Tokyo

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Tokyo

Ongelezen berichtdoor MikerG » 05 Aug 2015, 09:35

2 weken op vakantie in Japan geweest en uiteraard ook wat met whisky gedaan en gedronken wat ik graag met jullie wilde delen.

Chichibu distillery bezocht. Ichiro was er helaas niet, maar was wel de enige dus kreeg een prive tour van Yumi, de brand ambassador.
leuke tour, leuke kleine distillery en wat maken deze jongens leuk spul zeg. Erg experimenteel allemaal en ze zoeken toch wel de smaak explosies op, in tegenstelling tot andere japanners die alles (heel goed) uitbalanceren.
Daarna de tasting. Naast de "standaard whiskies (the peated, double distilleries etc) kreeg ik ook de mogelijkheid om te proeven van een paar sample flessen die ze hadden gesampeld uit hun warehouse recentelijk.
- een 63.5% 1st fill bourbon distilled in 2011
- een 60.3% first fill sherry butt distilled in 2009
- een 59% 3rd fill bourbon barrel distilled in 2010
- een 59.1% 1st fill Mizunara cask distilled in 2008 (toen chichibu net open was)

Wow wat een heerlijke drams zeg. die mizunara is trouwens echt geweldig. Was de eerste keer dat ik zo'n cask type proefde maar dat smaakt naar veel meer.

Helaas verkochten ze geen whisky bij de distillery (erg jammer, want er sotnden denk ik een stuk of 10 flessen ichiro's malt card series)

Terug in Tokyo op jacht gegaan naar whisky om te kopen en dat was moeilijker dan gedacht. alle speciaalzaken hadden nagenoeg geen age stated whiskys meer. geen nikka Yoichi 12/15 of Miyakikyo 12/15, geen Chichibu, geen Hakushu 18 etc.
Blijkbaar kopen veel mensen uit taiwan en Hongkong al deze whisky op en nu is tokyo natuurlijk een grote stad/trekpleister, dus wellicht geen goede area om voor een NLer whisky te zoeken. ;)

Toch nog wat gevonden en meegenomen dus met 3 flesjes thuisgekomen.

Laatste avond in Tokyo ook nog naar een whiskybar genaamd zoetrope.
super coole kleine bar, met zwartfilms zonder geluid op de achtergrond via een beamer en hedendaags film muziek op de speakers en een mooie selectie aan whisky.
hier een lekkere Myakikyo 15, een kirrin 17 small batch en de Ace of diamonds van Ichiro gedronken. Wat een feestje was die laatste zeg...

al met al begin ik steeds meer fan te worden van Japanse whiskys... :)
Bijlagen
IMG_0492.JPG
IMG_0492.JPG (153.96 KiB) 2115 keer bekeken
IMG_0495.JPG
IMG_0495.JPG (312.23 KiB) 2115 keer bekeken
3 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Tokyo

Ongelezen berichtdoor avdboom » 05 Aug 2015, 10:30

Leuk verslag.

Ook mooie line up bij chichibu, en leerzaam ook denk ik?! Van de smaak explosies... Misschien toch eens wat van proberen, daar houd ik wel van.

Jammer dat de AS whiskys daar ook bijna weg zijn. Ik ben benieuwd met wat voor premium Whiskys ze nu gaan komen? Heb nu spijt dat ik niet een jaar geleden een mooie yoichi gekocht heb, nu vind ik ze gewoon te duur worden. Heb me zusje met de D12 nieuwe dozen actie nog aan een yamazaki 18 geholpen voor minder dan 115 euro! Had ik er ook maar 1 genomen :Cry

Anyway, niet teveel klagen en op zoek naar de pareltjes van deze tijd ;)
0 x
Afbeelding

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 05 Aug 2015, 10:39

ja een yoichi 15 is nu al tussen de 150-180 geloof ik... :?
0 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 22 Jun 2016, 14:46

Net terug van Zoetrope, leuke tent en prima eigenaar. Maar de prijzen daar zijn best fors.

Om te beginnen ben je al €5,- voor je kruk kwijt, een dram van 2,5 cl Hakushu 12 kost €15,- terwijl een hele fles hier €80,- in de supermarkt is. Een Nikka coffee malt was 9,-

35,- voor twee kleine drams was toch even schrikken...
0 x

Berrysaki
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Berrysaki » 22 Jun 2016, 15:09

Leuk verslag, zeg! Ik vertrek eind oktober naar Japan en naast Tokyo en Kyoto zoeken we ook de rustigere gebieden op. Ik ben benieuwd hoe het daar met de verkrijgbaarheid van AS whisky's is.

Ik zit nog te twijfelen over een bezoek aan een distilleerderij. Er is teveel wat ik daar wil doen en ik heb ik Schotland al een aantal distilleerderijen bezocht. Maar wie weet... Hoe was het met de verstaanbaarheid in de distilleerderij? Sprak men daar Engels?

Grt,
Berry
0 x

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 22 Jun 2016, 16:01

Rien68 schreef:Net terug van Zoetrope, leuke tent en prima eigenaar. Maar de prijzen daar zijn best fors.

Om te beginnen ben je al €5,- voor je kruk kwijt, een dram van 2,5 cl Hakushu 12 kost €15,- terwijl een hele fles hier €80,- in de supermarkt is. Een Nikka coffee malt was 9,-

35,- voor twee kleine drams was toch even schrikken...

hmm dan zijn de prijzen aangepast, want ik betaalde 20 euro voor een dram van de hanyu kaart collectie zoiets...
:?
0 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 23 Jun 2016, 02:40

Berrysaki schreef:Leuk verslag, zeg! Ik vertrek eind oktober naar Japan en naast Tokyo en Kyoto zoeken we ook de rustigere gebieden op. Ik ben benieuwd hoe het daar met de verkrijgbaarheid van AS whisky's is.

Ik zit nog te twijfelen over een bezoek aan een distilleerderij. Er is teveel wat ik daar wil doen en ik heb ik Schotland al een aantal distilleerderijen bezocht. Maar wie weet... Hoe was het met de verstaanbaarheid in de distilleerderij? Sprak men daar Engels?

Grt,
Berry

Ik ben bij de yamazaki Distillery geweest en dat was een goede ervaring. Natuurlijk is de tour in het Japans, maar met de audio set is het prima te volgen. Zeker een van de highlights van onze reis.
1 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”