Onderbouwde meningen gevraagd: aanvullende regels mbt aanbod

Plaats hier je whisky zoekertje of aanbod. Voor iedereen die om wat voor reden dan ook "té veel" Whisky (of ander distillaat) heeft. Een eenvoudige en gratis manier om in contact te komen met gegadigden. Unieke koopjes, nieuwe releases, ook commercieel, kunnen hier in de schijnwerpers gezet worden.
Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.

Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Onderbouwde meningen gevraagd: aanvullende regels mbt aanbod

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 14 Dec 2016, 21:08

BWhisky schreef:De aanpassing naar 50 posts (ook in combinatie met het niet meetellen van welkom-topics) zal m.i. niet veel uithalen.
Ook dit aantal zal nog leiden tot een hoop nietszeggende reacties... het maakt de overlast misschien nog erger want de posts zullen nu 100% zeker verschijnen in de reguliere topics.
Ik pleit daarom voor een substantiële verhoging naar 500 posts.

50 posts is idd weinig. Als je een aantal keer iets post in onzinnige topics ben je rap aan 50 berichten. Aan de andere kant zijn er leden die regelmatig inloggen en die tegoeder trouw zijn, maar die weinig berichten posten. Die worden op die manier wel aan de kant geschoven.

Een limiet van het aantal flessen in 1 aanbodtopic is ridicuul. Dat de verkoop van meerdere flessen gegroepeerd moet worden in 1 bestaande topic is een goede zaak. Er zijn er die voor iedere fles een nieuwe topic starten, wat de leesbaarheid van het forum niet ten goede komt.
Het oneindig omhooghalen van een topic mag ook wel aan banden gelegd worden. Ik zie soms topics passeren van ettelijke maanden geleden met dezelfde flessen in de aanbieding. Dan moet er toch een lampje gaan branden bij de verkoper als die flessen maar niet verkocht raken?

caskstrength schreef:Het maken van flinke winst op flessen gaat ten koste van de portemonnee van andere(n) (whiskyliefhebbers) en is daarom niet toegestaan. Het moderatieteam kan te allen tijde aangeboden flessen verwijderen.

Wat heet 'een flinke winst"? Als iemand een Port Ellen 5th release te koop aanbiedt voor bv. 995 € (wat stevig onder de marktprijs is), dan maakt de verkoper ook een flinke winst indien hij die fles aan releaseprijs heeft kunnen kopen. Is die verkoper dan ook een flipper? Krijgt hij dan ook een waarschuwing? Want ik zie niet direct iemand hier zo'n fles te koop aanbieden aan 195 € zoals dat 10 jaar geleden nog het geval was. Quasi hetzelfde geldt voor andere oudere/zeldzamere flessen.
2 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Bram84
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Bram84 » 14 Dec 2016, 21:54

Weet niet of dit enigszins mogelijk is:

Maak gewoon een marketplace waar je 1 fles kan toevoegen zoals WB. Reken een percentage aan voor de verkoper als sponsoring voor HWF.
Is de prijs te hoog, wordt ie niet verkocht en verdwijnt ie wel op pagina 254...

Met de opbrengst van het percentage worden bijvoorbeeld gratis proeverijen, festivals, VBT, enz enz georganiseerd.
Een gedeelte terug naar de liefhebbers en een gedeelte ter sponsoring HWF..

Fles te duur... Laten lopen
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 14 Dec 2016, 21:58

Dat is niet mogelijk Bram. Dat vergt een heel andere aanpak en bijbehorende investering. Bovendien zou het geld ten behoeve van een heel select gezelschap komen. Dat lijkt me ook niet de bedoeling.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 14 Dec 2016, 22:13

@Johan: Het kan niet zo zijn dat mensen zonder onderbouwing worden gewaarschuwd. Vandaar ook de focus op nieuwe releases. Daarbij is het eenvoudig vast te stellen wat de prijs was.

Bij oudere releases is het niet in dezelfde mate de bedoeling om streng te zijn. Al zeg ik nooit nooit... Als iemand er een potje van maakt zal ook worden gehandeld.

