Groeten uit Aberdeenshire

Whisky-reis, -festiviteiten, -evenementen en Nosing & Tasting ervaringen, niet zozeer gedetailleerde (reis)verslagen (wel links naar albums en verslagen). Dit gaat vooral over reviews, ervaringen, meningen, aan- en afraders van tour-operators, bezienswaardigheden, combinaties etc.
Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Groeten uit Aberdeenshire

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 27 Sep 2014, 10:29

De wifi is hier zeer matig, maar ik wil toch eens 'inchecken' met een bijbehorende vraag.

Ik zit hier te tikken in het zonnige Banchory, Aberdeenshire. Onderweg hier heen hebben we de Fettercairn distilleerderij aangedaan, maar het blijkt dat bijna overal waar we heen willen, we via een bergachtige slingerweg van 30 km weer door Fettercairn komen, dus dat had op elke willekeurige dag gekund. Bij Fettercairn kregen we een privé-tour. Blijkbaar trekken ze niet genoeg volk om reguliere tours te doen, ze wachten gewoon tot er iemand is. Fettercairn is een mooie, kleine distilleerderij die een beetje achteraf ligt en die je met een minuut of 15 wel hebt gezien. De dame heeft wel een keer of drie gezegd: "Maar volgens mij weten jullie dit allemaal al." Tja, we dit was niet onze eerste distilleerderij en het verhaal komt altijd wel op hetzelfde neer. Wat hier wel nieuw was, was dat we konden zien waar het water vandaan kwam en dat ze verschillende stills hebben voor verschillende whisky's. Hoe dan ook, jullie bezoeken vast ook steeds distilleerderijen, maar doen jullie dan de standaard tour of hebben jullie iets slimmers bedacht?

Het plan is om vandaag naar Strathisla te rijden. Dat is wel een heel mooie distilleerderij. We kúnnen vanaf hier naar Speyside, maar dat is wel een eindje rijden. We kijken wel hoeveel we er nog aan doen deze week. Misschien is de cooperidge nog een idee, eens kijken hoe ver die weg is.
0 x

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Groeten uit Aberdeenshire

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 27 Sep 2014, 10:37

Trouwens, vorig jaar zaten we tussen Oban en Kilmartin. We konden toen in wilekeurig welk gat een pub binnen vallen, iets te eten krijgen en kiezen uit een paar honderd whisky's. Op dag 1 had ik toen al een meter mini's verzameld uit de vele winkels en winkeltjes die die verkochten.
Gisteren waren we in Aberdeen en hebben we welgeteld één whisky winkeltje gevonden en geen pub. In Stoneheaven vonden we in het haventje wel een pub met redelijk wat whisky, maar om nu te zeggen dat de keuze, reuze was... Het lijkt hier wat touristischer (of juist niet?). Restaurantjes zijn meer los gemaakt van de pubs en het moet er allemaal wat sjieker uit ziet. Souvenierwinkels met mini's heb ik hier ook nog geen gezien.
Misschien hadden we vorig jaar gewoon meer geluk dan hier tot nu toe
0 x

liefmans
Senior
Senior
Berichten: 439
Lid geworden op: 01 Mar 2011, 21:33
Locatie: Lokeren (B)

Re: Groeten uit Aberdeenshire

Ongelezen berichtdoor liefmans » 27 Sep 2014, 10:45

Je zit nu aan de oost-kust en dichter op aberdeen, minder whisky en toerisme, de plaatselijke economie draait daar meer op olie en gas gerelateerde bedrijven. Trouwens ook "dichter-bevolkt".
In old meldrum heb je glen garioch en in montrose glencadam anders moet je toch echt naar glendronach, omgeving huntly, of ineens wat verder naar de speyside.

Vind de regio waar je nu zit zelf niet een voor mij geschikte vakantie regio, ik ben meer voor de ruigere west-kust en het noorden, of speyside als whisky trip...
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Groeten uit Aberdeenshire

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 27 Sep 2014, 11:15

Vorig jaar zaten we vlak bij Oban en Ben Nevis, maar verder moesten we richting de eilanden, Dalwhinnie of Skye en dat was ook een eind. Wat dat betreft zitten we hier beter. We komen trouwens niet alleen voor de whisky :D

Ik denk dat we vandaag richting Speyside gaan. Anderhalf uur rijden is nog wel te doen als het niet elke dag is.

En tours, doe jij steeds gewoon de huis-tuin-en-keuken tour?
0 x

Gebruikersavatar
johan
Senior
Senior
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 Mar 2010, 12:19
Locatie: epe

Re: Groeten uit Aberdeenshire

Ongelezen berichtdoor johan » 27 Sep 2014, 13:12

Misschien dat portsoy- glenglassaugh te doen is.
Die hadden altijd een goede tour, ik weet alleen niet hoe dat momenteel is met het nieuwe management.

Ik ben afgelopen maandag net terug gekomen, was weer geweldig!
0 x

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Groeten uit Aberdeenshire

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 28 Sep 2014, 09:59

Strathisla is er gisteren niet van gekomen. De dingen die we onderweg dachten te gaan bekijken waren niet goed aangegeven en het kostte de hele middag om ze te vinden. Dit wordt waarschijnlijk morgen. Misschien ook wel beter, want nu kunnen we, als we willen, tenminste ook de cooperage bezoeken, want die is in het weekend dicht. Verder een wandelingetje met uitzicht op distilleerderijen of zo. We kijken wel.
0 x

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Groeten uit Aberdeenshire

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 30 Sep 2014, 10:42

Gisteren richting Speyside geweest. Bij de prachtige Strathisla distilleerderij opnieuw een prive rondleiding gehad. De jongeman had nog wat weetjes die nieuw waren voor me, dus dat is mooi. Hij vertelde ook veel over Chivas Regal, want die bestaat voor een groot gedeelte uit Strathisla. Hij heeft me wel wat anders naar blends laten kijken. Het was nog geen middag, maar de bijbehorende tasting bestond uit vier drams! De gewone Strathisla vond ik toch de beste, maar de Chivas Regal 18 waar hij het zo hoog van op heeft, is inderdaad niet slecht. Ze hebben daar in een warehouse een vat liggen uit 1956 (niet van hen zelf)! Wat zou daar nog de bedoeling van zijn? In elk geval is Strathisla met afstand de mooist distilleerderij die ik tot nu toe gezien heb. Aberlour, waar we nog even langs zijn gereden, heeft het uitzicht verpest met uitbouwsels. Glenfiddich valt helemaal niet tegen.

We zijn ook nog bij de cooperage geweest (prive rondleiding). Dat is ook mooi om een keer gezien te hebben.

Vandaag geen whisky op het programma. Morgen verlaten we Schotland al weer...
0 x

Gebruikersavatar
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2444
Lid geworden op: 08 Jun 2011, 13:59

Re: Groeten uit Aberdeenshire

Ongelezen berichtdoor totalatool » 30 Sep 2014, 10:46

-Roy- schreef:Vandaag geen whisky op het programma. Morgen verlaten we Schotland al weer...

Mooie trip hoor! En ik weet er alles van, de tijd vliegt daar!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 748
Lid geworden op: 14 Okt 2013, 08:09

Re: Groeten uit Aberdeenshire

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 30 Sep 2014, 19:58

Als ik hier zo rond rij, vraag ik me af of er ook whiskydrinkers zijn die verder niks met Schotland hebben. Wij waren vorig jaar voor het eerst in Schotland en sindsdien drinkt mijn vriendin niet alleen ook whisky, maar het land als totaal is geweldig. Het landschap is prachtig, ze hebben hier veel prehistorische overblijfselen en dingen van Picten, Saksen en Vikingen, de Middeleeuwen, Renaissance, kastelen en ruïnes; de mensen zijn top (aan de Westkant wat minder gejaagd wel) en een vleesch-noch-visch-eter kan hier vrij goed eten. Toch een goede combinatie. Ook zonder whisky zou ik wel in Schotland zijn beland, maar de combinatie van materiële cultuur en drink-cultuur zijn super.

Natuurlijk heeft Schotland ook wat minpuntjes. Het bier is niet te drinken (en Belgisch is niks te krijgen), dat links rijden is maar niks en de menukaarten lijken allemaal op elkaar, maar ik ga toch alvast bedenken welke streek we volgend jaar eens zullen aan doen....!

Is er al een draadje over wat we allemaal van het land vinden?
0 x

jhaagmans
Actief lid
Actief lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 Okt 2014, 16:02

Re: Groeten uit Aberdeenshire

Ongelezen berichtdoor jhaagmans » 02 Nov 2014, 11:41

Wij hadden precies hetzelfde, nu zijn we Schotland idolaat en hoewel we afgesproken hebben komend jaar ons vakantiegeld op de spaarrekening te zetten zou het me niet verbazen als we in mei toch weer afreizen (en het zo goedkoop mogelijk houden).

Die minpunten die je noemt had ik minder. Wij huurden daar een auto, dus dan is links rijden niet heel lastig. Voor het bier moet je een beetje weten waar je moet kijken, maar er schieten daar vooral de laatste jaren wat IPA's uit de grond die echt de moeite waard zijn. Pils is acceptabel, maar ook veel import. Alleen gastronomisch kan het inderdaad soms wat tegenvallen (zeker in de kleinere dorpen), daar stel je je ook op in.

Aberdeenshire en die kant van Schotland hebben wij nog niet gezien, maar dat gaat er zeker van komen. En afgezien van de distilleerderijen kun je ook veel whisky proeven in speciaalzaken en zelfs pubs, wat ontzettend leuk en interessant is. De Cairngorms, Isle of Skye en Galloway vond ik hoogtepunten wat landschap betreft, maar er staan ook zo veel prachtige kastelen, abbeys en dorpjes die de moeite waard zijn dat ik betwijfel dat ik er ooit op uitgekeken zal zijn.
0 x

freddievtb
Senior
Senior
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 Jul 2015, 22:09
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Groeten uit Aberdeenshire

Ongelezen berichtdoor freddievtb » 09 Jul 2015, 18:54

Schotland bezoek ik nu regelmatig, dat krijg je nl als je een vriendin hebt die er vandaan komt ;-) 3 weken geleden weer op familiebezoek geweest, haar ouders wonen in Auchenblae, ten zuiden van Aberdeen. En laat dat nou op 15km afstand van Fettercairn zijn.... dus..... tijdens ons bezoek ff om de hoek bij ze langsgeweest en na rondleiding een fles Fior meegenomen :bigsmile
0 x


Terug naar “Whisky-reis, -evenementen en Nosing & Tasting reviews, ervaringen en meningen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten