Range Share 8 Poll!

Plaats hier je whisky zoekertje of aanbod. Voor iedereen die om wat voor reden dan ook "té veel" Whisky (of ander distillaat) heeft. Een eenvoudige en gratis manier om in contact te komen met gegadigden. Unieke koopjes, nieuwe releases, ook commercieel, kunnen hier in de schijnwerpers gezet worden.

Moderator: AquaVitae

Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.

Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.

Deze distilleries zou ik het liefst zien in Range Share 8. Mijn keuzes bevestig ik in een comment.

Peiling eindigde op 10 Apr 2022, 18:50

Aberfeldy
3
2%
Arran
6
4%
Ballechin/Edradour
5
3%
Deanston
5
3%
Glencadam
18
11%
Glendronach
2
1%
Glenlivet
0
Geen stemmen
Glen Moray
1
1%
Glenrothes
0
Geen stemmen
Glen Scotia
29
17%
Glenturret
15
9%
Highland Park
5
3%
Kilchoman
13
8%
Lagavulin
8
5%
Ledaig/Tobermory
24
14%
Old Pulteney
6
4%
Talisker
11
7%
Tomatin
9
5%
Tomintoul
8
5%
Wolfburn
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 168

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Range Share 8 Poll!

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 16 Feb 2022, 11:17

Fat Bastard! schreef:
SecondHandPants schreef:
Freezeroz schreef:En zo ziet de complete Glencadam set er dan uit.
Glencadam Range Share.jpg

Dat is visueel wel een heel (on)bevredigend rijtje. Wel mooi, al die age statements zo op een rijtje. Maar de obsessieveling in mij mist wel de 11, 12, 16 en 20 jarigen...

Wen er maar niet aan, ik begreep van de importeur dat er een volledige re-branding aanzit te komen en mede daarom is de 18yo (tijdelijk?) discontinued.
Er zullen dus ook andere age statements gaan verdwijnen of vervangen worden door andere expressies.

Die discontinuing heeft toch vooral met de productiestop bij Glencadam van 2000 tot 2003 (meen ik) te maken. Of deze expressie dan nog terugkomt is inderdaad een goede vraag. De 15 is een paar jaar geleden wel gewoon teruggekomen.
0 x

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 17 Feb 2022, 08:55

Freezeroz schreef:
SecondHandPants schreef:
Freezeroz schreef:En zo ziet de complete Glencadam set er dan uit.
Glencadam Range Share.jpg

Dat is visueel wel een heel (on)bevredigend rijtje. Wel mooi, al die age statements zo op een rijtje. Maar de obsessieveling in mij mist wel de 11, 12, 16 en 20 jarigen...

Pfff, ik heb nog nooit zoveel moeite moeten doen om van een distillery een share van 8 flessen te bemachtigen, kom jij met deze obsessieve opmerking :P.

Couldn't help it! Maar geef toe, het lijkt net alsof er een paar ontbreken. But I kid... ik kan me niet herinneren dat je een andere range share hebt gehad waar alleen maar OBs in zaten met age statements... of toch? Ik meende dat er bijna overal wel een NAS of twee tussen zitten, of special releases ofzo... dit ziet er gewoon indrukwekkend uit!
1 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 17 Feb 2022, 09:22

SecondHandPants schreef:But I kid... ik kan me niet herinneren dat je een andere range share hebt gehad waar alleen maar OBs in zaten met age statements... of toch? Ik meende dat er bijna overal wel een NAS of twee tussen zitten, of special releases ofzo... dit ziet er gewoon indrukwekkend uit!

Klopt helemaal, dacht ik en wilde ik ook opschrijven. Maar ik heb het toch nog maar even nagekeken. En ja hoor.......het klopt niet!! Waar Glenfarclas nog op 5 en Glendronach & Glengoyne nog op 6 age-statements bleven steken, deden Glenallachie en Bowmore dat al wat beter met 7 flessen.

Maar een eerdere Range Share met 8 age statements kwam er al van Balvenie.
20190323_111358_copy_1200x444.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
7 x
Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 09 Mar 2022, 14:09

Freezeroz schreef:
SecondHandPants schreef:But I kid... ik kan me niet herinneren dat je een andere range share hebt gehad waar alleen maar OBs in zaten met age statements... of toch? Ik meende dat er bijna overal wel een NAS of twee tussen zitten, of special releases ofzo... dit ziet er gewoon indrukwekkend uit!

Klopt helemaal, dacht ik en wilde ik ook opschrijven. Maar ik heb het toch nog maar even nagekeken. En ja hoor.......het klopt niet!! Waar Glenfarclas nog op 5 en Glendronach & Glengoyne nog op 6 age-statements bleven steken, deden Glenallachie en Bowmore dat al wat beter met 7 flessen.

