om lekker te openen en dat was altijd naar beiden tevredenheid
ook altijd met persoonlijk contact onder het genot van een lekker bakkie met bijpassende dram
want dat drammetje gaat er inderdaad ook altijd prima in :)
0 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 25 Apr 2018, 21:51

edwinedje schreef:Zelf regulatie was toen de vraag...
Reactief gummen in plaats pro-actief gummen was toen de vraag
- Net zoals gebruikers nu zeggen dat ze dachten dat het alleen maar voor bepaalde gedeeltes gold
- Hebben de MOD's het gevoel gehad (in ieder geval Ik) dat het voor het hele forum gold.

De Heisa was van voor mijn tijd als moderator en weet ik net zoveel van als jij?
Alles wat ik [of Fjharms] extra weet is niet aan mij [ons} om te verkondigen.

En dat is waar het wringt...
- wat kan en wat kan niet... dat is een subjectief iets.

Draai het eens om, stel dat ik als MOD de enige was die het niet vond kunnen...
...dan had ik het ook over me heen gekregen { Er wordt weer gegumd! } als een ieder ander het wel vind kunnen.

- wat mag en wat mag niet... dat is aan regels gebonden.

148 Flessen aanbieden, mag wel voor zover we kunnen overzien.
- En dat blijkt nu toch niet het probleem te zijn als ik de reactie op de poll zo bekijk.
De vraagstelling en prijsstelling zijn misschien dubieus te noemen.
- En als ik dan in het Poll topic krijg ik toch het gevoel dat heel wat mensen daar ook minder zwaar aan tillen.
- De tendens is toch dat mensen wel weten wat iets mag kosten en als het niet interessant is laat men het links liggen.

Dus ik krijg het gevoel dat het MOD team in het aanbod topic het echt nooit goed kan doen...

Geloof me ik wil niet in jullie schoenen staan en heb zeker respect voor wat jullie doen.
Nogmaals volgens mij kwam de commentaar over overgemodereer er voornamelijk door het massaal wissen van conversaties.
Uiteindelijk weet ik ook niet precies wat er toen allemaal gebeurd is.
Naar ik later vernomen heb is er nogal veel achter de schermen gebeurd en dat vind ik jammer.
Als het de bedoeling was om om te schakelen naar een zelfregulerend forum lijkt een open communicatie me ook gewenst.
Duidelijk laten weten wat er aan de hand is en dan ook een mening vragen.
Er zijn toen ook drastische beslissingen genomen waar forumleden geen inspraak in hadden.
Terwijl het de bedoeling was om de forumleden meer inspraak te geven. Een beetje een contradictie lijkt me...
Sindsdien is er een heleboel veranderd en is het inderdaad stiller geworden op het forum.
Een aantal mensen zijn blijkbaar moeten gaan en anderen zijn opgestapt.
Het blijft inderdaad allemaal subjectief en regels zijn inderdaad duidelijk.
Aan de andere kant is het dan ook vreemd dat er wel ingegrepen wordt als er 1 persoon een melding doet.
Er is 1 opmerking gekomen en er is een poll of we al dan niet iets moeten aanpassen.
Hopelijk komen er niet te veel opmerkingen. ;)
Zoals ik de opmerking van Lucca begrijp is de vraag minder:
kan dit wel? maar vooral wat is er gebeurd dat er nu geen moord en brand geschreeuwd wordt?
En die vraag/opmerking begreep ik.
En zoals je het zelf al zegt: voor iedereen gaan jullie nooit goed kunnen doen maar jullie zijn wel nodig.
2 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 25 Apr 2018, 22:19

eppo58 schreef:Tot slot nog een ander aanbod. Ik stel mijn huis en open flessen en een aantal dichte flessen ter beschikking om een dagdeel discussie te voeren over dit onderwerp. Elkaar zien en aankijken geeft net een iets andere discussie dan mailverkeer. Luca en Nigel zijn extra welkom. Bij interesse aanmelden per mail met vermelding van je privé mailadres dan stop ik die in een datumprikker.

