Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod

Plaats hier je whisky zoekertje of aanbod. Voor iedereen die om wat voor reden dan ook "té veel" Whisky (of ander distillaat) heeft. Een eenvoudige en gratis manier om in contact te komen met gegadigden. Unieke koopjes, nieuwe releases, ook commercieel, kunnen hier in de schijnwerpers gezet worden.
Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.

Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
fjharms
Moderator
Moderator

Re: Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod

Ongelezen berichtdoor fjharms » 25 Apr 2018, 14:54

nigel_tufnel schreef:
thijs100 schreef:
Lucca schreef:Het had mooi geweest als dit forum deel uitmaakte van de dagelijkse gewoonte c.q routine van whiskyliefhebbers waartoe ik mezelf ook reken.

Als ik je goed begrijp, zou je graag zien dat leden wat actiever zijn?

Ik had in ieder geval niet door dat we actiever zouden moeten melden.
Ik had juist de indruk dat er na alle discussies meer van dit soort tipics gemodereerd zouden worden.
Zodat er minder geklaag op het forum zou zijn...
Dus als ik het goed begrijp is dit topic door moderators gezien, fronsend gekeken maar niks aan gedaan omdat er geen melding kwam? :Scratch

Inderdaad.
De uitkomst van de discussie afgelopen najaar was dat er teveel moderatie was, en dat er juist meer op zelfregulering zou worden aangestuurd. Dus wij proberen terughoudend te modereren. Dit betekent inderdaad dat als er geen melding komt over een topic dat in principe ook niet expliciet tegen een regel indruist, wij niet ingrijpen.
2 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 25 Apr 2018, 15:00

Jullie input is nu dan ook gewenst: Maximaal aantal flessen in aanbod
2 x
Affirmanti incumbit probatio

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 25 Apr 2018, 15:15

Lucca schreef:Eerlijk gezegd verwachtte ik niet zo helder en snel mijn vragen beantwoord en mijn gedachten bevestigd te zien in de 3 reacties hiervoor het meest recent geplaatst, waarvoor mijn dank. Het is jammer want een 'levendig' forum waarin er 'levensruimte voor iedereen was' had toch zo mooi geweest, zo zonde dat dit kapot gemaakt is.

Het had mooi geweest als dit forum deel uitmaakte van de dagelijkse gewoonte c.q routine van whiskyliefhebbers waartoe ik mezelf ook reken.

Prima om dit soort vragen te stellen en zaken tere discussie te stellen (daar is het forum ook voor :D ) maar om nou te gaan klagen dat het forum "kapot gemaakt is" en dat het niet levendig genoeg is terwijl je zelf in bijna 1,5 jaar wel 12 postings verder bent vind ik onrecht doen aan de mensen die wel actief zijn en ook de mensen die proberen e.e.a in goede banen te leiden wetende dat het toch nooit voor een ieder naar de zin is.
6 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 25 Apr 2018, 16:22

fjharms schreef:
nigel_tufnel schreef:
thijs100 schreef:

Ik had juist de indruk dat er na alle discussies meer van dit soort tipics gemodereerd zouden worden.
Dus als ik het goed begrijp is dit topic door moderators gezien, fronsend gekeken maar niks aan gedaan omdat er geen melding kwam? :Scratch

Inderdaad.
De uitkomst van de discussie afgelopen najaar was dat er teveel moderatie was, en dat er juist meer op zelfregulering zou worden aangestuurd. Dus wij proberen terughoudend te modereren. Dit betekent inderdaad dat als er geen melding komt over een topic dat in principe ook niet expliciet tegen een regel indruist, wij niet ingrijpen.

Ik ben bijna dagelijks flink wat (internet)uurtjes met whisky bezig want het is mijn passie, maar wat ik bedoelde te zeggen is dat whiskyforum bezoek/contact geen deel van uitmaakt van mijn 'routine' (lees wel ervaringen van anderen) en ik ben niet de enige weet ik. Dus wat ik bedoel is dat whiskyforum leuk moet zijn met een positieve 'vibe' waar je graag tijd doorbrengt zodat het een 'verslavende' routine wordt je ook hier regelmatig te begeven. Maar dat is mijn persoonlijke mening en hooguit bedoelt als positieve kritiek.
1 x

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 25 Apr 2018, 16:41

MBC schreef:
Lucca schreef:Eerlijk gezegd verwachtte ik niet zo helder en snel mijn vragen beantwoord en mijn gedachten bevestigd te zien in de 3 reacties hiervoor het meest recent geplaatst, waarvoor mijn dank. Het is jammer want een 'levendig' forum waarin er 'levensruimte voor iedereen was' had toch zo mooi geweest, zo zonde dat dit kapot gemaakt is.

