Islay

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Gebruikersavatar
Matti
Moderator
Moderator
Berichten: 4435
Lid geworden op: 25 Okt 2011, 23:00
Locatie: Zutphen

Re: Islay

Ongelezen berichtdoor Matti » 08 Jun 2015, 15:47

Ik ben net terug van Islay (en een dagje Campbeltown). Heb gevlogen op Glasgow, vervolgens een huurauto gepakt en via de Kennacraig ferry naar het eiland. Het is even een dag reizen (4:45 op, 15:30 aan vanuit het oosten van Nederland), maar goed te doen. Qua prijs is het totaal goedkoper dan de ferry vanuit Newcastle, tenzij je echt héél ver van tevoren boekt en doordeweeks reist. (Dan is het ongeveer gelijk).

Een auto is sowieso min of meer verplicht op het eiland. Het lijkt relatief klein, maar door Lochindaal bay in het midden leg je toch regelmatig behoorlijke afstanden af. En om alle uithoeken te bereiken (voor mij de mooiste stukjes) zijn een auto en een paar stevige wandelschoenen een must. Oh, en vergeet Jura niet, dat is qua natuur een stap ruiger dan Islay en als je het goed plant kan je nog omhoog lopen (5-6 uur round trip) naar de Corryvreckan (grootste draaikolk van Europa, ja, van die Ardbeg ;) ).

Met de grootst mogelijke koffer en relatief subtiel ingepakt op de heenreis kan je toch zo'n 6 a 8 flessen mee terug nemen mocht je dat willen. En inderdaad: alleen de distillery exclusives zijn interessant, de rest kan je in NL goedkoper krijgen. Op de terugweg naar Glasgow kan je Campbeltown (wel met minstens een overnachting, anders wordt het een héél lange dag), Oban, Glengoyne, Auchentoshan of de nieuwe Glasgow Distillery meepakken mocht je dat leuk vinden (en er puf voor hebben, ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je dan de volgende dag (=vandaag) niet heel veel waard bent ;) ).
2 x
Matthijs, whiskynerd.

Gebruikersavatar
rodye
Actief lid
Actief lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 12 Jan 2015, 13:38

Re: Islay

Ongelezen berichtdoor rodye » 02 Jul 2015, 21:17

Onderweg naar Kennacraig, even stoppen bij Inverarey, leuk plaatsje, met mooie Whisky Shop, Loch Fyne Whiskies. Voor mij vaste prik.
1 x
Gr. RodyE

Jankees
Actief lid
Actief lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 Jul 2015, 11:45
Contact:

Re: Islay

Ongelezen berichtdoor Jankees » 16 Jul 2015, 16:38

Erg leuk is de route naar het monument. Wandelen is nog beter. Wij waren er 3 dagen maar idd veel te kort. Reden om terug te gaan


En lekker eten bij Yan's kithchen in Bruichladdich is ook een aanrader!
0 x

Jankees
Actief lid
Actief lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 Jul 2015, 11:45
Contact:

Re: Islay

Ongelezen berichtdoor Jankees » 16 Jul 2015, 16:39

rodye schreef:Onderweg naar Kennacraig, even stoppen bij Inverarey, leuk plaatsje, met mooie Whisky Shop, Loch Fyne Whiskies. Voor mij vaste prik.


Idd. Erg leuke winkel en 2 mooie flessen gekocht.
0 x

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Islay

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 18 Sep 2015, 18:38

He Harrie, hoe was het op Islay? Wij hebben ons aardig vermaakt. Eén dag slecht weer (afgelopen zaterdag) en een keer voor een dichte Ardbeg gestaan vanwege het Lagavullin Jazz festival. Later op de dag waren ze wel open. We hebben alle distilleerderijen bezocht, maar alleen bij Kilchoman en Laphroaig de tour gedaan (de rest dus alleen de winkels bekeken). In Campeltown hebben we alleen even door de hekken van de twee distilleerderijen daar gekeken, want het was vroeg avond voor we daar waren en de dag erop gingen we al weer naar Islay.

Op Islay hebben we trouwens veel bekeken. "Chapel"s (dat zijn allemaar ruïnes), steencirkels, Cairns, Keltische kruizen, standing stones, Finlagan natuurlijk, het zand dat niet zong... We zijn het eiland wel zo'n beetje rond geweest.

Veel Nederlanders daar. Nog meer van dit forum die in de afgelopen week op Islay waren?
0 x

Gebruikersavatar
Brink
Actief lid
Actief lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 Sep 2014, 09:32

Re: Islay

Ongelezen berichtdoor Brink » 04 Okt 2015, 09:18

Hoi Harrie (en de rest van de fanatieke of potentiele Islay bezoekers..)

Ik hoop dat je een leuke tijd gehad hebt. Ik ben er de laatste 10 jaar al 6 keer geweest en het blijft fantastisch. Soms met vliegtuig, soms met huurauto vanaf Glasgow

Laatste keer ( vorig weekend) was het alleen super druk: Engelsen een lang weekend vrij, Laphroiag had hun 200 jaar feestje ( waar we heel druk bezig zijn geweest om er bij te mogen, maar ze waren op zijn vriendelijks gezegd "nogal nors"...) een verdwaalde bus japaners en een paar zeiltours.

Slaapplaats vinden was zelfs lastig, voor het eerst op verschillende plaatsen geslapen, wel slim om vlakbij te slapen waar de tour eindigd. Taxi of bus is dan best handig.

Mijn toppers vorige jaren: Wharehousetasting met Ian Mc Arthur bij Lagavulin ( nu 47 man !!! echt niet leukkk en ook nu opeens 23 pond ipv 15)
Bruich wharehousetasting,

Ik heb bijna alle tours and tastings dus al gedaan in de laatste jaren, dus als iemand info wil kan ik je wel iets meer vertellen.

Dit jaar de toppers:
Uitgebreide tour Kilchoman ( vooraf wel ff naar Machir bay voor wandeling , kerk/kerkhof en monument, en vooraf de tour lunch nemen daar)
Bunnahabhain wahrehouse tasting
Ardbeg lunch en hartelijke ontvangst door Jackie.
Bruich warehouse: (Octomore 12 is op... nu Octomore 7 virign oak...)

Het wandelpad van Port Ellen naar Ardbeg is nu helemaal klaar, je kunt voor 98% veilig lopen. Mooie tocht om alle drie te doen, maar dan wel dagje voor uittrekken! is idd 11 km heen en terug...

Goeie bars met veel whisky: PE: Islay hotel ( duur!!!) Ardview Inn lcal pub, mijn favoriet
Bowmore Hotel ( tevens een soort museum met extreme collectie Islays achter de ruiten in de muur....), leuke sportspub en redelijk goed-koop eten
Port Askaig Hotel Leuke pub, maar ik zou er niet heen gaan als je niet in de buurt bent.

Koers van de pond is overigens wel hoog, hou er rekeing mee...

En zo kunnen we eindeloos vertellen...
0 x


Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast