Discussie over de prijs van Mortlach cQs

Plaats hier je whisky zoekertje of aanbod. Voor iedereen die om wat voor reden dan ook "té veel" Whisky (of ander distillaat) heeft. Een eenvoudige en gratis manier om in contact te komen met gegadigden. Unieke koopjes, nieuwe releases, ook commercieel, kunnen hier in de schijnwerpers gezet worden.
Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.

Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
Cask1988
Senior
Senior

Re: Discussie over de prijs van Mortlach cQs

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Dec 2018, 10:59

Oogadal schreef:Er is inderdaad een gulden middenweg, alleen er zijn hier mensen op de koffie gekomen die flesjes aan heel sympathieke prijzen door te sluizen om ze vervolgens op Catawiki terug ge zien...
Dat geeft eigenlijk al aan wat er wringt. Ik bied hier ook niks (meer) aan oa om deze reden. Ik zet het wel op Whiskybase en dan hou ik min of meer de marktprijs aan.

Dat is een verstandige keuze dan toch? ;) misschien ligt daar de nuance ook wel: hwf aanbod voor liefhebbersprijzen, wil je marktconform dan is whiskybase een betere plaats. En wil je echt cashen dan op naar de Chinezen op catawiki :D
0 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Auchentoshan , Macallan, Bunna, Cooley en Mortlach

Ongelezen berichtdoor henri » 15 Dec 2018, 11:01

Cask1988 schreef:
Ik ben inderdaad terug van weggeweest ;) dus opnieuw voorstellen leek me wat overdreven.

vooralsnog weet ( praktisch ) niemand hier wie cask1988 is die met een nieuw account berichten gaat posten
wellicht toch aardig om even te doen en te verwijzen naar welk account je hiervoor had
1 x
Afbeelding

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Dec 2018, 11:02

henri schreef:
Cask1988 schreef:
Ik ben inderdaad terug van weggeweest ;) dus opnieuw voorstellen leek me wat overdreven.

vooralsnog weet ( praktisch ) niemand hier wie cask1988 is die met een nieuw account berichten gaat posten
wellicht toch aardig om even te doen en te verwijzen naar welk account je hiervoor had

Geen probleem hoor; Arthur1988 :goedgedaan dan kunnen we nu weer on topic :)
0 x
Afbeelding

johan
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor johan » 15 Dec 2018, 11:32

Toch wel bijzonder dat de Auchentoshan die ik in hetzelfde topic geen commentaar krijgt, ik heb hem 6 jaar geleden in dezelfde tijd gekocht als het vatdeel.
En neem van mij aan deze is meer dan 10% gestegen.

De vergelijking met flessen loopt gewoon helemaal mank dus alle argumenten wat dat betreft kunnen de prullenbak in. Bij een fles hoef je niet jaren te wachten, je kunt vaak een behoorlijke inschatting maken van wat er in zit en je hebt geen risico dat de uitkomst niet is wat je verwacht.

Verder ben ik het wel eens met de opmerking dat er iemand is met een gigantisch bord voor zijn kop
0 x

sch@ker
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 15 Dec 2018, 11:35

Oogadal schreef:Er is inderdaad een gulden middenweg, alleen er zijn hier mensen op de koffie gekomen die flesjes aan heel sympathieke prijzen door te sluizen om ze vervolgens op Catawiki terug ge zien...
Dat geeft eigenlijk al aan wat er wringt. Ik bied hier ook niks (meer) aan oa om deze reden. Ik zet het wel op Whiskybase en dan hou ik min of meer de marktprijs aan.

Precies. Enerzijds moeten er vriendenprijzen worden gehanteerd, terwijl anderzijds je veronderstelde vrienden geen vrienden blijken te zijn.
Zou het kunnen zijn dat sommigen hier zich van een dubbele moraal bedienen.....?
Wat is eerlijk? De rand van de eigen broekzak misschien? Geen beschuldiging hoor maar een oprechte vraag.
Ik heb besloten voorlopig geen enkele fles (zeker niet tegen een vrienden prijs) meer op dit forum aan te bieden.

Overigens hebben we het nu niet meer over "Mortlach"
Laatst gewijzigd door sch@ker op 15 Dec 2018, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 15 Dec 2018, 11:40

MacErik schreef:Ik vind het zeker geen non-discussie.

Het begon wel degelijk als een non discussie.

Gesteld werd dat het aanbod in strijd was met de regels (te duur)
Maar aangezien de regel verwijst naar de release prijs en deze exact gelijk is aan de prijs waarvoor hij werd aangeboden, sloeg dat als een tang op een varken.

Als er daarnaast nog de afspraak is met retailers om niet onder hun prijs te gaan zitten, lijkt me het verhaal mbt deze fles toch wel af.

Daarnaast stoor ik me in deze hele discussie aan het gebruik van de woorden 'woekeren, woekeraar, woekerprijzen'. Dit impliceert dat Johan even snel wilde cashen, zoals een flipperaar. Als je dan zit dat het over een periode van 6 jaar gaat, waarin je onderhevig bent aan risico, inflatie en het niet anders kunnen besteden/investeren van je geld, is dat totaal misplaatst.

Neemt niet weg dat er duidelijk twee kampen zijn. Een kamp die de release prijs wil aanhouden. En een ander kamp dat tegen kostprijs wil kopen.
Ik wacht vrolijk af tot mensen uit de tweede groep flessen uit hun caskshares gaan aanbieden op het forum.
En ondertussen lijkt het me dat zij ook geen flessen van 3006 en WhiskyDudes of eventuele andere leden van het forum die dit er als hobby bij doen gaan kopen tegen de prijzen waarvoor ze in de winkel komen.
7 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 15 Dec 2018, 12:03

Cask1988 schreef:Geen probleem hoor; Arthur1988 :goedgedaan dan kunnen we nu weer on topic :)

Bijzonder. Want, correct me if I'm wrong, volgens mij was jij samen met Defeatless de drijvende kracht achter dat 'het moet allemaal anders hier zogenaamde open discussiestuk waarin de anonieme mede ondertekenaars mensen aanspraken zonder ze aan te spreken die het forum in een ijzeren greep zouden houden?
En heb ik je, als mede mod in het VBT toen, uit de discussie geknikkerd omdat je geen deelnemer was toch?

Heeft Defeatless je opgetrommeld om 'm te helpen in deze discussie?
0 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 15 Dec 2018, 12:07

Oogadal schreef:Heeft Defeatless je opgetrommeld om 'm te helpen in deze discussie?

Nope, ik kan het prima zelf aan! ;)

Maar goed. Het lijkt erop dat we langs elkaar heen praten en verder niet tot elkaar komen.
Ik kan nog wel een keer mijn argumenten oplepelen, maar daar komen we niet verder mee. Het is wat het is, voor mij voelt het nog steeds een beetje wrang, voor anderen is dit blijkbaar heel normaal.

Daar kan ik me op zich wel bij neerleggen.
1 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 15 Dec 2018, 12:11

Omwille van de discussie toch nog even 2 stellingen voor het kamp Alex.

1. Alex, je hebt hier een tijd geleden maandenlang het aanbod topic gespamd met een fles uit de winkel van je broer. Glendronach Grandeur als ik het goed heb. De goedkoopste! Goedkoper ga je hem niet vinden! (O, wacht hij was toch wel ergens nog goedkoper te vinden)
Kunnen wij er vanuit gaan dat dit tegen de inkoopprijs was die jouw broer hiervoor betaald had.

2. Stel, ik heb in de winkel een flesje van deze Mortlach Cqs gekocht voor €95 + verzendkosten.
Voor welke prijs mag ik deze hier dan volgens jullie aanbieden?
€112,15 of €101,95 of €95 of €35
En als dat niet dat laatste bedrag is, waarom zou Johan hem hier dan wel voor moeten aanbieden.
1 x

Afbeelding

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Dec 2018, 12:13

@johan: de auchie zal er wellicht minder uit springen dan een cqs botteling waarvan de informatie grotendeels voor het oprapen ligt. Denkt dat deze daarom niet belicht is geworden.

Wouter1981 schreef:Neemt niet weg dat er duidelijk twee kampen zijn. Een kamp die de release prijs wil aanhouden. En een ander kamp dat tegen kostprijs wil kopen.
Ik wacht vrolijk af tot mensen uit de tweede groep flessen uit hun caskshares gaan aanbieden op het forum.

Ik heb geen enkele intentie om deze fles te kopen. Maar ‘dit kamp’ wil geen kostprijs fles, ‘dit kamp’ wil een wat fatsoenlijkere niet commerciëlewinstmarge zoals die bij hwf past. Blijft vreemd dat het als kostprijs geïnterpreteerd blijft worden terwijl dit toch al meerdere malen expliciet benoemd is, zelfs inclusief een prijsrichting die naar ‘ons’ idee dan wel normaal is en tevens nog flink boven de kostprijs ligt.

