Onderbouwde meningen gevraagd: aanvullende regels mbt aanbod

Plaats hier je whisky zoekertje of aanbod. Voor iedereen die om wat voor reden dan ook "té veel" Whisky (of ander distillaat) heeft. Een eenvoudige en gratis manier om in contact te komen met gegadigden. Unieke koopjes, nieuwe releases, ook commercieel, kunnen hier in de schijnwerpers gezet worden.

Moderator: AquaVitae

Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.

Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Onderbouwde meningen gevraagd: aanvullende regels mbt aanbod

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Mei 2018, 07:55

Ik kwam er gisteren niet toe om te reageren op andere bijdragen in deze discussie.

Er zijn twee zaken gesteld waarop ik wil reageren:

1. Er is gesuggereerd dat het het geval lijkt te zijn dat "we" de mensen beschermen, die het onderste uit de kan willen halen (investeerders/handelaars/flippers).
2. Aanbod open stellen voor reacties zou leiden tot minder moderatie

@1: jammer dat deze indruk bestaat. Het is echter geheel niet waar. Het feit dat forumleden niet kunnen reageren op aanbod, betekent niet dat aanbieders met louter winstoverwegingen beschermd worden. Er zijn ook andere wegen die naar Rome leiden, zoals al eerder aangegeven. Via de meldknop kan dit worden aangegeven. Meldingen worden altijd beoordeeld en opgevolgd. Vanochtend is zo wederom een aanbod bij ons gemeld, op grond waarvan we de aanbieder hebben verzocht eea aan te passen of zijn onderwerp te verwijderen. Ik heb dit overigens ook in het bewuste onderwerp aangegeven. Dus: we houden goed een oog in het zeil, en we willen juist niet, dat er misbruik wordt gemaakt van het aanbod-deel.

@2: In het verleden is juist de mogelijkheid om te reageren gesloten vanwege het feit dat de opmerkingen zorgden voor veel moderatie en discussies omdat de gemoederen opliepen.

Verder: André verwees ook al naar regels in verkoopgroepen op Facebook. Voor het gemak heb ik ze hieronder geplakt. In het bijzonder wil ik er uit halen: "Je hoeft niet te reageren als vindt dat iemand een te hoge prijs vraagt naar jouw mening. Het is vraag en aanbod".

Wij hanteren met een meldknop een beleid dat al beter in staat stelt om zaken aan te pakken. Dus: het instrument ligt er, mijn oproep is om het vooral (maar niet te klakkeloos) te gebruiken.

Van Facebook: https://www.facebook.com/groups/1406896686225946/
Whisky ver(kopen) en ruilen is een groep waar flessen van eigenaar wisselen. Het is een soort prikbord waar je je flessen kan aanbieden. De ruil of verkoop gaat buiten deze pagina en is tussen de leden onderling. Andere aanbiedingen dan whisky ruilen of verkopen worden verwijderd en ook vaak de aanbieder.

Te koop aanbieden met verwijzing via ebay,catawiki en whiskyveilingen is niet toegestaan.

Commerciële partijen worden uitdrukkelijk verzocht om geen reclame te plaatsen.

Svp algemene fatsoensnormen respecteren. Als je dat niet snap dan ben je waarschijnlijk al verwijderd.

Je hoeft niet te reageren als vindt dat iemand een te hoge prijs vraagt naar jouw mening. Het is vraag en aanbod.

Veel plezier!
1 x
Affirmanti incumbit probatio

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 09 Mei 2018, 08:32

Je hoeft niet te reageren. Wel een degelijk nuanceverschil. Ik zit in 3 FB verkoop-ruil-sample groepen en het komt regelmatig voor dat er wordt gereageerd op (belachelijke) prijzen. De verkoper is op FB alleen niet verplicht om zijn prijzen aan te passen, mede doordat het een toegewijd kanaal (m.b.t. verkoop) betreft. Overigens komt het niet vaak voor dat na dergelijke reacties verkoper zijn waar nog verkoopt. Totaal andere insteek dan een forum zoals HWF imho.

Anyway, zegje gedaan. Als het moderatorteam het plan-de-campagne al heeft bepaald (goed recht), en dat lijk ik te bespeuren gebaseerd op jullie reacties; waarom is dit topic nog open?

De regels zullen niet veranderen. Dan behoeft het geen verder commentaar meer, eens?

Meldknop, meldknop, meldknop.
0 x
2 ∞ & →

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 09 Mei 2018, 08:57

ik vind en zal altijd blijven vinden dat het niet goed is voor een open forum om niet te kunnen reageren op een post
een site modereer je door alles in goede banen te leiden, niet door het onmogelijk te maken te reageren
Modereren: "zorgen voor een goed verloop van de uitwisseling van informatie en ideeën in een gesprek of in een nieuwsgroep of op een website"
in dit geval is er geen goed verloop want er is in het beginsel al géén "verloop".. ;)
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Mei 2018, 09:03

Vanuit de ervaring is destijds gebleken, dat het verloop vooral niet goed was, en dat er ingegrepen moest blijven worden. Daarbij kun je je afvragen of vraag en aanbod echt een deel met forumfuncties is/moet zijn, of een soort van marktplaats, waar echter wel wordt gelet op de structuur en prijzen van het aangebodene.

Het is overigens niet zo dat het moderatieteam al weer heeft bepaald hoe het moet, ik heb hierboven enkel mijn mening weergegeven. Maar blijkbaar mag ik dat niet meer en wordt meteen alles opgevat alsof ik als mod reageer.
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 09 Mei 2018, 09:12

caskstrength schreef:Vanuit de ervaring is destijds gebleken, dat het verloop vooral niet goed was, en dat er ingegrepen moest blijven worden. Daarbij kun je je afvragen of vraag en aanbod echt een deel met forumfuncties is/moet zijn, of een soort van marktplaats, waar echter wel wordt gelet op de structuur en prijzen van het aangebodene.

Het is overigens niet zo dat het moderatieteam al weer heeft bepaald hoe het moet, ik heb hierboven enkel mijn mening weergegeven. Maar blijkbaar mag ik dat niet meer en wordt meteen alles opgevat alsof ik als mod reageer.

dat eerste is erg overdreven paul, het overgrote deel verloopt probleemloos
in verhouding moet er op een klein deel worden ingegrepen, precies iets wat een taak van een moderator is.
in goede banen leiden is dus sturen en ingrijpen, niet verbieden

het tweede over dat je blijkbaar niet mag reageren is natuurlijk helemaal niet waar, vind ik ook een wat flauwe uitspraak.
jij geeft je mening, wij geven de onze, dat is toch normaal in een verder helemaal niet overdreven verlopende discussie?
je laat het nu overkomen of het een aanval op je is, en dat is het niet, dus dat moet je er ook niet van maken :)
Laatst gewijzigd door henri op 09 Mei 2018, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 09 Mei 2018, 09:13

caskstrength schreef:Het is overigens niet zo dat het moderatieteam al weer heeft bepaald hoe het moet, ik heb hierboven enkel mijn mening weergegeven. Maar blijkbaar mag ik dat niet meer en wordt meteen alles opgevat alsof ik als mod reageer.

Zwarte letters over het hoofd gezien. Naar je naam gekeken en die was wel groen. Overigens waardeer ik je mening, zelfs als die haaks op de mijne staat.

"Ik ben het niet eens met wat je zegt, maar ik zal het recht om het te zeggen tot de dood toe verdedigen" :lekker

Reden van mijn reactie is omdat we met z'n allen in cirkelredenaties vervallen. Er is een groep die het liever open en vrij ziet, en een groep die wat meer controle wilt behouden. Afgelopen dagen geen nieuwe standpunten bijgekomen, vandaar mijn reactie: waarom is dit nog open?
1 x
2 ∞ & →

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Mei 2018, 09:37

Waarom ik schreef wat ik schreef, is omdat ik echt mijn eigen mening gaf (in zwart en niet in groen, zie opmerking van Sören hierover). De opmerking die vervolgens kwam is dat het moderatieteam haar koers al had bepaald. Dat vind ik jammer, omdat de gebruiker caskstrength blijkbaar synoniem aan moderator lijkt te zijn. Niets is minder waar en geeft daarmee het gevoel dat ik als persoon en onderdeel van het geheel niet mijn mening meer kan ventileren. Dat komt cru over als dit komt van iemand die graag overal zijn mening over wil kunnen geven.

Feit is echter dat dit ("het moderatieteam heeft haar koers al bepaald") zeker niet het geval is.

Het is niet voor niets dat destijds we de mogelijkheid tot geven van reacties de boel hebben ingeperkt. Het is leuk en aardig om te zeggen dat het de taak van een moderator is om in te grijpen, maar we doen dit gratis en voor niets. Ingrijpen in dergelijke zaken kost veel tijd, en die besteden ook moderators liever aan dingen die ze écht leuk vinden. M.a.w. in mijn optiek is de lijn die wordt voorgesteld zeker niet efficiënt, en ook niet effectiever dan de huidige oplossing.

Misschien nog een ander idee (op persoonlijke titel, niet als mod): misschien wil iemand specifiek (en beperkt tot) modereren op vraag en aanbod.
2 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 09 Mei 2018, 09:43

caskstrength schreef:Het is leuk en aardig om te zeggen dat het de taak van een moderator is om in te grijpen, maar we doen dit gratis en voor niets. Ingrijpen in dergelijke zaken kost veel tijd, en die besteden ook moderators liever aan dingen die ze écht leuk vinden.

Misschien nog een ander idee (op persoonlijke titel, niet als mod): misschien wil iemand specifiek (en beperkt tot) modereren op vraag en aanbod.

1. i know, heb jaren op een ander forum gemodereerd en daar ging heel veel tijd in ziten, maar het was mijn eigen keuze mod te zijn ;)

2. dat vind ik dus wel een goed idee, iemand zoeken die specifiek dat onderdeel in goede banen wil leiden..
1 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 09 Mei 2018, 09:55

caskstrength schreef:Misschien nog een ander idee (op persoonlijke titel, niet als mod): misschien wil iemand specifiek (en beperkt tot) modereren op vraag en aanbod.

Kijk, dat vind ik een goed idee.
1 x
2 ∞ & →

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 09 Mei 2018, 09:59

ViViTroNL schreef:<knip>
Deze hele discussie met bijbehorende regels (allemaal wat niet mag zie Onderbouwde meningen gevraagd: aanvullende regels mbt aanbod ) kun je schrappen als je zegt…

Verkopen is ok maar wij moderators/admins hier op dit forum wensen zich verre te houden van deals en we wensen geen richtlijn of vraagprijs hier op t forum te zien.
M.a.w. Je neemt maar contact op met de aanbieder als je belangstelling hebt voor de fles. En val ons en leden hier op het forum niet lastig ermee..

Waarom steek je zoveel tijd hierin als moderators/admin terwijl het simpel kan.. al dat gepolder.. je kunt het niemand naar de zin maken en door het eindeloos ge-O.H. blijft dit maar naar boven komen.

Zwarte letters, dus even als persoon ;)

Dit is inderdaad ook een optie, dan zeg je "laat iedereen het helemaal zelf uitzoeken". Dan biedt HWF wel een platform om waren aan te bieden, maar mag iedereen verder buitenom het eens worden over de prijs.
Het nadeel zou kunnen zijn dat "flippers" dan buiten het zicht hun slag kunnen slaan, maar zolang er vraag is...
0 x
Afbeelding

Lucca
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lucca » 09 Mei 2018, 13:42

fjharms schreef:
ViViTroNL schreef:<knip>
Deze hele discussie met bijbehorende regels (allemaal wat niet mag zie Onderbouwde meningen gevraagd: aanvullende regels mbt aanbod ) kun je schrappen als je zegt…

Verkopen is ok maar wij moderators/admins hier op dit forum wensen zich verre te houden van deals en we wensen geen richtlijn of vraagprijs hier op t forum te zien.
M.a.w. Je neemt maar contact op met de aanbieder als je belangstelling hebt voor de fles. En val ons en leden hier op het forum niet lastig ermee..

Waarom steek je zoveel tijd hierin als moderators/admin terwijl het simpel kan.. al dat gepolder.. je kunt het niemand naar de zin maken en door het eindeloos ge-O.H. blijft dit maar naar boven komen.

