Onderbouwde meningen gevraagd: aanvullende regels mbt aanbod

Plaats hier je whisky zoekertje of aanbod. Voor iedereen die om wat voor reden dan ook "té veel" Whisky (of ander distillaat) heeft. Een eenvoudige en gratis manier om in contact te komen met gegadigden. Unieke koopjes, nieuwe releases, ook commercieel, kunnen hier in de schijnwerpers gezet worden.

Moderator: AquaVitae

Forumregels
LET OP: Het direct aanbieden van flessen in dit het forum "vraag" is niet toegestaan voor mensen die nog geen toegang hebben tot het aanbodgedeelte van het forum. Deze personen mogen alleen per PB een fles aanbieden. De desbetreffende berichten worden verwijderd.

Voor alle verkooponderwerpen geldt: Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum.
Verder: De verkoper gaat door het plaatsen van het aanbod expliciet akkoord met de geldende voorwaarden zoals opgenomen in Re: Lees dit eerst: Aanbod. Het Whisky Forum neemt geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de inhoud van het aangebodene, zoals bijvoorbeeld maar niet uitsluitend de authenticiteit van de inhoud van de aangeboden flessen, de vulgraad, andere kwaliteitsaspecten, alsmede het verloop van de transactie en daaruit voortvloeiende consequenties.
caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Onderbouwde meningen gevraagd: aanvullende regels mbt aanbod

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 14 Dec 2016, 16:21

Zoals eerder aangekondigd (zie caskstrength @ Discussie over Richtlijn voor en gebruik van Vraag en Aanbod) heb ik naar aanleiding van langzame ontwikkelingen in het aanbod en de hiermee verbonden discussies opgesteld. Deze twee zaken kosten velen (waaronder moderators) veel energie, die liever in andere zaken gestoken wordt. Een aantal recente voorbeelden en de discussies daaromtrent maken duidelijk dat zowel het aanbod tegen flinke winsten als het continu discussiëren hierover als niet prettig worden ervaren.
Er was een soort van ongeschreven beleid, dat deze winsten niet passen bij Het Whisky Forum. Ik meen er goed aan te doen om dit beleid hierbij vast te stellen, en er strenger op te gaan toezien. Dit beleid wordt overigens hier niet ter discussie gesteld.

Daarom zijn er aanvullende regels opgesteld m.b.t. het aanbod, waardoor discussies in te toekomst hopelijk niet meer nodig zijn.

Hieronder zien jullie de regels zoals deze worden voorgesteld. Daarbij zijn de in groen weergegeven woorden/getallen nieuw ten opzichte van de nu geldende regels en richtlijnen.

De vraag aan jullie is heel simpel: kunnen jullie je vinden in deze regels (uitgaande van het bovenstaande beleid)? Indien nee, geef aub onderbouwd aan waarom niet, en wat volgens jou beter zou werken.

Ik hoop op een constructieve discussie!
Welles-nietes-posts zullen voor de leesbaarheid van het topic worden verwijderd.

Het voorstel:

Je kan pas posten in Aanbod als je 50 posts hebt op de rest van het forum. Daarbij tellen posts in het “welkom”-topic niet mee. Zie voor meer informatie dit onderwerp: Postlimiet Aanbod voor nieuwe gebruikers

------
Reageren op een post? Dit kan niet direct. Gebruik de PB-functionaliteit (wolkje onder de afbeelding van de verkoper) om hem of haar een bericht te sturen.
------
Ben je aanbieder en wil je je onderwerp omhooghalen? Dat kan iedere 5 dagen met de optie onder de moersleutel-knop (als de optie er niet staat is het nog geen 5 dagen geleden :) )
-----

Het aanbod staat alleen open voor whisky of iets dat direct gerelateerd is (bijv. een doos, glas, etc.). Als je een fles (of iets anders whisky-gerelateerds) wilt aanbieden op dit forum stellen wij het op prijs als je de volgende richtlijnen aanhoudt:

