Het "hoe veel is mijn whisky waard"-topic

Plaats hier je whisky zoekertje of aanbod. Voor iedereen die om wat voor reden dan ook "té veel" Whisky (of ander distillaat) heeft. Een eenvoudige en gratis manier om in contact te komen met gegadigden. Unieke koopjes, nieuwe releases, ook commercieel, kunnen hier in de schijnwerpers gezet worden.
Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.

Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Het "hoe veel is mijn whisky waard"-topic

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 28 Jan 2020, 09:56

Niemand weet meer wat een fles écht waard is.

Er zijn vele webshops die een fles veel te duur in de etalage zetten, alleen om clicks te genereren.
Dit moedigt particulieren weer aan hun prijzen te verhogen, en zo maken we elkaar gek...

Wat is een reële prijsstijging?
De eerste 10 jaar 2% per jaar, elk opvolgend jaar 5% ?

Een fles die in 2005 gekocht is voor 40,- euro,
heeft dan nu een waarde van 62,25.
Mee eens?
0 x
We need a "46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour... That's real life!"
Breedút Genietsje

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 28 Jan 2020, 11:07

Rationeel zou wellicht die 2 om 5% reëel zijn, maar omdat emotie toch zeker mee speelt, kan je geen vaste percentages aanhouden. Voorbeelden genoeg van dat er een run ontstaat op bepaalde flessen, alsof het de laatste fles op aarde is. Dan zie je dat die fles in korte tijd ook flink in waarde stijgt. Of het terecht is? Wellicht op basis van smaak niet, maar het is maar wat de gek er voor geeft.
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

HammerHead
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 29 Jan 2020, 09:36

Breedút_Genietsje schreef:Niemand weet meer wat een fles écht waard is.

Er zijn vele webshops die een fles veel te duur in de etalage zetten, alleen om clicks te genereren.
Dit moedigt particulieren weer aan hun prijzen te verhogen, en zo maken we elkaar gek...

Mee eens?

In de prijscategorie van standaard instapbottelingen wellicht, want weinig schaarste. Voor duurdere, zeldzamere single casks lijkt het me in de huidige markt compleet onrealistisch, al was het maar omdat de inflatie op de lange termijn al richting de 2% zit.
0 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 29 Jan 2020, 09:58

Klopt. Maar voor de meeste 'wat is mijn whisky waard' vragen hier geplaatst klopt dat wel...

De bijzondere flessen verdwijnen niet per ongeluk achter in de kast om 10 jaar te vergeten.
Dan hebben mensen ook wel een idee van de waarde.

Wat dit topic in de hand werkt is dat mensen gaan hopen dat hun Cutty Sark uit 1989 toch al snel 1500 euro zal opbrengen. Dan komen ze bedrogen uit...
0 x
Breedút Genietsje

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 29 Jan 2020, 13:43

Breedút_Genietsje schreef:Klopt. Maar voor de meeste 'wat is mijn whisky waard' vragen hier geplaatst klopt dat wel...

De bijzondere flessen verdwijnen niet per ongeluk achter in de kast om 10 jaar te vergeten.
Dan hebben mensen ook wel een idee van de waarde.

Wat dit topic in de hand werkt is dat mensen gaan hopen dat hun Cutty Sark uit 1989 toch al snel 1500 euro zal opbrengen. Dan komen ze bedrogen uit...

Dat mogen de mensen best hopen en ze mogen dat best vragen hier toch. En dan is het antwoord, helaas. Niks meer niks minder. En ik kan je vertellen, sommige flessen komen echt ineens tevoorschijn hoor en ook hele leuke. Die waren wellicht 5-10 jaar geleden niet zo bijzonder maar nu wel.

Anyways, laat mensen in hun waarde als je zo'n topic in stand houdt. Het lijkt er soms op dat er mensen de hele dag zitten te "F5-en" om te kijken of er een vervelende reactie gegeven kan worden. Volgens mij nergens voor nodig. Maar goed, snel weer on topic.
5 x

Thedge
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Thedge » 29 Jan 2020, 13:48

HammerHead schreef:
Breedút_Genietsje schreef:Niemand weet meer wat een fles écht waard is.

Mee eens?

In de prijscategorie van standaard instapbottelingen wellicht, want weinig schaarste. Voor duurdere, zeldzamere single casks lijkt het me in de huidige markt compleet onrealistisch, al was het maar omdat de inflatie op de lange termijn al richting de 2% zit.

Mee eens. En als je enig zicht wilt krijgen op de huidige waarde kijk dan ook eens naar veilingen. Meestal een stuk realistischer dan (een aantal) webshops, Whiskybase, etc.
4 x

Daan
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 29 Jan 2020, 16:26

We kunnen hele ingewikkelde formules bedenken (ben ik meestal wel voorstander van, zie ook Heb ik genoeg whisky staan...)

Maar uiteindelijk is het met deze dingen meer "wat de gek ervoor geeft" en "vraag en aanbod".
Uiteindelijk laten mensen flessen staan (in elk geval om op te drinken) vanwege de prijs.

Vraag en aanbod stuwt prijs (of laat hem inkakken, maar met whisky is het al een tijdje opgaand)
Wat de gek ervoor geeft bepaalt waar jouw eigen omslagpunt ligt.
2 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Glennie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Glennie » 01 Mar 2020, 13:58

Whiskybase geeft toch een aardige indicatie hoeveel je flessen waard zijn. Ik heb in ieder geval al mijn whisky’s als collectie in we staan.
0 x

Lakerfield
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 04 Mar 2020, 21:00

Glennie schreef:Whiskybase geeft toch een aardige indicatie hoeveel je flessen waard zijn. Ik heb in ieder geval al mijn whisky’s als collectie in we staan.