Zwarte letters, dus even als persoon ;)

Dit is inderdaad ook een optie, dan zeg je "laat iedereen het helemaal zelf uitzoeken". Dan biedt HWF wel een platform om waren aan te bieden, maar mag iedereen verder buitenom het eens worden over de prijs.
Het nadeel zou kunnen zijn dat "flippers" dan buiten het zicht hun slag kunnen slaan, maar zolang er vraag is...

Vaak zijn 'moeilijke vraagstukken' met eenvoudige logica op te lossen (zoals wel blijkt uit de commentaren hierboven). Wat een tijd en (positieve) energie kan er dan in andere (belangrijkere ?) zaken gestoken worden.

Stel (ik zeg stel) ; ik wil een whiskyliefhebber hier een mooie fles 'gunnen' voor een goeie prijs (wil ik voor het geld gaan dan verkoop ik hem zeker wel elders). Als ik dan een pb ontvang van iemand en zie dat die lekker bezig is op het forum dan krijgt hij gewoon een mooie deal waarna hij in het topic over 'goede verkoper' een melding kan doen ?

Maar de discussie zal nooit ophouden want een 'belachelijke' vraagprijs gedaan (via pb) door een verkoper zal uiteraard (door koper) gepost worden in een daarvoor bestemd topic ?
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Mei 2018, 20:06

Ingegeven door de discussie over het al dan niet kunnen reageren op flessen die door mede-forumleden worden aangeboden, hebben de moderators besloten om een testfase in te gaan.

Testfase
We willen voor een testperiode van 3 maanden het deel "vraag en aanbod" open stellen voor reacties. Daarbij zijn we op zoek naar een sub-moderator, die het leuk lijkt om op deze reacties te modereren maar voor de rest van het forum een normaal lid is.

Naar wie zijn we op zoek?

Twee personen (m/v), minimaal 18 jaar,

- met kennis van whisky, and recente verkoopprijzen en marktwaarde, en
- met toegang tot het vraag- een aanboddeel en
- met de eigenschappen om discussies schriftelijk in goede banen te leiden. Dit betekent het kunnen laveren tussen forumleden die graag hun mening op directe wijze geven en de forumleden die daar juist niet van houden. En
- die daarbij de gangbare fatsoensnormen meeneemt

Mocht iets uit de hand lopen, dan kan het mod-team alsnog in goed overleg besluiten acties te corrigeren of in te grijpen.

Aanmelden kan in in caskstrength @ Sub-mod gevraagd voor vraag en aanbod en/of via PB aan Françoise of mij (Edwin is met vakantie). Een aanmelding is niet automatisch een garantie.
2 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 09 Mei 2018, 20:12

is het wellicht voor de zoektocht naar 2 aanboddeel-mods handig om een apart topic aan te maken zodat dit tussen de discussieposts ook als afzonderlijke titel zichtbaar is? ik verwacht dat je dan eerder aanmeldingen krijgt
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 09 Mei 2018, 20:14

Yep, maar je schiet nog sneller dan lucky luke (en diens schaduw) :bigsmile

Komt er aan!
1 x

JackD
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JackD » 09 Mei 2018, 20:43

Ik snap dat het (weer) extra werk is, maar als er dan toch een test fase wordt ingesteld met 2 mods is het dan een optie om toch een soort commissie te hanteren op flessen, zoals bijvoorbeeld een Whiskybase ook doet? Voordat iedereen in de pen springt; dit kun je ook sturen waarbij de twee aan te stellen mods beoordelen of er sprake is van het doel van het aanbod deel namelijk ‘van liefhebbers, voor liefhebbers’
Ergo; verkoop je een fles door voor een schappelijke prijs dan geen (of weinig) commissie, wil je het onderste uit de kan dan mag je best betalen voor de gratis advertentieruimte... Of je maakt 2 aanbod gedeeltes :o waarbij deel 1 de forumdoelstelling hanteert en gratis is en op deel 2 de ‘professionele flippers’ hun waar kunnen aanbieden. Groot voordeel is dan dat iedereen gelijk weet waar wel en waar niet te kijken :bigsmile
0 x

Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”