Hartelijke groet Erik

Alvast hartelijk bedankt voor de uitnodiging Erik en het klopt dat vele discussies hier heel anders zouden lopen als het face to face is.
Nuances zijn veel moeilijker te lezen. Ik vrees echter wel dat we een behoorlijke afstand van mekaar wonen.
Uiteindelijk doet iedereen wat hij zelf wil met z'n geld en z'n whisky.
Commentaar in het aanbod-topic zelf geven kan al een hele tijd niet meer omdat dit al eens de spuigaten is uitgelopen. ;)
Ik persoonlijk heb niet echt problemen met je aanbod en je prijzen.
Zoals ik al schreef vind ik het wel zot de prijs te verhogen als ze aan de lagere prijs toch niet verkocht raken.
Pure investeerders zijn doorgaans niet geliefd op een liefhebbersforum. Mensen die investeringstips vragen nog minder.
Dit is dan ook geen investeringsforum...
Ik persoonlijk ben nogal allergisch voor flippers (nog steeds aanwezig op het forum).
Mensen die de hippe, gegeerde nieuwe releases overal proberen opkopen en dan daarna verpatsen tegen een hoge prijs.
Die verknoeien het grotendeels voor vele liefhebbers.
Wat het flessen tegen goedkope prijzen verkopen betreft deel ik je mening.
Die zijn in no-time weg. Als je de persoon in kwestie niet kent kan ze een week later al aan de marktprijs verkocht worden.
Dat vind ik ook zuur en is hier op het forum ook al meermaals gebeurd.
Het is dus proberen een gulden middenweg vinden.
Er zijn ondertussen mensen genoeg op het forum die ik met plezier verder help en omgekeerd (hoop ik :bigsmile ).
En als investeerder moet je ook eerlijk kunnen toegeven dat je het hele lot eerst hier wil verkopen omdat dat uiteindelijk meer opbrengt.
Want tel maar eens uit wat je uiteindelijk krijgt voor je fles op een veiling (wat je neem ik aan al gedaan hebt?).
De Port Ellen 6th Release bijvoorbeeld die je aan 1450 euro verkoopt. Daar krijg je na de veilingkosten nog 1191 euro voor...
Een gulden middenweg zoeken dus.
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 25 Apr 2018, 22:25

nigel_tufnel schreef:Nogmaals volgens mij kwam de commentaar over overgemodereer er voornamelijk door het massaal wissen van conversaties.

Wellicht de reden waarom ik 6 maanden niet, en tegenwoordig nauwelijks meer (en zeker geen inhoudelijke long-reads) post, daar ik weet dat de gum direct getrokken kan worden als er iets in staat dat wellicht niet in ieders straatje past. Waarom zou iemand de tijd en moeite nog nemen om een inhoudelijk stuk te typen als deze in z’n geheel naar het ronde archief (lees: prullenbak) kan worden verwezen? Dit gebeurde soms zelfs terwijl het bericht taal- en stijlkundig prima in orde was, maar als reactie was neergeplempt op een ‘minder handige’ reactie van een ander. De eerste keer dat ik dit mij overkwam deed ik het af als eenmalig incident.. toen dit daarna nog enkele malen voorkwam (meestal als reactie op, maar sluit niet uit dat ook ik af en toe een scherpe pen hanteer) heb ik de beslissing genomen minder bij te dragen aan dit forum; en dat zal ook niet veranderen gelange de opvattingen en handelingen van het moderator team niet veranderen.

Don’t get me wrong - een moderator verdient respect voor al het vrijwillige werk dat hij/zij verricht. Echter betekent dat niet dat er geen punten van kritiek ter verbetering mogen worden aangedragen.

Gooi alles lekker open, stop met gummen. Behalve als het buiten de kaders van de grondwet valt. Zelfregulering is een geschenk, laten we vooral alles tegen elkaar kunnen blijven zeggen; probeer dit te doen met tact. Maar voel je vooral niet weggezet of beledigd als het er af en toe wat directer aan toe gaat.
Laatst gewijzigd door squaadgras op 25 Apr 2018, 22:32, 2 keer totaal gewijzigd.
1 x
squaadgras | One of the Whiskydudes ©

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 25 Apr 2018, 22:29

caskstrength schreef:Dit bewijst maar dat je het als mod nooit goed kunt doen...