• Gebruik een duidelijke titel. Dus niet 'fles aangeboden' maar 'Fles Ardbeg 10 aangeboden'
  • Neem zo veel mogelijk details op in de tekst: Naam van de fles, leeftijd, jaar van bottelen (vintage), jaar van distilleren, alcoholpercentage, bottelaar, gebruikte vaten, ...
  • Beperk de hoeveelheid posts Vat zo mogelijk meerdere aangeboden flessen samen in 1 post (Harde regel: maximaal 2 niet-gesloten aanbod posts van 1 persoon).
  • Neem een richtprijs of vraagprijs op in de tekst. Dit is verplicht!
    Als geen vraagprijs wordt opgenomen ontvangt de verkoper een bericht per pb van een moderator, en een reactie in het topic. Als na 24 uur nog geen prijs is toegevoegd, wordt de post gesloten.
  • Het maken van flinke winst op flessen gaat ten koste van de portemonnee van andere(n) (whiskyliefhebbers) en is daarom niet toegestaan. Het moderatieteam kan te allen tijde aangeboden flessen verwijderen.
  • Daarnaast geldt specifieke winst-beperkende maatregel voor nieuwe releases: flessen mogen niet binnen 6 maanden na hun release voor meer dan 10% (met een maximum van € 20 per fles) van de releaseprijs worden aangeboden. Een overzicht van releases en releaseprijzen zal ter verduidelijking worden bijgehouden in een apart topic. Zolang dit topic niet bestaat, geldt goed onderzoek via internet, naar prijzen van slijterijen of distilleerderijen (en dus niet Whiskybase).
  • Het is niet de bedoeling om in andere topics uitgebreid te gaan discussiëren over individuele aanbieders of aanbod. Ongenoegen over een prijs kan uitsluitend via PB of (beter) via de meldknop (het uitroepteken rechtsboven in het venster van het bericht waarover je een melding wilt doen). Het moderatieteam beoordeelt dan naar eer en geweten. Mocht er op grond van meldingen een reden zijn voor een discussie, dan zal het moderatieteam deze zeker starten.
  • Op misbruik van zowel het aanbieden tegen winstgevende prijzen als het overmatig en onnodig melden wordt actie ondernomen door het moderatieteam. Twee onterechte acties leiden tot een waarschuwing, de derde onterechte actie leidt tot uitsluiting van het aanbod.

Let op: soms wordt whiskybase.com gebruikt als bron voor prijsinformatie, maar hierin is de site vaak niet accuraat. Beter is het om recente veilingen op de zoeken via sites als http://whiskyauction.com of http://scotchwhiskyauctions.com, die prijzen komen veel dichter in de buurt van de marktprijzen.

• Voeg een zelf genomen foto toe van de fles en evt. verpakking waarop eventuele beschadigingen of afwijkende zaken zichtbaar zijn. (als geen zelf genomen foto beschikbaar is: een foto van internet)
Uit ervaring blijkt dat completere advertenties betere reacties krijgen!

De belangrijkste regels worden in iedere aanbodpost standaard in een tekstvak weergegeven.

Wil je de prijs aanpassen of is je fles verkocht? Pas dan de startpost alleen zo aan dat de originele prijs zichtbaar blijft (gebruik bijv. het knopje 'strike' in de editor om een streep te zetten door die prijs) en haal hem niet leeg als de fles verkocht is maar meld dit in een nieuwe post. Op deze manier draag je bij aan het vormen van een archief van prijzen waar andere forumbezoekers weer gebruik van kunnen maken.

Heb je een fles gekocht of verkocht en heb je iets te melden (positief of negatief)? Laat dan een reactie achter in Ervaringen met kopers/verkopers

Zie voor verdere regels en richtlijnen:

Richtlijn voor gebruik van Vraag en Aanbod
Re: Moderatie in Aanbod

Nieuwe leden zullen een mail ontvangen, waarin ook een duidelijke verwijzing is gemaakt naar het niet-commerciële karakter van het aanbod en daarmee de suggestie dat op winst gerichte personen hier niet aan het juiste adres zijn.
Tenslotte is achtergrond bijgevoegd over het wel of niet mogen verkopen van flessen en de reden voor de aangepaste regels.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
14 x
Affirmanti incumbit probatio

Greenmachine
Senior
Senior

Re: Onderbouwde meningen gevraagd: aanvullende regels mbt aanbod

Ongelezen berichtdoor Greenmachine » 14 Dec 2016, 16:36

Zolang men wel kan kijken in het aanbodgedeelte om te kopen met minder dan 50 posts lijkt mij dit een hele positieve aanpassing :goedgedaan
1 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 14 Dec 2016, 16:40

Ik heb er al het een en ander op geschoten, dus dat zal ik niet (allemaal) herhalen.

