Range Share 6 poll!

Plaats hier je whisky zoekertje of aanbod. Voor iedereen die om wat voor reden dan ook "té veel" Whisky (of ander distillaat) heeft. Een eenvoudige en gratis manier om in contact te komen met gegadigden. Unieke koopjes, nieuwe releases, ook commercieel, kunnen hier in de schijnwerpers gezet worden.
Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.

Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.

Welke ranges zou je het liefst zien in Range Share 6?

Peiling eindigde op 22 Feb 2020, 09:33

Aberlour
2
1%
Ardbeg
6
3%
Arran
11
6%
Benromach
20
11%
Bowmore
6
3%
Deanston
14
8%
Glenlivet
3
2%
Glenmorangie
11
6%
Glen Moray
1
1%
Glen Scotia
11
6%
Glenrothes
2
1%
Kilchoman
14
8%
Ledaig/ Tobermory
8
4%
Loch Lomond/ Inchmoan/ Inchmurrin
11
6%
Mortlach
26
14%
Old Pulteney
6
3%
Talisker
11
6%
Tomatin
5
3%
Tomintoul/ Old Ballantruan
2
1%
Flora & Fauna series
13
7%

Totaal aantal stemmen: 183

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Range Share 6 poll!

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 24 Dec 2019, 09:33

Range Share 6 laat nog wel even op zich wachten, maar via een nieuwe poll wil ik wel alvast graag meten van welke ranges ik de komende maanden de aanbiedingen in de gaten moet houden.

De poll heb ik gevuld met 20 sets waar 8 mooie betaalbare (liefst age statement) flessen van te vinden zijn.
Al de tips die ik van jullie heb gekregen zijn er ook zoveel mogelijk in verwerkt. (Bedankt Dannyp44 voor je hulp en meedenken).
Ik ben erg benieuwd wat er over een week of 8 bovenaan staat. Ergens in het voorjaar hoop ik dan met Range Share 6 online te komen.
Iedereen mag 6 stemmen uitbrengen, mijn eigen 6 stemmen gaan alvast naar Ardbeg, Bowmore, Glenlivet, Glenmorangie, Mortlach en Talisker.

Groet Roelof
3 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Range Share 6 poll!

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 24 Dec 2019, 23:17

Ingevuld. Mooie lijst weer en toch weer lastig kiezen. Mortlach gaat al goed. Zou ik zeker willen proberen.
1 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 25 Dec 2019, 00:07

Arran/Glenmorangie lijkt mij wel leuk om eens de verschillende case finishes te proberen. Arran is dan het meest betaalbaar volgens mij.

Wordt overigens altijd hebberig van de vooruitzichten. :bigsmile
1 x

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 25 Dec 2019, 00:43

JvR schreef:Arran is dan het meest betaalbaar volgens mij.

Arran is inderdaad denk ik 1 van de goedkoopste ranges uit deze poll. Samen met Loch Lomond en de Flora en Fauna series.
Ardbeg en Mortlach zullen de duurste sets worden schat ik zo in.
Kan iemand me trouwens wat meer vertellen over het verschil tussen de twee Arran 18 die ik zie bij D12 op de site. Beide 18Y, beide 46%, beide sherry vat maar verschillende flessen en dik 20€ verschil.

Van Ardbeg zie ik trouwens alleen een mogelijke 'betaalbare' set voor me als ik de standaard 10Y, Uigeadail, An Oa en Corryvreckan erin opneem. Dat terwijl ik er van uitga dat de meesten van jullie die flessen al kennen.

Van Mortlach zie ik zo ook nog niet een betaalbare set voor me. Ik zal die set waarschijnlijk ook moeten aanvullen met 1 of 2 IB om tot 8 samples te komen.
Laatst gewijzigd door Freezeroz op 25 Dec 2019, 01:27, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 25 Dec 2019, 01:17

Volgens mij is er een nieuwe versie van de arran 18 uitgekomen meen ik ergens gelezen te hebben...

Edit: even gegoogeld. Was eerst een limited en nu in de core range opgenomen.
1 x

Mermur
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 25 Dec 2019, 09:19

Freezeroz schreef:Van Mortlach zie ik zo ook nog niet een betaalbare set voor me. Ik zal die set waarschijnlijk ook moeten aanvullen met 1 of 2 IB om tot 8 samples te komen.

Je zou, naast de licensed bottelingen van G&M (vooral de 15 y.o. en 21 y.o.), zowel de 2018- als de 2019- versie van de 16 y.o. Distiller's Dram kunnen toevoegen (kunnen mensen het verschil proeven) en de 15 y.o. Six Kingdoms.
0 x
Afbeelding

MisterMonkeyDonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 25 Dec 2019, 10:49

Ik denk dat er al iemand is die best wel wat Mortlach's kan versamplen voor de geinteresseerden ;).
2 x

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 25 Dec 2019, 12:27

MisterMonkeyDonkey schreef:Ik denk dat er al iemand is die best wel wat Mortlach's kan versamplen voor de geinteresseerden ;).

Als je daarmee doelt op Mermur, daar heb ik al contact mee gehad. Hij kan/wil 5-7 setjes leveren, als de belangstelling groter is (daar lijkt het nu wel op) wil ik er graag een range share van maken.
Ik had voor mezelf al een setje bij Rob gereserveerd voor het geval er te weinig belangstelling voor Mortlach zou zijn.
2 x

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 25 Dec 2019, 13:21

Freezeroz schreef:
... en de Flora en Fauna series.

Hoe had je dat in gedachte, want alleen de Pittyvaich is al €300
0 x

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 25 Dec 2019, 13:44

Rien68 schreef:
Freezeroz schreef:
... en de Flora en Fauna series.

Hoe had je dat in gedachte, want alleen de Pittyvaich is al €300

Ik moet daar nog dieper induiken Rien, maar zowel bij D12 als bij Drankgigant zie ik 9 a 10 flessen uit die serie staan voor tussen 45 en 65€.
Het gaat me uiteraard niet om de hele serie.
1 x

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 25 Dec 2019, 16:27

Maakt het uit als de range share uit zes samples bestaat ipv acht, eigenlijk? Lijkt me eigenlijk wel logisch dat niet alle distilleerderij een even grote core range heeft - ik zou het persoonlijk echt geen probleem vinden als de ene set maar 5 samples heeft en de andere 9... al snap ik ook wel dat het leuk is om overal evenveel bottelingen van te hebben.

Persoonlijk ben ik overigens het meest benieuwd naar Mortlach, Loch Lomond/Inchmurrin (laatste samples die ik daarvan heb gehad bevielen allemaal erg goed).

Ben na m'n setjes Glenfarclas en Glengoyne overigens iets minder enthousiast geworden over het proeven van de hele range, omdat ik merkte dat de 'lower range' toch best een beetje tegenviel. Misschien een idee om ook de WB-scores te vermelden bij de verschillende flessen die in de range gaan?
0 x

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 25 Dec 2019, 16:35

Oh, trouwens, waar ik ook erg benieuwd naar ben: Clynelish. Is dat een optie om toe te voegen?
0 x

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 25 Dec 2019, 16:40

SecondHandPants schreef:Oh, trouwens, waar ik ook erg benieuwd naar ben: Clynelish. Is dat een optie om toe te voegen?

Dat staat de poll helaas niet toe. Bij elke wijziging achteraf verdwijnen de tot dan toe ingevulde gegevens.
0 x

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 25 Dec 2019, 16:56

SecondHandPants schreef:Maakt het uit als de range share uit zes samples bestaat ipv acht, eigenlijk?

Nee niet echt, maar ik probeer een beetje het gekozen format vast te houden. Maar als er reden is om van het format af te wijken dan doe ik dat gewoon hoor.

SecondHandPants schreef:Ben na m'n setjes Glenfarclas en Glengoyne overigens iets minder enthousiast geworden over het proeven van de hele range, omdat ik merkte dat de 'lower range' toch best een beetje tegenviel.

Begrijpelijk, daarom heb ik bij Range Share 4 & 5 ook zoveel mogelijk geprobeerd er oudere bottelingen tussen te stoppen. Als er genoeg aanbod binnen een range is, sla ik de lager gerate bottelingen ook bewust over. Ik was zojuist nog wat voorwerk aan het doen voor een evt Glenmorangie set, ik heb de flessen met een score lager dan 83 punten niet eens opgeschreven :bigsmile.

SecondHandPants schreef:Misschien een idee om ook de WB-scores te vermelden bij de verschillende flessen die in de range gaan?

Ik geloof dat ik bij Range Share 1 & 2 wel de gemiddelde score van de hele set heb vermeld. Ik ben daar mee gestopt omdat ik al standaard de juiste WhiskyBase link bij de sets zet.
0 x

Freezeroz
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 29 Dec 2019, 17:38

Nu de Range Share 6 poll een kleine week online staat is het tijd om een tussen balans op te maken en de meest gekozen sets wat verder uit te werken.
Ik heb alle sets uitgewerkt alsof ik ze nu zou aankopen. Met de huidige prijs en rating dus.
Dat levert een set prijs op die wat hoger ligt dan de daadwerkelijke verkoop prijs straks, als de sets beschikbaar komen. Dat komt omdat ik de komende periode zoveel mogelijk ga proberen om aanbiedingen aan te schaffen van de gekozen sets.
Onderaan sluit ik deze post af met een verrassende conclusie.

#Mortlach, de eenzame koploper in de poll tot nu toe.
Die set zal waarschijnlijk bestaan uit:
-12Y, 14Y, 15Y (Six Kingdoms G.O.T), 16Y, 20Y, Rare Old, 10Y 2008 (Van Wees), 15Y (Gordon & MacPhail).

Inclusief glaswerk zou die set +/- 38€ kosten en een WB rating van 84ptn hebben.
ps: Ik zou hier 1 van de 2 IB kunnen vervangen door de (erg dure) 18Y, dat zou de set dan zon 5 tot 8€ duurder maken.

#Benromach,
-10Y, 10Y 100* proof, 15Y, Triple Distilled, Peat Smoke, Chateau Cissac, Vintage 2008, Sassicaia 2010.

Inclusief glaswerk zou die set +/- 23€ kosten en een WB rating van 85,6ptn hebben.

#Glenmorangie,
-14Y Quinta Ruban, Astar, 18Y, Signet, Bacalta, Nectar d'Or, Alta, Spios.

Inclusief glaswerk zou die set +/- 36€ kosten en een WB rating van 85ptn hebben.

#Loch Lomond/ Inchmoan/ Inchmurrin,
-Loch Lomond- Distillers Cut, 12Y Single Cask, 17Y Organic, 18Y, Inchmoan- 12Y Peat, Inchmurrin- 12Y, 15Y, 18Y.

Inclusief glaswerk zou die set +/- 25€ kosten en een WB rating van 83,8ptn hebben.

#Glen Scotia,
-15Y, 16Y, 18Y, 21Y, 25Y, Victoriana CS, Double Cask, 1832.

Inclusief glaswerk zou die set +/- 35€ kosten en een WB rating van 84,4ptn hebben.
Deze set kan zo'n 8€ goedkoper als ik de 25Y/89ptn vervang door de 12Y/79ptn.

#Kilchoman,
-Sanaig, Vintage 2008, Vintage 2010, 100% Islay, Long Gorm 2019, STR Cask, 9Y 2010, Silver Seal Sherry Cask 2010.

Inclusief glaswerk zou die set +/- 35€ kosten en een WB rating van 86,6ptn hebben.

#Flora & Fauna series,
10Y Glen Lossie, 12Y Mannochmore, 12Y Blair Athol, 12Y Glen Spey, 12Y Linkwood, 14Y Inchgower, 15Y Benrinnes, 16Y Dilluaine./

Inclusief glaswerk zou die set +/- 27€ kosten en een WB rating van 83,8ptn hebben.

#Deanston,
-Virgin Oak, 10Y Bordeaux, 10Y PX, 12Y, 14Y Organic, 15Y Organic, 16Y Organic Oloroso, 18Y.

Inclusief glaswerk zou die set +/- 31€ kosten en een WB rating van 85,5ptn hebben.

#Ardbeg,
-10Y, AnOa, Uigeadail, Corryvreckan, Perpetuum, Drum Comittee Release, Dark Cove, Kelpie.

Inclusief glaswerk zou die set +/- 45€ kosten en een WB rating van 86,5ptn hebben.
Deze set is wat mij betreft te duur om in behandeling te nemen, ook zullen de meesten van ons de eerste 4 uit het rijtje al gehad hebben.

#Arran,
-10Y, 12Y Master Of Distilling, 14Y, 18Y, 21Y, Machrie Moor CS, Sherry Cask Finish, Bothy Quarter Cask.

Inclusief glaswerk zou die set +/- 27€ kosten en een WB rating van 85ptn hebben.

#Ledaig/Tobermory,
-Ledaig-10Y, 18Y, 19Y Oloroso, Tobermory-10Y, 12Y, 12Y Manzanilla, 18Y, 20Y.

Inclusief glaswerk zou die set +/- 38€ kosten en een WB rating van 86ptn hebben.

#Talisker,
-8Y Special Release, 15Y Special Release, 18Y, Dark Storm, Port Ruighe, 57* North, Distillers Edition, Select Reserve House Of Greyjoy.

Inclusief glaswerk zou die set +/- 32€ kosten en een WB rating van 86,3ptn hebben.

Als ik van deze voorbeelden de prijs en rating wiskundig combineer, kom ik tot de verrassende conclusie dat de Mortlach set de slechtste prijs/kwaliteit verhouding heeft.
Benromach heeft de beste BFYB set gevolgd door Loch Lomond, Kilchoman, Deanston en Arran.
De poll staat nog 7 weken, al die tijd kan je keuze nog aangepast worden.
Tips die tot een lager aanschaf bedrag of hogere rating van een set leiden zijn uiteraard van harte welkom.

Groet Roelof
Laatst gewijzigd door Freezeroz op 31 Dec 2019, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
7 x

Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”