Paul, het was in ieder geval niet mijn bedoeling om jullie het gevoel te geven dat jullie niet goed bezig zijn.
Zoals ik al eerder schreef: voor iedereen gaan jullie nooit goed kunnen doen maar jullie zijn wel absoluut nodig.
Ikzelf (maar dat zal wel aan mij liggen) had niet door dat het hele forum ondertussen grotendeels zelfregulerend was...
De bedoeling was enkel wat opbouwende kritiek te geven.
0 x

sch@ker
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 25 Apr 2018, 23:08

.....Het commentaar naar aanleiding van de vraag over de 148 flessen komt voornamelijk van de gebruikers van dit forum.
Een deel hiervan kan als een poging worden gezien om terug te kijken naar wat ik nu maar even "het afscheid" een jaar geleden van enkele herkenbare forumleden van toen noem. Maar wat er precies is gebeurd, weten we niet. Daar kunnen we alleen maar naar raden. Feit is, dat enkele leden die in mijn ogen dikwijls mooie en goede inhoudelijke bijdragen leverden met (droge) humor en al het forum de rug toe hebben gekeerd.
Zo'n situatie vraagt om een evaluatie, of waarderende terugblik.
Waar ik behoefte aan heb, juist vanwege een levensvatbare toekomst van het forum, is een initiatief van de mods.
Bijvoorbeeld aan de hand van de vraag:
Hoe kijken zij, die toen aan de knoppen zaten, terug op het eigen handelen van toen....?
Bij het uitblijven hiervan vrees ik, dat we in herhaling van zetten vervallen. We geen steek opschieten.
Groetjes, Herman
2 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 26 Apr 2018, 00:04

Het euvel destijds is begonnen vanuit hardere discussies na een reeks van onnodige cencuur
waar een aantal nieuwelingen de boel aan het uitdagen waren werd er stevig gereageerd, waarop er flink met de gum door het forum gegaan is.
nu was gummen sowieso niet ideaal, maar de daarna volgende hardere discussies in priveberichten ontstonden vooral doordat er vooral de verkeerde berichten werden gewist. de stokers kwamen weg met hun acties, en de garde die al een tijd meeliep en vooral soms wat steviger reageerde, juist vanwege het feit dat zij om dit forum gaven, werd in ieder geval voor het gevoel niet serieus genomen.
er is heel wat stevige discussie geweest op heel wat posten en er zijn heel wat priveberichten heen en weer gegaan waarbij vanuit emotie hier en daar heus dingen zijn gezegd die niet altijd 100% fair naar elkaar waren, dat is het gevolg geweest van het gevoel niet gehoord te worden.
in plaats van acties op de juiste plekken heeft er een tijdje heel veel cencuur plaatsgevonden en dat is het laatste dat je wilt op een open forum.
iedereen dient zich te gedragen, er mag stevig gediscussieerd worden en als dat te ver gaat moet er uiteraard iets gebeuren.
maar zoals bijna overal ter wereld zou je het kunnen zien als een opstand die ontstaat door het snoeren van de mond.
Hierdoor is er veel meer gevolg geweest voor het forum en haar leden en moderators dan in eerste instantie nodig was geweest
Vervelend voor de leden, en ook vervelend voor de mods

maarja we zijn weer een tijd verder, wellicht is het tijd om weer te kijken waar mogelijkheden liggen
Het forum nieuw leven inblazen door deze draad aan te grijpen om weer meer discussie mogelijk te maken
uiteraard met wat gedragsregels, een discussie mag stevig zijn, maar als we zien dat het echt ongenuanceerd wordt elkaar aanspreken dat het een paar toontjes lager mag en bij zwaardere overtreding ingrijpen door mods, niet direct door censuur, maar door het aanspreken op gedrag en verzoek tot een iets andere toon. Maar tevens als gebruiker van het forum ons niet te snel aangevallen voelen en getypte teksten vooral goed lezen. vaak begint een discussie al verkeerd doordat een intonatie niet meegelezen wordt in een getypte tekst. wij mensen hebben er een handje van een toon te lezen die soms helemaal niet bedoeld is door de auteur.

zomaar even mijn gedachten op dit moment
wellicht kunnen we er weer wat mee om wat leven in de destilleerderij te brengen :bigsmile
2 x
Afbeelding

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 26 Apr 2018, 00:10

eppo58 schreef:Beste whiskyvrienden

Ik werd door een moderator gewezen op deze discussie en gevraagd mijn aanbod van 148 flessen te verwijderen dan wel drastisch aan te passen. Ik zal dat doen maar wil allereerst hier reageren op deze discussie.