Ik heb een heel aantal vatdelen die liggen te rijpen. Mijn constructie is dat mensen/vrienden daarbij in kunnen stappen op het moment van aanschaf vatdeel. Of ik koop op voorhand al met meerderen een klein vatdeel zodat je 1-3 flessen pp hebt. Daarna, vlak voor, tijdens of na het bottelen, zijn de flessen die in mijn bezit zijn/komen, bedoeld voor eigen consumptie en zal ik deze zeker niet te koop aanbieden. Hooguit als vejaardagscadeau voor een goeie vriend/familielid. Een vatdeel kopen waar 20-50 flessen uit komen is m.i. op voorhand al bedoeld om een groot deel ervan te verkopen (afgezien van met of zonder winst). Das niet mijn ding. Liever meerdere vatdelen met minder flessen en veel variatie dan verveeld raken op 1 smaak.

Ik begrijp dat het zwaar klte is wanneer je een poot gelicht wordt omdat je een fles goedkoop verkoopt en m daarna een dag later 3, 4x over de kop ziet gaan op catawiki. Dat doet iets met vertrouwen en dat heeft invloed op de manier van verkoop op t forum. Persoonlijk heb ik nog nooit iets verkocht op catawiki, überhaupt niet. Maar op snap dat daar wrang zit. Het is lastig om te bedenken wat daar een oplossing voor zou kunnen zijn, anders dan het risico inperken door de originele prijs richting of boven marktprijzen te zetten.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Dec 2018, 12:18

Oogadal schreef:
Heeft Defeatless je opgetrommeld om 'm te helpen in deze discussie?

Zou wel makkelijk zijn als mijn hele mening daar onder weggeschreven kan worden. Maar ik moet je teleurstellen. Dit is gewoon Mn eigen mening die ik op eigen initiatief wilde delen :goedgedaan Ik heb inderdaad toentertijd o.a. samen met hem wat aangezwengeld. Das lang geleden, toen ben ik een poos vertrokken. Was er klaar mee. Dit vond ik een leuke discussie om weer eens in te stappen en nog eens een poging te wagen op hwf :goedgedaan alles van eerder is geweest en daar denk ik niet meer over na ;)
0 x
Afbeelding

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 15 Dec 2018, 12:22

Verzoek om geen oude koeien uit de sloot te halen en om de discussie niet op de man te gaan spelen.
Houd 'm open en op de inhoud, anders gaat dit topic op slot!
2 x
Afbeelding

Cask1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 15 Dec 2018, 12:28

Wouter1981 schreef:Omwille van de discussie toch nog even 2 stellingen voor het kamp Alex.

1. Alex, je hebt hier een tijd geleden maandenlang het aanbod topic gespamd met een fles uit de winkel van je broer. Glendronach Grandeur als ik het goed heb. De goedkoopste! Goedkoper ga je hem niet vinden! (O, wacht hij was toch wel ergens nog goedkoper te vinden)
Kunnen wij er vanuit gaan dat dit tegen de inkoopprijs was die jouw broer hiervoor betaald had.

2. Stel, ik heb in de winkel een flesje van deze Mortlach Cqs gekocht voor €95 + verzendkosten.
Voor welke prijs mag ik deze hier dan volgens jullie aanbieden?
€112,15 of €101,95 of €95 of €35
En als dat niet dat laatste bedrag is, waarom zou Johan hem hier dan wel voor moeten aanbieden.

Stelling 1 kan ik niks over zeggen, niet meegekregen. Stelling 2 is foutief want voor de 110.000e keer. Ik ben niet uit op een fles tegen kostprijs maar tegen hwf redelijke, niet commerciële, winstmarge.
Heb jij een fles bij een retailer voor 95 gekocht dan is jouw kostprijs/inkoop op dat moment 95. De huidige fles was ‘inkoop’ +/- €35-37,50, deze wordt voor €95 aangeboden. Jouw voorbeeldfles van 95 die je ‘gekocht’ hebt in de winkel zou je dan dus voor €200+ aan kunnen bieden als je dezelfde winstmarge hanteert.
0 x
Afbeelding

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 15 Dec 2018, 12:31

Cask1988 schreef:@johan: de auchie zal er wellicht minder uit springen dan een cqs botteling waarvan de informatie grotendeels voor het oprapen ligt. Denkt dat deze daarom niet belicht is geworden.

Wouter1981 schreef:Neemt niet weg dat er duidelijk twee kampen zijn. Een kamp die de release prijs wil aanhouden. En een ander kamp dat tegen kostprijs wil kopen.