Ik voel dan deze vervolgvraag op komen: "hoe bepaal je de grens tussen nieuwere en oudere releases?" Dat gaat op gevoel (zonder dat daarbij willekeur om de hoek zal komen kijken.
1 x

Jonadawi
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Jonadawi » 14 Dec 2016, 22:36

caskstrength schreef:@Johan: Het kan niet zo zijn dat mensen zonder onderbouwing worden gewaarschuwd. Vandaar ook de focus op nieuwe releases. Daarbij is het eenvoudig vast te stellen wat de prijs was.

Bij oudere releases is het niet in dezelfde mate de bedoeling om streng te zijn. Al zeg ik nooit nooit... Als iemand er een potje van maakt zal ook worden gehandeld.

Ik voel dan deze vervolgvraag op komen: "hoe bepaal je de grens tussen nieuwere en oudere releases?" Dat gaat op gevoel (zonder dat daarbij willekeur om de hoek zal komen kijken.

Hoe bepaal je de release prijs? Als ik naar de prijs van de arran 21 anniversary kijk dat is de prijs ergens tussen de €160 a €200.

Ik ben sowieso tegen de regel van 500 post. De forum wordt al gedomineerd door onzin post zoals "wat heb ik onlangs aangeschaft" & wat zit er in mijn glas vanavond".

Ik ben het verder wel eens met Edwin. Stop met het uppen van bericht. Sommige verkoop berichten staan er al maanden in en irriteer me mateloos om deze steeds te zien. Een max van 3/5 berichten per gebruiker per jaar is ook geen probleem
1 x

Zjoske
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Zjoske » 14 Dec 2016, 22:58

Ik heb dit forum een half jaar geleden ontdekt en ben dus nog niet zo gek lang lid. Ik vind het leuk om flessen en samples te ruilen en (ver)kopen, dus ik had vrijwel direct te maken met de regels in Aanbod. Mijn commentaar hieronder is met name gebaseerd op deze persoonlijke ervaring.

Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum. Daarbij tellen posts in het “welkom”-topic niet mee.

Volgens mij wil je met de post-limiet bereiken dat er geen accounts worden aangemaakt enkel en alleen voor verkoop van flessen. Dan is mijns inziens de oude norm van 25 prima. Dat is namelijk ook al een behoorlijke drempel voor de goedwillenden. Degenen die je wil tegenhouden pak je anders aan (zie onder). Posts in het welkom-topic niet mee laten tellen vind ik vrij arbitrair. Als ik het afgelopen halfjaar jullie deelgenoot had gemaakt van wat ik allemaal gedronken had, had ik vijf keer zoveel posts. Had ik daarmee iets bijgedragen aan het forum? Was dat dan meer of minder dan de bijdrage om nieuwe leden welkom te heten? Deze restrictie mag van mij weg.

Ben je aanbieder en wil je je onderwerp omhooghalen? Dat kan iedere 5 dagen met de optie onder de moersleutel-knop (als de optie er niet staat is het nog geen 5 dagen geleden :) )

Deze mag van mij uitgebreid worden met "omhoog halen mag alleen in geval van een wezenlijke wijziging van de post". Niet omhoog halen om bovenaan te staan, maar alleen omhoog halen omdat je iets te melden hebt (fles verkocht, erbij of prijswijziging).

Beperk de hoeveelheid posts Vat zo mogelijk meerdere aangeboden flessen samen in 1 post (Harde regel: maximaal 2 niet-gesloten aanbod posts van 1 persoon).

Mag voor mij één topic per persoon zijn. Waarom zou je er meer open willen hebben? Je kunt het onderwerp toch ook aanpassen als dat de lading niet meer dekt? Of kopiëren, sluiten en plakken in een nieuw topic?

