Onderbouwde meningen gevraagd: aanvullende regels mbt aanbod

Plaats hier je whisky zoekertje of aanbod. Voor iedereen die om wat voor reden dan ook "té veel" Whisky (of ander distillaat) heeft. Een eenvoudige en gratis manier om in contact te komen met gegadigden. Unieke koopjes, nieuwe releases, ook commercieel, kunnen hier in de schijnwerpers gezet worden.
Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.

Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Discussie over investeren in whisky

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 08 Mei 2018, 13:14

Laatste zegje: het liefst zou ik de regeltjes tot het minimum beperken, maar om het leefbaar te houden snap ik dat deze nou eenmaal nodig zijn. Echter als we dan kiezen om een ‘groep’ te beschermen zouden dat de liefhebbers moeten zijn en niet de mensen die altijd maar het onderste uit de kan willen halen (lees: investeerders/handelaars/flippers, doorstrepen wat n.v.t.), zoals nu wel het geval lijkt te zijn. Ligt dichter bij de intentie van dit forum.
Laatst gewijzigd door squaadgras op 08 Mei 2018, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
squaadgras | One of the Whiskydudes ©

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 08 Mei 2018, 13:24

squaadgras schreef:Laatste zegje: het liefst zou ik de regeltjes tot het minimum beperken, maar om het leefbaar te houden snap ik dat deze nou eenmaal nodig zijn. Echter als we dan kiezen om een ‘groep’ te beschermen zouden dat de liefhebbers moeten zijn en niet de mensen die altijd maar het onderste uit de kan willen halen (lees: investeerders/handelaars/flippers, doorstrepen wat n.v.t.), zoals nu wel het geval lijkt te zijn.

Dat is niet helemaal waar, aangezien de regel om een fles niet binnen 6 maanden te "flippen" juist is bedoeld voor de liefhebbers.
0 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 08 Mei 2018, 13:31

Klopt, en is prima. Maar dat beslaat uiteraard maar een heel klein gedeelte van het aanbod i.t.t. het consequent te hoog aanbieden a.d.h.v. veiling en/of WB prijzen.
0 x

Paulini
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Paulini » 08 Mei 2018, 14:41

thijs100 schreef:Ik snap niet zo goed waarom ik een aanbieder een PB zou sturen als er iets niet klopt aan zijn aanbodpost. Die meldknop is er toch met een reden?

Als mij toevallig iets opvalt, dan maak ik daar een melding van. Bijvoorbeeld een fles die binnen 6 maanden na releasedatum aangeboden wordt voor meer dan 10 procent boven de releaseprijs. Even klikken op het uitroepteken-icoon, aangeven wat er niet klopt, en dan kan een moderator in actie komen. Lijkt me toch veel logischer dan een PB van een random forumlid aan de aanbieder?

MOD EDIT; Deze opmerking van Thijs is een opvolging van; Discussie over investeren in whisky

Persoonlijk verbaas ik me soms wel over bedragen maar ergeren doe ik mij er niet aan. Daarbij; als er flessen zijn welke opeens voor het dubbele op de base staan of op veilingen én er voor verkocht worden, waarom zou je dan voor plus 10% verkopen en er vervolgens een ander er met de "winst" vandoor zien gaan? Daar zit het voor mij persoonlijk wel in, of je moet zeker weten dat hij of zij de fles open maakt.

Daarbij; de 10% die jij benoemt; ik kan nu 5 verschillende prijzen noemen voor dezelfde whisky. Zeker met de hype flessen welke via secundaire kanalen worden of zijn verkocht. Je kunt dus ook niet weten waar iemand zijn of haar fles voor heeft gekocht.

En het melden aan een mod; Ik zou iemand zelf confronteren/ aanspreken, dat scheelt de mod's ook werk (het zijn vrijwilligers en mensen aanspreken / politieagentje spelen doe je in het algemeen niet voor je plezier -denk ik-)

Als je je dan echt ergert kom je met een PB wss een heel eind, maar je er niet aan storen is nog veel beter (voor je bloeddruk)
1 x

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Onderbouwde meningen gevraagd: aanvullende regels mbt aanbod

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 08 Mei 2018, 15:26

Paulini schreef:maar je er niet aan storen is nog veel beter (voor je bloeddruk)

Och Paul, dat stadium ben ik allang voorbij ;)

Paulini schreef:Daarbij; als er flessen zijn welke opeens voor het dubbele op de base staan of op veilingen én er voor verkocht worden, waarom zou je dan voor plus 10% verkopen en er vervolgens een ander er met de "winst" vandoor zien gaan?

Helemaal mee eens hoor, ik benoem die 10 procent alleen omdat dat een van de winst-beperkende regels is (Re: Lees dit eerst: Aanbod) die geldt voor het aanbieden van flessen op dit forum.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Paulini
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Paulini » 08 Mei 2018, 15:35

thijs100 schreef:
Paulini schreef:maar je er niet aan storen is nog veel beter (voor je bloeddruk)

Och Paul, dat stadium ben ik allang voorbij ;)

Paulini schreef:Daarbij; als er flessen zijn welke opeens voor het dubbele op de base staan of op veilingen én er voor verkocht worden, waarom zou je dan voor plus 10% verkopen en er vervolgens een ander er met de "winst" vandoor zien gaan?

