Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod

Plaats hier je whisky zoekertje of aanbod. Voor iedereen die om wat voor reden dan ook "té veel" Whisky (of ander distillaat) heeft. Een eenvoudige en gratis manier om in contact te komen met gegadigden. Unieke koopjes, nieuwe releases, ook commercieel, kunnen hier in de schijnwerpers gezet worden.
Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.

Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
QPO-80-03
Senior
Senior

Re: Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aa

Ongelezen berichtdoor QPO-80-03 » 25 Apr 2013, 09:17

Woekerprijzen, prijs opdrijving, kokhalzen, etc etc... Ach

Wat valt mij op en wat zou anders kunnen?

Ja er zijn mensen die weten een bepaalde botteling te bemachten en ze zetten hem vervolgens voor een stuk meer te koop op internet... Is hier wat mis mee? Ik denk het niet, als de vraagprijs betaald wordt, wat is dan het probleem..

Als je op Whiskybase kijkt dan zie je bij sommige mensen dat de goedkope flessen open zijn en de duurdere zijn dicht..is diegene nu een Verzamelaar of een belegger of beide..

Dat sommige flessen op het internet worden aangeboden tegen bizar hoge prijzen tjaaa wie zijn wij om er over te oordelen. de fles wordt of wel of niet verkocht

iemand hier op het forum heeft een Bruichladdich 2003 Super Heavily Peated 6yo 46 % (102 flessen gebotteld). gekocht voor 52 € per stuk en die worden nu te koop aangeboden voor 499,95 £
Hij kan deze fles ook verkopen voor 100 euro, heeft hij een beste winst, maar waarom met 100 genoegen nemen als je er ook 500 voor kunt krijgen....

Wat wel moet veranderen, scheelt mij namelijk tijd met opzoeken, als je een fles aanbied zet er dan direct een link bij naar whiskybase, alsmede je vraagprijs, dus niks geneuzel met eerst een pb sturen.

En iets wat mij wel gruwelijk irriteert en waar ik dus wel van moet kokhalzen, dat zijn firmas die op internet gigantische aanbiedingen plaatsen, die of vervolgens zijn uitverkocht....? Of die doen voorkomen dat het een specifieke fles is terwijl het, als je hem besteld, om een hele andere fles blijkt te gaan, en zich vervolgens verontschuldigen met 'druk druk druk' klets.

Zo.... Laat maar horen
0 x
Iemand zei ooit eens tegen mij: "Blijven lachen, het kan altijd erger."
Ik lachte, wat denk je...... het werd erger!!!

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 25 Apr 2013, 09:44

Wat openheid van zaken in een post zou inderdaad wel prettig zijn, whiskybase link, prijs, evt. een foto(als die niet op whiskybase staat). Verder is het wat mij betreft nogal simpel, we leven in een kapitalistische samenleving of je nou wil of niet, we hebben er allemaal dagelijks mee te maken. Kwestie van vraag en aanbod. Als ik iets niet wil kopen voor een bepaalde prijs, doe ik het niet. Jammer dan, such is life, had ik m'n kans maar eerder moeten grijpen.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 25 Apr 2013, 09:47

QPO-80-03 schreef:...
Wat wel moet veranderen, scheelt mij namelijk tijd met opzoeken, als je een fles aanbied zet er dan direct een link bij naar whiskybase, alsmede je vraagprijs, dus niks geneuzel met eerst een pb sturen.

Ik vind dat bij adverteren hier op hetwhiskyforum een vraagprijs verplicht moet zijn. Zo niet, dan mag de advertentie wat mij betreft door een mod door de digitale papierversnipperaar gehaald worden. Ok, na hoogstens 1 waarschuwing dan.

Ik snap dat het vanuit het verkopersoogpunt beter is om een pb'tje af te wachten met hopelijk een lekker hoog bod, maar als je op een forum vol whiskyliefhebbers iets te koop aanbiedt moet je, vind ik, ook de ballen (indien van toepassing) hebben om er een vraagprijs bij te durven zetten. Zo blijft alles transparant en kunnen 'opmerkelijke' vraagprijzen van gepast commentaar worden voorzien. Bovendien stimuleert dit de verkoper ook de markt eens te onderzoeken voordat de advertentie online gaat.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Apr 2013, 09:59

QPO-80-03 schreef:En iets wat mij wel gruwelijk irriteert en waar ik dus wel van moet kokhalzen, dat zijn firmas die op internet gigantische aanbiedingen plaatsen, die of vervolgens zijn uitverkocht....? Of die doen voorkomen dat het een specifieke fles is terwijl het, als je hem besteld, om een hele andere fles blijkt te gaan, en zich vervolgens verontschuldigen met 'druk druk druk' klets.