Het maken van flinke winst op flessen gaat ten koste van de portemonnee van andere(n) (whiskyliefhebbers) en is daarom niet toegestaan. Het moderatieteam kan te allen tijde aangeboden flessen verwijderen.
Daarnaast geldt specifieke winst-beperkende maatregel voor nieuwe releases: flessen mogen niet binnen 6 maanden na hun release voor meer dan 10% (met een maximum van € 20 per fles) van de releaseprijs worden aangeboden. Een overzicht van releases en releaseprijzen zal ter verduidelijking worden bijgehouden in een apart topic. Zolang dit topic niet bestaat, geldt goed onderzoek via internet, naar prijzen van slijterijen of distilleerderijen (en dus niet Whiskybase).

Volgens mij zit de ergernis vooral in het tweede stuk en die snap ik heel goed. Zolang echter de hype bestaat in de markt zal deze regel erop neerkomen dat deze flessen niet meer worden aangeboden. Waarom dit dan überhaupt nog toestaan? Werkt een regel als "geen aanbod van flessen binnen twee maanden na release" dan niet beter? De hype flessen worden niet geflipt en het stimuleert wellicht voor de iets minder hard lopende flessen dat mensen elkaar wijzen op beschikbaarheid bij officiële verkooppunten.

Op misbruik van zowel het aanbieden tegen winstgevende prijzen als het overmatig en onnodig melden wordt actie ondernomen door het moderatieteam. Twee onterechte acties leiden tot een waarschuwing, de derde onterechte actie leidt tot uitsluiting van het aanbod.

Dit is de kern van de zaak. Ik vraag me af of het ver genoeg gaat. Waarom alleen uitsluiten van Aanbod? Gewoon een (tijdelijke) verbanning van het gehele forum. De regels zijn er toch op gericht dat het Aanbod gedeelte bedoeld is voor liefhebbers onder elkaar? We vinden de bottle flippers daar niet bijhoren, dus waarom dan wel op de rest van het forum, dat ook bedoeld is voor liefhebbers onder elkaar?
1 x

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 14 Dec 2016, 23:11

Oogadal schreef:De omhooghaal functie vind ik echt belachelijk; iemand die nooit (of bijna nooit) iets te koop aanbiedt vindt zijn aanbod na een halve dag al terug op pagina 2 omdat er een boel flippers zijn die zo nodig hun aanbod waar al 6 weken geen hond op heeft gereageerd weer naar boven moeten halen :nono

Bijvoorbeeld een topic over de HP Ice 'de goedkoopste van Nederland'....., staat nu al een half jaar in aanbod en wordt telkens maar omhoog gehaald ;)
Of een Glendronach Granduer die al echt letterlijk een half jaar te koop staat; ik bedoel, inmiddels weet denk ik iedereen wel dat je die aanbiedt Alex. En ik ben er vrij zeker van dat iedereen ook denkt 'rot nou eens op met je eeuwige Grandeur'...

Ik bedoel ik niet mee dat je te duur bent, maar er is kennelijk hier 0 interesse voor die fles. Moet dat dan in lengte van jaren blijven vervuilen in aanbod? (ik pik nou die van jou er uit omdat jij voorstander van uppen bent, dat is beslist niet persoonlijk bedoelt)

Ik snap wat je bedoeld.

Desalniettemin is er wel degelijk interesse gezien de views. En ik krijg ook geregeld pm's of de vraagprijs niet lager kan (wat niet kan want m'n broertje moet natuurlijk de boel op de kassa aanslaan). Dus ik heb het idee dat mijn bewering wel klopt.
0 x
Afbeelding

Het altijd 50 samples van Defeatless topic! Klik hier!

10% korting op je totale bestelling, of gratis verzending! Tot eind augustus!