Ik begon met whiskyvrienden en sommigen zullen cynisch zijn van ik ben je vriend niet maar een ieder die hier een reactie gegeven heeft is in ieder geval wel een vriend liefhebber van goede whisky. Er zijn drie types whiskyliefhebbers.
1 de verzamelaar
2 de drinker
3 de investeerder
Ik heb dat niet van mezelf zie https://www.rarewhisky101.com/insight/dci-model

Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik eerder een investeerder en in mindere mate een drinker en verzamelaar.
zie eppo58 @ Eppo58 waar ik ondanks dit profiel vriendelijk werd verwelkomd.

Luca is duidelijk een drinker genieter. Henri ook. Ik ben meerdere malen bij hem geweest (fantastische vent) om open flessen te kopen en een aantal gesloten te verkopen.

Verzamelaars zijn er ook. Whiskybar verzamelde de serie PE en had een voorliefde voor Arran vanwege de fraai vormgegeven etiketten.

Waar deze discussie om gaat is volgens mij een al oude discussie namelijk dat geld, winst investeerders het genieten van de drinker bederft. Ik meen ook te begrijpen uit bovenstaande discussie dat dit forum ten onder gaat aan dit grote geld. Volgens mij is deze groot geld discussie één waar we niet goed uitkomen als het gaat om meningen en wat is goed of wat is kwaad. Ik ken in dit hele forum maar één verhaal over een moderator die onlangs een fles PE open getrokken heeft en versampelde op basis van inkoopprijs. Ik zelf heb ooit een PE open getrokken en drie jaar over gedaan om de fles op te drinken inclusief samples aan vrienden. Waarde van die fles was toen iets van Euro 600,=. Het was leuk om te doen maar eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat ik het mede gedaan heb omdat het etiket beschadigd was. Volgens mij is geld een gegeven zoals stukje oud papier (een oude postzegel) ook duizenden euro's waard kan zijn. Zodra je een fles aanbiedt onder de marktwaarde dan is ie binnen no time weg. En zelf heb ik me ook wel eens belazerd gevoeld door iemand die op het Islay festival een fles kocht en met vette winst aan mij verkocht tegen een veilingprijs die nooit stand gehouden heeft. En in dat laatste zit voor mij de kneep als het om normen en waarden gaat op dit forum. Ik vind het niet prettig om mensen een fles te verkopen waar ze een gevoel bij krijgen dat ze er teveel voor betalen. Maar omgekeerd wil ik ook niet het gevoel hebben een fles veel te goedkoop verkocht te hebben! Ik push niets ik stuur foto's van tevoren en bij elke deal tot nu toe heb ik tot op heden alleen maar positieve reacties gekregen. Een paar maal heb ik zelf een gevoel gehad van spijt over een te lage prijs maar ja dat hoort ook bij "handel" ook als het gaat om verzamelen of drinken van whisky. In die zin ben ik adept van de post van Thijs: Lees veilingprijzen’ als ‘huidige marktwaarde’. Voor een vraagprijs voor whisky is het in mijn ogen de meest eerlijke manier om je te baseren op recente veilingprijzen. En als het oneerlijk voelt dan heb ik duidelijk te laag verkocht. En vergis je niet verkoop via dit forum scheelt niet alleen bij mij commissie en of verzendkosten voor de veiling maar dat geld ook voor een koper.

Wat moet je dan wel met de discussie en zorgen dat dit forum ook voor verzamelaars en drinkers interessant blijft? Procesmatig heb ik wel een paar tips. Ik heb met grote letters in mijn aanbod aangegeven dat als de prijzen te hoog zijn ik graag een PB ontvang. Ik heb van niemand een PB ontvangen. Dat is echt jammer en ik geef ook graag mijn reactie op deze plaats over mijn handelen ( dubbelzinnig) in plaats van dat over mij gesproken en geschreven wordt.
Ik ben vanuit de moderator niet uitgenodigd mijn mening te geven in deze discussie maar mijn aanbod aan te passen anders zullen zij het doen. Ik begrijp dat zij hun best doen maar ik denk niet dat dit de manier is om te komen tot een evenwicht tussen investeerders, drinkers en verzamelaars. Ik hoop dat deze discussie en mijn bijdrage dat wel doet.
Ik ontvang ook graag concrete opmerkingen over de prijzen van mijn aanbod. Welke fles welke prijs is te hoog en waarom? Dat kan hier beter dan bij de post want dan krijgt mijn aanbod reclame en dat zal niet de bedoeling zijn. In dit kader zal ik reactie mijn aanbod sluiten totdat deze discussie wat meer helderheid geeft over welke flessen het nu precies gaat en wat wel aanvaardbaar is. Persoonlijk vind ik het gebrek aan een drankvergunning een drogreden. Ik heb hier heel wat flessen langs zien komen voor groot geld. En dat doe je toch ook niet bij een forum voor verzamelaars van stripboeken sneakers voor verzamelaars postzegels etc etc? Wel kan ik me iets voorstellen bij een beperking van aanbod per post in de zin van een maximaal aantal flessen. Alleen wie doe je daar nu een plezier mee? Volgens mij niemand.

Tot slot nog een ander aanbod. Ik stel mijn huis en open flessen en een aantal dichte flessen ter beschikking om een dagdeel discussie te voeren over dit onderwerp. Elkaar zien en aankijken geeft net een iets andere discussie dan mailverkeer. Luca en Nigel zijn extra welkom. Bij interesse aanmelden per mail met vermelding van je privé mailadres dan stop ik die in een datumprikker.

Hartelijke groet Erik

Hallo Erik,

Mijn enige doel was : helderheid te krijgen in dit topic over verkoop.

Het is nooit mijn bedoeling geweest dat mijn actie zou leiden tot sluiting van je verkooptopic om de simpele reden ; ik ben voorstander van zelfregulering (lees mijn commentaar met vraagstelling alsjeblieft goed want ik zou het heel erg vinden als je mijn tekst verkeerd zou begrijpen) v.w.b. verkoop. En lees alsjeblieft ook de voorgeschiedenis om beter te begrijpen wat mijn intentie was vragen te stellen.

Het forum moet levendig worden met een positieve 'vibe'. Dat zijn veel whiskyliefhebbers ook en daar hoort ruilen/verkoop ook bij. Veel (niet alle) whiskyliefhebbers zijn drinker/investeerder/verzamelaar in 1, die laten zich niet in een hokje plaatsen. Ik drink graag (met mate) een mooi glas en ben absoluut eerst een verzamelaar (tot nog toe nog nooit een fles op een auction verkocht) en pas dan investeerder. Door een gedegen (prijs)kennis van whisky vanwege passie voor deze godendrank, koop je ook flessen waarvan je weet dat ze geld waard worden of een goede investering zijn (als je de financiële mogelijkheid hebt). Dat is dan een prettige bijkomstigheid voor veel whiskyliefhebbers, toch ? Daar kan toch niets op tegen zijn tenzij veel mensen afgunstig zijn ? Afgunst en jaloezie van mensen zorgt altijd voor veel problemen weet ik door levenservaring.

Het moet nu helder worden waar dit forum voor staat bij verkoop van flessen. Aantal en prijs : zelfregulering ? Prijs niet noodzakelijkerwijs koppelen (forumleden zijn niet gek) aan veilingprijs/marktwaarde want dan ontstaan wederom ellenlange discussies. Geen aanvallen meer op verkopers en kansloze discussies.

Als je de poll bekijkt ('maximaal aantal flessen in aanbod') is de overgrote meerderheid voor zelfregulering v.w.b. de verkoop. Mooi toch ?

In de whisky wereld is veel verandert in de afgelopen 5 jaar. Nieuw publiek, nieuw soort liefhebbers (?) met andere benadering/insteek dan de 'old school' 'gevestigde orde' 'die hards' whiskyfanaten (waarvoor veel respect) ? Dat geeft wrijving ? Veranderingen gaan niet zonder slag of stoot. Ikzelf ben nog niet heel lang bezig en gezien de sfeer op het forum liet ik deze achterwege wat ik jammer vindt.

Ik begrijp dat sommige forumleden verbitterd zijn door zaken in het recente verleden gebeurt. Nog aanwezige leden met veel kennis en liefde met de capaciteit dit forum te leiden. Capabel om dit forum te runnen. Ik hoop dat hun negatieve berichten op een gegeven moment hier afgerond kunnen worden. Niet meer achterom kijken en ik hoop dat ze betrokken blijven want niet iedereen heeft de vaardigheden hun taken over te nemen.

Groet,

Lucca
0 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 26 Apr 2018, 01:04

Over dat zelfregulering in het aanbod gedeelte ben ik het volledig eens.
Persoonlijk kijk bijna niet in het aanbod gedeelte of er moet in de titel al een whisky staan die me bevalt (bunna, imperial, glengoyne, glenfarclas e.d.).
Negen van de tien keer is de prijs me te hoog, dus laat ik het varen. No offence.

Wat ik niet wist, maar anderen dus ook niet, was dat er een "groot" beroep op ons gedaan werd om opvallende zaken te melden. Dat is me nu duidelijk geworden.

Ik waardeer de huidige insteek van de MODs zeker, maar hier hadden jullie iets beter, of concreter, over kunnen communiceren.
Klein foutje, wat mij betreft nu gewoon goed hersteld.
0 x
Afbeelding

Het altijd 50 samples van Defeatless topic! Klik hier!

10% korting op je totale bestelling, of gratis verzending! Tot eind augustus!

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 26 Apr 2018, 07:31

henri schreef:<knip>

maarja we zijn weer een tijd verder, wellicht is het tijd om weer te kijken waar mogelijkheden liggen
Het forum nieuw leven inblazen door deze draad aan te grijpen om weer meer discussie mogelijk te maken
uiteraard met wat gedragsregels, een discussie mag stevig zijn, maar als we zien dat het echt ongenuanceerd wordt elkaar aanspreken dat het een paar toontjes lager mag en bij zwaardere overtreding ingrijpen door mods, niet direct door censuur, maar door het aanspreken op gedrag en verzoek tot een iets andere toon. Maar tevens als gebruiker van het forum ons niet te snel aangevallen voelen en getypte teksten vooral goed lezen. vaak begint een discussie al verkeerd doordat een intonatie niet meegelezen wordt in een getypte tekst. wij mensen hebben er een handje van een toon te lezen die soms helemaal niet bedoeld is door de auteur.

Dit is precies wat we afgelopen najaar ook onder woorden hebben geprobeerd te brengen, ook in de zelferguleringsdiscussie.
Die ging echt niet alleen over het Aanbod deel, maar juist ook over het enerzijds aanspreken op te harde woorden, en anderzijds niet direct alles te hard oppakken. Juist wat jij nu schrijft - het gaat 2 kanten op - is toen ook zeer expliciet door ons naar voren gebracht.
Ik vind het erg jammer dat sommige mensen het nu alleen op het Aanbod forum trekken, want daar ging het toen niet alleen over. het ging juist over het al dan niet gummen van scherpe woorden, of het zelfreguleren van scherpe woorden.
1 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 26 Apr 2018, 08:23

squaadgras schreef:
nigel_tufnel schreef:Nogmaals volgens mij kwam de commentaar over overgemodereer er voornamelijk door het massaal wissen van conversaties.

Wellicht de reden waarom ik 6 maanden niet, en tegenwoordig nauwelijks meer (en zeker geen inhoudelijke long-reads) post, daar ik weet dat de gum direct getrokken kan worden als er iets in staat dat wellicht niet in ieders straatje past. Waarom zou iemand de tijd en moeite nog nemen om een inhoudelijk stuk te typen als deze in z’n geheel naar het ronde archief (lees: prullenbak) kan worden verwezen? Dit gebeurde soms zelfs terwijl het bericht taal- en stijlkundig prima in orde was, maar als reactie was neergeplempt op een ‘minder handige’ reactie van een ander. De eerste keer dat ik dit mij overkwam deed ik het af als eenmalig incident.. toen dit daarna nog enkele malen voorkwam (meestal als reactie op, maar sluit niet uit dat ook ik af en toe een scherpe pen hanteer) heb ik de beslissing genomen minder bij te dragen aan dit forum; en dat zal ook niet veranderen gelange de opvattingen en handelingen van het moderator team niet veranderen.

Don’t get me wrong - een moderator verdient respect voor al het vrijwillige werk dat hij/zij verricht. Echter betekent dat niet dat er geen punten van kritiek ter verbetering mogen worden aangedragen.

Gooi alles lekker open, stop met gummen. Behalve als het buiten de kaders van de grondwet valt. Zelfregulering is een geschenk, laten we vooral alles tegen elkaar kunnen blijven zeggen; probeer dit te doen met tact. Maar voel je vooral niet weggezet of beledigd als het er af en toe wat directer aan toe gaat.

Sören: seriously?

Begin nu niet over oude koeien. Bovendien is het off-topic in deze discussie.

Wat ik bijzonder laf vind, is dat je enerzijds de salon-liberaal uithangt door te zeggen dat er geen regels moeten zijn, en daarmee als het ware fungeert als een protesterende stenengooier die terug gaat naar de tijd van de oude koeien.

Anderzijds storend is dat je de gebeten hond uithangt (of het watje) door te stellen dat je niets meer hebt geplaatst vanwege het risico weggegumd te worden.

Wat je vergeet is dat er (tegen beter weten in) vanuit de mod-hoek excuses zijn aangeboden, vanuit de oproerhoek echter niet. Update: en dat terwijl een bepaalde ''weggegumde'' eerder zelf andere berichten zonder overleg en pardon had weggegumd en zich er vervolgens met z'n incrowd over verkneukelde. Hoe hypocriet is dat? Er is bovendien door de nieuwe mods veel beterschap getoond door juist helemaal niet te gummen.
Dan vind ik het erg flauw dat je ineens nu op meerdere plekken een heel epistel schrijft en dan blijft herhalen dat je bang bent weggegumd te worden.

Ik hoopte weer op een inhoudelijke manier te gaan bijdragen en modereren, maar dit brengt het vervelende gevoel van een tijd geleden weer boven. Dat is dusdanig dat het me enorm hindert. En ik doe in mijn vrije tijd graag dingen die energie opleveren, en niet dingen die veel energie kosten.

Ik zal wederom voorlopig afscheid nemen, misschien voor altijd.

Ik hoop dat ik het als ik je tegenkom rustig kan uitpraten.

Aan allen: het was leuk om sommigen van jullie te leren kennen, en wellicht tot een andere keer bij een andere gelegenheid.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 26 Apr 2018, 08:33

squaadgras schreef:<knip>

Doordat jij zo lang bent weggeweest is het je wellicht niet opgevallen...
Maarrrrrrrrr...
We zijn al een tijd geleden gestopt met gummen!
We hebben alleen gegumd daar waar het volgens de regels echt moest (met name SPAM, en verder een paar ongeoorloofde aanbiedingen buiten Aanbod om)
2 x
Afbeelding

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 26 Apr 2018, 08:33

fjharms schreef:
henri schreef:<knip>

Dit is precies wat we afgelopen najaar ook onder woorden hebben geprobeerd te brengen, ook in de zelferguleringsdiscussie.
Die ging echt niet alleen over het Aanbod deel, maar juist ook over het enerzijds aanspreken op te harde woorden, en anderzijds niet direct alles te hard oppakken. Juist wat jij nu schrijft - het gaat 2 kanten op - is toen ook zeer expliciet door ons naar voren gebracht.
Ik vind het erg jammer dat sommige mensen het nu alleen op het Aanbod forum trekken, want daar ging het toen niet alleen over. het ging juist over het al dan niet gummen van scherpe woorden, of het zelfreguleren van scherpe woorden.

