Schotland trip van Zuid tot Noord

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
mmbrouwer
Senior
Senior

Schotland trip van Zuid tot Noord

Ongelezen berichtdoor mmbrouwer » 23 Mar 2015, 14:40

De antwoorden staan vast al een beetje verspreid onder de andere onderwerpen, maar toch maar even een aparte thread.

Ik ga in mei samen met mn vriendin (ook whiskyfan) een kleine 2 weken naar Schotland met de camper. Ik zou graag wat advies inwinnen mbt:

1. De beste distilleerderijen om te bezoeken voor tastings/tours, eventuele food/tasting combinaties.
2. Mooie routes om te rijden, een mooi kasteel voor een overnachting en andere must-see attracties.
3. Mogelijkheden voor sport, mooie plekken om te mountainbiken. Wild water raften eventueel?

We crossen het hele land door van zuid naar noord en weer terug dus niets is te ver (behalve de eilanden).

Wbt distilleerderijen, Edradour, Talisker, Deanston, Oban & alles op Islay is ons reeds bekend.
Daar mogen er wat mij betreft nog wel een stuk of 4 aan toegevoegd worden, suggesties?

Thanks!

Maarten
0 x

Ruud1987
Actief lid
Actief lid

Re: Schotland trip van Zuid tot Noord

Ongelezen berichtdoor Ruud1987 » 28 Mar 2015, 15:20

Hey Maarten,

Wat leuk; ik ga ook en mei samen met mijn vrouw een campertocht maken door schotland.

Ik heb inmideels wel wat tips voor je.

Als je van wandelen houdt: walkhighlands.co.uk. Hier staat een aantal mooie wandelroutes overal in schotland.

Routes om te rijden: in de ANWB Navigator over Schotland (roze boekje) staat een aantal te rijden routes. Daarnaast staan er ook heel veel andere interessante dingen in. Zoals dingen die je kan doen (ook op t gebied van sporten), dingen je kan gaan bezichtigen, restaurants enz.

Zoals je op andere topics kan zien moet je wel van te voren reserveren bij het bezoeken van distilleerderijen.

Heb je trouwens weleens gekampeerd?

Grt

Ruud
0 x

mmbrouwer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor mmbrouwer » 28 Mar 2015, 21:58

Het Ruud,

Thanks! Zal die anwb navigator eens raadplegen. Zeker vaker gekampeerd, afgelopen 2 jaar naar Schotland met de tent, cairngorms, inverness, Skye, oban, en feis Ile 2014 meegepakt. mijn vriendin heeft het wel helemaal gehad met de tent in de Schotse kou dus dit jaar voor het eerst met een camper.
Zit vooral een beetje te twijfelen over de distilleerderijen in de speyside, teveel keus. We eindigen trouwens wederom met de volle week feis Ile dit jaar dus eigenlijk 3 weken ipv 2. Maar op islay weet ik de weg wel te vinden :Slainte

Welke kant gaan jullie op?

Gr Maarten
0 x

Ruud1987
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Ruud1987 » 29 Mar 2015, 12:32

Hallo Maarten,

Het is onze eerste keer dat we naar Schotland gaan en ook onze eerste keer camperen. Dus voor ons is het echt pionieren; we hebben er echter alle vertrouwen in.

Wij gaan sowieso naar Islay alwaar de Bruichladdich distilleerderij bezoeken, maar dat is ook het enige dat vaststaat i.v.m. het boeken van de overtocht. Verder zien we wel waar we uitkomen afhankelijk van waar we zin in hebben alsmede van hoe het weer is.

Op het moment hebben we het volgende in gedachten (naast Islay dus):

- Glenfinnan
- Oban
- Edinburgh
- Loch Lomond
- The Speyside (o.a. the Speyside cooperage en Gordon & MacPhail)
- Loch Ness
- Pitlochry (misschien Edradour)

Maar als ik het zo opsom weet ik nog niet of we alles redden, maar we zien het wel.

Grt,

Ruud
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 29 Mar 2015, 18:23

mmbrouwer schreef:We crossen het hele land door van zuid naar noord en weer terug dus niets is te ver (behalve de eilanden).

Ik zeg Durness... en daar stonden Campers waarbij de eigenaren dit uitzicht hadden;
Afbeelding
Wandelen is daar zeker een optie.... :-)

- Loch Ness
Zeker even het Urquahrt Castle aandoen.
En dan eigenlijjk eerst de "introductie film" in het visitors centre doen voordat je naar het kasteel zelf gaat.
Afbeelding

:Slainte
2 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 30 Mar 2015, 09:22

Wij zijn nu twee keer in Schotland geweest. De eerste keer zijn we via de Hadrian's Wall richting Glasgow gereden en toen Schotland in in de richting van Oban. Het stadje Oban is wel aardig, de distilleerderij leuk. Als je van oude cultuur houdt zeker afzakken richting Kilmartin waar veel prehistorische overblijfselen zijn. Vanuit Oban kun je een eilanden tour doen waarmee je op Staffa kunt komen ('google' die maar eens). Richting Loch Ness (niet geweest) staat nog een mooi kasteel waarvan ik me de naam niet zo niet herinner. Daar in de buurt in de Glencoe, een mooi natuurgebied om eens doorheen te rijden.

Vorig jaar waren we aan de andere kant, Aberdeenshire. Wij gingen daar vooral heen voor Pictische overblijfselen (stenen, forten en wat musea). Mocht je in de buurt van Stonehaven komen, Dunnotar Castle is de moeite. Er is daar ook een herberg vlakbij.
Wij zaten niet heel ver van de Fettercairn distillery, een mooie distilleerderij in het buitengebied.
In Speyside zijn we in de cooperage geweest (inderdaad leuk), de Aberlour dstillery (mooi) en de Strathisla distillery (héél mooi).
Niet Schotland, maar wel de moeite voor een overnachting is Lindisfarne. Daar kun je langs komen van Newcastle naar Edinburgh.
Edinburgh is een leuke stad met leuke whisky-bars. Er schijnt daar ook een ondergrondse stad te zijn, maar dat hoorde ik pas later. In de buurt vind je nog Rosslyn Chapel (bekend sinds de boeken van Dan Brown...) en de Glenkinchie distillery (een mooie).
0 x

mmbrouwer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor mmbrouwer » 30 Mar 2015, 14:10

Thanks voor de tips! Urquhart & Dunnotar castle gaan we zeker mee pakken. Durness ligt op de geplande route dus dat komt ook goed uit.

Denk dat Aberlour als eerste maar vastgezet moet worden, eens kijken hoe ze die A'Bunadh in elkaar toveren!
0 x

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 09 Jul 2015, 18:46

Mijn vriendin is Schots (we wonen samen in Zwolle), haar ouders wonen in Auchenblae , en laat dat nou nog geen 15km van Fettercairn af liggen... :duimop Dus.... 3 weken geleden toen we op familiebezoek waren ben ik er ff langsgeweest :bigsmile
Heb een lekker Fior ter plekke gekocht. Volgende keer maar eens kijken naar een andere destillerij in die buurt :D
0 x

freddievtb
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 09 Jul 2015, 18:47

Oja, in Stonehaven is een leuke dranken winkel met veel whisky's en bieren... als je er toch bent... ;)
0 x

Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”