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 14 Dec 2016, 23:27

Ik heb eigenlijk niet zo heel veel toe te voegen aan de nieuwe regels en de commentaren.
Uiteindelijk stoorde me er ook niet zo heel erg veel.
Het gaat mij althans hoofdzakelijk over de recente/hippe flessen die zeer snel aangeboden worden tegen forse prijzen door meestal dezelfde personen.
De rest stoort me niet zo erg. Oudere flessen verkopen tegen de marktprijs lijkt me ook niet verkeerd.
Net zoals Johan ook al zei, er is niemand hier op het forum (ook niet de barmhartige samaritanen ;) ) die een oude Port Ellen, Brora,...verkopen aan de prijzen van toen.
Zelfs niet voor 100 of 200 euro meer.
Ze zullen tegen die prijs zelfs ook niet aangeboden worden in het sample aanbod.
Niet dat dat moet van mij, maar laten we daar dan ook eerlijk over zijn en dat aanvaarden.
Het probleem zit 'm inderdaad bij de flippers die massaal recente en helaas ook oude releases opkopen en tegen forse winst verkopen.
Zij maken het minder aangenaam voor de meesten onder ons en ik neem ook aan dat de meesten onder ons ondertussen weten wie deze flippers zijn.
Ik heb mijn conclusies in ieder geval getrokken. (mensen die buiten dit forum ook nog via andere kanalen actief zijn hebben dit volgens mij ook zeker wel door)

Jonadawi schreef:Ik ben sowieso tegen de regel van 500 post. De forum wordt al gedomineerd door onzin post zoals "wat heb ik onlangs aangeschaft" & wat zit er in mijn glas vanavond".
Ik ben het verder wel eens met Edwin. Stop met het uppen van bericht. Sommige verkoop berichten staan er al maanden in en irriteer me mateloos om deze steeds te zien. Een max van 3/5 berichten per gebruiker per jaar is ook geen probleem

De 500 post regel hoeft ook niet voor mij (niet iedereen wil avonden via een forum communiceren), maar een drempel moet er wel zijn.
Aangeschafte flessen en wat er gedronken wordt stoort me ook niet in het minst.
Net zo min als het uppen in het aanbod topic (zeker niet sinds het niet meer elke dag kan, wat een goede zaak is)
Als je het dan toch over onzin berichten hebt dan vind ik de welkom berichten zo'n berichten.
Dit moet uiteraard kunnen en ik wil niet asociaal overkomen maar wat mij betreft zou dit niet telkens bij de nieuwe berichten moeten komen.
En zouden ze ook niet mogen tellen bij je forumberichten.
Als je bij sommige de welkom berichten moet weglaten blijven er namelijk héél wat minder berichten over.
Persoonlijk irriteer ik me mateloos als ik kijk bij de nieuwe berichten en zie dat er 2 pagina's nieuwe berichten zijn waarvan meer dan 1 pagina bestaat uit iemand die z'n welkom berichten heeft bijgewerkt!
Véél irritanter dan uppen wat mij betreft! :HitHead
2 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 14 Dec 2016, 23:58

nigel_tufnel schreef:Persoonlijk irriteer ik me mateloos als ik kijk bij de nieuwe berichten en zie dat er 2 pagina's nieuwe berichten zijn waarvan meer dan 1 pagina bestaat uit iemand die z'n welkom berichten heeft bijgewerkt!
Véél irritanter dan uppen wat mij betreft! :HitHead

Ik doe het graag: mensen welkom heten. Zou je ook eens moeten doen. Liefst tig tegelijk.

Gewoon welkomsgedeelte weghalen uit 'actieve onderwerpen'.
1 x
squaadgras | One of the Whiskydudes ©

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 15 Dec 2016, 00:18

Ik kan me prima vinden in het nieuwe voorstel, al lijkt het ingewikkelde stukje over de berekening van maximum prijzen de mods wel een boel werk opleveren (en ook weer discussie). Verdere aanscherpingen hoeft van mij niet direct. Let wel we proberen hier wat aanvullende regels op te stellen voor die 1 a 2% die hier alleen komt om snel geld te verdienen en niet om de overige 98% te "pesten" die soms of regelmatig flessen verkopen, waar andere forum leden dan weer erg blij mee zijn.

Ik zie ook niet direct nut van aan maximum hoeveelheid flessen in een aanbod posting (kan me niet voorstellen dat we hier "misbruik" van hebben).