Ik heb geen enkele intentie om deze fles te kopen. Maar ‘dit kamp’ wil geen kostprijs fles, ‘dit kamp’ wil een wat fatsoenlijkere niet commerciëlewinstmarge zoals die bij hwf past. Blijft vreemd dat het als kostprijs geïnterpreteerd blijft worden terwijl dit toch al meerdere malen expliciet benoemd is, zelfs inclusief een prijsrichting die naar ‘ons’ idee dan wel normaal is en tevens nog flink boven de kostprijs ligt.

Ik heb een heel aantal vatdelen die liggen te rijpen. Mijn constructie is dat mensen/vrienden daarbij in kunnen stappen op het moment van aanschaf vatdeel. Of ik koop op voorhand al met meerderen een klein vatdeel zodat je 1-3 flessen pp hebt. Daarna, vlak voor, tijdens of na het bottelen, zijn de flessen die in mijn bezit zijn/komen, bedoeld voor eigen consumptie en zal ik deze zeker niet te koop aanbieden. Hooguit als vejaardagscadeau voor een goeie vriend/familielid. Een vatdeel kopen waar 20-50 flessen uit komen is m.i. op voorhand al bedoeld om een groot deel ervan te verkopen (afgezien van met of zonder winst). Das niet mijn ding. Liever meerdere vatdelen met minder flessen en veel variatie dan verveeld raken op 1 smaak.

Ik begrijp dat het zwaar klte is wanneer je een poot gelicht wordt omdat je een fles goedkoop verkoopt en m daarna een dag later 3, 4x over de kop ziet gaan op catawiki. Dat doet iets met vertrouwen en dat heeft invloed op de manier van verkoop op t forum. Persoonlijk heb ik nog nooit iets verkocht op catawiki, überhaupt niet. Maar op snap dat daar wrang zit. Het is lastig om te bedenken wat daar een oplossing voor zou kunnen zijn, anders dan het risico inperken door de originele prijs richting of boven marktprijzen te zetten.

Dit kamp ging al de mist in om kostprijs op 20 euro te zetten.. :/. Vanuit daar conclusies trekken en iemand een woekeraard noemen slaat nergens op.
Er zal altijd een discussie blijven over wat is fatsoenlijk en wat niet qua prijsstelling. Iedereen heeft er zo zn eigen bedenkingen over. Maar wat mij een beetje steekt is dat er sommige zijn die gewoonweg nergens rekening meehouden en alleen het zo brengen zodat ze voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten onder het mom van "dit forum is voor liefhebbers, niet voor woekeraars".

Mijn inziens een fles neerzetten van Csq die in de winkel ook voor dezelfde prijs wordt weggezet vind ik best netjes. Waarom zou iemand anders moeten (en ja moeten want daar lijkt het dan op dat je hier alles moet wegzetten tegen kostprijs-zonder in oogenschouw nemen van marktstijging en investering in een vat) en zoals Edwin al zei, mocht het een 80 punten flesje zijn, dan hoor je niemand....

Dat het mortlach vat toevallig zoveel flessen per deel heeft weet ik ook niet. Gok dat dit in het begin van CSQ was toen er nog niet zoveel animo voor was dus niet zoveel intekendelen? Want tegenwoordig zie je dat helemaal niet meer dat je 20/50 flessen uit 1 vatdeel haalt. Dus die vlieger gaat nu ook niet meer op.
2 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 15 Dec 2018, 12:44

Cask1988 schreef:Stelling 1 kan ik niks over zeggen, niet meegekregen. Stelling 2 is foutief want voor de 110.000e keer. Ik ben niet uit op een fles tegen kostprijs maar tegen hwf redelijke, niet commerciële, winstmarge.
Heb jij een fles bij een retailer voor 95 gekocht dan is jouw kostprijs/inkoop op dat moment 95. De huidige fles was ‘inkoop’ +/- €35-37,50, deze wordt voor €95 aangeboden. Jouw voorbeeldfles van 95 die je ‘gekocht’ hebt in de winkel zou je dan dus voor €200+ aan kunnen bieden als je dezelfde winstmarge hanteert.

En daar neem je dus de verkeerde afslag.
Kostprijs kunnen we met z'n allen nooit bepalen. Zelfs wanneer het lijkt dat alles openbaar is. De aannames van Alex en Erik onderstrepen dit alleen maar.

Waar je wel grip op hebt en goed kan controleren is de release prijs. En laat dat nou precies daarom genoemd worden in de regel.

De releaseprijs is voor iedereen hetzelfde. Voor jou, voor mij, voor Johan, voor Alex.
Laatst gewijzigd door Wouter1981 op 15 Dec 2018, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Afbeelding

Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”