Omwille van leesbaarheid lijkt het mij prima het aantal flessen wat per topic aangeboden mag worden te beperken tot circa 5. Ellenlange WB collecties met links en prijzen er bij schiet niet echt veel op denk ik.
Verder zie ik maximaal 2 geopende topics; ik wil echt pleiten voor slechts één geopend topic wat automatisch na een maand (of 2) vervalt. (wijzigen blijft mogelijk)
De omhooghaal regel vind ik echt een compleet onzinnige; als je op zoek bent naar een bepaalde fles is er een zoekveld waarin je tekst kwijt kunt en dan zie je resultaat. Bovendien; de liefhebbers die zonder winstoogmerk hun fles aanbieden vergeten vaak te uppen terwijl de erkende flippers het wel doen. Gewoon iedereen niet.
In combinatie met bovenstaand ben ik van mening dat het zeer zou helpen als hier een rem zou zitten op het aantal verkoop topics wat een foummer per jaar mag aanbieden. Aantal posts (zinvol) zou een mooie graadmeter zijn.
Tot 250 posts 1 aanbod topic per jaar, tot 500 mogen dat er 2 worden en bij 1.000 ga je naar 3. En dat is wat mij betreft voldoende; liefhebbers hebben aan 3 x 2 maanden meer dan genoeg om hun flessen te verkopen.
5 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 14 Dec 2016, 16:54

De aanpassing naar 50 posts (ook in combinatie met het niet meetellen van welkom-topics) zal m.i. niet veel uithalen.

Ook dit aantal zal nog leiden tot een hoop nietszeggende reacties... het maakt de overlast misschien nog erger want de posts zullen nu 100% zeker verschijnen in de reguliere topics.

Ik pleit daarom voor een substantiële verhoging naar 500 posts.

Uitzonderingen kunnen, zoals dat nu het geval is, dan individueel toegestaan worden door moderatoren op uitdrukkelijk én goed gemotiveerd verzoek (erfenissen, overlijdens, zolderschatten, aanbiedingen aan schappelijke prijzen van liefhebbers die al nuttige bijdragen geleverd hebben, ...).
1 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 14 Dec 2016, 16:55

Ik kan me er in vinden, goed werk. Zeker die automatische mail is een goed idee! Wordt wel een behoorlijke klus voor de moderators in het begin. Hopelijk zien de meesten na verloop van tijd in dat je hier niet moet zijn om te flippen.

Nog 1 ding, het is veel leuker om een collega liefhebber aan een flesje te helpen aan de normale prijs, dan er een winst op te pakken.
Volgende keer zal hij dan zeker geneigd zijn om jou voort te helpen.
1 x

fjharms
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor fjharms » 14 Dec 2016, 17:46

Ik ben het met BWhisky eens dat 50 posts nog een vrij lage limiet is, en dat dan waarschijnlijk topics zoals "Wat drink je" snel vol gaan lopen (aangezien het niet meer met een flinke boost aan welkom's kan....)

Ik ben het ook met Oogadal eens dat het eindeloos omhoog halen van posts ook aangepakt mag worden. Ik hoef zijn argumenten niet te herhalen, die zijn zeer helder weergegeven.

Het expliciet aanpakken van flippen van nieuwe releases vind ik een zeer sterk punt in het huidige voorstel. :goedgedaan
1 x
Afbeelding

mer1973
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor mer1973 » 14 Dec 2016, 17:49

Ook ik vind 50 post, te weinig.

Daarbij vind ik het idee van Edwin qua aantal posts ook geen slecht idee.
Tot 250 posts 1 aanbod topic per jaar, tot 500 mogen dat er 2 worden en bij 1.000 ga je naar 3
Laatst gewijzigd door mer1973 op 14 Dec 2016, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 14 Dec 2016, 17:55

fjharms schreef:Ik ben het met BWhisky eens dat 50 posts nog een vrij lage limiet is, en dat dan waarschijnlijk topics zoals "Wat drink je" snel vol gaan lopen (aangezien het niet meer met een flinke boost aan welkom's kan....)

