Glencadam range share:
7 van de 8 inmiddels geanalyseerd. In t kort:
10yo: fijne entry dram! Lekkere opener voor elke tasting met z’n toegankelijke fruitige highland karakter.
13 yo: mwah. Deed het voor mij niet. Zag de toegevoegde waarde t.o.v. de meerprijs t.a.v. de 10yo niet.
14yo cognac finish: nee, begrijp niet wat Glencadam hiermee wilde doen. Voordat het cognac vat noemenswaardige invloed kon uitoefenen is het al gebotteld.
15yo: das een fijne en volwassen dram. Ongecompliceerde bourbon rijping. Lekker fruitig, vol en toegankelijk.
18yo: niet slecht maar ook niet goed. M.i. te droog en de rest te middle of the road. Kijk ik naar de prijs dan denk ik dat er betere 18yo zijn voor minder.
19yo Oloroso: That’s more like it. Fijn om te ervaren wat het Glencadam profiel doet als er wat meer uitgesproken vaten worden ingezet. Wel denk ik dat bij deze z’n initiële rijping net te lang geduurd heeft. Er zitten nogal wat droge hout invloeden in die niets toevoegen maar best wel storend zijn.
17yo Portwood: JA! Deze steekt er voor mij bovenuit! Een lekkere volle rijping met een serieuze tijd op de Port vaten die daardoor hun stempel goed hebben kunnen drukken, zonder te overheersen. De prijs is stevig maar toch vind ik r deze wel waard.
Alleen nog de 21yo. Maar die volgt later nog wel.21yo: een geweldige neus, helaas gaat het daarna volledig mis. Zoals me bij meerdere expressies is opgevallen van Glencadam, is ook deze behoorlijk overschoten in de droge vatinvloeden van oude vaten. Echt zonde want de neus begon echt goed.
De uitgebreide tasting notes staan op WB.
Mijn conclusie is dat de core range van Glencadam wat te voorzichtig is en niet over voldoende kwaliteit hout beschikt om serieuze indruk te maken. Zodra er wat meer dominantere vaten worden ingezet, neemt de beleving ook gelijk een vlucht ten positieve. Ik zou dus wel wat meer Cadams willen zien op dat soort vaten. Zonde dat ze slachtoffer lijken te zijn van belabberd hout management. Want ook de oudere expressies lijken gewoon te lang op oudere refill vaten gelegen te hebben, waardoor er hele vervelende en droge houtsmaken in de whisky zijn geslopen.
Desalniettemin vond ik dit een leuke distillery om nader te onderzoeken. Het frisse, fruitige en heldere profiel spreekt me wel aan!
Roelof A.K.A Freezeroz, wederom bedankt voor een leuke en goed georganiseerde range share!!