Dit is dan een discussie op zich voor: Algemene discussie over Webshops en/of Websites die Whisky (goedkoop) aanbieden niet kunnen leveren en/of Whisky Webshops en hun beleid.

QPO-80-03 schreef:Wat wel moet veranderen, scheelt mij namelijk tijd met opzoeken, als je een fles aanbied zet er dan direct een link bij naar whiskybase, alsmede je vraagprijs, dus niks geneuzel met eerst een pb sturen.

Vraagprijs wordt al geadviseerd maar inderdaad vaak niet gedaan.
Maar die WB vermelding daar ga ik niet in mee. Dat zou whiskybase nagenoeg zalig verklaren. Bovendien wordt hier ook frequent iets aangeboden door mensen die verder niets met whisky hebben. Die kun je moeilijk deze verplichting opleggen. Bovendien wie gaat daar op toezien?
Los hiervan heb ik daarmee ook nog een ander probleem (eigenlijk ook een ander onderwerp maar het raakt wel direct "Vraag en aanbod".
Al vrij snel na de oprichting van het forum zijn we in zee gegaan met WhiskyBase en hebben het plaatsen van je WhiskyBase collectie en een link in de forum-ondertekening bevorderd.

Echter nu is whiskybase niet langer meer een onafhankelijk sociaal medium maar heeft (naast forums!) ook een eigen webshop. Het is natuurlijk vreemd dat de meeste berichten op dit forum nu opeens een impliciete link naar die webshop hebben staan. Vreemd, al was het maar naar onze sponsors toe :Scratch

WhiskyBase is zonder meer een mooi initiatief maar men maakt nu wel héél dankbaar, en slim, gebruik van de situatie die is ontstaan.
Je kunt het plaatsen onder de noemer van "voor wat hoort wat", het kost per slot van rekening heel wat tijd en geld om de WB-site te ontwikkelen en onderhouden, maar is dit nog eerlijk t.o.z.v. andere shops en niet in de laatste plaats onze sponsors. De laatste groep krijgt tegen een kleine bijdrage een bescheiden plaats op het forum. WhiskyBase heeft geen bescheiden maar prominente plaats, gratis bovendien.
Gaat het niet lijken op belangenverstrengeling ? Het forum heeft geen enkele commerciële relatie met WB, maar toch.

PS: Kan dit laatste onderwerp altijd weer opsplitsen of verplaatsen hoor.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.

QPO-80-03
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor QPO-80-03 » 25 Apr 2013, 10:12

Piet

V.w.b. WB heb je absoluut een punt. hier had ik nog niet aan gedacht...

Ik denk dat WB er verstandig aan doet om e.e.a. Los te koppelen....of om ook andere aanbieders toe te laten..
Maar goed dat is weer een hele andere discussie.

V.w.b. Aanbieders hier die verder niets met whisky te maken hebben.... Zij willen toch verkopen en gratis advertentie plaatsen... Mogen ze er ook moeite voor doen punt
0 x

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 25 Apr 2013, 10:55

Ik het vind het juist top dat er hier whisky aangeboden wordt. Kan een mooie kans zijn een leuke fles te bemachtigen voor een goede prijs. Vind ik aanbod niks, vind ik de prijs te hoog? Dan is het toch simpel: koop ik niet.

Ik heb zelf in iedere geval op deze wijze al een paar keer een leuke koop kunnen doen.

Zelf heb ik onlangs ook flessen hier aangeboden. Die kwamen uit een collectie welke ik van een vriend van me had overgenomen. Heb ze juist bewust hier eerst geplaatst omdat ik ze liever eerste medeliefhebbers aanbied (voor een schappelijke prijs), voordat ze naar de veiling gaan. Ik hoop dat in de toekomst velen dat blijven doen.