Met losse flessen inderdaad 'een aardige'. De beste manier is de gemiddelde prijs pakken van de bekende veilingen, dan heb je immers gelijk de waarde wat de consument er daadwerkelijk voor over heeft. Om dat voor een hele collectie van 100+ flessen te bekijken is misschien wat veel werk, dan is Whiskybase inderdaad een prima, snelle indicator.
0 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 04 Mar 2020, 21:07

Lakerfield schreef:
Glennie schreef:Whiskybase geeft toch een aardige indicatie hoeveel je flessen waard zijn. Ik heb in ieder geval al mijn whisky’s als collectie in we staan.

Met losse flessen inderdaad 'een aardige'. De beste manier is de gemiddelde prijs pakken van de bekende veilingen, dan heb je immers gelijk de waarde wat de consument er daadwerkelijk voor over heeft. Om dat voor een hele collectie van 100+ flessen te bekijken is misschien wat veel werk, dan is Whiskybase inderdaad een prima, snelle indicator.

Kijk vooral naar de laagste aangeboden prijs, en niet naar de vermelde waarde. En inderdaad, op de veilingsites zie je de echte waarde.
0 x

WhiskyGuide
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor WhiskyGuide » 06 Mar 2020, 22:17

gerritbakker57 schreef:
Lakerfield schreef:

Kijk vooral naar de laagste aangeboden prijs, en niet naar de vermelde waarde. En inderdaad, op de veilingsites zie je de echte waarde.

Whiskybase is inderdaad handig om je collectie toe te voegen. De waarde van je collectie wordt door Whiskybase volgens mij gebaseerd op basis van de gemiddelde shop-prijzen die worden vermeld. En daar staan soms veel te dure prijzen tussen, waardoor je een onrealistisch beeld krijgt van de waarde. Zelf kijk ik vooral naar de laagste prijzen op whiskybase, of op verschillende veilingsites.
0 x

Nickvanderlinde298
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Nickvanderlinde298 » 10 Mar 2020, 22:43

Goedenavond,

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen, ik (koper) wilde graag weten wat de volgende flessen waard zijn voordat ik een bod ga doen aangezien ik er op whiskybase weinig over kan vinden:

9638 Knockando 1990, in houten kistje, fill level neck
7290 G&M Balblair 1964, zonder verpakking, fill level bottom neck
3459 Teaninich 1973 Rare Malts Selection, in houten kistje, fill level below bottom neck
Van deze laatste is de waarde makkelijker te bepalen indien men WB gebruikt maar het fill level is wel erg laag dus vandaar.

Mocht iemand een idee hebben dan lees ik graag je reactie/PB.
0 x

Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 10 Mar 2020, 23:27

Waarom wil je ze hebben, wat heb je er voor over ?

Wil je er van genieten door naar te kijken, of om te drinken?
Verwacht je een goed rendement om ze over een half jaar weer te verkopen, of over 10 jaar?

Ik kan niet in je portemonnee kijken, en weet dus niet of je een gokje kunt wagen.
en ik kan zeker geen rendement garanderen...

Succes met bieden!
2 x
Breedút Genietsje

Nickvanderlinde298
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Nickvanderlinde298 » 12 Mar 2020, 12:25

Breedút_Genietsje schreef:Waarom wil je ze hebben, wat heb je er voor over ?

Wil je er van genieten door naar te kijken, of om te drinken?
Verwacht je een goed rendement om ze over een half jaar weer te verkopen, of over 10 jaar?

Ik kan niet in je portemonnee kijken, en weet dus niet of je een gokje kunt wagen.
en ik kan zeker geen rendement garanderen...

Succes met bieden!

Ik wil ze eigenlijk helemaal niet hebben haha. Ik wil al zijn Taliskers en Lagavulin's graag hebben maar hij wil van alles in 1 keer af dus wil ik dat best overwegen. Zitten heel veel diverse whisky's tussen maar van deze wist ik de waarde niet zo en wil hem niet tekort doen en mezelf nog minder.

Taliskers en Lagavulin's zullen van genoten worden tot de fles leeg is! Net als de Balvenie's, Oban, Auchentoshans, en wat er nog meer allemaal tussen staat. Maar van sommige weet ik niet goed wat ik er mee moet als ik ze eenmaal heb zoals de Rare Malt, ik vind deze te duur om te drinken/proberen.
Rendement zal voor mijn familielid zijn aangezien ik hier niet ben om winst te maken.

Dankzij WhiskyGuide (bedankt voor je uitgebreide PB!) heb ik denk de waardes wel kunnen bepalen. En ik ga dan ook een bod neerleggen.
Er is nog 1 fles uit de doos gekomen waar ik de waarde ook niet echt van kan bepalen, hopelijk kan iemand hier nog mee helpen:

1898 Clydesdale Clynelish 1992 (14Y oud) in originele verpakking, fill level top of the neck.

Hoor het graag even via reactie of PB als iemand hier wat over weet.

Groet,

Nick
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 12 Mar 2020, 14:55

Gezien de WB score van deze fles zal die niet veel meer waard zijn als een recente Clynelish 14 yo....

Ik zou er niet over peinzen 'm zo te kopen, maar als package deal onder het mom 'het moet maar' denk ik dat als je 'm waardeert op € 75 je al behoorlijk genereus bent. Als de rest van de deal je aanstaat wat maakt 't uit...?

Want ook bocht (82 p is imho bocht, of hooguit 'drinkable') wordt niet meer waard omdat iemand 't ooit heeft gebotteld.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”