Professionele partijen die collecties opkopen via een liefhebbersforum

Plaats hier je whisky zoekertje of aanbod. Voor iedereen die om wat voor reden dan ook "té veel" Whisky (of ander distillaat) heeft. Een eenvoudige en gratis manier om in contact te komen met gegadigden. Unieke koopjes, nieuwe releases, ook commercieel, kunnen hier in de schijnwerpers gezet worden.

Moderator: AquaVitae

Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.

Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Professionele partijen die collecties opkopen via een liefhebbersforum

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 30 Jul 2022, 10:11

cor0566 schreef:
Cor - Vinabc schreef:Dit is toch niet de krenten uit de pap halen? Hier zijn de krenten en pap in een keer gekocht.

Klopt helemaal, maar zou die Pap verlies gaan opleveren, echt niet.

Nou als die pap heel lang op de planken blijft staan, is het geld dat lang stilstaat. En geld dat lang stilstaat kost een ondernemer in feite geld ;)

Ben wel benieuwd of WB zelf zich nog in deze discussie gaat mengen in persona van Shadowcollector aka Dirk :bigsmile
1 x
Afbeelding

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 30 Jul 2022, 11:31

Mja, praktisch gezien had ik ook wat flessen willen hebben en hiervoor ook een bericht gestuurd naar ts. Als iemand dan alles koopt; dat is mijn pech, geen moeite mee.

Waar ik wel moeite heb: de ts had mijn inziens ook de moeite MOETEN nemen om op al die pb’s te reageren. Je wil veel reacties omdat je ze wil verkopen, anders zet je ze niet op het forum. Dus ja, dan moet je er ook tijd in stoppen zoals iedereen die een bericht had gestuurd, ookal is het een afwijzend bericht. Dat is mijn inziens goed fatsoen.

Wat betreft de deal; Ik zeg wel eens “mijn haar mijn shampoo” dus de regie ligt ook bij de ts. Fijn voor hem dat alles in 1x weg is gegaan.

Ik heb al een paar keer flessen verkocht via WB welke verstuurd moesten worden naar de whiskybaseshop omdat ik niet buiten NL verstuur. Hoe dat dan precies gaat weet in ook niet. Ook hier; zijn haar zijn shampoo.

Moeten niet vergeten dat whiskybase een mooi platform is maar zij moeten hier van eten. Misschien hadden “ze” het ff moeten melden, als je flessen koopt van een forum dan kun je deze discussie namelijk van kilometers afstand zien aankomen. Als bedrijf wil je niet in zO’n discussie zitten. Voelt nu een beetje als “alles verkocht, morgen voor het dubbele bij mij te koop”

Geen moeite met handel of marktwerking. Thats life. Wel met de manier waarop, dat is goed fatsoen/ eerlijk en netjes zaken doen en dat zit vaak in communicatie.
2 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: UPDATE! open Caper en veel gesloten flessen.

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 30 Jul 2022, 11:45

Casketje schreef:Wanneer zowel verkoper als koper tevreden zijn met de overeengekomen deal vind ik dit persoonlijk een heel gedoe om niks.
Of zoals Fat Bastard! zou zeggen: SERIEUS? GAAN WE HIER NOU WEER ZEIKEN OVER DIE PRIJZEN? GATVERDAMME!

Als het enige dat jij uit deze discussie haalt het 'zeiken over prijzen' is zou ik toch even terug lezen. De ongetwijfed marktconforme prijzen zijn hier op zich niet de issue, voor mij wel de prijsverhogingen op een aantal specifieke flessen. En dat het resultaat dan over de hele partij wordt omgeslagen, waarbij op de ene fles meer en de ander minder winst zal worden gemaakt, heb ik persoonlijk voor deze specifieke flessen niet zoveel boodschap aan. Voor mij persoonlijk is er namelijk geen enkel verschil met een flipper die een paar weken later deze flessen voor het dubbele aanbiedt. Ik betaal dezelfde verhoging (hypothetisch uiteraard, want no way dat ik €1250 voor deze Capers neerleg).

Wie de koper is en wat hij/zij er mee doet maakt toch op zich niks uit? Als je 't handig vindt alles in 1 keer te verkopen en je doet dit aan een slijter dan weet je wat er met die flessen gaat gebeuren, maar dan nog snap ik niet goed wat een derde partij (= de rest van het forum) daar mee te maken of over te klagen heeft. Of gaan we iedereen die verbonden is met een retailer bannen?

Wat bedoel je precies met de rest van het forum? Leden individueel? Nee die hebben er (meestal) niets mee te maken, maar in algemene zin toch wel. De verkopende en kopende partij zijn hier tot elkaar gebracht. Als hier iets wordt aangeboden voor erg redelijke prijzen ga ik er vanuit dat dat wordt gedaan, omdat iemand die flessen aan liefhebbers gunt. Ik voorzie een trend waarbij elke grotere partij bijzondere flessen die hier wordt aangeboden voor prijzen waar een liefhebber nog iets mee kan naar een professionele opkoper gaat, omdat die in een keer de benodigde knaken kan neerleggen. Dan schiet het forum z'n doel toch wel ruim voorbij!

Helemaal anders wordt 't wanneer je hier een fles verkoopt aan een "liefhebber" om zelf te nuttigen en die 'm daarna onmiddellijk op whiskybase flikkert aan het dubbele van de prijs. Dàt is een discussie die hier dan weer wel thuis hoort.

Het resultaat voor de geïnteresseerde in een fles is toch echt exact hetzelfde, namelijk dubbel zoveel betalen.
4 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 30 Jul 2022, 12:26

HammerHead schreef: Ik voorzie een trend waarbij elke grotere partij bijzondere flessen die hier wordt aangeboden voor prijzen waar een liefhebber nog iets mee kan naar een professionele opkoper gaat, omdat die in een keer de benodigde knaken kan neerleggen. Dan schiet het forum z'n doel toch wel ruim voorbij!

Volledig mee eens. Maar dan komt weer de vraag: hoe ga je die trend tegenhouden?
Enerzijds kan je onmogelijk een zakelijke koper identificeren zodra die incognito komt door b.v. een regelwijziging. Anderzijds blijft het de keuze van de verkoper wat hij besluit te doen, het is immers zijn eigendom. Verbieden om aan zakelijke kopers te verkopen valt eveneens niet te controleren.
0 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 30 Jul 2022, 13:14

Specifieke kopers uitsluiten is op een relatief anoniem medium als internet inderdaad niet of nauwelijks te doen, en wat een verkoper met z'n flessen doet moet diegene inderdaad helemaal zelf weten. Dan kun je hopelijk nog op enig gogme van een kopende partij rekenen. Het levert WB in dit geval een paar scheve gezichten op. Daar zal een koper dan rekening mee moeten houden (of niet natuurlijk en dan krijgt ie nog wat extra scheve gezichten).
2 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 30 Jul 2022, 13:29

HammerHead schreef:Groot betoog

Cask1988 schreef:Het uiteindelijke besluit lag bij de verkopende partij... Gunny had ook nee kunnen zeggen, hij heeft ja gezegd. Zijn whisky, zijn keuze. Het is een openbaar forum.

En daar is de kous IMO toch echt gewoon mee af hoor @Hammerhead - of jij dat nu "correct" vindt of niet. Zoals Ralfy vaak zegt: "Hey, it's real life malt mates".
0 x

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 30 Jul 2022, 13:48

Casketje schreef:
HammerHead schreef:Groot betoog

Cask1988 schreef:Het uiteindelijke besluit lag bij de verkopende partij... Gunny had ook nee kunnen zeggen, hij heeft ja gezegd. Zijn whisky, zijn keuze. Het is een openbaar forum.

En daar is de kous IMO toch echt gewoon mee af hoor @Hammerhead - of jij dat nu "correct" vindt of niet. Zoals Ralfy vaak zegt: "Hey, it's real life malt mates".

De kous is af, de gang van zaken laat bij mij een nare smaak achter. Bij jou niet, soit, dat maakt het voor mij echt niet anders.
3 x

D. T.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor D. T. » 30 Jul 2022, 14:14

Interessante discussie hier, as always :bigsmile
Ik hoop alleen maar voor Gunnie dat hij BOTER bij de VIS heeft gekregen en zich niet heeft laten vangen aan een (mogelijk) lamme consignatie-deal.
Cheers, D.
1 x

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 30 Jul 2022, 15:37

Grappig genoeg denk ik daarmee dan ook weer wel dat wanneer dit verdeeld over meerdere kleine instances zou gebeuren men er hier juist extremer op zou reageren. Beeld je het hypothetische geval in waarbij 1 partij in 1 maand tijd 3x een gehypete springbank voor een vriendenprijs van een medeforummer over kan nemen en hem vervolgens binnen een week voor het 3-dubbele van dat bedrag doorschuift.