Maar goed de titel van het topic impliceert eigenlijk ook al dat het vooral aangeboden moet blijven. Maar dat een discussie wenselijk is over de wijze van aanbod. Nou daar hoeft van mij niet veel in te veranderen. Ja ik vind het prettig als er vraagprijzen bij staan. Maar niet, en ik heb interesse, nou dan neem ik toch even contact op met de verkoper. Voor de verkoper uiteindelijk alleen veel tijdrovender als hij iedereen afzonderlijk een prijs door moet geven ;)
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 25 Apr 2013, 20:55

QPO-80-03 schreef:iemand hier op het forum heeft een Bruichladdich 2003 Super Heavily Peated 6yo 46 % (102 flessen gebotteld). gekocht voor 52 € per stuk en die worden nu te koop aangeboden voor 499,95 £
Hij kan deze fles ook verkopen voor 100 euro, heeft hij een beste winst, maar waarom met 100 genoegen nemen als je er ook 500 voor kunt krijgen....

Even ter verduidelijking, aangezien je één van mijn berichten citeert. Ik bied deze fles NIET te koop aan. Die 499,95 £ wordt door een Engelse whisky shop gevraagd. Niet door mij. Maar als er iemand zo gek is om dit bedrag (of iets dat er op lijkt) op te hoesten, dan mag deze persoon mij uiteraard ten allen tijde contacteren. Ik zou wel gek zijn om hem niet van de hand te doen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

QPO-80-03
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor QPO-80-03 » 26 Apr 2013, 20:45

Johan,

Het was als voorbeeld bedoeld,

En ja als je het er voor zou kunnen krijgen... Waarom niet..

Ik probeerde alleen iets aan te geven.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 27 Apr 2013, 14:10

Over WB denk ik dat je je niet al te veel zorgen zou moeten maken, tenslotte is het nog steeds zo dat er op WB bij de shoplinks ook andere shops staan, ook bij de whiskies die in de WB shop beschikbaar zijn en dan zijn ze niet altijd de goedkoopste.
Kortom, er is nog heus wel iets van onafhankelijkheid en WB zelf is een database, maar zou inderdaad zeker niet zaligmakend moeten zijn vwb de prijzen, net als dat whiskyfinder en wine-searcher dat ook niet zijn.

meer ontopic: Ik zou het fijn vinden als de noobs die hier belachelijke vraagprijzen neerzetten weg zouden blijven en op Marktplaats of Ebay de boel in de maling gaan nemen. Ik vertrouw dit soort mensen vaak ook voor geen meter. Ik heb wel eens dingen voorbij zien komen van totaal onwetende mensen dat ik mij echt afvroeg of ze het niet ergens gejat hebben en vervolgens via Google op het forum terecht zijn gekomen. Dit is echter iets wat bij alle verzamel/hobby fora voor komt en je kunt er niet zoveel aan doen.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 29 Apr 2013, 18:02

Ik heb er geen moeite mee dat iemand op het forum een of meerdere flessen te koop aanbiedt. Wat mij wel enorm stoort is dat mensen zich enkel en alleen maar hier registreren om handel te drijven zonder iets bij te dragen aan het forum. Daar zijn andere kanalen voor, zoals Pieter aanhaalt, want anders (ik sluit mij aan bij wat René zei) lijkt het hier meer op een vrijhandelsmarkt dan op een forum. Wat mij ook opvalt is dat sommigen zich registreren, x-aantal berichten posten en dan ineens de ene na de andere fles te koop aanbieden. Hebben we misschien te maken met verdoken handelaars?
En ja, er worden soms exorbitante prijzen gevraagd (en dat was te verwachten), maar ik denk wel dat we mondig genoeg zijn om die luchtbel te doorprikken en de verkoper weer met de voeten op de grond te zetten.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Drie flessen Diageo Rare Malt aangeboden

Ongelezen berichtdoor Pellie » 04 Mei 2013, 13:09

Welkom.... :bigsmile
0 x
Afbeelding

jan valk
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor jan valk » 05 Mei 2013, 21:39

:lekker
0 x
Afbeelding Sláinte

Thomassie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Thomassie » 05 Mei 2013, 21:54

:Scratch
0 x

QPO-80-03
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor QPO-80-03 » 05 Mei 2013, 21:57

Thomassie schreef::Scratch

Why.. :Scratch ?
0 x

Thomassie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Thomassie » 05 Mei 2013, 22:08

@QPO-80-03 :

Het gele gezichtje, ook wel emoticon of smiley genoemd, symboliseert mijn gedachte, namelijk: "waarom stellen mensen zich niet voor alvorens ze hun flessen te koop aanbieden." De krabbende beweging over het hoofd etaleert een soort van onvermogen om een bepaald handelen te begrijpen.
Laatst gewijzigd door Thomassie op 05 Mei 2013, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”