Onderbouwde meningen gevraagd: aanvullende regels mbt aanbod

Plaats hier je whisky zoekertje of aanbod. Voor iedereen die om wat voor reden dan ook "té veel" Whisky (of ander distillaat) heeft. Een eenvoudige en gratis manier om in contact te komen met gegadigden. Unieke koopjes, nieuwe releases, ook commercieel, kunnen hier in de schijnwerpers gezet worden.
Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.

Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Onderbouwde meningen gevraagd: aanvullende regels mbt aanbod

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 23 Mar 2017, 18:14

Als deze personen kenner zijn, dan haalt een kenner ze er snel genoeg uit. Daarom gaf ik aan dat ik in dat geval best uitzonderingen kan maken.
Geloof mij maar dat ik voorlopig alleen maar de andere variant (de geldwolven) ben tegengekomen. Daarom sta ik voor 100% achter de gekozen lijn en zal deze ook ongewijzigd blijven. Dat bespaart een hoop tijd, die ook voor mij schaars is. Vergeet niet dat het een forum voor liefhebbers is, en het al een pre is dat mensen zonder commissie flessen kunnen verkopen.
4 x
Affirmanti incumbit probatio

Glen Dre
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Glen Dre » 23 Mar 2017, 18:27

Ik heb ook absoluut niks tegen op de gestelde regels en criteria. Alleen de discussie eromheen vind ik soms negatief tav "nieuwelingen". Dat gevoel probeer ik te verwoorden. Het moet toch vooral leuk zijn, zo'n hobby! :goedgedaan
0 x
"Het voordeel van een slecht geheugen is dat men van dezelfde goede dingen meer dan eens kan genieten." Friedrich Nietzsche

http://www.whiskybase.com/profile/andre84/collection

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 23 Mar 2017, 18:32

Nogmaals: dat komt door schade en schande. Iemand die constructief is, wordt heus niet met de nek aangekeken. Het is alleen wel zo dat je in een groep als nieuweling altijd eerst je plaats moet vinden. Als dat constructief gebeurt, ipv meteen te gaan verkopen, dan zal de groep ook positief reageren.

Tot hier overigens de discussie over nieuwkomers.
3 x
Affirmanti incumbit probatio

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Discussie over investeren in whisky

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 08 Mei 2018, 10:17

Ik snap niet zo goed waarom ik een aanbieder een PB zou sturen als er iets niet klopt aan zijn aanbodpost. Die meldknop is er toch met een reden?

Als mij toevallig iets opvalt, dan maak ik daar een melding van. Bijvoorbeeld een fles die binnen 6 maanden na releasedatum aangeboden wordt voor meer dan 10 procent boven de releaseprijs. Even klikken op het uitroepteken-icoon, aangeven wat er niet klopt, en dan kan een moderator in actie komen. Lijkt me toch veel logischer dan een PB van een random forumlid aan de aanbieder?

MOD EDIT; Deze opmerking van Thijs is een opvolging van; Discussie over investeren in whisky
3 x
Afbeelding | Afbeelding

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 08 Mei 2018, 10:38

thijs100 schreef:Ik snap niet zo goed waarom ik een aanbieder een PB zou sturen als er iets niet klopt aan zijn aanbodpost. Die meldknop is er toch met een reden?

Als mij toevallig iets opvalt, dan maak ik daar een melding van. Bijvoorbeeld een fles die binnen 6 maanden na releasedatum aangeboden wordt voor meer dan 10 procent boven de releaseprijs. Even klikken op het uitroepteken-icoon, aangeven wat er niet klopt, en dan kan een moderator in actie komen. Lijkt me toch veel logischer dan een PB van een random forumlid aan de aanbieder?

