Chichibu distillery bezocht. Ichiro was er helaas niet, maar was wel de enige dus kreeg een prive tour van Yumi, de brand ambassador.
leuke tour, leuke kleine distillery en wat maken deze jongens leuk spul zeg. Erg experimenteel allemaal en ze zoeken toch wel de smaak explosies op, in tegenstelling tot andere japanners die alles (heel goed) uitbalanceren.
Daarna de tasting. Naast de "standaard whiskies (the peated, double distilleries etc) kreeg ik ook de mogelijkheid om te proeven van een paar sample flessen die ze hadden gesampeld uit hun warehouse recentelijk.
- een 63.5% 1st fill bourbon distilled in 2011
- een 60.3% first fill sherry butt distilled in 2009
- een 59% 3rd fill bourbon barrel distilled in 2010
- een 59.1% 1st fill Mizunara cask distilled in 2008 (toen chichibu net open was)
Wow wat een heerlijke drams zeg. die mizunara is trouwens echt geweldig. Was de eerste keer dat ik zo'n cask type proefde maar dat smaakt naar veel meer.
Helaas verkochten ze geen whisky bij de distillery (erg jammer, want er sotnden denk ik een stuk of 10 flessen ichiro's malt card series)
Terug in Tokyo op jacht gegaan naar whisky om te kopen en dat was moeilijker dan gedacht. alle speciaalzaken hadden nagenoeg geen age stated whiskys meer. geen nikka Yoichi 12/15 of Miyakikyo 12/15, geen Chichibu, geen Hakushu 18 etc.
Blijkbaar kopen veel mensen uit taiwan en Hongkong al deze whisky op en nu is tokyo natuurlijk een grote stad/trekpleister, dus wellicht geen goede area om voor een NLer whisky te zoeken.
Toch nog wat gevonden en meegenomen dus met 3 flesjes thuisgekomen.
Laatste avond in Tokyo ook nog naar een whiskybar genaamd zoetrope.
super coole kleine bar, met zwartfilms zonder geluid op de achtergrond via een beamer en hedendaags film muziek op de speakers en een mooie selectie aan whisky.
hier een lekkere Myakikyo 15, een kirrin 17 small batch en de Ace of diamonds van Ichiro gedronken. Wat een feestje was die laatste zeg...
al met al begin ik steeds meer fan te worden van Japanse whiskys...