HWF-BFYB set

Plaats hier je whisky zoekertje of aanbod. Voor iedereen die om wat voor reden dan ook "té veel" Whisky (of ander distillaat) heeft. Een eenvoudige en gratis manier om in contact te komen met gegadigden. Unieke koopjes, nieuwe releases, ook commercieel, kunnen hier in de schijnwerpers gezet worden.

Moderator: AquaVitae

Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.

Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

HWF-BFYB set

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 16 Dec 2020, 01:40

>> Vanaf hier staat de opening / start van het Initiatief <<
>> De samenvatting & conclusies staan vanaf de volgende blauwe regel <<

Ik heb het ''HWF BFYB-set'' topic maar even een plek gegeven in het vraag en aanbod deel van het forum.

De hele aanleiding tot dit topic is hier terug te lezen: Instap set ja/nee?

Op een vraag (in bovenstaand topic) over instap samples, ontstond eigenlijk geheel spontaan dit initiatief om tot een mooie en brede instap set te komen.
De gekozen set bestaat uit de volgende 25 BFYB flessen:

1-Aberlour A'Bunadh #62
2-Ardbeg Uigeadail
3-Aultmore 12 Foggie Moss
4-Balvenie 12 Double Wood
5-Benromach 10
6-Bunnahabhain 12
7-Caol Ila 12
8-Clynelish 14
9-Craigellachie 13
10-Deanston 12
11-Edradour 10
12-Glenallachie 12
13-Glendronach 12
14-Glenrfarclas 15
15-Glenmorangie QR 14Y
16-Glen Scotia 15Y
17-Hazelburn 10
18-Inchmurrin 12
19-Kilkerran 12
20-Lagavulin 16
21-Laphroaig Quarter Cask
22-Ledaig 10
23-Springbank 10
24-Talisker 10
25-Tamdhu 15
26-Gulle Gever fles 1
27-Gulle Gever fles 2
28-Gulle Gever fles 3
29-Gulle Gever fles 4
HWF BFYB-Set.jpg

Alle sets zijn inmiddels onderweg naar de deelnemers.

Voor een eventuele 2e editie zijn er al vijf aanmeldingen :goedgedaan.

Reserve lijst:
01-Pim1234
02-Plr
03-glazer3
04-WoutV1981
05-H.brouwers
06-jefrey
07-Mitch13
08-Clubbyrex

]Beste BFYB-set deelnemers en Gulle Gevers,

>> Vanaf hier staan de samenvatting & conclusies <<

Ik werd er tijdens mijn vakantie en ook vandaag nog, lichtjes op gewezen dat ik voor dit topic nog een afsluiting en conclusie zou schrijven. Ook de onthulling van de 4 Gulle Gever bonus samples en een dankwoord aan de Gulle Gevers hebben jullie nog tegoed van me.
Het doel van deze spontaan ontstane BFYB-set was onder andere om voor nieuwkomers, een mooie overzichtelijke BFYB lijst samen te stellen.
Met 13 ingeleverde lijstjes is het de vraag of het een echt representatieve lijst is, maar dit is hem dan geworden, hier zullen we het mee moeten doen.

1- Lagavulin - 16yo
2- Ardbeg Uigeadail - NAS
3- Tamdhu - 15yo
4- Glenfarclas - 15yo
5- Bunnahabhain - 12yo
6- Laphroaig Quarter Cask - NAS
7- Benromach - 10yo
8- Springbank - 10yo
9- Kilkerran - 12yo
10- Glen Scotia - 15yo
11- Clynelish - 14yo
12- Caol Ila - 12yo
13- Aberlour A'Bunadh #62 - NAS
14- Talisker - 10yo
15- Ledaig - 10yo
16- Deanston - 12yo
17- Glendronach - 12yo
18- Glenmorangie Quinta Ruban - 14yo
19- Glenallachie - 12yo
20- Hazelburn - 10yo
21- Inchmurrin - 12yo
22- Craigellachie - 13yo
23- Aultmore - 12yo
24- Balvenie Double Wood - 12yo
25- Edradour - 10yo

Op 13 april 2021 schreef ik een voorlopige conclusie die ik hier zal herhalen met een actuele comment erbij.

-Alle Islays zijn in de top 10 geeindigd.
-Alle (heavily) peated is dan ook in de top 10 terug te vinden.

-Met het wegvallen van Caol Ila 12 uit de top-10 gaat dit niet helemaal meer op.

-Ook opvallend is dat ná de Uigedail de top 5 wordt volgemaakt door de 4 oudste expressies in de lijst.

-Ook dit gaat nu niet meer op. De Glen Scotia 15 is ten koste van de Bunnahabhain 12 uit de top-5 gevallen.
Met de Bunna 12 bestaat de top-5 nu dus uit 3x Islay en 2x Speyside.