Persoonlijk heb ik geen last van het uppen (max 1 x per week oid), helpt de lezer soms ook als deze de oorspronkelijke posting gemist heeft. Heeft in ieder geval mij al een paar keer alsnog aan een mooie aankoop (en iemand anders aan een mooie verkoop) geholpen. Ook hierbij lijkt deze aanscherping me niet bijdragen in het weren van flippers, floppers, of ander gespuis ;)

Blijft tenslotte jammer dat dit allemaal nodig is, idealiter zou zo min mogelijk regeltjes het fijnst zijn, maar gezien alle irritatie kan ik me deze aanscherping helaas wel voorstellen...

...en gezien mijn tempo van postings mag ik over een jaartje of zo dan ook eindelijk gaan aanbieden (als de limiet naar 500 omhoog gaan).... sorry geintje ;)
0 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

time4whisky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor time4whisky » 15 Dec 2016, 03:05

Mischien een idee om het aanbod in categorien in te delen.
Onder de 25 of tot 50 post in een soort aanbod voor newbe's
Waarschijnlijk houd je daar mensen tevreden mee en onzinige post buiten de deur.
0 x

fjharms
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor fjharms » 15 Dec 2016, 07:26

defeatless schreef:
Oogadal schreef:De omhooghaal functie vind ik echt belachelijk; iemand die nooit (of bijna nooit) iets te koop aanbiedt vindt zijn aanbod na een halve dag al terug op pagina 2 omdat er een boel flippers zijn die zo nodig hun aanbod waar al 6 weken geen hond op heeft gereageerd weer naar boven moeten halen :nono

Bijvoorbeeld een topic over de HP Ice 'de goedkoopste van Nederland'....., staat nu al een half jaar in aanbod en wordt telkens maar omhoog gehaald ;)
Of een Glendronach Granduer die al echt letterlijk een half jaar te koop staat; ik bedoel, inmiddels weet denk ik iedereen wel dat je die aanbiedt Alex. En ik ben er vrij zeker van dat iedereen ook denkt 'rot nou eens op met je eeuwige Grandeur'...

Ik bedoel ik niet mee dat je te duur bent, maar er is kennelijk hier 0 interesse voor die fles. Moet dat dan in lengte van jaren blijven vervuilen in aanbod? (ik pik nou die van jou er uit omdat jij voorstander van uppen bent, dat is beslist niet persoonlijk bedoelt)

Ik snap wat je bedoeld.

Desalniettemin is er wel degelijk interesse gezien de views. En ik krijg ook geregeld pm's of de vraagprijs niet lager kan (wat niet kan want m'n broertje moet natuurlijk de boel op de kassa aanslaan). Dus ik heb het idee dat mijn bewering wel klopt.

er zal wellicht wel interesse zijn, maar ondertussen staan deze flessen al sinds juni te koop, en worden deze posts iedere xx dagen omhoog gehaald.
Dat zorgt toch bij meerdere mensen voor gevoelens variërend van 'heb je hem weer" tot zelfs "rot op met je ...". Dus ik vraag me toch af of er niet een tijdslimiet ingebouwd kan worden. Ofwel minder vaak omhoog brengen, ofwel na 10x (ofzo) up het topic verwijderen.
0 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 15 Dec 2016, 07:53

fjharms schreef:
defeatless schreef:

Ik snap wat je bedoeld.

er zal wellicht wel interesse zijn, maar ondertussen staan deze flessen al sinds juni te koop, en worden deze posts iedere xx dagen omhoog gehaald.
Dat zorgt toch bij meerdere mensen voor gevoelens variërend van 'heb je hem weer" tot zelfs "rot op met je ...". Dus ik vraag me toch af of er niet een tijdslimiet ingebouwd kan worden. Ofwel minder vaak omhoog brengen, ofwel na 10x (ofzo) up het topic verwijderen.

