Daarna: Dank aan Teun voor het in elkaar zetten van deze vakantie!
Zondag 28 dec. samen met mijn vriendin van Schiphol vertrokken naar Glasgow.
In het moderne maar gave hotel CitizenM ingecheckt. Op de kamer aangekomen tref je een enorm bed (220 bij 220!
) een tablet en enorm scherm waarop je van alles en nog wat kan fixen. Het tablet is voor de besturing van de kamer. Je kan de verlichting in 12 kleuren 6 intensiteiten zetten. De temperatuur, gordijnen en eigenlijk alles mee regelen (is ook afstandsbediening voor de TV). Voor mij en mijn vriendin uiteraard een mooie gelegenheid om eens te mopperen dat je die tablet zelf wilt uitvogelen De volgende dag naar Glengoyne gegaan. Schitterende omgeving en de waterval achter de distillery is echt prachtig! We hebben er een rondleiding van een goed uur gehad, door een enthousiaste Laurel.
Ze vertelde ons alles en nam ruim de tijd om alles door te nemen. Wel kwam er de gebruikelijke fabel van de regiogrenzen boven tafel (volgens Glengoyne wordt de alcohol gemaakt in de Highlands, maar de warehouses aan de overkant van de straat liggen in de lowlands, dus kunnen ze geen regio op hun fles zetten). Het is gewoon wel een lowland whisky die je dan drinkt.
Ik heb daar de excellente Cask strength batch 3 meegenomen!
's Avonds in de Bon Accord gezeten. Goede kroeg met ook zeker een paar honderd whisky's open. Ook allemaal redelijk geprijsd. En omdat het net buiten het centrum ligt, ook lekker om terug te lopen en ietsje wat nuchter te worden.
Dag 3 in Glasgow zijn wij naar Auchentoshan gegaan. We hadden daar de Auchentoshan experience tour voor ons twee. De gids Stephen deed het werkelijk heel gaaf. Legde goed uit hoe het allemaal werkte, voor mijn vriendin (die iets minder van whisky weet) alles wat eenvoudiger en op mijn diepere vragen ging hij uitgebreid in. Ze waren niet in productie omdat ze, deze week, twee van de drie stills door het dak heen halen om ze te vervangen. Iets wat eens in de 30-40 jaar nodig is, dus ook wel een bijzonder moment.
Daarna naar de warehouses. Ook mooi om te zien en het ruikt er lekker
Het bleek een 8 jaar oude Auchentoshan die op een Bordeaux vat lag! Werkelijk een super fantastische whisky.
Na de tour heb ik hier voor 75 pond een fles uit mogen halen. Ook een bijzonder mooi moment, helaas mochten er geen foto's van gemaakt worden
Een fantastische ervaring en voor ons beide het hoogtepunt van de vakantie.
Oud en nieuw in The Pot Still gevierd. Een must als je in Glasgow bent. Schitterend hoe de kroegbaas en personeel de hele tijd op de bar en ladders moet klimmen om de whisky te pakken.
Om 12 uur ging de bar voor 15 minuten dicht omdat het personeel tijdens werktijd niet mocht drinken
. Korte toespraak gehad van de kroegbaas: "Gelukkig nieuwjaar en dat we dorst mogen blijven houden, er zijn pie's op de bar".1 januari uitgekatert en 2 januari terug naar huis.
Glasgow zelf is niet echt een heel gave stad, de gebouwen zijn oud, hoog en niet zo aantrekkelijk. Wel zijn de mensen echt heel erg vriendelijk en behulpzaam. De slogan van de stad is ook: "People make Glasgow".
Al met al een goede vakantie gehad en een zeer mooie ervaring rijker!