-Opmerkelijk dat de hier op het forum zo populaire en veel besproken Glendronach, Springbank en Hazelburn alledrie in het rechter rijtje staan.

-Ook hier een verschuiving sinds ik die woorden schreef. De Springbank steeg 5 plekken en is met een 8e plek toch de top-10 nog binnen gedrongen.

-De derde plek voor de Tamdhu is ook opvallend wat mij betreft.
Ik had zelf nog nooit een Tamdhu gehad, maar dit was voor mij ook dé ontdekking van deze set.
Gezien zijn 3e plek was ik kennelijk niet de enige die deze fles zo hoog scoorde.

-Ook deze woorden staan nog steeds. Wat mij betreft was dit de grote verrassing van de set, met vanaf het binnenlopen van de lijstjes een steady 3e plek in de lijst.

-De alom geliefde A'Bunadh had volgens WB (en ook qua aanschafprijs) op de vierde plek moeten staan, maar is slechts 12e geworden.

-De A'Bunadh is uiteindelijk nog een plekje lager geëindigd, daarmee is het wat mij betreft dan ook de tegenvaller van de set. Qua naam, status, prijs en WB rating had deze fles hoger moeten eindigen.

-Ook de laatste drie zijn niet echt een verassing. Dat waren ook de laatste drie die ik toegevoegd heb om de lijst compleet te maken.
Al had volgens WB de Inchmurrin (plek 17) op de laatste plek moeten staan en de Edradour (plek 25), ergens in de middenmoot.

-De Inchmurrin is wat verder gezakt, maar de getrokken conclusies zijn verder onveranderd.

-De top 3 in deze lijst is ook volgens WB de top 3 en was ook mijn top 3.
Het waren/zijn tevens de 3 duurste flessen uit de set.

-Ook deze conclusie is onveranderd gebleven. Deze conclusie roept bij mij dan ook de vraag op of we onze definitie van BFYB niet wat aan zouden moeten passen. Ik merk bij mezelf dat ik mijn definitie van BFYB nog bepaalde op de prijzen van zo'n 5 jaar geleden, toen de Lagavulin 16 nog voor 45€ te vinden was dus.

Ik ben zo vrij geweest om de lijst daarom eens te filteren en te ontdoen van alle flessen die 50€+ in aanschaf waren.
Dan rolt daar de volgende top 10 eruit:
1- Glenfarclas - 15yo
2- Bunnahabhain - 12yo
3- Laphroaig Quarter Cask - NAS
4- Benromach - 10yo
5- Kilkerran - 12yo
6- Glen Scotia - 15yo
7- Clynelish - 14yo
8- Caol Ila - 12yo
9- Talisker - 10yo
10-Ledaig - 10yo

Als ik van dat lijstje dan nog eens de 5 goedkoopste flessen eruit zou pikken, dan zou je kunnen concluderen dat de 5 beste BFYB-flessen volgens de deelnemers aan deze set zijn (oplopend naar prijs):
1- Laphroaig Quarter Cask - NAS
2- Talisker - 10yo
3 -Ledaig - 10yo
4- Benromach - 10yo
5- Caol Ila - 12yo

Ik wil alle deelnemers die de moeite hebben genomen om hun top-25 lijstje in te leveren daar hartelijk voor bedanken. We hebben met zijn allen iets meer invulling kunnen geven aan het begrip BFYB.

Tot slot wil ik nog de onthulling doen van de Gulle Gevers en van de door hun aan de set geschonken samples.

-Sample 1: Aberlour 10Y
-Sample 2: Eaglesburn 2017
-Sample 3: Glendronach 15Y Revival 2015
-Sample 4: Edradour 2010 van Wees

-Sample 1 werd ons aangeboden door RuudW.
-Sample 2 kreeg ik van mijn collega Eaglesburn. Deze sample was volgens de 9 deelnemers die hun notes hebben ingeleverd de verrassing van de Gulle Gever samples. Bij 5 van de 9 stond deze sample op de eerste plek.
-Sample 3 werd aangeboden door Perry Veenendaal, erg verassend dat geen van de deelnemers er een Glendronach in had herkend.
-Sample 4 werd aangeboden door een anoniempje die inmiddels niet meer op het forum actief is.
Deze 4 Gulle Gevers wil ik bij deze hartelijk bedanken voor hun ruimhartige bijdrage aan deze set. Respect :respect.