Maar een eerdere Range Share met 8 age statements kwam er al van Balvenie.
20190323_111358_copy_1200x444.jpg

Zou wel open staan voor een BALVENIE share :gnif

Groet Cor
1 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 24 Mar 2022, 14:20

Ondertussen alle samples van Glen Scotia geprobeerd.
Ik moet bekennen dat Glen Scotia niet mijn ding is.
Voor mij was het " niet verkeerd " maar ook niet meer, sorry.
Wel blij dat ik ze geprobeerd heb.
En nogmaals dank aan Roelof voor zijn initiatief. :duimop

Groet Cor
1 x

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 24 Mar 2022, 14:48

Zo zie je maar, smaken verschillen. Heb de helft van de Glen Scotia samples geprobeerd (begin altijd _onderaan_ dus met de 10yo) en vind ze juist allemaal erg lekker tot nu toe. :bigsmile
2 x

Ardking
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ardking » 24 Mar 2022, 21:13

De eerste 3 van de Glencadam op, mis je niets aan. Maar nu begin ik aan de jaartallen, ben erg benieuwd!
En of ze nou smaken of niet, daar is de core range set voor, ontdekken! (En stiekem hopen dat er een heerlijke tussen zit!) :yes
2 x
"Volo et Valeo"

pololo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pololo » 25 Mar 2022, 01:06

Ik heb ondertussen de 4 tobermories op, zeker een onderschatte spirit tegenover ledaig IMO, het ruige industriele karakter is er nog steeds en ook al is er soms een hoek af hebben ze allemaal wel iets.
3 x

pololo
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pololo » 27 Apr 2022, 21:36

Ik heb net de Glen Scotia 16 op, en eerder deze week heb ik de Glen Scotia Heavy Charred Finish 2010 en Glencadam 17 portwood geproefd. Allemaal best goeie drams maar enkel de Heavy Charred 2010 zou ik in de huidige markt als volle fles aankopen, ook al is deze een beetje aan de oaky kant voor mij.
2 x

Hubert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Hubert » 01 Mei 2022, 21:25

Inmiddels de glencadam share afgewerkt van jong naar oud.
Kenmerkend vind ik het zuurtje wat ik bij alle 8 tegen kwam.
Bij de 10 en 13 stond dat me echt tegen, maar bij de oudere was dit zuurtje beter “geïntegreerd”
De 17, 19 en 21 jarige zijn zeker aangename drams, maar wat mij betreft zijn er voor deze prijzen wel betere flessen te koop.
Roelof nogmaals dank voor deze range share.
2 x

bodevami
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor bodevami » 14 Mei 2022, 00:43

Vanavond de Glencadam eens even geproefd.
Hieronder mijn bevindingen.
Nog echt niet heel professioneel, maar met de kennis die ik heb hoop ik dat het duidelijk is haha.

Glencadam 10
84/100
Frisse whisky met tonen van citrus en vanille.
Zacht in de mond, komt het zurige terug, maar genoeg smaak.
Afdronk is okay, prettig, maar niet heel lang.
Prima starter voor in een proeverij!

Glencadam 13
82/100
Sterker in de neus. Meer vanille en prikkelend zuur.
Smaak is meer zuur dan de vorige, prikkelend, vind ik minder prettig. Blijft wel een bepaalde frisheid in zich hebben.
Afdronk is wat langer en steviger, maar vind hem minder prettig. Beetje droog.
Minste van de share in mijn ogen.

Glencadam 14
83/100
De cognac-finish valt mij nergens echt op.
Het maakt hem wat "zwaarder" in de neus in vergelijking met de 10, maar daardoor niet beter.
Minder citrustonen, maar juist de wat donkere fruittonen.
Vanaf deze whisky proef ik wel een soort van "Glencadam" karakter, maar kan nog niet zo goed omschrijven hoe dat is.
Afdronk is wel prettig, beetje zuur, beetje vanille en een beetje fruit.

Glencadam 15
85/100
Dit is voor mij een upgrade van de 10. Het is het op alle vlakken net wat meer.
Wederom de tonen van vanille en citrus in de neus.
In de mond komen ze wat beter tot hun recht, lijkt wat zachter te zijn dan de 10, veel prettiger. Ook al iets meer kruiderigheid.
Afdronk "galmt" ook wat langer door en is erg prettig. Lekkere vanilletonen en klein beetje kruiderig.

Glencadam 17
88/100
De enige fles die ik ook in de kast heb staan, wel een andere batch. Heb ze niet naast elkaar gezet, maar dat komt nog.
Deze springt er qua neus meteen bovenuit. Die warme fruitigheid, heerlijk!
In de mond lekker vol van smaak, veel fruit, beetje kruiderig.
Afdronk is lekker lang en heel fijn. Constant de tonen van fruit en zoetigheid en een klein bittertje.

Glencadam 18
85/100
Bij deze whisky ervoer/ervaarde ik een soort van terugval. Voor mij niet heel prettig in de neus, alsof ik mn neus in een kaars druk.
Die tonen kom je vaak tegen in wat oudere whisky's, maar past niet geheel in mijn geur en smaakprofiel.
Al heel wat 18-jarige whisky's gehad en deze maakt op mij de minste indruk.
Na handopwarming vind ik hem zelfs een beetje stinken naar van die zweetsokken. Maar ook weer dat zuurtje op de achtergrond.
Dat neem je dan onbewust ook meteen mee in de smaak, alsof ik op een stuk kaars zit te sabbelen.
De afdronk is dan uiteindelijk best prettig na alle "viezigheid" in de neus en in de smaak, lekker zacht, vanille, citrustonen en beetje fris zurig.

Glencadam 19
87/100
Wouw, dit was even een verrassing. Heerlijke sherryfinish.
Ook hier een warme frisse fruitigheid van rood fruit, zit een bepaalde zoetigheid in de geur.
Die neem je mee in de smaak, lekker vol en zacht van smaak, hier geniet ik zeker van. Is een stuk "milder" dan de 17 port, die vind ik wat "agressiever"
De afdronk is redelijk lang, vol, warm, zacht mondgevoel.
Qua smaak kan ik deze whisky veel moeilijker plaatsen, maar qua gevoel voelt hij wel heerlijk aan.

Glencadam 21
86/100
De laatste al weer, hier ruik ik meteen weer dat fris zurige wat ik ook uit de 10 en 15 haalde.
En ja, voor mij is dit weer een upgrade van de 15, zoals de 15 dat van de 10 was.
Waar de 10 en 15 alleen maar bourbon invloeden hebben ruik en proef je hier ook wat meer fruit en kruiderigheid uit de sherryvaten.
Ik vind hier meer richting sinaasappel in de neus gaan.
In de mond prikkel hij een beetje, beetje kruidig, zoetigheid van fruit,
Afdronk is heel prettig, zacht, fruit met vanille.

Alles bij elkaar genomen, een heerlijke glencadam tasting gehad!
Het fris zurige karakter van deze distillery is iets wat regelmatig terugkomt.
Op WFNN een masterclass van Cody Reynolds gehad, de brand ambassador van dit merk.
Toen bij hem aangegeven dat wij deze range share hebben gedaan.
Hij heeft me toen van deze hele range alle inns en outs verteld, super interessant.
Hij gaf aan het wel te begrijpen waarom de 18/19 en 21 jarige lastig te verkrijgen waren.
Tussen 2000 en 2003 was de distillery gesloten. Dus die zullen in de toekomst tijdelijk nog wel even wat schaarser worden.
Hij gaf ook aan dat de portwood 17 een tijdelijke botteling was, maar dat ze hem toch proberen elk jaar weer opnieuw te bottelen.
Om zo met deze laatste kennis deze leuke proeverij en tastingnotes af te sluiten.

Roelof, nogmaals bedankt voor deze share.
11 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 14 Mei 2022, 10:17

bodevami schreef:Vanavond de Glencadam eens even geproefd.
Hieronder mijn bevindingen.
Nog echt niet heel professioneel, maar met de kennis die ik heb hoop ik dat het duidelijk is haha.

//

Om zo met deze laatste kennis deze leuke proeverij en tastingnotes af te sluiten.

Roelof, nogmaals bedankt voor deze share.

Mooi verslag Michael :duimop.
1 x
Afbeelding

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 14 Mei 2022, 13:37

Niet zo'n uitgebreid verslag, maar inmiddels de meeste Glen Scotia's op en ik moet zeggen dat die goed bevallen! Vooral de CS versies top,, en gelukkig ook nog e.e.a. betaalbaar te krijgen. In ieder geval een nieuwe distilleerderij die ik in de gaten zal houden. :duimop
1 x

bodevami
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor bodevami » 21 Mei 2022, 18:40

Vandaag maar eens de 4 tobermory's naast elkaar gezet.

Tobermory 10 81/100
De neus is maritieme geuren en fris zurige citrustonen.
In de smaak proef je het muffe en grondege van het turfwater wat bij deze whisky wordt gebruikt en komt het fris zurige weer terug.
De afdronk is een beetje bitter en spicy.
Zit een beetje een vuil randje aan deze whisky, daar moet je van houden denk ik.

Tobermory 12 82/100
Bij deze is de neus frisser, maar ook zwaarder met meer vanilletonen en zijn de maritieme geuren wat meer naar de achtergrond verdwenen.
Het lijkt ook wat meer groener in de vorm van grassiger te zijn.
De smaak is wat steviger vanwege de 1st fill en virgin oak, meer tonen van vanille en hout. Het frisse zure komt ook nog een beetje terug.
De muffe grondige smaak is hier beduidend minder aanwezig dan bij de vorige.
De afdronk is minder bitter, maar nog wel spicy en komen de zure tonen weer wat terug. Blijft minder lang hangen dan de vorige.
Hij is vriendelijker om te drinken dan de vorige, maakt hem niet meteen minder lekker.

Tobermory 18 85/100
Heerlijke lichte frisse neus, met tonen van vanille, fruit.
De smaak is vol en tonen van vanille, citrus, maar ook wat rode besjes en kruiderigheid op het eind. Het muffe en grondige proef je in deze whisky veel minder terug.
De afdronk is zacht en lang, zoete fruitige tonen.
Heerlijke frisse en fruitige whisky om van te genieten.

Tobermory 20 84/100
In de neus veel meer rood fruit en kruidige tonen. Duidelijk het effect van het sherryvat. Tonen van rozijntjes en een beetje zwavel.
Spoortje zwavel in de smaak terug te proeven, erg kruidig en tonen van rood fruit.
Afdronk is erg kruidig en lang.
Stevige whisky waar je even de tijd voor moet nemen.

Al met al weer een viertal leuke whisky's om te proeven.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Tobermory 18. Voor mezelf had ik de Tobermory 20 verwacht, vond hem te stevig en de zwavel was voor mij te veel aanwezig, ook al is het minimaal.
Maar zou ik moeten kiezen tussen een Glencadam en een Tobermory zou ik de Glencadam de voorkeur geven.
2 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 29 Mei 2022, 17:14

Glencadam range share:

7 van de 8 inmiddels geanalyseerd. In t kort:

10yo: fijne entry dram! Lekkere opener voor elke tasting met z’n toegankelijke fruitige highland karakter.
13 yo: mwah. Deed het voor mij niet. Zag de toegevoegde waarde t.o.v. de meerprijs t.a.v. de 10yo niet.
14yo cognac finish: nee, begrijp niet wat Glencadam hiermee wilde doen. Voordat het cognac vat noemenswaardige invloed kon uitoefenen is het al gebotteld.
15yo: das een fijne en volwassen dram. Ongecompliceerde bourbon rijping. Lekker fruitig, vol en toegankelijk.
18yo: niet slecht maar ook niet goed. M.i. te droog en de rest te middle of the road. Kijk ik naar de prijs dan denk ik dat er betere 18yo zijn voor minder.
19yo Oloroso: That’s more like it. Fijn om te ervaren wat het Glencadam profiel doet als er wat meer uitgesproken vaten worden ingezet. Wel denk ik dat bij deze z’n initiële rijping net te lang geduurd heeft. Er zitten nogal wat droge hout invloeden in die niets toevoegen maar best wel storend zijn.
17yo Portwood: JA! Deze steekt er voor mij bovenuit! Een lekkere volle rijping met een serieuze tijd op de Port vaten die daardoor hun stempel goed hebben kunnen drukken, zonder te overheersen. De prijs is stevig maar toch vind ik r deze wel waard.
Alleen nog de 21yo. Maar die volgt later nog wel.
21yo: een geweldige neus, helaas gaat het daarna volledig mis. Zoals me bij meerdere expressies is opgevallen van Glencadam, is ook deze behoorlijk overschoten in de droge vatinvloeden van oude vaten. Echt zonde want de neus begon echt goed.

De uitgebreide tasting notes staan op WB.

Mijn conclusie is dat de core range van Glencadam wat te voorzichtig is en niet over voldoende kwaliteit hout beschikt om serieuze indruk te maken. Zodra er wat meer dominantere vaten worden ingezet, neemt de beleving ook gelijk een vlucht ten positieve. Ik zou dus wel wat meer Cadams willen zien op dat soort vaten. Zonde dat ze slachtoffer lijken te zijn van belabberd hout management. Want ook de oudere expressies lijken gewoon te lang op oudere refill vaten gelegen te hebben, waardoor er hele vervelende en droge houtsmaken in de whisky zijn geslopen.
Desalniettemin vond ik dit een leuke distillery om nader te onderzoeken. Het frisse, fruitige en heldere profiel spreekt me wel aan!

Roelof A.K.A Freezeroz, wederom bedankt voor een leuke en goed georganiseerde range share!! :goedgedaan
3 x
Afbeelding

Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”