Het had mooi geweest als dit forum deel uitmaakte van de dagelijkse gewoonte c.q routine van whiskyliefhebbers waartoe ik mezelf ook reken.

Prima om dit soort vragen te stellen en zaken tere discussie te stellen (daar is het forum ook voor :D ) maar om nou te gaan klagen dat het forum "kapot gemaakt is" en dat het niet levendig genoeg is terwijl je zelf in bijna 1,5 jaar wel 12 postings verder bent vind ik onrecht doen aan de mensen die wel actief zijn en ook de mensen die proberen e.e.a in goede banen te leiden wetende dat het toch nooit voor een ieder naar de zin is.

Het is geen klagen. Het is zaken helder krijgen en weten waar we aan toe zijn en hoe verder, meer niet. Zien of zaken in positieve richting gedraaid kunnen worden. In dit kader reageer ik ook verder niet op je commentaar want dit leidt af van het onderwerp.

En v.w.b. "kapot gemaakt", lees het bericht van squaadgras van 25.04.2018 om 00.02 uur. Het is een conclusie van de huidige stand van zaken imho.

En je '1.5 jaar en 12 postings' opmerking ; ik begon enthousiast hoor en had er zin in (en ik wil positief blijven dus ga niet al te diep in op je opmerking) maar ben andere wegen gaan bewandelen in whiskyland. De reden kun je distilleren uit de geleverde bijdrage van ander forumleden hier onlangs gepost.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 25 Apr 2018, 16:52

fjharms schreef:Inderdaad.

Als ik me niet vergis is de vraag om minder te modereren gekomen nadat er hele discussies/teksten van het forum verdwenen.
En dat expliciete uitspraken ook direct verdwenen. Volgens mij was dit niet echt het geval betreffende het aanbod-topic.
Mij was het althans niet duidelijk dat we ineens alles moesten rapporteren.
Begrijp me niet verkeerd maar moest ik moderator zijn en iets zien wat niet volgens de regels zijn dan zou ik sowieso ingrijpen en
niet afwachten tot iemand dit komt rapporteren.
Het blijkt uit de reacties nu ook duidelijk dat het probleem gezien is maar er niets aan gedaan is omdat niemand iets rapporteerde.
Er is destijds volgens mij duidelijk geschreven dat het aanbod-topic nauwlettend in de gaten gehouden zou worden.
En dat overvloedig aanbieden en hoge prijzen ook aangepakt zouden worden.
0 x

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 25 Apr 2018, 16:55

fjharms schreef:
nigel_tufnel schreef:
thijs100 schreef:

Inderdaad.

Dan is het toch goed geregeld ? Helder voor iedereen....zelfregulering. Prima !..... dan gaan we daar achter staan - deze nieuwe richtlijn - ? Minder modereren. Weten we waar we aan toe zijn als forumleden (dus geen discussie noodzakelijk) . Wil iemand zijn (complete 100+) collectie kwijt dan kan hij deze te koop zetten zonder tekst en uitleg te hoeven geven en er komt verder geen discussie over.

Vraag.
Wellicht om discussies over de vraagprijzen tegen te gaan ; misschien dan ook een kort en bondige richtlijn invoeren ? Want 'veilingprijs' aanhouden is ook een hoop voer voor discussie ?
0 x

FGG
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor FGG » 25 Apr 2018, 16:56

nigel_tufnel schreef:
FGG schreef:Ik zeg: tijd voor een mooie VBT!

Ik zou zeggen begin er dan maar aan. ;)
Want veel van de initiatiefnemers zijn er niet meer...

Da's inderdaad een minpunt. Zou wel willen maar ik denk dat mij de kennis ontbreekt... :domdom
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 25 Apr 2018, 17:35

nigel_tufnel schreef:Het blijkt uit de reacties nu ook duidelijk dat het probleem gezien is maar er niets aan gedaan is omdat niemand iets rapporteerde..

Volgens mij hebben we gezegd dat we als MODs de post hebben gezien, en onze vraagtekens erbij hadden.
Dat hadden dus achteraf meerdere mensen, maar niet dusdanig dat Iemand dacht, laat ik het rapporteren.
We hebben niet gezegd dat het een probleem was, omdat het voor zover we kunnen overzien niet tegen de regels was.

nigel_tufnel schreef:Er is destijds volgens mij duidelijk geschreven dat het aanbod-topic nauwlettend in de gaten gehouden zou worden.

Daarnaast is er ook geschreven;
Het is niet de bedoeling om in andere topics uitgebreid te gaan discussiëren over individuele aanbieders of aanbod. Ongenoegen over een prijs kan uitsluitend via de meldknop (het uitroepteken rechtsboven in het venster van het bericht waarover je een melding wilt doen) aan het moderatie team gemeld worden. Of beter nog, probeer eerst de Aanbieder via een PB te informeren. Probeer je melding naar het moderatie team en/of aanbieder te onderbouwen. Mocht een PB niet het gewenste effect hebben dan kan je alsnog de post melden naar het moderatie team. Het moderatieteam beoordeelt dan naar eer en geweten. Mocht er op grond van meldingen een reden zijn voor een discussie, dan zal het moderatieteam deze zeker starten.

Bij deze....
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 25 Apr 2018, 17:41

nigel_tufnel schreef:
fjharms schreef:Inderdaad.

Als ik me niet vergis is de vraag om minder te modereren gekomen nadat er hele discussies/teksten van het forum verdwenen.
En dat expliciete uitspraken ook direct verdwenen. Volgens mij was dit niet echt het geval betreffende het aanbod-topic.
Mij was het althans niet duidelijk dat we ineens alles moesten rapporteren.
Begrijp me niet verkeerd maar moest ik moderator zijn en iets zien wat niet volgens de regels zijn dan zou ik sowieso ingrijpen en
niet afwachten tot iemand dit komt rapporteren.
Het blijkt uit de reacties nu ook duidelijk dat het probleem gezien is maar er niets aan gedaan is omdat niemand iets rapporteerde.
Er is destijds volgens mij duidelijk geschreven dat het aanbod-topic nauwlettend in de gaten gehouden zou worden.

Het draait nu om het dik gedrukte stuk. Het is niet echt tegen de regels in om veel flessen aan te bieden. En zolang er geen leden zijn die zich er aan storen, hebben wij als mods besloten om onze gefronste wenkbrauwen maar weer recht te trekken...

Hoge prijze worden aangepakt als ze binnen 6 maanden na release niet voldoen aan de regels. Maar ook dit gaat meestal toch op basis van meldingen, aangezien wij geen database hebben met releaseprijzen.
2 x
Afbeelding

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 25 Apr 2018, 18:00

edwinedje schreef:Volgens mij hebben we gezegd dat we als MODs de post hebben gezien, en onze vraagtekens erbij hadden.
Dat hadden dus achteraf meerdere mensen, maar niet dusdanig dat Iemand dacht, laat ik het rapporteren.
We hebben niet gezegd dat het een probleem was, omdat het voor zover we kunnen overzien niet tegen de regels was.

Dus dan toch een zelfregulerend forum?
Enkel actie als er een melding binnenkomt?
Met alle respect maar dat vind ik toch ook een beetje vreemd...
Er is destijds tijdens de grote discussie/heisa toch ook vanalles gebeurd achter de schermen waar geen meningen over gevraagd zijn?
Er is zelfs geen officieel bericht over geplaatst. Je merkte gewoon ineens dat er een bepaald aantal mensen niet meer waren.
Ik ga er vanuit dat als er een of meerdere beheerder(s) zijn dat deze dan ook ingrijpen als ze zelf vinden dat iets niet kan.
Laatst gewijzigd door nigel_tufnel op 25 Apr 2018, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 25 Apr 2018, 18:06

fjharms schreef:Het draait nu om het dik gedrukte stuk. Het is niet echt tegen de regels in om veel flessen aan te bieden. En zolang er geen leden zijn die zich er aan storen, hebben wij als mods besloten om onze gefronste wenkbrauwen maar weer recht te trekken...

Hoge prijze worden aangepakt als ze binnen 6 maanden na release niet voldoen aan de regels. Maar ook dit gaat meestal toch op basis van meldingen, aangezien wij geen database hebben met releaseprijzen.

