Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod

Plaats hier je whisky zoekertje of aanbod. Voor iedereen die om wat voor reden dan ook "té veel" Whisky (of ander distillaat) heeft. Een eenvoudige en gratis manier om in contact te komen met gegadigden. Unieke koopjes, nieuwe releases, ook commercieel, kunnen hier in de schijnwerpers gezet worden.
Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.

Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
Matti
Moderator
Moderator

Re: Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aa

Ongelezen berichtdoor Matti » 22 Apr 2014, 23:40

Gelukkig zijn mensen die flessen in deze categorie aankopen over het algemeen weldenkende mensen die niet in zeven sloten tegelijk lopen. Als jij die fles niet wil kopen is dat aan jou, wat de reden ook is. Tenzij er daadwerkelijk oplichting plaatsvind (waar het even op leek vanavond) is de beste methode om met door jou niet vertrouwde verkopers om te gaan: ze niet benaderen.

Wij als moderators zitten er vrij strak op in dit forum en zullen (ook achter de schermen) er alles aan doen om pijnlijke situaties te voorkomen, maar uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van koper en verkoper.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Blogt zo af en toe via The Lyne Arm

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 22 Apr 2014, 23:52

Ik ben het in grote lijnen helemaal eens hoe hier zaken gedaan wordt: grote vrijheid voor zowel koper als verkoper met nadruk op eigen verantwoordelijkheid.
Daarnaast is er ook oog (van derden) voor mogelijk bedrog en dat is alleen maar te prijzen. Niemand wil bedrogen worden, niet door eigen naïviteit maar ook niet als gevolg van gewiekstheid van een verkoper.

Commentaar van derden op een vraagprijs stel ik zeker op prijs omdat ik ook niet altijd alle prijzen goed kan inschatten en ik wil mijn kennis vergroten wat dit betreft. Discussie scherpt de geest en mag wat mij betreft ruimer toegelaten worden. Het leidt vermoedelijk tot eerlijkere prijzen.

:hoedaf
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

whiskyprins
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiskyprins » 25 Apr 2014, 22:26

Ik weet niet of ik de juiste persoon ben om hier een reactie te plaatsen (tussen de goeroes in de whiskywereld).
Toch ga ik een klein berichtje plaatsen.

Ja, het valt me op dat er collecties aangeboden worden die op meerdere andere sites terug te herleiden zijn. Handelaren zijn hier actief.
Ja, ik vind de controle op items via dit forum goed.
Ja, als iemand iets aanbiedt en de prijs is hoog, is het aan de geïnteresseerde om erop in te gaan, niet om het aan te vechten. Bij twijfel of ontwetendheid heb ik zelf in het verleden om advies gevraagd en dat ook hier gekregen.
Ja, whisky is heerlijk en zeker geen stressvol product.
Ja, ik probeer zelf ook goedkoop aan mooie items te komen. qua smaak, maar ook qua waarde.
Ja, het is een markt, maar ook een eindige, en het blijft wat de liefhebber/ collector/ handelaar ervoor wil betalen. Anders dan een bank. Daar weet je wat je hebt, hier moet je het eerst verkopen.

veel dingen om over na te denken. vooral heel boeiend. Zelf heb ik een oude kast met glazen ruiten, waar ik een 60 tal mooie flessen in heb staan en waar ik af en toe uit proef, items ruil of iets verkoop en nieuwe dingen terugkoop. een mooie ontdekkingsreis en toffe hobby!

Bas
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 26 Apr 2014, 00:51

Wat is je punt, Bas? Ik verwacht steeds een 'Maar...', maar die komt niet :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

whiskyprins
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiskyprins » 26 Apr 2014, 10:55

Helder Matti, ik begrijp je opmerking. Zal wat meer uitgesproken zijn.

Mijn reactie is anders gezegd, dat er veel positieve punten te noemen zijn over dit Forum, er gelet wordt op evt. onveilig handelen (vb sit. afgelopen week rondom de Glenlivet).