Hierop inhakend is/was mijn gevoel dat de hardere woorden en scherpere discussies voornamelijk (zo niet alleen) maar gevoerd werden over Dubieuze Prijzen, Onredelijke prijzen, Woekerprijzen, Flippers e.d. Dus voornamelijk getriggerd uit het Aanbod Forum. De overige delen van het forum waren volgens mij nooit (een groot) onderdeel van dit probleem. Al werden wellicht daar de discussies gevoerd.

We hebben toen, volgens mij ook in (goed) overleg, als community besloten het reageren in de aanbod topcs te stoppen.
Het alternatief was rapporteren of bij voorkeur iemand via PB te benaderen.

En in mijn bescheiden mening heeft dit geholpen. De sfeer is een stuk rustiger, en bij mijn beste weten is er minimaal gegumd en al helemaal niet Pro-Actief. Altijd nav een stukje overleg met beide partijen [met misschien de Eppo85 actie als de negatieve uitzondering op de regel]. Ja, niet alleen de sfeer is rustiger, ook het inhoudelijke deel is rustiger. Maar komt dat alleen doordat je niet meer mag reageren op Aanbod posts?

Een parallel discussie die liep was dat het forum dreigde, of aan het verschuiven was naar een koop/verkoop forum ipv inhoudelijek discussies.

Een van de dingen die IK hoopte was door het stoppen van prijs discussies (de cirkel te doorbreken) de aandacht zou verschuiven naar inhoudelijke posts. Echter als ik zo in het Poll topic kijk lijkt er graag over de prijzen van het aanbod forum gediscusieerd te worden.
De roep om het open te gooien is net zo aanwezig als de roep om prijzen te negeren die niet in je straatje passen. (natte vinger giswerk).

Maar waarom zou je wel iemand openlijk in het Aanbod forum op zijn prijzen aanspreken, maar niet de moeite nemen dit via een PB te doen, of rapporteren. Voor alle drie geld, klik op de reageer/pb/rapport button, verklarende tekst typen, klik op de stuur button.

Dus als iemand mij kan onderbouwen waarom het open gooien van het aanbod topic (en de onvermijdelijke discussies van "jouw prijs is niet redelijk' vs. "ik vind het wel een redelijke prijs" vs. "wat is een redelijke prijs" vs. "wat is marktconform" vs. "Ja Maar, Ja Maar") zal bijdragen aan het opleven van het inhoudelijke gedeelte sta ik open om dit binnen het MOD team bespreekbaar te maken.
Het argument "als ik daar mag posten dat ik de prijs niet redelijk vind, dan ga ik ook weer inhoudelijk bijdrage" slaat hierbij voor mij als een tang op een varken. Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat het Aanbod forum en totaal andere insteek heeft dan het inhoudelijke gedeelte forum.

:Slainte
2 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 26 Apr 2018, 08:43

squaadgras schreef:Behalve als het buiten de kaders van de grondwet valt.

sh..! Ik ben zo ondergewalificeerd voor deze taak.
Maar eens kijken of ik on-line het boek met de grondwet kan bestellen... :bigsmile
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 26 Apr 2018, 08:49

edwinedje schreef:
Maar waarom zou je wel iemand openlijk in het Aanbod forum op zijn prijzen aanspreken, maar niet de moeite nemen dit via een PB te doen, of rapporteren. Voor alle drie geld, klik op de reageer/pb/rapport button, verklarende tekst typen, klik op de stuur button.

Dus als iemand mij kan onderbouwen waarom het open gooien van het aanbod topic (en de onvermijdelijke discussies van "jouw prijs is niet redelijk' vs. "ik vind het wel een redelijke prijs" vs. "wat is een redelijke prijs" vs. "wat is marktconform" vs. "Ja Maar, Ja Maar") zal bijdragen aan het opleven van het inhoudelijke gedeelte sta ik open om dit binnen het MOD team bespreekbaar te maken.
Het argument "als ik daar mag posten dat ik de prijs niet redelijk vind, dan ga ik ook weer inhoudelijk bijdrage" slaat hierbij voor mij als een tang op een varken. Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat het Aanbod forum en totaal andere insteek heeft dan het inhoudelijke gedeelte forum.

:Slainte

:respect
Amen, heel goed punt.
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”