Thijs, eens als het om iets gaat dat volgens de regels niet mag. Dan kan een Mod ingrijpen als de juiste informatie via de meldknop wordt aangereikt.
Maar als de release meer dan 6 maanden geleden is, of als er geen andere regel expliciet wordt overtreden, en je ziet toch dat iets nogal duur wordt aangeboden (zoals laatst het voorbeeld van de PE, waar de meest recente veiling juist een stukje lager lag) kan je dat uiteraard via een Mod melden, maar ook rechtstreeks via een PB aan de aanbieder.
Ik denk (hoop....) dat de meeste aanbieders wel open staan voor goed onderbouwde op-/aanmerkingen.
1 x
Afbeelding

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 08 Mei 2018, 10:44

thijs100 schreef:Ik snap niet zo goed waarom ik een aanbieder een PB zou sturen als er iets niet klopt aan zijn aanbodpost. Die meldknop is er toch met een reden?

Valt wat voor te zeggen.
Echter "aangeven wat er niet klopt" is er niet altijd bij...

En persoonlijk bekruipt mij het gevoel van "papa, mama, hij speeheelt valsssss..."

Als er iets in strijd is met de regels, dan kan dit ook ter goeder trouw zijn, voordeel van de twijfel etc etc...
Je kan dit inderdaad melden via het uitroep teken, of gewoon even opmerken bij de poster.
Mocht er toch kwade opzet in het spel zijn is een melding alsnog snel gemaakt.

Zo zie je maar weer, ook op dit vlak; Zo veel mensen, zo veel meningen.

:Slainte
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 08 Mei 2018, 10:47

edwinedje schreef:

Valt wat voor te zeggen.
Echter "aangeven wat er niet klopt" is er niet altijd bij...

En persoonlijk bekruipt mij het gevoel van "papa, mama, hij speeheelt valsssss..."

Als er iets in strijd is met de regels, dan kan dit ook ter goeder trouw zijn, voordeel van de twijfel etc etc...
Je kan dit inderdaad melden via het uitroep teken, of gewoon even opmerken bij de poster.
Mocht er toch kwade opzet in het spel zijn is een melding alsnog snel gemaakt.

Zo zie je maar weer, ook op dit vlak; Zo veel mensen, zo veel meningen.

:Slainte

wat mij betreft is het nog simpeler.. mogelijkheid tot reageren open zetten bij aanbod ;)
0 x
Afbeelding

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 08 Mei 2018, 11:05

henri schreef:
wat mij betreft is het nog simpeler.. mogelijkheid tot reageren open zetten bij aanbod ;)

Dan toch de vraag:
als het teveel moeite is om een aanbieder een PB te sturen, waarom is het dan niet teveel moeite om te reageren op een post in Aanbod? :Scratch
2 x
Afbeelding

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 08 Mei 2018, 11:22

fjharms schreef:
henri schreef:

Dan toch de vraag:
als het teveel moeite is om een aanbieder een PB te sturen, waarom is het dan niet teveel moeite om te reageren op een post in Aanbod? :Scratch

Nou... eigenlijk heb ík daar wel een verklaring voor. Mijn in- en outbox staan eigenlijk continu vol met de max van 200 berichten. Als ik dus PB's wil verzenden moet ik vaak echt even weer ruimte maken. Dan is een directe reactie onder een topic een stuk makkelijker.
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 08 Mei 2018, 11:23

zo gaat dat op 99 van de 100 fora, mensen blijven mensen, even een openbare reactie ( uiteraard met normaal gedrag ) wordt eerder geplaatst, dan een privebericht 1 op 1 en zeker sneller dan een melding maken omdat een hoop mensen niet achter de rug om willen gaan.
0 x
Afbeelding

edwinedje
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 08 Mei 2018, 11:37

henri schreef:zo gaat dat op 99 van de 100 fora, mensen blijven mensen, even een openbare reactie ( uiteraard met normaal gedrag ) wordt eerder geplaatst, dan een privebericht 1 op 1 en zeker sneller dan een melding maken omdat een hoop mensen niet achter de rug om willen gaan.

Uiteraard met normaal gedrag...
Helaas is "Normaal gedrag" net zo subjectief, als een "redelijke prijs" zoals we in het verleden hebben gezien, en door mij samengevat als;

Er wordt een fles voor een "verkeerde" prijs aangeboden in de ogen van "iemand".
Die "iemand" maakt hier een opmerking over, al dan niet met de beste bedoelingen.

So far, so good;
*
En dan is de kat uit de zak en begint de discussie weer opnieuw;
Wat kan wel, wat kan niet, wat mag wel, wat mag niet, wat is wel reeel, wat is niet reeel.
Whiskybase ja/nee, whisky auction ja/nee, commissie kosten wel/niet meerekenen, verzendkosten vergelijken.
En dan begint het modder gooien, die wel, die nied, dat wel, dat nied, hier wel, daar nied,
En dan komen de taalgoeroe's om de hoek; Niet is met een T of misschien alleen met koffie
Daar aangekomen gaat het al helemaal niet meer over de openings post.

Ondertussen is er een nieuwe fles aangeboden en is er weer "iemand" die de prijs "verkeerd" vind.
Skip naar * hierboven.

En als we, als mods, daar dan in gaan gummen op welke manier dan ook dan ontstaat er een zelfde soort discussie over wat "normaal gedrag" is.
En aangezien we allemaal mensen zijn, zullen de bovenstaande cirkel discussies zo goed als niet onder controle te krijgen zijn.

Edit: Maar we raken :offtopic hier
1 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 08 Mei 2018, 11:48

We kunnen allemaal naar regels gedragen. Gebeurt dat niet dan wijzen we elkaar erop en in uiterst geval kan een mod waarschuwen/ aanspreken of Tot verdere actie overgaan. Maar mensen wordt niet graag iets verboden. Aanbod dichtzetten voor reactie is hetzelfde als een verbod opleggen in een verkapte vorm. Ik zal er verder absoluut niet moeilijk over doen.. maar blijf van mening dat het niet past binnen een open forum ;)
Handhaving van regels is iets waar mods op kunnen Letten, maar dichtbouwen is meer iets van een staat of politie. Dat valt onder dat vieze woord censuur. Maar ik probeer niet opnieuw de discussie op te rakelen. Ik hoop alleen dat jullie het nog eens willen heroverwegen :)
1 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 08 Mei 2018, 12:26

Ik heb voor de gein laatst even geprobeerd een PB te sturen naar iemand die een fles had staan á 2x de prijs. Vriendelijk PB'tje getypt met webshop-link erbij. Reactie: "Voor iets wat moeilijk te krijgen is, moet je een meerprijs betalen!". Je verwacht toch niet van ons dat we dan (ook nog) een moderator en/of anderen forumleden gaan CC'en? Tot zover het idee 'Stuur een PB'.

Ik heb het al vaker gezegd, gooi het open. We hebben geleerd hoe niet te reageren en alleen onderbouwde reacties te plaatsen incl. webshop-link en/of methode om de fles aan de realistische prijs te bemachtigen. Een klein beetje zelfregulering van de leden alhier (mits het te scherp is verwoord) - en voilà. We moeten ook de mogelijkheid krijgen om te leren van het verleden.

Voordeel van openbare reactie: duidelijkheid voor de aanbieder, duidelijkheid voor alle mede-aanbod-struimers, idealiter minder werk voor moderators, en geen achterkamertjes-PB-werk.
1 x
squaadgras | One of the Whiskydudes ©

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 08 Mei 2018, 12:50

Duidelijk voorbeeld Sören, bedankt voor deze feedback :goedgedaan
Mijn verwachting/hoop dat aanbieders open staan voor goed onderbouwde reacties is dus ietwat naïef...
1 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 08 Mei 2018, 13:01

fjharms schreef:Duidelijk voorbeeld Sören, bedankt voor deze feedback :goedgedaan
Mijn verwachting/hoop dat aanbieders open staan voor goed onderbouwde reacties is dus ietwat naïef...

JUIST per pb wordt de brutale "scheur" wat makkelijker opengetrokken. Niemand anders dan de ontvanger leest het dus het is makkelijk om een grove opmerking terug te maken. Volwassen mensen zullen over het algemeen openbaar iets genuanceerder reageren
2 x
Afbeelding

Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”