Tot slot wil ik ook nog een aantal personen en instanties bedanken die op een andere manier hun medewerking aan deze set hebben verleend :respect.
-Harrie die de kosten voor de sample glaasjes van de Gulle Gevers sets op zich heeft genomen.
-Slijterij de Blauwe Druif in Nijmegen voor het leveren van 12 van de benodigde flessen tegen zeer scherpe prijzen.
-D12 voor de perfecte timing van hun 12 jarigen aanbiedings week.
-De NOS voor het leveren van alle materiaal voor verpakking en verzending.

En niet te vergeten BarryM voor het prachtige boekwerk dat hij heeft gemaakt bij deze set, prachtig werk Barry :goedgedaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
Laatst gewijzigd door Freezeroz op 27 Jan 2021, 08:14, 35 keer totaal gewijzigd.
9 x
Afbeelding

Cor de Zwaan
Actief lid
Actief lid

Re: HWF-BFYB set

Ongelezen berichtdoor Cor de Zwaan » 16 Dec 2020, 09:28

Wat een feestje ! :hoera De DM komt eraan!
1 x
Always remember that you are absolutely unique. Just like everyone else.

Sander79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Sander79 » 16 Dec 2020, 09:30

I'm in :duimop
1 x

Timonnekke
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Timonnekke » 16 Dec 2020, 10:01

Mooi idee!
Heb je nog een plekje voor mij?
1 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 16 Dec 2020, 10:21

Sander79 schreef:I'm in :duimop

Je staat erbij :goedgedaan.
1 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 16 Dec 2020, 10:22

Timonnekke schreef:Mooi idee!
Heb je nog een plekje voor mij?

De laatste plek is voor jou :goedgedaan.
1 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 16 Dec 2020, 14:46

De eerste 12 flessen van de 25 zijn binnen :duimop.
20201216_144305_copy_2487x788.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
6 x
Afbeelding

Boysky
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Boysky » 16 Dec 2020, 14:52

Ziet er goed Roelof :bigsmile

Mochten er mensen in de buurt van Maarssen (Utrecht) wonen en de verzending willen combineren, laat maar weten met een Pb. Komen we er wel uit :goedgedaan
Laatst gewijzigd door Boysky op 16 Dec 2020, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding
Het is je Boy!

roybeerens16
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor roybeerens16 » 16 Dec 2020, 15:51

En mensen uit Noord-Brabant die willen combineren, hoor ik ook graag. Ik kom zelf uit regio Breda/Tilburg. Maar ben bereid om binnen NB te rijden om mijn pakket op te halen bij een mede forumlid.
1 x

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 16 Dec 2020, 22:16

Toen ik de geplande set nog eens beter bekeek, kwam ik tot de conclusie dat de Lowlands niet vertegenwoordigd zijn. Nou heb ikzelf alleen een Auchentoshan uit de Lowlands, maar die gebruik ik voor de whisky cola. Heeft er iemand een tip voor een BFYB Lowlander? Zijn die er eigenlijk wel?
Glenkinchie 12 misschien?
Als iemand een betere tip heeft, hoor ik het graag.
0 x
Afbeelding

Roelof
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Roelof » 16 Dec 2020, 22:28

Bladnoch 10?
1 x

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 16 Dec 2020, 22:30

Freezeroz schreef:Toen ik de geplande set nog eens beter bekeek, kwam ik tot de conclusie dat de Lowlands niet vertegenwoordigd zijn. Nou heb ikzelf alleen een Auchentoshan uit de Lowlands, maar die gebruik ik voor de whisky cola. Heeft er iemand een tip voor een BFYB Lowlander? Zijn die er eigenlijk wel?
Glenkinchie 12 misschien?
Als iemand een betere tip heeft, hoor ik het graag.

Misschien wil iemand een mooie Littlemill of Rosebank sponsoren? :P
3 x

Ruud W
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud W » 16 Dec 2020, 23:16

The Epicurian is een prima lowlands blended malt.
0 x
Afbeelding

Hey, it's only whisky.

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 16 Dec 2020, 23:39

Bladnoch 10 is wel een mooie tip, al springen de WB cijfers wel alle kanten op.
Maar wat moet er dan uit? Henry tegemoet komen door de Edradour 10 er uit te halen :P?
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 17 Dec 2020, 09:30

Bladnoch 10? Er komt maar barweinig kwaliteit uit de moderne bladnoch bottelingen. Als je wil dan mensen afknappen op een Lowlander dan zou ik m er zeker bij doen :P Als je de lowland Ob status nog enigszins omhoog wilt houden zou ik een Glenkinchie Distillers edition voorstellen. Bv deze:
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/140872/glenkinchie-2007 Maar meerdere jaartallen zijn interessant zowel qua prijs als kwaliteit ;)

En: niets weghalen, gewoon erbij doen ;) 4/5 tientjes verdeeld over 30 deelnemers kost immers slechts een fractie meer pp..
0 x
Afbeelding

Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”