Whiskyreis SQ 01/2016

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Whiskyreis SQ 01/2016

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 28 Jul 2015, 19:06

Hier komen de bevindingen van de whiskyreis die gemaakt gaat worden met vaders ( :duimop ) in januari 2016.

De tickets zijn geboekt, de eerste grove plannen zijn bekend. Laat het wegdromen (wegdrammen :P ) maar beginnen. 11 dagen lang cross-county door Schotland; de Highlands, Spey & Islay.

De keuze is gevallen om te vliegen op Edinburgh, omdat ik daar vrij gemakkelijk/goedkoop kan komen. Inverness was helaas een stuk duurder (en dat steken we liever in whisky). Daarna door met de auto richting de Highlands c.q. Speyside, en afsluiten op Islay.

Mijn plan is om van elke distilleerderij een flesje (ltd) mee te nemen (evt. opsturen in doos richting het vaderland).

Distilleerderijen die aangedaan worden (wordt nog uitgebreid):
GlenDronach
The Balvenie
(Islay) Laphroaig, Lagavulin, Ardbeg, Bowmore, Bruichladdich, Bunnahabhain, Caol Ila, Kilchoman

Tips & tricks zijn welkom!

:Pipersmile
Laatst gewijzigd door squaadgras op 28 Jul 2015, 23:06, 7 keer totaal gewijzigd.
2 x
2 ∞ & →

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whiskyreis SQ 01/2016

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 28 Jul 2015, 19:09

Naar de Highlands en naar Islay? Dat is geen minne trip :goedgedaan Hoe lang gaan jullie?
1 x
Afbeelding | Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 28 Jul 2015, 19:16

thijs100 schreef:Naar de Highlands en naar Islay? Dat is geen minne trip :goedgedaan Hoe lang gaan jullie?

11 dagen, moet te doen zijn dunkt me, maar tips zijn welkom!
0 x
2 ∞ & →

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 28 Jul 2015, 23:02

squaadgras schreef:Hier komen de bevindingen van de whiskyreis die gemaakt gaat worden met vaders ( :duimop ) in januari 2016.

Tips & tricks zijn welkom!

In ieder geval Balvenie vooraf boeken(!). Er zijn dagelijks maar weinig plaasten en je kan niet "zomaar" zonder afspraak de distileerderij bezoeken. Is ERG de moeite waard :goedgedaan

Aberlour schijnt ook goed te zijn (helaas zelf vergeten vooraf te boeken en dus ook vol).

Islay klinkt goed, vooral doen allemaal :duimop

Plan goed hoe je de diverse tastings combineert met auto rijden :bottomsup. Bij Balvenie hebben we 7 drams als tasting gehad en daarna wil je echt niet meer achter het stuur kruipen ;) .

Wordt een strak schema als je dat allemaal in 11 dagen wil doen. Veel plezier met de voorpret
1 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 28 Jul 2015, 23:16

Thanks! Gaan we zeker reserveren dan!

Plan is nu:

6 DH - Brussel - Edinburgh
7 Edinburgh (o.a. whisky museum)
8 Edinburgh - Speyside ('s middags 1 distilleerderij meepakken)
9 GlenDronach / Balvenie
10 ?
11 ?
12 Speyside - Fort William (Loch Ness, Ben Nevis?)
13 Fort William - Islay ('s middags eerste Islay distilleerderij aandoen)
14 Islay
15 Islay
16 Islay - Edinburgh (evt. 's middags Glengoyne)
17 Edinburgh - Brussel - DH

Heel basaal allemaal nog, kan goed in geschoven worden etc. (Vaders wil, net als ik, graag naar Islay, maar heeft verder geen wensen! :goedgedaan )
We proberen dichtbij te overnachten zodat DD niet aan de orde is! :hoedaf

Thanks!
1 x
2 ∞ & →

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 29 Jul 2015, 08:36

squaadgras schreef:Thanks! Gaan we zeker reserveren dan!

Plan is nu:

10 ?
11 ?
...
Thanks!

Als je nog wat leuks zoekt voor dag 10 of 11 is de Cooperage (http://www.speysidecooperage.co.uk/) (vatenmakerij) ook de moeite waard. Doe je ook weer eens wat anders dan :nat. Indukwekkend om te zien hoe vaten gemaakt worden.
1 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 29 Jul 2015, 10:13

Mijn tip: Benromach :duimop

En dan doe je er goed aan wel een iets uitgebreidere tour te boeken, zoals de Discovery Tour. Krijg je meer te proeven en je wordt rondgeleid door Susan Colville. Mijn ervaring met haar was in ieder geval helemaal top.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 29 Jul 2015, 18:39

Leuke suggesties! Bedankt!

Heel nieuwsgierig naar de vatenmaker! En naar de Benromach distilleerderij, hehe!

Nog dingen die ik ECHT niet moet vergeten. Hoe nemen jullie flessen mee terug?
0 x
2 ∞ & →

MBC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MBC » 30 Jul 2015, 08:50

squaadgras schreef:Leuke suggesties! Bedankt!

Heel nieuwsgierig naar de vatenmaker! En naar de Benromach distilleerderij, hehe!

Nog dingen die ik ECHT niet moet vergeten. Hoe nemen jullie flessen mee terug?

Flessen meenemen en vliegen is altijd een waagstukje. Zelf destijds met de auto op de ferry. Gingen makkelijk :cool: 30 flessen in de kofferbak. In ieder geval niet de fout maken om iets in je handbagage te stoppen want dat ben je allemaal kwijt. Een sterke Samsonite koffer oid en dan wikkelen in kleren en "hopen" dat ze niet te hard met je koffer gooien... anders ruik je hem aankomen op de lopende band op Schiphol :gnif
1 x
Melchior

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 30 Jul 2015, 09:54

squaadgras schreef:Hoe nemen jullie flessen mee terug?

Bij sommige distilleerderijen hebben ze noppenfolie en zijn ze meer dan bereid om de boel in te pakken. Ik neem het vaak ook nog zelf mee. Ik heb in het verleden wel eens 8/9 flessen mee teruggenomen in een koffer. Als je maar een stevige koffer hebt, de flessen goed inpakt en verder weinig ruimte laat (zodat de boel niet kan schuiven) is er weinig aan de hand. Als m'n koffer te leeg was dan nam ik bijvoorbeeld goedkope fleecedekentjes van de Wibra mee als opvulling.

Trouwens, als je toch helemaal naar Islay gaat, zou ik kijken of je er misschien nog een dagje Campbeltown bij kan doen. Bijvoorbeeld een dag minder in Speyside en dus een dag eerder naar Fort William. En dan door naar Campbeltown. Springbank is echt een van de tofste distilleerderijen om te bezoeken. Daar doen ze namelijk alles (maar dan ook alles) zelf. Ze mouten 100% van hun gerst zelf, ze bottelen de boel zelf. Nergens is een computer te bekennen. Het is daar in 100 jaar praktisch hetzelfde gebleven. Ik denk dat ik mijn bezoek aan Springbank zelfs nog wat hoger inschaal dan de tour die ik heb gehad bij Balvenie.

Je kan in Campbeltown ook nog naar Glengyle en/of Kilkerran gaan trouwens (als je tijd hebt natuurlijk). 's Avonds kan je nog een drankje doen in de uitstekende en goed geprijsde whiskybar van het Ardshiel Hotel.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 30 Jul 2015, 10:30

thijs100 schreef:Je kan in Campbeltown ook nog naar Glengyle en/of Kilkerran gaan trouwens (als je tijd hebt natuurlijk).

Psst... da's dezelfde ;)

Ik denk dat Thijs naast Glengyle ook Glen Scotia bedoelt. Die heeft sinds kort een bezoekerscentrum, shopje en tours en is zeker de moeite waard. Oude gebouwen met een behoorlijk efficiënte, compacte moderne installatie erin.

De tijden van de tours zijn zo dat ze niet bijten met Springbank/glengyle, dus het kan allemaal op 1 dag (ik spreek uit ervaring :) )
0 x
Matthijs, whiskynerd.

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 30 Jul 2015, 11:35

Whoops, ik bedoelde inderdaad Glengyle en Glen Scotia :domdom
0 x
Afbeelding | Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 30 Jul 2015, 18:09

Holymoly wat een informatie. Ik word er helemaal enthousiast van (was het maar januari). De optie Campbeltown heb ik indd. zitten overwegen omdat je daar (waarschijnlijk) een stuk minder vaak in de buurt komt. (Speyside gaat sowieso nog heel wat vaker bezocht worden)
0 x
2 ∞ & →

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 31 Jul 2015, 00:36

Damn, zit te twijfelen. Of eerst Islay, of eerst Spey/Highlands. Smaakwise zou je zeggen eerst naar het noorden, dan westen.. ervaring?
0 x
2 ∞ & →

Taita
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Taita » 01 Aug 2015, 20:11

Ik ben net terug van twee weken rondreis door Schotland. Het was een actieve vakantie van Nosun die me prima bevallen is. In het programma zit onder andere mountainbiken en de beklimming van de Ben Nevis. Verder hebben we de Talisker destilleerderij op Skye bezocht. Dat was erg leuk en je krijgt een goede indruk van het hele proces met voor mij toch wel wat nieuwe weetjes. Op skye heb ik ook nog ouderwetse turfgroeves gezien die daar nog steeds voor lokaal gebruik gebruikt worden. De turf voor Talisker komt overigens niet meer van Skye. In de highlands en speyside nog veel andere destileerderijen gezien, maar niet bezocht. Maar wat zijn de prijzen hoog in Schotland! Je betaalt ongeveer in ponden wat je hier in euro's betaalt. De volgende keer neem ik dan ook whisky uit Nederland mee :D
0 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”