Islay
Islay
Het is zover, ik ga naar Schotland! De tweede week van september is het zover (thanks Teun!) Ik zit drie dagen in Edinburgh en daarna vier dagen Islay. Twee overnachtingen in Bowmore, twee in Port Ellen. Ik ga daar sowieso Bowmore en Bunnahabhain bezoeken (twee van m'n favo's) maar heb dus nog tijd over. Welke distilleerderijen zijn echt de moeite waard? En nog andere aanraders, buiten de distilleerderijen om?
Dank!
Dank!
4 x
- totalatool
- Forum goeroe

Re: Islay
Harrie, als je al in Port Ellen gaat overnachten, dan moet je wel erg je best doen om geen tijd te vinden voor het rijtje Laphroaig, Lagavulin en Ardbeg. Laphroaig is al helemaal op loopafstand, voor de andere twee moet je een lekkere wandeling inplannen of even iemand als BOB aanwijzen. 
Islay met een auto doorkruisen van zeg Ardbeg tot Bunnahabhain, wat qua distilleries betreft zo'n beetje de maximale afstand is, dat zal toch niet veel meer dan een klein uur kosten schat ik zo.
Van Bowmore naar welke distillery op het eiland dan ook kost niet meer dan een half uur.
Islay met een auto doorkruisen van zeg Ardbeg tot Bunnahabhain, wat qua distilleries betreft zo'n beetje de maximale afstand is, dat zal toch niet veel meer dan een klein uur kosten schat ik zo.
Van Bowmore naar welke distillery op het eiland dan ook kost niet meer dan een half uur.
0 x
Zoals hierboven al aangeven, inderdaad vanuit Port Ellen de distillerderijen Laphroaig, Lagavulin en Ardbeg doen
. Wandelen is prima te doen (als je daarvan houdt), de verste is Ardbeg (+/- 6km van Port Ellen). Een aanrader is om daar te gaan lunchen!!
Kijk ook even goed welke tours ze allemaal bieden en welke je wilt doen. Meestal krijg je per tour een dram of 3 - 5 te proeven dus als je dat bij alle 3 doet wordt het laatste stukje lopen waarschijnlijk wel erg gezellig
Persoonlijk vond ik Bruichladdich ook een aanrader, wij hebben daar de "luxe" distillery tour gedaan waarbij je in het warehouse zelf wiskies mag proeven (waaronder een erg oude Octomore).
Wij hebben vorig jaar ook 4 dagen op Islay gezeten en waren nog van plan wat aan bird watching te gaan doen (google maar, is veel over te vinden), maar hebben daar uiteindelijk niet eens tijd voor gehad (of genomen)
Kijk ook even goed welke tours ze allemaal bieden en welke je wilt doen. Meestal krijg je per tour een dram of 3 - 5 te proeven dus als je dat bij alle 3 doet wordt het laatste stukje lopen waarschijnlijk wel erg gezellig
Persoonlijk vond ik Bruichladdich ook een aanrader, wij hebben daar de "luxe" distillery tour gedaan waarbij je in het warehouse zelf wiskies mag proeven (waaronder een erg oude Octomore).
Wij hebben vorig jaar ook 4 dagen op Islay gezeten en waren nog van plan wat aan bird watching te gaan doen (google maar, is veel over te vinden), maar hebben daar uiteindelijk niet eens tijd voor gehad (of genomen)
0 x
Melchior
The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.
The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.
- totalatool
- Forum goeroe

Rijd vanuit Port Ellen naar de Mull of Oa (langs de warehouses van Port Ellen
) en wandel daar via de langere route naar het American Monument. Ik heb dat al diverse malen gedaan en elke keer is het weer enorm genieten van de prachtige uitzichten over de kliffen en de zee, met aan de horizon Campbeltown en Noord Ierland.
Rijd langs Kilchoman naar Machir Bay, hopelijk bij winderig weer. Een enorm strand, met waarschijnlijk maximaal nog een enkele lokale wandelaar met zijn hond (dit kun je het best doen op de dag dat je naar Laddie en/of Kilchoman gaat, anders kost het wellicht wat teveel tijd).
Ook erg mooi is de wandeling langs de kust vanuit Ardnave Point. Ook dat is uit de route en kun je dan het best plannen als je al aan die kant van het eiland bent.
Als je vrijwel gegarandeerd zeehonden wilt zien, rijd dan voorbij Ardbeg, maak een tussenstop bij Kildalton Cross, en rijd door tot je vanzelf aan je rechterkant een paar beschutte baaitjes ziet met zeehonden.
Ga op de terugweg van Bunna even rechtsaf richting Finlaggan voor een heel klein beetje cultuur (de ruines zijn erg klein, maar ik voelde er toch enige "oudheid"
).
Inderdaad, lunchen bij Ardbeg!
De warehouse experience bij Lagavulin is wat mij betreft echt de moeite waard. Heb je geluk en vind Iain (Pinkie) je aardig
, dan zit er al snel een minimaal 30 jaar oude Lagavulin tussen, hoewel de '93'ers ook niet te versmaden zijn.
The Lochside in Bowmore heeft een hele mooie selectie whiskies achter de bar, en dat schijnt bij het Islay hotel vlak bij de ferry terminal in Port Ellen ook zo te zijn.
Tja, zo kun je wel blijven doorgaan.
Rijd langs Kilchoman naar Machir Bay, hopelijk bij winderig weer. Een enorm strand, met waarschijnlijk maximaal nog een enkele lokale wandelaar met zijn hond (dit kun je het best doen op de dag dat je naar Laddie en/of Kilchoman gaat, anders kost het wellicht wat teveel tijd).
Ook erg mooi is de wandeling langs de kust vanuit Ardnave Point. Ook dat is uit de route en kun je dan het best plannen als je al aan die kant van het eiland bent.
Als je vrijwel gegarandeerd zeehonden wilt zien, rijd dan voorbij Ardbeg, maak een tussenstop bij Kildalton Cross, en rijd door tot je vanzelf aan je rechterkant een paar beschutte baaitjes ziet met zeehonden.
Ga op de terugweg van Bunna even rechtsaf richting Finlaggan voor een heel klein beetje cultuur (de ruines zijn erg klein, maar ik voelde er toch enige "oudheid"
Inderdaad, lunchen bij Ardbeg!
De warehouse experience bij Lagavulin is wat mij betreft echt de moeite waard. Heb je geluk en vind Iain (Pinkie) je aardig
The Lochside in Bowmore heeft een hele mooie selectie whiskies achter de bar, en dat schijnt bij het Islay hotel vlak bij de ferry terminal in Port Ellen ook zo te zijn.
1 x
totalatool schreef:The Lochside in Bowmore heeft een hele mooie selectie whiskies achter de bar, en dat schijnt bij het Islay hotel vlak bij de ferry terminal in Port Ellen ook zo te zijn.
Inderdaad, als je in Port Ellen zit is het Islay Hotel sowieso een gezellige plek (en uberhaupt één van de weinige plekken) om te dineren en ze hebben een "huge" collectie whisky staan!!
0 x
Melchior
MBC schreef:Zoals hierboven al aangeven, inderdaad vanuit Port Ellen de distillerderijen Laphroaig, Lagavulin en Ardbeg doen. Wandelen is prima te doen (als je daarvan houdt), de verste is Ardbeg (+/- 6km van Port Ellen). Een aanrader is om daar te gaan lunchen!!
Persoonlijk vond ik Bruichladdich ook een aanrader
+1, de sfeer en openheid bij Bruichladdich is top!
Ik zou zelf Kilchoman (er ver een afgelegen weggetje op), Caol ila (vrij 'log' en gesloten, Wel Een prachtige locatie) & Bowmore (weinig 'extra'') laten schieten.
Ik ben jaloers
0 x
Bij bowmore, een wat uitgebreide Tour doen( ik meen 4 uurtjes, met proeven in het warehouse, spirit, bourbon en sherry)...Kilchoman is klein maar heeft z'n scharme, bruichladdich zeker niet overslaan, bunna idem dito, Lagavulin is een warehouse demo met "pinkie" is wel eerst goed eten, hij us vrijgevig wat betreft het vullen van je glas..too taste...ardberg is zeker lekker lunchen en bezoeken, Laphroaig een proeverij doen is altijd goed(je moet wel van laffie houden), hmm ik denk eerder dat je aan 3 dagen wat tekort aan heb..oja, neem gewoon een taxi, geniet gewoon, en koop lekkere handfill of only disttillery bottelingen(laga,caol ila, bruichladdich, Kilchoman, etc etc, ook de whiskywinkel in bowmore niet overslaan, dus een wat lege koffer/handdoeken extra mee en een zak met centjes..
0 x
- Banzai
- Whisk(e)y goeroe

Harrie schreef:Ik neem alleen een tandeborstel mee heen, kan ik op de terugweg m'n koffer volladen met handfilled flessen
Ik zou toch ook wat verse onderbroeken meenemen. Kwestie van de geur niet te beïnvloeden bij het 'nosen'.
2 x
totalatool schreef:Islay met een auto doorkruisen van zeg Ardbeg tot Bunnahabhain, wat qua distilleries betreft zo'n beetje de maximale afstand is, dat zal toch niet veel meer dan een klein uur kosten schat ik zo.
Na de uitgebereide line-up in Bunna heeft ons dat 20min gekost om de water to whisky experience bij Laphroaig te halen
Ik kan alleen zeggen, doe de tour bij bunna, maar neem gewoon de basis. Water to whisky bij lappie was erg leuk en een smakelijke maaltijd erbij...
Premium tour en warehouse demonstration bij Lagavulin. Kilchoman is ook de moeite. Caol Ila was ook leuk, de distillery manager van lagavulin is de tour komen doen
Eten doe je in Bowmore bij The Harbour inn en het Port Charlotte Hotel. Bruichladdich was ook leuk bij ons aangezien net toen de tour bezig was er ook wat Japans bezoek was in de warehouse... We hebben wat vaatjes kunnen proeven dan...
Het beste echter was de Walk to the Watersource bij Ardbeg. Ik kan het echter niet terugvinden op de website dus dat kan terug afgevoerd zijn, spijtig :/
Oh, fish en chips in het PE community center en in Port Askaig
0 x
- Banzai
- Whisk(e)y goeroe

jdoucet schreef:totalatool schreef:Islay met een auto doorkruisen van zeg Ardbeg tot Bunnahabhain, wat qua distilleries betreft zo'n beetje de maximale afstand is, dat zal toch niet veel meer dan een klein uur kosten schat ik zo.
Na de uitgebereide line-up in Bunna heeft ons dat 20min gekost om de water to whisky experience bij Laphroaig te halen(gas op de plank wel
)
Ik kan alleen zeggen, doe de tour bij bunna, maar neem gewoon de basis. Water to whisky bij lappie was erg leuk en een smakelijke maaltijd erbij...
Premium tour en warehouse demonstration bij Lagavulin. Kilchoman is ook de moeite. Caol Ila was ook leuk, de distillery manager van lagavulin is de tour komen doen(spijtig genoeg mag je bij Diageo geen foto's trekken in de stillrooms )
Eten doe je in Bowmore bij The Harbour inn en het Port Charlotte Hotel. Bruichladdich was ook leuk bij ons aangezien net toen de tour bezig was er ook wat Japans bezoek was in de warehouse... We hebben wat vaatjes kunnen proeven dan...
Het beste echter was de Walk to the Watersource bij Ardbeg. Ik kan het echter niet terugvinden op de website dus dat kan terug afgevoerd zijn, spijtig
Oh, fish en chips in het PE community center en in Port Askaig
20 minuten van Bunna naar Laphroaig?!
1 x
Even een anderssoortige vraag over Islay. Whisky is leuk, maar alleen distilleerderijen bezoeken is voor mij nu ook weer geen vakantie. Ik en mijn vriendin zijn geïnteresseerd in 'oude cultuur' en dat zit in Schotland ook goed. Twee jaar geleden zaten we in de buurt van Killmartin waar veel prehistorische overblijfselen zijn (rotstekeningen, steencirkels, staande stenen, cairns, noem maar op). Vorig jaar in Aberdeenshire waar we vooral Pictische overblijfselen en musea hebben bezocht. Is er op Islay ook nog zoiets? Finlaggan ziet er interessant uit, maar verder krijg ik zo niks gevonden.
0 x
Banzai schreef:20 minuten van Bunna naar Laphroaig?!Reden jullie met een Ferrari?
Audi A1. Geen aanrader trouwens als je met 2 reist, die koffer is -veel- te klein
Bank moest neer om de valiezen erin te krijgen.
1 x
-Roy- schreef:Even een anderssoortige vraag over Islay. Whisky is leuk, maar alleen distilleerderijen bezoeken is voor mij nu ook weer geen vakantie. Ik en mijn vriendin zijn geïnteresseerd in 'oude cultuur' en dat zit in Schotland ook goed. Twee jaar geleden zaten we in de buurt van Killmartin waar veel prehistorische overblijfselen zijn (rotstekeningen, steencirkels, staande stenen, cairns, noem maar op). Vorig jaar in Aberdeenshire waar we vooral Pictische overblijfselen en musea hebben bezocht. Is er op Islay ook nog zoiets? Finlaggan ziet er interessant uit, maar verder krijg ik zo niks gevonden.
Er is een beetje wat overblijft van een kerkje, een kasteel en verder vooral veel niets
Wandelen in de natuur en zoeken naar bomen is wel een mogelijkheid, het is er erg mooi en ruig
0 x
Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”