Helemaal mee eens hoor, ik benoem die 10 procent alleen omdat dat een van de winst-beperkende regels is (Re: Lees dit eerst: Aanbod) die geldt voor het aanbieden van flessen op dit forum.

haha gelukkig :goedgedaan

en anders flessen opentrekken bij een byob ;)
1 x

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 08 Mei 2018, 16:00

thijs100 schreef:Helemaal mee eens hoor, ik benoem die 10 procent alleen omdat dat een van de winst-beperkende regels is (Re: Lees dit eerst: Aanbod) die geldt voor het aanbieden van flessen op dit forum.

Correct, het enige nadeel is (waar wij als Mod tegen aan zijn gelopen) dat je niet altijd de aanschaf prijs weet.
In enkele gevallen is het duidelijk, maar zoals we ook allemaal weten zijn sommige flessen bij de ene slijter duurder dan bij de andere.
En ook hebben we verhalen gezien dat Belgen meer betalen dan Nederlanders bij bepaalde shops.

Nu spreken we bij 10% soms maar over een paar euro... maar ook daar vallen sommige mensen al over...

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 08 Mei 2018, 19:48

edwinedje schreef:
thijs100 schreef:Helemaal mee eens hoor, ik benoem die 10 procent alleen omdat dat een van de winst-beperkende regels is (Re: Lees dit eerst: Aanbod) die geldt voor het aanbieden van flessen op dit forum.

Correct, het enige nadeel is (waar wij als Mod tegen aan zijn gelopen) dat je niet altijd de aanschaf prijs weet.
In enkele gevallen is het duidelijk, maar zoals we ook allemaal weten zijn sommige flessen bij de ene slijter duurder dan bij de andere.
En ook hebben we verhalen gezien dat Belgen meer betalen dan Nederlanders bij bepaalde shops.

Nu spreken we bij 10% soms maar over een paar euro... maar ook daar vallen sommige mensen al over...

:Slainte

Alleen aanbieden icm foto van aankoopbon!
(Grapje jongens :HitHead )
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

ViViTroNL
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor ViViTroNL » 08 Mei 2018, 20:54

Gewoon een vraagje… “ben ik een flipper” als ik gewoon de prijs, verzendkosten en douane bereken per een fles..

Ik ben een Big Peat nerd en in Argentinië is een speciale editie te koop.. “The Argentina edition” en ja ik heb hem gekocht…

Prijs van de fles 110US$ / 89 euro ik koop er 2 dus 220US$ / 180 euro
verzendkosten = 280 US$ of 140 US$ per fles = 117 euro per fles (let op ik koop er 2)
totaal 500 US$ = 421 euro

douane = 94 euro voor 2 flessen = 111 US$ of 55 euro per fles

prijs van de fles = 89 euro
verkoop hem voor 89 + 117 + 55 = 260 euro

Als ik de regels volg ben ik een overduidelijke flipper die moet worden afgeschoten want ik heb wel bijna 3x de waarde van de fles berekend als verkoopprijs. !!!
Nee beste lezer ik HEB dit ervoor betaald… en wil mijn koop zonder winst gewoon terug hebben

Maar wat als ik de fles verkoop na een jaar verkoop voor 75 euro omdat niemand hem wil hebben voor 260 euro.. wordt ik dan op handen gedragen en krijg ik een lintje omdat ik onder de aankoop prijs zit????

Deze hele discussie speelde al in 2016/2017 en gaat weer verder in 2018 (even in de glazenbol kijken naar 2019 en zie…nog steeds een hot item)

Deze hele discussie met bijbehorende regels (allemaal wat niet mag zie Onderbouwde meningen gevraagd: aanvullende regels mbt aanbod ) kun je schrappen als je zegt…

Verkopen is ok maar wij moderators/admins hier op dit forum wensen zich verre te houden van deals en we wensen geen richtlijn of vraagprijs hier op t forum te zien.
M.a.w. Je neemt maar contact op met de aanbieder als je belangstelling hebt voor de fles. En val ons en leden hier op het forum niet lastig ermee..