Je was me net voor, en inderdaad helemaal eens. Eerder heb ik al eens die 500 posts genoemd, maar kennelijk voor velen als veel te hoog bevonden. Maar doe dan 100 of 150.
fjharms schreef:Ik ben het ook met Oogadal eens dat het eindeloos omhoog halen van posts ook aangepakt mag worden. Ik hoef zijn argumenten niet te herhalen, die zijn zeer helder weergegeven.

Het expliciet aanpakken van flippen van nieuwe releases vind ik een zeer sterk punt in het huidige voorstel. :goedgedaan

Nog eens tweemaal eens! :goedgedaan
Overige deel van het voorstel prima.
Zou er zelf alleen nog de wens aan toe willen voegen of ook (min of meer) verplicht kan worden aan een aanbieder om zijn locatie te noemen, in geval ophalen als optie wordt genoemd. Ik vind het zelf wel prettig en belangrijk om te weten of een bepaalde fles in de buurt van werk- of woonlocatie opgehaald zou kunnen worden, het zou de drempel voor een potentiële koper volgens mij behoorlijk verlagen.
1 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 14 Dec 2016, 17:55

BWhisky schreef:De aanpassing naar 50 posts (ook in combinatie met het niet meetellen van welkom-topics) zal m.i. niet veel uithalen.

Ook dit aantal zal nog leiden tot een hoop nietszeggende reacties... het maakt de overlast misschien nog erger want de posts zullen nu 100% zeker verschijnen in de reguliere topics.

Ik denk dat er dan een hoop topics komen met "kijk wat ik vond in mijn vaders kelder" of "wie weet wat deze fles waard is" dat zal natuurlijk ook kunnen als er een 50posts minimum komt..

Daarnaast ook met Edwin eens wat betreft het omhoog halen!
0 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 14 Dec 2016, 18:09

Ik ben het voor een groot deel met Edwin zijn toevoegingen eens.

50 posts is erg nog weinig, tenzij er nog een aantal topics worden toegevoegd waarin wordt uitgenodigd tot 'onzinnig' posten. (Niet dat ik het niet leuk vind om te lezen wat iemand gedronken, gekocht of geledigd heeft of van plan is aan te schaffen, maar echte inhoudelijke discussies levert het niet op)
De uitzondering 'of 2 jaar lid' zou ik er wel inhouden.

Ik vind het idee van het opbouwen van een archief met prijzen vanuit het aanbod een heel goed idee van Paul. Daarom zou ik er niet voor kiezen om posts te laten vervallen.
Een maximum aantal posts per jaar in het aanbod gedeelte vind ik op zich een goed idee, maar ik zou dit dan voor iedereen op max 4 zetten en niet weer onderscheid maken tussen leden met meer of minder posts.
Het eens per week omhoog halen vind ik zelf wel een goede feature, hiermee staat relevant aanbod bovenaan en zie je daarmee ook eventuele aanpassingen in het aanbod van die posts.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 14 Dec 2016, 18:16

50 posts haalt denk ik ook weinig uit. Een langere periode van lidmaatschap lijkt me een betere maatstaf. Pas na bijv. een jaar lid zijn de mogelijkheid krijgen (al weet ik niet of dat technisch mogelijk is).

Het lijkt me een behoorlijke klus voor de mods om bij elke aangeboden fles een reeële waarde vast te stellen, maar dat moeten jullie zelf weten :D

Een max aantal flessen per post is onzin. Wat als iemand om een bepaalde reden zijn hele collectie de deur uit wil doen? Stoppen met de hobby, gezondheidsredenen, een grote financiële tegenvaller etc.
Een max aantal topics gaat ook niet werken. Dan delete je gewoon je oude topic en plak je die flesjes vervolgens bij je nieuwe topic..?

De optie tot omhooghalen alleen in geval van prijsverlaging o.i.d.

Flippers bannen mag wat mij betreft al bij de tweede overtreding.

De ergenis zit bij mij eigenlijk uitsluitend bij aanbod van nieuwe of zelfs nog niet verschenen limited releases. Als er een keer winst gemaakt wordt op een zelfdzame fles die je al een jaar of wat in bezit hebt, stoor ik me daar niet aan. Wel aan de figuurzaagsels en boeken die binnen een week na de release boven de kostprijs worden aangeboden. Een mooie Dronach SC van een aantal jaren geleden die voor een paar tientjes die boven de marktwaarde wordt aangeboden vind ik een heel ander verhaal dan de nog te verschijnen Ikea-HP met dikke winst weg te sluizen.