Verwijderen zou ik niet doen, als je een archief wil opbouwen.
Max aantal keer omhoog, of alleen omhoog na wijziging van de inhoud vind ik wel een goede.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding
https://www.instagram.com/wonderingwhisky/

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 15 Dec 2016, 08:46

Eerst wil ik jullie alvast hartelijk danken voor de reacties tot nu toe. Ik zie in het overgrote deel een constructieve houding, en dat voelt goed. Ook heb ik het gevoel dat de discussiepunten zich eerder op praktische dan fundamentele aspecten richten.

Wellicht ga ik later nog meer in detail op een aantal reacties in. Voor nu volgt mijn inhoudelijke reactie meer met een helicopterview. Daarbij daag ik jullie uit om mee te gaan in de zgn "tit for tat - theorie", ofwel: wat is het gevolg van een specifieke maatregel? Wat voor reactie zal de ander geven?

Minimum aantal posts
De bedoeling is om zo veel mogelijk mensen op een plezierige manier te laten genieten van het aanbod. In de praktijk zal het heel moeilijk zijn om een precieze regel te vinden die 100% effectief is. Vanuit de positieve insteek van het doel vind ik het goed te verdedigen dat het minimum aantal posts een stuk lager blijft dan door sommigen geopperd. Doen we dit niet, dan moeten er uitzonderingen worden gemaakt voor de mensen die te goeder trouw zijn, maar lang niet zo actief zijn in het posten. Dat kost ook tijd en werkt veel minder soepel.
Een minimum aantal posts van 500 vind ik echt veel te hoog, dan laat je het recht om te verkopen aan de zgn. elite van het forum als je kijkt naar het aantal posts. Het is echter niet altijd kwantiteit die telt, ook kwaliteit. Er zitten voldoende mensen op het forum die niet vaak posten, maar waarvan een groot deel van de posts heel zinnig zijn. Deze constructieve personen verdienen het om gewaardeerd te worden. Anders sterft het forum snel af.

Ik heb zeer sterk het gevoel dat mensen die kwaad willen, voldoende gewaarschuwd zijn. Mochten zij vervolgens misbruik maken van de situatie, dan worden ze met het aangekondigde strakke handhavingsbeleid er snel uitgehaald.

Omhoog halen
Het omhoog halen van aanbod heeft ook een praktische kant, het maakt het aanbod-topic leesbaarder. Vergeet niet dat reguliere topics automatisch omhoog gehaald worden als er iemand een nieuwe reactie aan toevoegt. Aangezien er in het aanbod niet meer kan worden gereageerd, is dit mechanisme uitgeschakeld.
Om te voorkomen dat actief aanbod tussen gesloten topics komt te staan, is het daarom wel nuttig om juist af en toe een aanbod omhoog te halen.

Point taken dat sommigen vinden dat dit nu te snel (aantal dagen) als te vaak (aantal keren) kan. Zonder er meteen in mee te gaan, zal ik kijken wat de mogelijkheden zijn om hier eventueel een aanpassing in te kunnen doen. Alternatief kan zijn om te onderzoeken of topics zo gefilterd kunnen worden dat gesloten topics automatisch naar beneden verdwijnen, na het laatste actieve topic.

Aantal open topics per persoon
Ik heb het aantal van 2 laten staan, dit was al oorspronkelijk beleid. Ik heb er niets op tegen om dit terug te brengen.

Aantal flessen per aanbod
Ik ben er absoluut op tegen om dit te gaan reguleren. In combinatie met één topic per persoon ga je dan krijgen dat iedere persoon bijvoorbeeld maar 5 flessen mag aanbieden. Dat iemand het imago van gekke henkie krijgt als hij te veel flessen aan blijft bieden die niet verkocht worden, is volgens mij niet zo'n ramp.

Prijzen, winst en aanbieden van releases
Ik snap grotendeels de opmerking dat het niet zo'n vaart zou moeten lopen als iemand een Port Ellen zou willen verkopen, die een hogere marktwaarde dan vroeger heeft. Misschien dat vanwege de hoge absolute prijs (en bijbehorende impact op de cash flow van mensen) het bij deze flessen geen vaart loopt. Wel kom ik regelmatig aanbod van Littlemill-flessen tegen, die op z'n zachtst gezegd niet erg vriendelijk geprijsd zijn. Ook lijken mensen flessen van de populairdere merken (Springbank, oudere Lagavulin, Bowmore) soms tegen fikse prijzen aan te bieden.