Waarom steek je zoveel tijd hierin als moderators/admin terwijl het simpel kan.. al dat gepolder.. je kunt het niemand naar de zin maken en door het eindeloos ge-O.H. blijft dit maar naar boven komen.
1 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 08 Mei 2018, 21:13

Als je dezelfde onderbouwing gebruikt in je aanbodtopic ben je wat mij betreft geen flipper; wel een heel bijzonder en specifiek geval uiteraard. Mooi man, die toewijding aan je Big Peat verzameling! Smakelijk om je bericht kunnen lachen tijdens het lezen. Had je voor hetzelfde geld niet een retourtje naar het land van onze Koningin kunnen doen? :bigsmile
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 08 Mei 2018, 21:20

ViViTroNL schreef:Ik ben een Big Peat nerd en in Argentinië is een speciale editie te koop.. “The Argentina edition” en ja ik heb hem gekocht…

verzendkosten = 280 US$ of 140 US$ per fles = 117 euro per fles (let op ik koop er 2)

Als ik de regels volg ben ik een overduidelijke flipper die moet worden afgeschoten want ik heb wel bijna 3x de waarde van de fles berekend als verkoopprijs. !!!
Nee beste lezer ik HEB dit ervoor betaald… en wil mijn koop zonder winst gewoon terug hebben

Als je een Big Peat nerd bent én er zoveel kosten en moeite aan gespendeerd hebt om twee van deze flessen te kopen snap ik al sowieso niet dat je dat überhaupt weer wilt verkopen :HitHead
Je zal aanvankelijk waarschijnlijk van flippen beticht worden, en als je uitlegt waarom je prijs zo hoog is, dan volstaat bovenstaande uitleg toch? Dan is het daarna hooguit aan de koper of ie mee wil gaan in jouw gekte, want eerlijk, een fles van 9 tientjes en dan nog eens 170 euro aan verzend- en douane kosten erbovenop? Echt slim inkopen is dat niet, dan moet je bij aanschaf al incalculeren dat je deze aankoop puur voor jezelf doet en waarschijnlijk nooit je kosten eruit zult halen bij eventuele doorverkoop.
0 x

ViViTroNL
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor ViViTroNL » 08 Mei 2018, 21:22

squaadgras schreef:Als je dezelfde onderbouwing gebruikt in je aanbodtopic ben je wat mij betreft geen flipper; wel een heel bijzonder en specifiek geval uiteraard. Mooi man, die toewijding aan je Big Peat verzameling! Smakelijk om je bericht kunnen lachen tijdens het lezen. Had je voor hetzelfde geld niet een retourtje naar het land van onze Koningin kunnen doen? :bigsmile

ha ha ik ben een beetje een nerd maar heb mijn grenzen (al hoe wel... heb het overwogen.. :P )
0 x
Afbeelding

ViViTroNL
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor ViViTroNL » 08 Mei 2018, 21:24

Dre schreef:
ViViTroNL schreef:Ik ben een Big Peat nerd en in Argentinië is een speciale editie te koop.. “The Argentina edition” en ja ik heb hem gekocht…

Als je een Big Peat nerd bent én er zoveel kosten en moeite aan gespendeerd hebt om twee van deze flessen te kopen snap ik al sowieso niet dat je dat überhaupt weer wilt verkopen :HitHead
Je zal aanvankelijk waarschijnlijk van flippen beticht worden, en als je uitlegt waarom je prijs zo hoog is, dan volstaat bovenstaande uitleg toch? Dan is het daarna hooguit aan de koper of ie mee wil gaan in jouw gekte, want eerlijk, een fles van 9 tientjes en dan nog eens 170 euro aan verzend- en douane kosten erbovenop? Echt slim inkopen is dat niet, dan moet je bij aanschaf al incalculeren dat je deze aankoop puur voor jezelf doet en waarschijnlijk nooit je kosten eruit zult halen bij eventuele doorverkoop.

Je moet eens weten hoe veel fans Big Peat heeft :lekker
0 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 08 Mei 2018, 21:33

ViViTroNL schreef:Je moet eens weten hoe veel fans Big Peat heeft :lekker

Dan snap ik je punt helemáál niet :HitHead
Bovendien is volgens mij het forum niet het enige medium om flessen te verkopen, dus als je dan de flipper-discussie wil voorkomen bied je hem toch op Facebook of veilingen aan? Daar zullen die Big Peat fans hem dan ook heus wel weten te vinden.

Maar je raakt hier wel een kern. Het is kennelijk voor sommigen een vanzelfsprekendheid om volledige vrijheid te hebben met verkopen van flessen via het forum, maar de aanbod-sectie is maar een extra service, hoofddoel is toch gewoon een digitale ontmoetings- en discussieplek voor whiskyliefhebbers.
Op Facebook heb je bijvoorbeeld pagina's puur en alleen op verkoop gericht (al heb je ook dáár wel een aantal regels waar je je aan moet houden).
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 08 Mei 2018, 21:35

Tja. Je weet dit van tevoren als je zo'n fles wilt verkopen. Geen hond gaat dat bedrag neertellen zonder te weten dat ie niet beduveld wordt. Dus dan kun je maar beter zo'n eerlijke berekening opnemen in je topic. Niets houdt je tegen.

Daarmee kun je de uitzonderlijke situatie aantonen en is er geen mod zo flauw bij een eventuele melding je op de vingers te tikken. Ik zou dan zelf eerder de melder aangeven dat hij flauw bezig is.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”