Het staat dan niet in de regels maar in het verleden zijn er een aantal mensen die hiervoor op de vingers getikt zijn.
En nogmaals: volgens mij was de kritiek over het overmodereren er omdat er effectief hele conversaties verdwenen...
Het grootste probleem in het aanbod waren de personen die snel lid werden, snel wat berichtjes plaatsten en dan dadelijk begonnen
met verkopen tegen woekerwinst.
Iets wat grotendeels opgelost is met de nieuwe regels.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 25 Apr 2018, 18:20

Dit bewijst maar dat je het als mod nooit goed kunt doen...
4 x
Affirmanti incumbit probatio

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 25 Apr 2018, 18:25

nigel_tufnel schreef:
edwinedje schreef:Volgens mij hebben we gezegd dat we als MODs de post hebben gezien, en onze vraagtekens erbij hadden.

Dus dan toch een zelfregulerend forum?
Enkel actie als er een melding binnenkomt?
Met alle respect maar dat vind ik toch ook een beetje vreemd...
Er is destijds tijdens de grote discussie/heisa toch ook vanalles gebeurd achter de schermen waar geen meningen over gevraagd zijn?
Er is zelfs geen officieel bericht over geplaatst. Je merkte gewoon ineens dat er een bepaald aantal mensen niet meer waren.
Ik ga er vanuit dat als er een of meerdere beheerder(s) zijn dat deze dan ook ingrijpen als ze zelf vinden dat iets niet kan.

Zelf regulatie was toen de vraag...
Reactief gummen in plaats pro-actief gummen was toen de vraag
- Net zoals gebruikers nu zeggen dat ze dachten dat het alleen maar voor bepaalde gedeeltes gold
- Hebben de MOD's het gevoel gehad (in ieder geval Ik) dat het voor het hele forum gold.

De Heisa was van voor mijn tijd als moderator en weet ik net zoveel van als jij?
Alles wat ik [of Fjharms] extra weet is niet aan mij [ons} om te verkondigen.

En dat is waar het wringt...
- wat kan en wat kan niet... dat is een subjectief iets.

Draai het eens om, stel dat ik als MOD de enige was die het niet vond kunnen...
...dan had ik het ook over me heen gekregen { Er wordt weer gegumd! } als een ieder ander het wel vind kunnen.

- wat mag en wat mag niet... dat is aan regels gebonden.

148 Flessen aanbieden, mag wel voor zover we kunnen overzien.
- En dat blijkt nu toch niet het probleem te zijn als ik de reactie op de poll zo bekijk.
De vraagstelling en prijsstelling zijn misschien dubieus te noemen.
- En als ik dan in het Poll topic krijg ik toch het gevoel dat heel wat mensen daar ook minder zwaar aan tillen.
- De tendens is toch dat mensen wel weten wat iets mag kosten en als het niet interessant is laat men het links liggen.

Dus ik krijg het gevoel dat het MOD team in het aanbod topic het echt nooit goed kan doen...
5 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

eppo58
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor eppo58 » 25 Apr 2018, 20:48

Beste whiskyvrienden

Ik werd door een moderator gewezen op deze discussie en gevraagd mijn aanbod van 148 flessen te verwijderen dan wel drastisch aan te passen. Ik zal dat doen maar wil allereerst hier reageren op deze discussie.

Ik begon met whiskyvrienden en sommigen zullen cynisch zijn van ik ben je vriend niet maar een ieder die hier een reactie gegeven heeft is in ieder geval wel een vriend liefhebber van goede whisky. Er zijn drie types whiskyliefhebbers.
1 de verzamelaar
2 de drinker
3 de investeerder
Ik heb dat niet van mezelf zie https://www.rarewhisky101.com/insight/dci-model

Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ik eerder een investeerder en in mindere mate een drinker en verzamelaar.
zie eppo58 @ Eppo58 waar ik ondanks dit profiel vriendelijk werd verwelkomd.

Luca is duidelijk een drinker genieter. Henri ook. Ik ben meerdere malen bij hem geweest (fantastische vent) om open flessen te kopen en een aantal gesloten te verkopen.