Ik denk dat het grote verschil hem zit in de “schaal” hier. Daarmee denk (en hoop..) ik dat dit een outlier is. Het bedrag dat voor deze batch werd neergelegd is namelijk niets iets waarvan ik denk dat velen het hier zomaar even hebben liggen. En daarmee is het voor de verkoper een “gemak” en ook begrijpelijk.

De verbazing bij mij en anderen zit hem denk ik vooral in het feit dat dit een liefhebbersforum is waar men als liefhebbers onder elkaar flessen “gunt” voor eerlijke prijzen. Het feit dat WB zich daarin nu als professionele partij mengt (en gedraagt als een door alle liefhebbers zo gehate flipper..) doet daarmee in mijn optiek gewoon afbreuk aan de community. Die community zijn we met zijn allen samen, en dus moeten we ons dan ook met zijn allen afvragen of er voor dit soort partijen plaats is in deze community.. (let wel: ik doel dus op professionele handelaren met winstoogmerk, NIET op professionele handelaren die hier onder eigen vlag als “liefhebber” zitten..).

Just my 2 cents

TL;DR
Hopelijk is dit een circumstancial incident vanwege de grootte van de partij - ik hoop namelijk niet dat dit het begin is van een omslag van onze liefhebbers community naar een handelaarsforum..
8 x
Afbeelding

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 30 Jul 2022, 15:44

Cask1988 schreef:Ben wel benieuwd of WB zelf zich nog in deze discussie gaat mengen in persona van Shadowcollector aka Dirk :bigsmile

Ik overigens ook. Vooral ook hoe zichzelf in de context van dit forum ziet en wil positioneren: liefhebber of handelaar. Ik ging uit van het eerste. Zijn nick impliceert namelijk een “persoon” en anders had het account wel Whiskybase ofzo geheten, vergelijkbaar met het breek de week account van D12
2 x
Afbeelding

edwin5
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor edwin5 » 30 Jul 2022, 15:51

Kijk, nu komen we ergens.. Ben hier ook wel benieuwd naar..
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 30 Jul 2022, 16:07

Jimbeau schreef:
Cask1988 schreef:Ben wel benieuwd of WB zelf zich nog in deze discussie gaat mengen in persona van Shadowcollector aka Dirk :bigsmile

Ik overigens ook. Vooral ook hoe zichzelf in de context van dit forum ziet en wil positioneren: liefhebber of handelaar. Ik ging uit van het eerste. Zijn nick impliceert namelijk een “persoon” en anders had het account wel Whiskybase ofzo geheten, vergelijkbaar met het breek de week account van D12

Het feit dat de flessen in no time voor een gezonde ondernemersmarge in de nieuwsbrief langs komen sluit het ‘collectors’ gehalte wel uit lijkt me :gnif
5 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 30 Jul 2022, 17:52

Casketje schreef:Of zoals Fat Bastard! zou zeggen: SERIEUS? GAAN WE HIER NOU WEER ZEIKEN OVER DIE PRIJZEN? .
:bigsmile

Hahaha, dat ging er eigenlijk over dat bij andere topics óók al (en steeds meer) over de prijzen van Springbank / Kilkerran gejankt werd, maar....feel free to quote the Bastard! ;)
6 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 31 Jul 2022, 11:22

Jimbeau schreef:...De verbazing bij mij en anderen zit hem denk ik vooral in het feit dat dit een liefhebbersforum is waar men als liefhebbers onder elkaar flessen “gunt” voor eerlijke prijzen.
Misschien moeten we accepteren dat dit geen feit is maar een gekoesterde wens.
Voor de meesten zal dit zo gelden, maar niet voor ieder.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 01 Aug 2022, 11:50

Volgens mij kunnen we er vooralsnog niet zonder meer vanuit gaan dat WB (enkel) via het forum op deze collectie is gestuit. Mogelijk heeft de verkoper zijn collectie ook aangeboden bij de diverse slijters waarvan (bij velen) bekend is dat ze privé-collecties opkopen. En als je er dan met één van die partijen naar beider tevredenheid uitkomt...
Dit dus los van de verdere discussie waar we van alles over kunnen vinden, maar puur over of commerciële partijen het forum af (mogen) struinen als bron van inkopen.
7 x

Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”