Toch wil ik met de controle met name insteken op nieuwe releases. De White Stag 2016 van Arran heeft hier al voor € 450 aangeboden gestaan. Door het opnemen van dit soort flessen in een database kunnen we documenteren wat de waarde was en voorkomen dat er personen zijn die liefhebbers een poot uitdraaien.

De opmerking over wat dan daadwerkelijk de releaseprijs is snap ik wel, maar wil daar niet te veel in meegaan. Ik vind dat hier best wel meer top down mag worden bepaald hoe en wat. Het is niet gezegd dat altijd de laagste prijs als de benchmark wordt genomen. Misschien wordt er wel een gemiddelde berekend.

Ik heb inmiddels van enkele personen vernomen (in dit topic en via PB) dat ze best wel wat hulp willen verlenen. Waarschijnlijk kom ik binnenkort bij deze personen er op terug. Het is mooi om samen een database te bouwen. Nog mooier is het om deze straks met alle actieve leden actueel te houden. Daarbij voorzie ik een rol voor de leden om releases en/of prijzen aan te dragen.

Handhaving/waarschuwingen
Mensen meteen waarschuwingen geven en verwijderen brengt een risico met zich mee. Als iets mogelijk niet terecht is, wat nooit helemaal uit te sluiten valt, dan wordt iemand onterecht iets ontzegd. Vandaar de policy dat er één keer over het hart gestreken wordt cq. een oog dichtgeknepen wordt.
Punt is meer dat er snel gehandeld moet worden. Dat doe ik graag, maar ik kan ook jullie hulp gebruiken. Dus een actieve (maar niet te actieve) meld-houding wordt gewaardeerd. Voel je niet te snel bezwaard om het label matennaaier te krijgen, alles blijft binnenskamers en ik oordeel niet.

Tot zover!
10 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 15 Dec 2016, 09:34

Helder Paul.

Om het thema 'nieuwe release' en de daarbij behorende vraagprijs die voor forum begrippen acceptabel is wil ik de volgende knuppel in het hoenderhok gooien; als er iemand is die het blind aandurft om 6 flessen ergens van te kopen, zonder dat er enige vorm bestaat of het te zuipen is of niet, en het blijkt 89 punten spul te zijn (Glenrothes 1997 WhB bijvoorbeeld) en die persoon wil daar 3 flessen van kopen met 3 tientjes winst per fles gaan we dat verstaan onder flippen?
Persoonlijk vind ik dit geen flippen eigenlijk, de koper neemt het risico van het kopen van 82 punten prut en mag daar imho best voor beloond worden als het achteraf goed spul blijkt te zijn. Toevallig heb ik van die Glenrothes 8 flessen besteld en betaald en kwam er toen achter dat het verdund was en heb ik ze geannuleerd, wat echter niet is doorgekomen. Dus ik heb die flessen hier staan. Gisteren heb ik deze voor € 110 op Whiskybase aangeboden en heb in 3 uur tijd in totaal 7 berichten gehad van WB vrienden die ik nog nooit heb gezien met de vraag of ik hun geen flesje kon doorschuiven tegen aankoopprijs.... Had ik die vraag ook gehad als het 82 punten spul was geweest? Ik ben er vrij zeker van dat dit niet zo was geweest. Ik heb de flessen uit de verkoop gehaald omdat als ik flessen tegen aankoop kwijt wil ik dat hier doe, en als ik er op wil verdienen zet ik ze elders te koop. Vervelend dat je dan bestookt wordt met verzoeken om tegen aankoop door te schuiven.
Wat dat betreft wordt er hier ook best redelijk vaak hypocriet moord en brand geschreeuwd.
1 x
Afbeelding
Whiskydudes
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”