Waar deze discussie om gaat is volgens mij een al oude discussie namelijk dat geld, winst investeerders het genieten van de drinker bederft. Ik meen ook te begrijpen uit bovenstaande discussie dat dit forum ten onder gaat aan dit grote geld. Volgens mij is deze groot geld discussie één waar we niet goed uitkomen als het gaat om meningen en wat is goed of wat is kwaad. Ik ken in dit hele forum maar één verhaal over een moderator die onlangs een fles PE open getrokken heeft en versampelde op basis van inkoopprijs. Ik zelf heb ooit een PE open getrokken en drie jaar over gedaan om de fles op te drinken inclusief samples aan vrienden. Waarde van die fles was toen iets van Euro 600,=. Het was leuk om te doen maar eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat ik het mede gedaan heb omdat het etiket beschadigd was. Volgens mij is geld een gegeven zoals stukje oud papier (een oude postzegel) ook duizenden euro's waard kan zijn. Zodra je een fles aanbiedt onder de marktwaarde dan is ie binnen no time weg. En zelf heb ik me ook wel eens belazerd gevoeld door iemand die op het Islay festival een fles kocht en met vette winst aan mij verkocht tegen een veilingprijs die nooit stand gehouden heeft. En in dat laatste zit voor mij de kneep als het om normen en waarden gaat op dit forum. Ik vind het niet prettig om mensen een fles te verkopen waar ze een gevoel bij krijgen dat ze er teveel voor betalen. Maar omgekeerd wil ik ook niet het gevoel hebben een fles veel te goedkoop verkocht te hebben! Ik push niets ik stuur foto's van tevoren en bij elke deal tot nu toe heb ik tot op heden alleen maar positieve reacties gekregen. Een paar maal heb ik zelf een gevoel gehad van spijt over een te lage prijs maar ja dat hoort ook bij "handel" ook als het gaat om verzamelen of drinken van whisky. In die zin ben ik adept van de post van Thijs: Lees veilingprijzen’ als ‘huidige marktwaarde’. Voor een vraagprijs voor whisky is het in mijn ogen de meest eerlijke manier om je te baseren op recente veilingprijzen. En als het oneerlijk voelt dan heb ik duidelijk te laag verkocht. En vergis je niet verkoop via dit forum scheelt niet alleen bij mij commissie en of verzendkosten voor de veiling maar dat geld ook voor een koper.

Wat moet je dan wel met de discussie en zorgen dat dit forum ook voor verzamelaars en drinkers interessant blijft? Procesmatig heb ik wel een paar tips. Ik heb met grote letters in mijn aanbod aangegeven dat als de prijzen te hoog zijn ik graag een PB ontvang. Ik heb van niemand een PB ontvangen. Dat is echt jammer en ik geef ook graag mijn reactie op deze plaats over mijn handelen ( dubbelzinnig) in plaats van dat over mij gesproken en geschreven wordt.
Ik ben vanuit de moderator niet uitgenodigd mijn mening te geven in deze discussie maar mijn aanbod aan te passen anders zullen zij het doen. Ik begrijp dat zij hun best doen maar ik denk niet dat dit de manier is om te komen tot een evenwicht tussen investeerders, drinkers en verzamelaars. Ik hoop dat deze discussie en mijn bijdrage dat wel doet.
Ik ontvang ook graag concrete opmerkingen over de prijzen van mijn aanbod. Welke fles welke prijs is te hoog en waarom? Dat kan hier beter dan bij de post want dan krijgt mijn aanbod reclame en dat zal niet de bedoeling zijn. In dit kader zal ik reactie mijn aanbod sluiten totdat deze discussie wat meer helderheid geeft over welke flessen het nu precies gaat en wat wel aanvaardbaar is. Persoonlijk vind ik het gebrek aan een drankvergunning een drogreden. Ik heb hier heel wat flessen langs zien komen voor groot geld. En dat doe je toch ook niet bij een forum voor verzamelaars van stripboeken sneakers voor verzamelaars postzegels etc etc? Wel kan ik me iets voorstellen bij een beperking van aanbod per post in de zin van een maximaal aantal flessen. Alleen wie doe je daar nu een plezier mee? Volgens mij niemand.

Tot slot nog een ander aanbod. Ik stel mijn huis en open flessen en een aantal dichte flessen ter beschikking om een dagdeel discussie te voeren over dit onderwerp. Elkaar zien en aankijken geeft net een iets andere discussie dan mailverkeer. Luca en Nigel zijn extra welkom. Bij interesse aanmelden per mail met vermelding van je privé mailadres dan stop ik die in een datumprikker.

Hartelijke groet Erik
Laatst gewijzigd door eppo58 op 26 Apr 2018, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
6 x

Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”