Een MAAR: laat mensen iets aanbieden en desnoods een "woekerprijs" vragen. Risico is voor een onwetende whiskyliefhebber dat hij veel te veel betaalt, je kunt via verschillende kanalen nagaan of een prijs reëel is of dat je er veel voor wilt betalen omdat je hem perse in je bezit wilt hebben. Je hoeft niet in de strijd te gaan met zo iemand of aan te gaan tonen waar die whisky goedkoper te krijgen is of waarom die prijs "belachelijk" is. Risico voor de verkoper lijkt mij dat als je dit een paar keer doet, je weinig kwijt zult raken en het zijn doel voorbij gaat dus.

Is het punt helder?

groet,
Bas
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 26 Apr 2014, 14:43

Voor mij is het niet helder. Het lijkt toch alsof je daarmee wilt zeggen van: Laat het gewoon gebeuren en mensen eventueel op hun bek gaan, maar ga je er niet mee bemoeien en laat het iets tussen de aanbieder en de bieder blijven. Ik ben het hier echt pertinent niet mee eens. Dit is een discussieforum en geen Marktplaats. Geweldig natuurlijk dat er middels het forum ook de mogelijkheid is tot vraag en aanbod, maar primair is het een forum met vrijheid van meningsuiting. Mijn persoonlijke mening is: if you can't stand the heat, stay out of the kitchen. Er wordt strak gemodereerd en mensen corrigeren elkaar ook vaak genoeg (ja voordat het woord hypocriet valt, ook ik wordt wel eens op de vingers getikt).
Als je dit aan banden zou leggen (andere regels voor het vraag en aanbod gedeelte) dan zet je de deur alleen maar verder open voor dubieuze figuren met de meest vreemde aanbiedingen.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 26 Apr 2014, 15:03

Soundwave schreef: ook ik word wel eens op de vingers getikt).

Nu bijvoorbeeld. :gnif
0 x
Afbeelding

jonker8011
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jonker8011 » 26 Apr 2014, 17:14

Ik ben het niet helemaal eens met Bas.

Ik vind het geen probleem als mensen hun flessen aanbieden tegen vrij hoge prijzen, maar vind het juist positief dat er mensen zijn die de onwetende forumganger hier op wijzen. HWF is een manier om je veiling/verkoop onder de aandacht te brengen bij een flink aantal whiskyliefhebbers, maar dan moet je er dus wel mee leren leven dat je het om je oren krijgt als je onrealistische prijzen vraagt.

Mensen kunnen alsnog die hoge prijzen betalen, maar ze zijn dan in ieder geval door andere forumleden gewaarschuwd. Het jammere is dat de discussies over prijzen soms wat persoonlijk worden. Maar als we het gewoon objectief houden...
0 x

whiskyprins
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiskyprins » 26 Apr 2014, 20:58

Dag Soundwave (en naw nog anderen),

Ik begrijp je, dit is het gevaar van uitspraken doen.

Nogmaals; zowel verkoper als koper zijn verantwoordelijk voor wat ze aanbieden en willen (tegelijkertijd doen ze beiden hetzelfde --> product en geld aanbieden, geld en product aannemen ).
Ik heb het niet over mensen op hun bek laten gaan, of mensen misleiden. Volgens mij is het forum alert op charlatans/ oplichters. Oplichters moeten uitgesloten worden.
Als iemand echter iets koopt is hij verantwoordelijk om het uit te zoeken qua waarde etc. En ja, het is een forum en geen marktplaats, maar dat heeft niks met een prijs vragen te maken. Als je als forum zegt dat aanbod en vraag mag, is de prijs niet leidend..