PS: je zal nooit regels kunnen opstellen waar iedereen het mee eens is, maar in elk geval wel hulde voor de poging daartoe :goedgedaan
Laatst gewijzigd door Harrie op 14 Dec 2016, 18:18, 2 keer totaal gewijzigd.
2 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 14 Dec 2016, 18:17

Dank alvast voor de reacties, keep them coming!
Zonder er nu te diep op in te gaan, denk ik dat de argumenten tav omhoog halen begrijpelijk zijn, maar het zo'n vaart niet loopt. Als winstjagers structureel vaker omhoog halen, dan lost dit issue zich vanzelf op omdat deze mensen niet meer zullen (kunnen) aanbieden.

Ook neem ik aan dat de regels enigszins afschrikkend werken. Eventueel kan het aantal posts ook flexibel zijn en later bezien worden welk aantal het beste werkt.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

yambox
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor yambox » 14 Dec 2016, 18:29

BWhisky schreef:De aanpassing naar 50 posts (ook in combinatie met het niet meetellen van welkom-topics) zal m.i. niet veel uithalen.

Uitzonderingen kunnen, zoals dat nu het geval is, dan individueel toegestaan worden door moderatoren op uitdrukkelijk én goed gemotiveerd verzoek (erfenissen, overlijdens, zolderschatten, aanbiedingen aan schappelijke prijzen van liefhebbers die al nuttige bijdragen geleverd hebben, ...).

Ik moet vaststellen dat al diegenen met heel veel posts allemaal voorstander zijn van het verhogen van de limiet naar 500 of meer posts. Zo is het makkelijk natuurlijk.
Gaan we een eliteclubje creëren ? Hopelijk niet.
Zoals reeds elders gemeld, is een postlimiet ten nadele van diegenen die zich niet geroepen voelen het forum te vullen met bij wijlen onzinnige posts maar het toch goed menen en echte liefhebbers zijn.
Dus bram, niet akkoord met je statement.
Had ik willen flippen, dan had ik allang veel posts gemaakt. Ik doe het niet, en toch moet ik wachten om iets aan te bieden, alhoewel ik misschien wel iets staan heb dat anderen kan interesseren. Kortom, ik word gestraft omdat ik niet genoeg post op het forum. Je weet dat ik een liefhebber ben, we hebben al een aangename live babbel gedaan met een paar lekkere glaasjes.

Ik kan me vinden in de nieuwe regels, ze zijn helder en goed. Daarom is die 50 posts OK voor mij, ik wacht wel nog een half jaartje. Liever zinnige bijdrages doen en wachten dan onzin posten en rap kunnen aanbieden.
6 x
SGP 546 - that's the way I like it ...

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 14 Dec 2016, 18:34

Ik kan me prima vinden in de eerste aanzet. Duidelijke regels die ook voor de mods nog genoeg ruimte laten voor keuzes.
Het 'probleem' met het aantal posts is misschien een dingetje. Ophogen naar 500 lijkt me lastig voor mensen die veel (mee)lezen maar niet zulke praters zijn. Een combinatie van aantal posts + lengte lidmaatschap is wel een optie die mij aanspreekt. Mocht je er in no-time 100 posts doorheen jassen dan mag je in ieder geval nog een half jaar wachten tot je iets mag aanbieden.
Ook staffels is een idee. Bij elk aanbod krijg je een reset van het aantal posts + lidmaatschapduur tot aan de volgende mogelijkheid tot aanbieden. Dus bv. eerst 100 + 6 maanden, daarna de volgende 50 + 3 maanden. Of zoiets.
Het moet technisch natuurlijk ook allemaal mogelijk zijn.

Maar vooralsnog: :goedgedaan

My two cents...
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 14 Dec 2016, 18:41

Ik kan me in eigenlijk alles wel goed vinden, goed werk Paul :goedgedaan .

Misschien i.p.v. een minimum aantal posts, een minimale lidmaatschapsduur (bijvoorbeeld 3 maanden). Prima als je een erfenisje o.i.d. hebt, maar dan kan je ook nog wel drie maanden wachten met verzilveren. Verder voorkom je hiermee ook direct onzinnige posts en worden mensen die om wat voor reden dan ook niet zo heel veel posten ook niet benadeeld.
0 x

Terug naar “Vraag (gezocht) en aanbod en unieke koopjes”