Mooi dat er discussie is, het zet mij in ieder geval wel weer op scherp en mogelijk tot nieuwe inzichten. Dank dus!

groet,
Bas
0 x

Thomberry
Senior
Senior

Re: Ardbeg Auriverdes

Ongelezen berichtdoor Thomberry » 18 Mei 2014, 11:02

Alles omtrent limited whisky en verzamelen begint aardig trieste proporties aan te nemen.... ardbeg doet hier gezellig aan mee!
kapitalisten
ik boycot het!
0 x
Afbeelding

David B
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor David B » 18 Mei 2014, 11:19

Thomberry drinkt vanaf nu alleen nog Vodka?
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 18 Mei 2014, 11:31

Thomberry schreef:Alles omtrent limited whisky en verzamelen begint aardig trieste proporties aan te nemen.... ardbeg doet hier gezellig aan mee!
kapitalisten
ik boycot het!

Sedert dat Ardbeg de whisky marketing heeft (her)uitgevonden heb ik geen enkele nieuwe botteling meer gekocht. Ze spelen het spel uiteraard handig mee, met resultaat. Maar ik heb er geen boodschap aan. Voor mij zijn ze het sop van de kolen niet waard. Op deze manier worden alle flessen collectors items en dat zie je aan de prijzen. Nu al ...
Een beetje off topic, maar dat is hetzelfde als met de flessen van The Whisky Agency. Voor de 'Faces' bottelingen worden nu ook al waanzinnige prijzen gevraagd.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 18 Mei 2014, 12:07

Matti schreef:Om heel eerlijk te zijn brengt een topic zoals dit mij in tweestrijd. Als liefhebber heb ik een sterke afkeer van dit soort praktijken, maar als moderator zie ik geen reden om het te verbieden (ook kopers hebben een eigen verantwoordelijkheid).

Ik heb het niet over het liefhebber-aspect. Dat is een andere discussie. Ik vind dat dit zaakje stinkt. Deze flessen hebben een bepaalde route afgelegd voordat ze op dit forum terecht kwamen. Die route klopt volgens mij niet. Je zit hier in een grijs gebied. Daarom zou ik het verbieden.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 18 Mei 2014, 13:19

Je hebt natuurlijk gelijk dat het een grijs gebied is, maar is het meer grijs dan de flessen die via Frankrijk binnen worden gesmokkeld en die wij allen massaal aanschaffen omdat ze een paar euro goedkoper zijn? Die route is ook niet zoals de officiële importeur het bedacht heeft...

p.s. Ik heb de discussie even geconsolideerd in dit draadje.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Glenmorangie Companta te koop

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 21 Mei 2014, 15:59

Beste maarten,
Allereerst welkom hier, ik zie dat je vandaag bent aangehaakt op dit forum, en ik zie ook dat je binnen een half uur nadat je bent aangehaakt zaken te koop zet. op zich prima, maar in dit geval wil ik er iets over kwijt.

Op dit Forum bespreken we breed alles wat we vinden en voelen over whisky, en ja je mag er ook een fles verkopen, doe ik ook geregeld.
Maar als we ergens een koopje zien, dan kan je ons hier ook op attenderen bij de rubriek "pareltjes " of zo iets, of bij tip in de aanbieding. Op die manier kunnen wij, ook whisky liefhebbers zo als jij, naar die winkel toe en de fles kopen.
Nu koop jij er 3, en ga je proberen ons per opbod (je noemt het bewust tegen hoogste prijs) 2 te verkopen.
Uiteindelijk lever je de fles in doos en met bon waarop je dan nadat je de fles gekocht zou hebben kan zien hoeveel je er te veel voor hebt getaald. Dat lijkt mij geen plezierige ervaring.

Voor de goede orde, de flessen zijn nog volop te koop. Een check op whiskybase, een site waar menig forumlid ook geregeld op kijkt, leert mij dat je al vanaf 89 euro kan slagen in frankrijk, voor 119 in Duitsland en voor 125 in nederland bij best of whisky.nl. Dit wil ik de bieders even meegeven alvorens ze los gaan ...

Nogmaals welkom hier, ik probeer je niet weg te jagen, je mag doen wat je wilt, maar dit is mijn mening
0 x

Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”